Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frosne dørhåndtak

Startet av 2ris, mandag 09. desember 2024, klokken 20:22

« forrige - neste »

2ris

Takk for svar. Varmtvann-i-pose-trikset funket bra også på ladeporten, viste det seg nå (den var glasert med is).

MEN: det var veldig vanskelig å dytte ladekabelen helt inn i bilens kontakt (-5°C ute, men hadde av-iset bilen lenge og vel i forkant). Det gikk til slutt, men måtte bruke en del krefter.

Tips?

Jimnordb

Høres rart ut. Sjekka at du ikke dytta snø inn i porten fra ladekontakt?

Handyman

Det skal svært lite snø is til i støpsel eller kontakt før man ikke får ladet. Hardpakket snø/is er nesten ikke synlig i den sorte plasten. Tipper det dreier seg om kun 0,5mm før man får problemer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: 2ris på onsdag 01. januar 2025, klokken 17:20MEN: det var veldig vanskelig å dytte ladekabelen helt inn i bilens kontakt (-5°C ute, men hadde av-iset bilen lenge og vel i forkant). Det gikk til slutt, men måtte bruke en del krefter.
Plugget du i rett etter parkering? Vi pleier å gjøre det, og kan ikke huske å ha hatt slike problemer. Er det ladekabelen som fulgte med bilen? Det er ganske små toleranser, husker vi hadde lignende problemer med en i3 med uoriginal ladekabel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

2ris

Sitat fra: Jimnordb på onsdag 01. januar 2025, klokken 21:00Sjekka at du ikke dytta snø inn i porten fra ladekontakt?

Sitat fra: Handyman på onsdag 01. januar 2025, klokken 21:49Det skal svært lite snø is til i støpsel eller kontakt før man ikke får ladet.

Det kan ikke ha kommet snø inn, så vidt jeg kan forstå. Kabel-enden er alltid tildekket med lokk. Ladekontakten var fri for snø (eventuelle fnugg i/rundt forsvant nok ifm. plastpose-oppvarmingen av ladeport-lokket). Men takk for tips.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. januar 2025, klokken 06:00
Sitat fra: 2ris på onsdag 01. januar 2025, klokken 17:20MEN: det var veldig vanskelig å dytte ladekabelen helt inn i bilens kontakt (-5°C ute, men hadde av-iset bilen lenge og vel i forkant). Det gikk til slutt, men måtte bruke en del krefter.
Plugget du i rett etter parkering?  Er det ladekabelen som fulgte med bilen?

Takk for svar. Bilen (og kabelen, og ladeboksen) hadde stått ubrukt i flere timer, men bilen var av-iset en god stund i forkant. Kabelen er original.

ToWalkOrDrive

Dersom en ofte parkerer bilen på et slikt sted at det iser over alt, selv med forvarming i 15 min av bil, og silikon/WD40 ikke blir tilstrekkelig, ville jeg kjøpt et Tesla Cover. Da bør en selvsagt a vokset bilen godt på forhånd, som en bør uansett.

https://shop.tesla.com/product/model-y-car-cover
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Voks er ikke nødvendigvis nok til å hindre at en slik duk ikke fryser fast. Du kan fort ende opp med et enda større problem. For ikke å snakke om gnissing på lakken når det blåser. Mye arbeid og søl med en skitten bil. Styr langt unna slike trekk er mitt råd.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. januar 2025, klokken 09:13Voks er ikke nødvendigvis nok til å hindre at en slik duk ikke fryser fast. Du kan fort ende opp med et enda større problem. For ikke å snakke om gnissing på lakken når det blåser. Mye arbeid og søl med en skitten bil. Styr langt unna slike trekk er mitt råd.

For at duken fryser fast er du vel avhengig av fukt mellom duk og bil. På Tesla-cover er det 3 lag, hvor det innerste visstnok er et slags fleece-stoff, om jeg tolker review'en riktig, ref innlegg #20. I så fall vi det være mulig for fukt å forsvinne. Coveret har også åpning foran for klima-anlegget, sånn at en kan kjøre på litt varme, og får skremt vekk litt fuktighet. Coveret vil føre til at isen rundt hele bilen smelter litt fortere vil jeg tro, da coveret blir som en dyne.

Det med vind er jeg enig i. Men så kommer det og an på hvor nøye en er. Hvor mye gjør det å få litt swirls vs ikke å få inn ladepluggen, og ikke få opp dørene/vinduene. Men ligger det mye salt og sand på bilen ville også jeg vært skeptisk. Vil tro voksen hjelper bitte litt mot swirls.

Det virker som at trådstarter bor på et sted med veldig stor luftfuktighet, når til og med ladepkontakten er full av is. Ser for meg at om du parkerer på siden av Saltstraumen så kan det være nyttig med et slikt cover, men og om det er meldt regn først om natten, som så fryser på utover natten osv.

Handyman

Ved værforhold som frysende regn er jo gjerne bilen klissvåt når du legger på trekket. Det rekker jo ikke å tørke bort før det fryser. Lykke til å få det av når det har fryst fast. Bilen kan ende opp med fleece-pels flere steder. ;-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. januar 2025, klokken 10:55Ved værforhold som frysende regn er jo gjerne bilen klissvåt når du legger på trekket. Det rekker jo ikke å tørke bort før det fryser. Lykke til å få det av når det har fryst fast. Bilen kan ende opp med fleece-pels flere steder. ;-)

Det fryser ikke hvis du har bilen i Camp Mode en drøy time etter dukpåleggelse  :D  All luften som blåses inn i bilen må jo gå ut av bilen og et sted, og da blåses fukten vekk i denne "pustende" Tesla-Cover-tingen, samtidig som luften er 20 grader   :) ....sånn i teorien  :D

Når det er sagt så har jeg kjørt nesten 90.000 km med min Model Y, og for min del har forvarming gjort susen for min del. Bare en gang har jeg måttet trykke "åpne dør" i appen (som vist tidlig i tråden) for min kone, som ikke kom inn, og det var i dag faktisk  ;D (vasket bilen nyttårsaften uten å tørke noen ting).

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. januar 2025, klokken 12:05Det fryser ikke hvis du har bilen i Camp Mode en drøy time etter dukpåleggelse  :D  All luften som blåses inn i bilen må jo gå ut av bilen og et sted, og da blåses fukten vekk i denne "pustende" Tesla-Cover-tingen, samtidig som luften er 20 grader   :) ....sånn i teorien  :D
hjelp! Som du selv er inne på; det er forskjell på teori og praksis.. ofte veldig stor forskjell. Den lille luftmengden som kommer ut (gjerne under bilen) når resirk ikke er aktiv er helt neglisjerbar, og vil IKKE tørke trekket hvis det regner rundt null grader.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. januar 2025, klokken 14:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. januar 2025, klokken 12:05Det fryser ikke hvis du har bilen i Camp Mode en drøy time etter dukpåleggelse  :D  All luften som blåses inn i bilen må jo gå ut av bilen og et sted, og da blåses fukten vekk i denne "pustende" Tesla-Cover-tingen, samtidig som luften er 20 grader  :) ....sånn i teorien  :D
hjelp! Som du selv er inne på; det er forskjell på teori og praksis.. ofte veldig stor forskjell. Den lille luftmengden som kommer ut (gjerne under bilen) når resirk ikke er aktiv er helt neglisjerbar, og vil IKKE tørke trekket hvis det regner rundt null grader.

Jeg sliter litt med å tro at presenningen er frosset fast i bilen når bilen er 20 grader inni. Har du opplevd det mye i praksis at bilen har vært frosset fast i presenningen din? Når bilen er 20 grader inni? Siden du har så mye praksis på dette?

Ser andre og har "breathable" car covers...

Handyman

En del flater vil selvfølgelig varmes opp/tine, men deler av karosseriet blir ikke varmet av at kupeen er varm. Panser og skjermer tiner aldri når det er noen minus. Heller ikke lyktene, selv om de har noe varme i seg. Vinduer tiner tiner men det hjelper lite dersom trekket er fryst fast på andre flater.
Problemet med at håndtakene fryser er veldig lite ig og med at man kan åpne døra i appen, eller som jeg gjør... gir håndtaket et dunk med knytteneven.
Det gjør man jo ikke. Husker jeg så en som hadde blitt utålmodig og reve av trekket, det var store flak som fortsatt hang på bilen. :-) Hvis trekk hadde hatt noe for seg så ville du sett mange bruke det.
Sitat:
yep, we got sleet, freezing rain, snow combo this week and i just had the car all clean so i put our nice thick breathable car cover on it. i went out to take it off today since the snow is starting to melt, and its frozen to the car.
Men de som synes det virker som en god ide, står jo helt fritt til å prøve det ut.

ToWalkOrDrive

Ser at du har funnet 1 dårlig erfaring som er 18 ÅR GAMMEL fra en med bensinbil.

Kan det være at Teslas, eller andre premium cover, er bedre enn denne no-name-presenningen? Kan det være at Teslas 3-layer cover, med fleece-aktig innerfor gjør at coveret, hjulpet av bilens 6000 watt varmeapparat, stenger varmen såpass fra å fly vekk at lyktene blir over 1 grad, og isen smelter?

Kan det være at Teslas 3000-kroners cover bruker mer avanserte materialer? Kan det være at dagens teknologi er bedre?

Personlig ville jeg ikke brukt Tesla-cover som nevnt tidligere, men om trådstarter bor ved en foss eller Saltstraumen Kan det kanskje være nyttig dersom det er værforhold som tilsier det.

Ditt ikke så relevante "bevis" 😉

Handyman

Det var det første eksempelet jeg fant på at trekk kan fryse fast og bare gjøre ting vanskeligere. Ikke noe mer. Alle som vil kan søke på egenhånd.
Jeg antar at trådstarter bruker bilen regelmessig og vil ha en enkel løsning på fastfryst vindu. Da er etter min mening ikke et trekk løsningen, men en heller tungvinn avsporing.
Døra åpnes med appen om man ikke tør å gi håndtaket et bestemt dunk. Og har vinduet fryst fast så drar man et kort mellom lista og glasset. Mye enklere enn å styre med et vått skittent trekk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA