Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Visualisering IC (MCu1, AP2.0, EAP --> MCU2, HW3, FSD?)

Startet av L4Norris, fredag 06. desember 2024, klokken 07:25

« forrige - neste »

L4Norris

Hei, Jeg lurer på om det er mulig å få mer, gjerne "fulldekkende", visualisering i Tesla Model S 2017 i IC?
Da mener jeg sånn at man ser mer enn bilen, veien, noen kjegler og et par biler foran/ved siden. Altså at det blir mer "fulldekkende" visualisering.

Per nå har bilen AP2.0, MCU1 og EAP.
Jeg forstår det slik at å oppdatere MCU1 til MCU2 gir bedre flyt, netflix osv, men ikke mer visualisering i seg selv. Å gå fra EAP til FSD gir ikke så mye mer enn trafikklys ekstra slik jeg forstår det, men gir gratis oppgradering fra AP2.0/HW2 til HW3, slik jeg forstår.

Men samlet sett, vil dette gi mer visualisering i IC?

What-a-watt

Fulldekkende blir det ikke. IC er delt i 3 deler, og det er bare den midterste delen av skjermen som benyttes til den visualiseringen du tenker på. Jeg har maksimalt av den hardware man kan få til TMS. Visualiseringen gir ingen brukbar informasjon for meg, og kunne like godt vært fjernet til fordel for annen informasjon.

Prisene på å bytte MCU og computer har variert, så prisen må Tesla svare på. Men ganske mange tusenlapper er det garantert. Tipper rundt 15-20.000.-.

Større visualisering på TMS-biler med FSD i USA, men da nå man ut med noen titusener til. Heller ikke tilgjengelig i Norge. Foreløpig.

sjokomelk

Sitat fra: L4Norris på fredag 06. desember 2024, klokken 07:25Per nå har bilen AP2.0, MCU1 og EAP.
Jeg forstår det slik at å oppdatere MCU1 til MCU2 gir bedre flyt, netflix osv, men ikke mer visualisering i seg selv. Å gå fra EAP til FSD gir ikke så mye mer enn trafikklys ekstra slik jeg forstår det, men gir gratis oppgradering fra AP2.0/HW2 til HW3, slik jeg forstår.

Men samlet sett, vil dette gi mer visualisering i IC?
Ja.
På biler med MCU1 er instrumentpanelet (skjermen bak rattet) og MCU to separate enheter/datamaskiner.
På biler med MCU2 er instrumentpanelet en ren ekstern skjerm koblet til MCU.

På MCU1 er ikke CPU i instrumentpanelet rask nok til å tegne opp all grafikken Autopilot ønsker å vise deg. I tillegg må datastrømmen gå fra Autopilot-enheten over til MCU og så derifra til instrumentpanelet. Dette tar for lang tid, så innen skjermen har tegnet det opp for deg, så har det passert for lenge siden. Det er derfor man får en redusert visning av hva som skjer rundt bilen.
På MCU2 og HW3 er ikke dette et problem lenger, da datastrømmen går direkte fra Autopilot-enheten til MCU2 som så bare viser det som et bilde direkte på instrumentpanelet/ekstern skjerm.

Tidligere oppgraderte også Tesla AP2.0/2.5 biler med MCU1 til HW3 når man bestilte MCU2-oppgraderingen. Usikker på hva de gjør nå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

L4Norris

Takk for svar begge to! Det bildet @What-a-watt - er det fra din bil eller amerikansk?

Prisene står oppført på hjemmesiden til Tesla, så det er veldig greit.
Forstår det slik at FSD koster 37,5k, mens MCU1 til MCU2 er 21k + dab (om man ønsker).

Det neste spørsmålet mitt da blir om kombinasjonen MCU2 og AP2.0 gir mer visualisering enn dagens? (Relasjon autopilot2.0 (ikke hw3) og mcu2)

Veldig opplysende det du sa om IC og MCU @sjokomelk.

Tror ikke Tesla nå oppgraderer til hw3 når man går til mcu2 etter hva jeg har lest på diverse forumer...

What-a-watt

Bildet er fra en amerikansk TMS med FSD.

Ikke bruk penger på å oppgradere din bil. De pengene får du aldri noe igjen for. Da bør du heller se etter en brukt TMS med FSD produsert etter mars 2018. Da får du original MCU2, AP3, DAB, og HW3. Disse finner du til 250-300K (S75) på finn.no. Oppgradering av din bil tipper jeg fort kan koste kr. 50K hvis det i det hele tatt er mulig. IMO!

L4Norris

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA