Jagge konsept Type 00 med 770 km - dette blir en tøff kjerre

Startet av Electric cars in Norway, søndag 08. desember 2024, klokken 11:15

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Fet stil på denne bilen. Blir jo ikke slik i prod. Men at de lager noe slikt og ikke en standard utseende SUV det går 74 på dusinet -  men dette tjener jagge på - de trenger å få tilbake den litt høystatus / VIP greia jeg synes de hadde før.

Tror ikke hjul/felg blir som på bildet og sikkert mye annet som endres også men denne er sykt kult da


tirsdag 03. desember 2024, klokken 15:30 

«Alle» lo av Jaguar da de for noen uker siden skulle rebrande seg selv. Nå er konseptbilen her som skal vise hvor fremtiden skal ta bilmerket.

Nå viser Jaguar konseptet «Type 00»  Norsk elbilforening.
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

RJK

Her skal Jaguar "begynne på nytt fra start", og tar utgangspunkt i formen fra, ja nettopp gamle, 60-talls (og tidligere) Jaguar...

Kraftig front, som ikke i utgangspunktet virker aerodynamisk i det hele tatt, og de skal ha over 700 km rekkevidde. Det lukter unødvendig stort batteri det. Ja, da er det kanskje greit at de dobler prisene (minst).

Hva skal de forresten bruke all plassen der fremme til? Blir det markedets største frunks? "Sideloaded" med plass til ettpar gigakofferter på hver side? 8) Eller kanskje champagnekjøler, oppvaskmaskin, kombinert fryse&kjøleboks, airfryer og grill? Som et alternativ til Rivians campingkjøkken til å ha i gear-tunnelen?

Så kommer jo umiddelbart 3 ting ved bilen som jeg lurer på om de har vært på syretrip for å komme opp med.

1) En "hemmelig boks" med eget sted, tilgjengelig fra utsiden, der man har "tokens" som kan programmeres til spesifikke, individuelle settings, som lagres i en keyfob av travetine-stein, som må puttes på dedikert plass i rommet mellom setene, der fossilbiler ellers hadde kardang-tunnel.

Dette i en tid da mobilen er i ferd med å overta som "keyfob", og alle innstillinger kan lagres på en egen konto i skyen, som og bilen har tilgang til, og forøvrig har lagret i eget minne i bilen, i tilfelle den mot formodning skulle komme i et område uten dekning.

2) Travetine-stein i interiøret. Ja, altså, stein... Altså, et tungt og "dødt" materiale, som om det kuttes for tynt eller har indre skavanker, kan knekke for "ingenting". Det aner meg hva som kan skje, når den første fartshumpen passeres uten at fører husket på eller enset den, og kjører over den for fort. Det blir sikkert enkelt, raskt og billig å fikse? Not!

Det er en grunn til at vi bruker mye aluminium i bilene fremfor stål, og om man har råd, titanium. Mye lettere, mye mer bestandig og ødelegges ikke så lett av vær og vind, eller veiens beskaffenhet.

PS! Travertin kalles og kalkstein, og defineres som "mykt og lett å bearbeide". Dette skal de ha i bilen, på struktur som bør tåle litt, spesielt i en kollisjon!

3) Logo og diverse elementer i messing, som er notorisk kjent for å oksidere. Ifølge Jaguar er det meningen at man skal la den utvikle "patina" over tid. Men man kan selvsagt pusse og gnikke på det "for å holde det originalt og pent i den utførelsen".

Ja, skal bli interessant å se hva som skjer over tid, og ikke minst, hvor rask tid det tar, før eliten krever noe annet som er lettere å holde "shiny" (blingfaktoren bør vel bli høy her, Jaguar!?!). Eller ihvertfall klarlakkere messingen, om det er tilstrekkelig og holdbart nok, på et materiale som både vil krympe i kulde, g utvide seg i varme.

Har egentlig lite lyst til å fremstå som en "nay-sayer" her, men jeg tror Jaguar kommer til å måtte svelge opptil flere kameler og snu. Så er det jo og helt klart, at hva de viser i en prototype, ikke nødvendigvis sier noe om hva sluttproduktet ender opp med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatHar egentlig lite lyst til å fremstå som en "nay-sayer" her,
RJK :+1: Ja men det er helt ok det :+1: vi kan jo ha flere meninger her inne. Det er jo det som skaper de gode debattene her inne

Ingeniøren

Tro dette blir et luftslott!

Brorparten av konstruksjonen og produksjonen av I-pace ble jo satt ut til andre, så hvem skal produsere nå ?

Mulig de satser på å selge biler til gulfstatene der kona ikke skal synes. Da er det greit å ha en frunk som har en lengde på nærmer 2 m der kona/konene kan ligge  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 08. desember 2024, klokken 17:09Tro dette blir et luftslott!

Brorparten av konstruksjonen og produksjonen av I-pace ble jo satt ut til andre, så hvem skal produsere nå ?

 
Ja så det og tenkte aka Fisker ;D ikke bra

Maxwell_400

Det som er viktigist er;

hvor mye hengerlast kan den dra og hvor mye kan du ha på taket.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

RJK

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 09. desember 2024, klokken 09:14Det som er viktigist er;

hvor mye hengerlast kan den dra og hvor mye kan du ha på taket.

Så lenge det er plass nok til skiene i frunken, er nok ikke taklasten det viktigste. Men, når man skal dra husvogna av luksus-klassen, så bør hengervekta være god!

:D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#7
Sitat fra: RJK på mandag 09. desember 2024, klokken 09:30
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 09. desember 2024, klokken 09:14Det som er viktigist er;

hvor mye hengerlast kan den dra og hvor mye kan du ha på taket.

Så lenge det er plass nok til skiene i frunken, er nok ikke taklasten det viktigste. Men, når man skal dra husvogna av luksus-klassen, så bør hengervekta være god!

:D
Ja den ble ha minst 1600kg som er likt TMY men gjerne mer da. Opp mot 2200kg? Men det er rare tider når elektrisk G-Klasse ikke kan ha hengerfeste  ;D siden den veier så sykt mye. Rart....

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. desember 2024, klokken 21:55
Sitat fra: RJK på mandag 09. desember 2024, klokken 09:30
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 09. desember 2024, klokken 09:14Det som er viktigist er;

hvor mye hengerlast kan den dra og hvor mye kan du ha på taket.

Så lenge det er plass nok til skiene i frunken, er nok ikke taklasten det viktigste. Men, når man skal dra husvogna av luksus-klassen, så bør hengervekta være god!

:D
Ja den ble ha minst 1600kg som er likt TMY men gjerne mer da. Opp mot 2200kg? Men det er rare tider når elektrisk G-Klasse ikke kan ha hengerfeste  ;D siden den veier så sykt mye. Rart....
Ja, når bilen veier nesten 3500 kg uten hengerfestet, og er i ferd med å gå over med hengerfeste, så blir det jo rart. Om ikke, burde jo en slik bil fort fikse 3,5 T på henger.

Da ville jo vi med B bli avspist med 750 kg, men uansett ville det vært påkrevd med BE for å utnytte noe mere uansett.

Men må vel lette bilen litt i utgangspunktet, og så må det komme ny generasjon elbil-batterier, som kan gi de lettere batterier og OK rekkevidde samtidig. Dette kommer jo, men litt seint for G-W.

For Jag'en, som sikkert ikke blir noen lettvekter den heller, bør de kanskje rekke å få den nye generasjonen batterier.

Ellers så er jo denne temmelig snasen, om enn ikke helt i samme klasse, og burde vært RWD i utgangspunktet, ikke FWD:

https://www.tv2.no/broom/na-trenger-de-en-suksess/17275422/



Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#9
Sitat fra: RJK på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. desember 2024, klokken 21:55
Sitat fra: RJK på mandag 09. desember 2024, klokken 09:30
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 09. desember 2024, klokken 09:14Det som er viktigist er;

hvor mye hengerlast kan den dra og hvor mye kan du ha på taket.

Så lenge det er plass nok til skiene i frunken, er nok ikke taklasten det viktigste. Men, når man skal dra husvogna av luksus-klassen, så bør hengervekta være god!

:D
Ja den ble ha minst 1600kg som er likt TMY men gjerne mer da. Opp mot 2200kg? Men det er rare tider når elektrisk G-Klasse ikke kan ha hengerfeste  ;D siden den veier så sykt mye. Rart....
Ja, når bilen veier nesten 3500 kg uten hengerfestet, og er i ferd med å gå over med hengerfeste, så blir det jo rart. Om ikke, burde jo en slik bil fort fikse 3,5 T på henger.

Da ville jo vi med B bli avspist med 750 kg, men uansett ville det vært påkrevd med BE for å utnytte noe mere uansett.

Men må vel lette bilen litt i utgangspunktet, og så må det komme ny generasjon elbil-batterier, som kan gi de lettere batterier og OK rekkevidde samtidig. Dette kommer jo, men litt seint for G-W.

For Jag'en, som sikkert ikke blir noen lettvekter den heller, bør de kanskje rekke å få den nye generasjonen batterier.

Ellers så er jo denne temmelig snasen, om enn ikke helt i samme klasse, og burde vært RWD i utgangspunktet, ikke FWD:

https://www.tv2.no/broom/na-trenger-de-en-suksess/17275422/




Næææ jeg så den og jeg synes fronten er litt for mye  "bling bling". Synes det skal se mer "rent ut". På denne virker det som de ikke vet bedre og dermed kjører full pakke på lys og "grill"

Men muligens av bare jeg som har dårlig smak  ;D

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:21
Sitat fra: RJK på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. desember 2024, klokken 21:55
Sitat fra: RJK på mandag 09. desember 2024, klokken 09:30
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 09. desember 2024, klokken 09:14Det som er viktigist er;

hvor mye hengerlast kan den dra og hvor mye kan du ha på taket.

Så lenge det er plass nok til skiene i frunken, er nok ikke taklasten det viktigste. Men, når man skal dra husvogna av luksus-klassen, så bør hengervekta være god!

:D
Ja den ble ha minst 1600kg som er likt TMY men gjerne mer da. Opp mot 2200kg? Men det er rare tider når elektrisk G-Klasse ikke kan ha hengerfeste  ;D siden den veier så sykt mye. Rart....
Ja, når bilen veier nesten 3500 kg uten hengerfestet, og er i ferd med å gå over med hengerfeste, så blir det jo rart. Om ikke, burde jo en slik bil fort fikse 3,5 T på henger.

Da ville jo vi med B bli avspist med 750 kg, men uansett ville det vært påkrevd med BE for å utnytte noe mere uansett.

Men må vel lette bilen litt i utgangspunktet, og så må det komme ny generasjon elbil-batterier, som kan gi de lettere batterier og OK rekkevidde samtidig. Dette kommer jo, men litt seint for G-W.

For Jag'en, som sikkert ikke blir noen lettvekter den heller, bør de kanskje rekke å få den nye generasjonen batterier.

Ellers så er jo denne temmelig snasen, om enn ikke helt i samme klasse, og burde vært RWD i utgangspunktet, ikke FWD:

https://www.tv2.no/broom/na-trenger-de-en-suksess/17275422/
Næææ så den og jeg synes fronten er litt "bling bling"
Og det er ikke denne Jag'en eller G-W?

:D  :D  :D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Fanten

#11
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 09. desember 2024, klokken 09:14Det som er viktigist er;

hvor mye hengerlast kan den dra og hvor mye kan du ha på taket.


Slik tror jeg neppe de tenker oss Jaguar.
Har en nyere XJ(x351) som er den siste luxsus Jaggen og den får du verken hengerfeste eller takstativ til.
Tilatt hengervekt og taklast er 0 kg tiltross for en gedigen bil på 5,12m med bremser så store som hus
Baksetene kan heller ikke legges ned.
Greia er vel att denne kunde gruppen ikke driver med slike ting og gjør du det er du LR kunde.
Nå skal jo ikke Jaguar være en bil for hvermansen så taklast og trekke egenskaper blir det nok ikke

turfsurf

Sitat fra: Fanten på mandag 30. desember 2024, klokken 21:36
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 09. desember 2024, klokken 09:14Det som er viktigist er;

hvor mye hengerlast kan den dra og hvor mye kan du ha på taket.


Greia er vel att denne kunde gruppen ikke driver med slike ting og gjør du det er du LR kunde.
Nå skal jo ikke Jaguar være en bil for hvermansen så taklast og trekke egenskaper blir det nok ikke
På den typen bil er nok det riktig. Men Jaguar lager også SUV, og der må man jo kunne hekte på båten bakpå.

Ellers likte jeg svaret fra Mercedes når de ble spurt om hvorfor de ikke kunne få hengerfeste på elektrisk G klasse. Da var svaret at man kunne jo bare ha to, en elektrisk til hverdags, og en diesel til slik bruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA