Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frosne dørhåndtak

Startet av 2ris, mandag 09. desember 2024, klokken 20:22

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. januar 2025, klokken 22:33Det var det første eksempelet jeg fant på at trekk kan fryse fast og bare gjøre ting vanskeligere. Ikke noe mer. Alle som vil kan søke på egenhånd.
Jeg antar at trådstarter bruker bilen regelmessig og vil ha en enkel løsning på fastfryst vindu. Da er etter min mening ikke et trekk løsningen, men en heller tungvinn avsporing.
Døra åpnes med appen om man ikke tør å gi håndtaket et bestemt dunk. Og har vinduet fryst fast så drar man et kort mellom lista og glasset. Mye enklere enn å styre med et vått skittent trekk.

Dersom du leser alle trådstarters innlegg vil du se at han allerede hadde prøvd appen, men at han ikke fikk opp døren på den måten, selv ikke etter forvarming. Den åpnet seg bare noen millimeter. Dette, kombinert med at han fikk ladekontakten i bilen full av is, fikk meg til å tro at han parkerer bilen på et spesielt sted - siden jeg ikke har opplevd så ille, på tross av at jeg bor i en av de verste isingssteder jeg vet om, inkludert hytteparkering med ising.

Har lest om mange som har negative advarsler mot slike presenninger. Har derimot ikke funnet 1 person som har personlig erfaring, eller kjenner noen, som har negativ erfaring med Tesla sitt, eller annen premium, cover under vintervær.

Tror bare vi må være enige om å være uenige om det kan finnes noe som helst ok bruksområde for dette coveret når det er tørt, meldt regn som går over til frost i løpet av natten og det er vindstilt.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Når glasset ikke går ned, så åpnes ikke døra. Ikke alle er klar over det. Fastfrosset vindu finnes det jo en svært enkel løsning på (dra et kort langs glasset). Glasset kan også fryse fast i gummilista i karmen, men det forhindres med reng og slikonsmurte gummilister.
Når trådstarters forvarming ikke klarte å tine glasset i kantene, så overbeviser du meg ikke til at formvarming vil tine karrosseriflatene heller.
I Norge ser jeg svært sjelden (heller aldri) noen som bruker heltrekk over bilen. Det er det jo flere grunner til.
Jeg er ikke uenig i at det kan forekomme vær som du beskriver. Min erfaring er dog jo at det oftest regner mens det blir kaldere og at alt da blir glassert. Skjedde senest her på nyttårsaften. Da ville garantert et trekk frosset så fast at du måtte ha tømt varmt vann over deler av bilen som ikke ville tint med forvarming.
En nabo med trekk kun på ruta fikk ikke trekket løs fra taket og måtte bruke varmt vann. Altså enklere uten trekk.
Ja vi er uenige, og det er OK.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på fredag 03. januar 2025, klokken 09:49Når glasset ikke går ned, så åpnes ikke døra. Ikke alle er klar over det. Fastfrosset vindu finnes det jo en svært enkel løsning på (dra et kort langs glasset). Glasset kan også fryse fast i gummilista i karmen, men det forhindres med reng og slikonsmurte gummilister.
Når trådstarters forvarming ikke klarte å tine glasset i kantene, så overbeviser du meg ikke til at formvarming vil tine karrosseriflatene heller.
I Norge ser jeg svært sjelden (heller aldri) noen som bruker heltrekk over bilen. Det er det jo flere grunner til.
Jeg er ikke uenig i at det kan forekomme vær som du beskriver. Min erfaring er dog jo at det oftest regner mens det blir kaldere og at alt da blir glassert. Skjedde senest her på nyttårsaften. Da ville garantert et trekk frosset så fast at du måtte ha tømt varmt vann over deler av bilen som ikke ville tint med forvarming.
En nabo med trekk kun på ruta fikk ikke trekket løs fra taket og måtte bruke varmt vann. Altså enklere uten trekk.
Ja vi er uenige, og det er OK.

Ja, det virker som at ingen faktisk har testet disse 3-lags heltrekkene om vinteren på elbiler. Har ikke lest om noen.
Slik jeg har opplevd fleece så har det litt isolerende effekt, særlig når det er kombinert av en vindstopper utenpå, og vannstopper. Tror kanskje vinduet ville sluppet med 6000 watt varme inni bilen da, ganske kjapt. Tror og du trenger trekk over hele bilen for å oppnå isoleringseffekten. I tillegg bør det være et 3-lagstrekk.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Skal ikke gnage mer om trekket, men en kommentar til ditt varmeeffekt på 6000W. Husk at bilen har varmepumpe og at den henter mesteparten av denne energien fra luften utenfor bilen (forutsatt at batteriet ikke er varmt).
Det betyr at lufta utenfor bilen kjøles ned. Da er det viktig at denne kalde lufta ikke havner under trekket.

Etter at jeg byttet ut TM3en som ikke hadde VP med Yen som har VP, så ble det merkbart kaldere i garasjen vinterstid. Da jeg forvarmet 3en ble garasjen også varmet opp, men det motsatte skjer når jeg forvarmer Yen.

saphran

Jeg fikk heller ikkeopp bilen de siste dagene og skjønte først ikke poenget med åpne-funksjonen i appen for den feilet jo bare allikevel...Nå setter jeg fingrene litt nedi dør/vinduskanten og presser lett mens jeg åpner den med appen og da svinger døren lett ut. Den trenger bare bittelitt hjelp altså, ikke behov for store krefter eller kredittkort...

Handyman

Litt usikker på om du misforstår bruken av kredittkortet. Det er kun for å bryte isen mellom gummilist og glass nederst på ruta, ikke for å åpne døra.
Det er viktig at glasset senkes, spesielt  før døra lukkes igjen. Hvis glasset står i topposisjon så kan treffer det dørkarmen og lager merker, og kan i værste fall knuse.
Dersom det er rundt null grader eller kaldere når man parkerer, så senkes uansett glasset litt helt automatisk, nettopp for å hindre konflikt med dørkarmen. Men dersom det blir kaldt mens bilen står parkert så vil glasset stå i topposisjon.

Ampéreson

Bare for å nevne det, om du ikke får ut dørhåndtaket når det er kaldt, trykk på den tynne delen som peker fremover, da brytes isen og du får ut dørhåndtaket.

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Ja, det ble jo kjent allerede 2019 da diverse videoer av fomlete forsøk på å åpne frosne dører ble lagt ut.

Lucaria

Hvis det er veldig kallt så må man ibland dytte det tilbake før man lukker døren. Hvis det ikke går helt tilbake så låses ikke døren, jeg pleier vare oppmerksom på dette spesiellt på passagerer, det er lett å se i sidespeilene før man kjører avgårde at de er flush.

Ampéreson

Sitat fra: Lucaria på onsdag 08. januar 2025, klokken 12:10Hvis det er veldig kallt så må man ibland dytte det tilbake før man lukker døren. Hvis det ikke går helt tilbake så låses ikke døren, jeg pleier vare oppmerksom på dette spesiellt på passagerer, det er lett å se i sidespeilene før man kjører avgårde at de er flush.

Jeg og, noen ganger går ikke døren igjen, andre ganger kjører jeg rundt med dørhåndtakene stikkende ut  ;D
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA