Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å bytte fra Tesla Y til BMW iX

Startet av finn_roen, torsdag 05. desember 2024, klokken 16:50

« forrige - neste »

finn_roen

Vurderer å bytte fra Tesla Y performance til BMW IX50 (IX40)

Jeg har ikke prøvekjørt IX ennå, men grunnen til jeg vurderer bytte er kjøring på mye dårlig vei, og her er Teslaen litt for stiv og ukomfortabel

Det positive med Tesla Y

1: Gode kjøreengenskaper, godt veigrep og lite krenging

2:Liker veldig godt nøkkeløs funksjon på Tesla Y bruker bare Bluetooth og setter bilen i gir og kjører

3:Rask og god app og oppdateringer via Wifi

4:kunststoff setene holdere seg veldig godt

5: Ingen krav til service, bare behov for å skifte bremsevæske og luftfilter med passende intervaller.

Det negative:

6: Dårlig fjæringskomfort og støy
7: Forferdelig regnsensor
8: panikkbrems ved bruk av cruisekontroll

Noen som vil dele synspunkter Ix40 eller IX50?

daktari

Har du en moderne iPhone? Eller Android med rett chip for uwb? Da får du fullstendig trådløs nøkkel.

Gå for luftfjæring. Det er fantastisk på iX.

Forbruket er lavt til å være så stor bil.

Multikonturseter er fantastisk med god massasje og juaterbar sidevanger.

Tar du med drive recorder så har du dashcam. Trykk og hold på knappen og den tar opp. Eller ved uhell.

Har ikke hatt en eneste panikkbrems. Drive assist pro er helt fantastisk bra.

Anbefaler faller bakhjulsstyring for en  enklere bil å manøvrere på parkeringsplass.

Kunstskinnsetene virker slitesterke. Du kommer til å fryde deg over varme i dører, knær og midtkonsollen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Enig i alt @daktari skriver. Tesla har litt mere gjennomført og enklere å bruke software, men iDrive er bra det og. Klarer du deg med bagasjerommet i iX er det bare løp og kjøp.

Men nå kommer både Y og iX facelift snart (over jul), så kanskje vente litt?

Ryktes at det blir iX45 med nesten like lang rekkevidde som dagens iX50 og iX60 med enda lengre rekkevidde.

Litt rykter om at Y får større batteri og, i tillegg til alle oppgraderingen som 3ern fikk. Men sitter fremdeles igjen med fantombremsing og regn automatikken som det er delte meninger om.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Jeg går litt lenger og hevder at iX vil gi en helt annen opplevelse enn Tesla og de andre bilene til ca. 500.000. Ikke sammenlignbart
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

finn_roen

Takk for gode svar, hvordan oppleves kjøreegenskapers sportslighet på iX sammenlignet med Tesla Y, bilen er jo mye tyngre.

daktari

Nå har ikke jeg kjørt mye Y, bare sittet på, noe som stort sett er ubehagelig. Jeg har kjørt mye Model 3, men da sitter man på bakken og har det kjipt.

Så kommer det også an på om du velger sportsprogram eller comfort. iX blir veldig agil og leken i sport, og man beholder endel fjæringskomfort. Gassresponsne er meget god i begge modus.

Men det er mest en komfort-bil slik jeg kjører den. Den kan allikevel kjøres aktivt.

turfsurf

Sitat fra: finn_roen på torsdag 05. desember 2024, klokken 21:02Takk for gode svar, hvordan oppleves kjøreegenskapers sportslighet på iX sammenlignet med Tesla Y, bilen er jo mye tyngre.
iX veksler sportslighet mot komfort. Y er så mye lettere (og stivere), på fin, svingete vei merkes det godt. IX veier ett halvt tonn mere enn Y. Så det blir en prioritering.

Til å være så tung som iX er, så er kjøreegenskapene veldig gode dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på torsdag 05. desember 2024, klokken 21:16Nå har ikke jeg kjørt mye Y, bare sittet på, noe som stort sett er ubehagelig. J
Du har kjørt MIC du da, Berlin er ikke ubehaglig vel?

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:13
Sitat fra: daktari på torsdag 05. desember 2024, klokken 21:16Nå har ikke jeg kjørt mye Y, bare sittet på, noe som stort sett er ubehagelig. J
Du har kjørt MIC du da, Berlin er ikke ubehaglig vel?
Aner ikke. Burde ikke det være likt?

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 07. desember 2024, klokken 19:12Aner ikke. Burde ikke det være likt?
Nope, MIC var strammere satt opp en Berlin mener jeg å huske. Tror det var rundt årskiftet 2022/23 det skiftet kom da de ble mer mykere satt opp i Berlin.

turfsurf

MIC er litt stivere enn Berlin, men Y er fremdeles stump i fjæringen. Merkes best på ruglete og skarpe ujevnheter (typ dårlig grusvei). Større dumpler og slikt takler Y meget bra. Men blir Juniper i nærheten av like bra som TM3 Highland så er hverken støy eller stiv fjæring noe å bekymre seg over.

Firehjulsstyring og luftfjæring får man dog ikke.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. desember 2024, klokken 14:48Merkes best på ruglete og skarpe ujevnheter (typ dårlig grusvei).
Det der kan vel muligens gjøre bedre med gode dekk og rett lufttrykk. Jeg vet ikke....uansett ikke plagsomt det der med Berlin ...mic var plagsomt

Bare gml Citroën og US glis som takler de forholdene best. ;D Gynger jo over alt der

SurSnasen

Sitat fra: finn_roen på torsdag 05. desember 2024, klokken 16:501: Gode kjøreengenskaper, godt veigrep og lite krenging
Det har du på iX også. Ja, den er større, tyngre, og mykere demperoppsett. Men krenger lite, har veldig godt veigrep, og er mer sporty oppsatt enn den gjengse SUV.

Sitat2:Liker veldig godt nøkkeløs funksjon på Tesla Y bruker bare Bluetooth og setter bilen i gir og kjører
Det har du på iX også. Og til forskjell fra Tesla så virker faktisk mobilnøkkelen også når du har gått tom for batteri på mobilen. Hvertfall på iphone. iPhone sin wallet-løsning, hvor mobilnøkkelen til BMW lagres, benytter et reservebatteri som kun benyttes til wallet.

Sitat3:Rask og god app og oppdateringer via Wifi
Samme har BMW.

Sitat4:kunststoff setene holdere seg veldig godt
Det gjør også skinnsetene til BMW.

Sitat5: Ingen krav til service, bare behov for å skifte bremsevæske og luftfilter med passende intervaller.
Annethvert år, fri kilometer, på BMW. Ganske gunstig pris på serviceavtaler. Husk at du med Tesla ikke har noe bestemt serviceintervall, men at garantivilkårene krever av deg at du vedlikeholder bilen tilstrekkelig. Dvs du må fremdeles sørge for å få bilen sjekket med (u)jevne mellomrom. At du bytter bremsevæske. At du sjekker oppheng etc.

Sitat6: Dårlig fjæringskomfort og støy
Her er iX helt fenomenal. Selv i 150 på autobahn kan du hviske til baksetepassasjerene.

Sitat7: Forferdelig regnsensor
Det slipper du med BMW'en.

Sitat8: panikkbrems ved bruk av cruisekontroll
Dette slipper du med BMW'en. Ja, du kan oppleve den bremser for fartsgrenser. Men skru av den funksjonen, så slipper du det. Gå for utstyrsnivå som har HEad Up display, så varsles du om sånt der. Ellers må det sies at "autopiloten" til BMW etter min mening er vel så bra som Tesla sin, om ikke bedre. Den arbeider sømløst sammen med deg. Ikke noe plinging og plonging ved aktivering og deaktivering. Ikke noe brå nykking i bilen ved deaktivering. Du slipper å deaktivere og reaktivere ved forbikjøring.

Ellers kommer du nok også til å sette pris på automatisk regenerering. Løft foten av wattpedalen så coaster bilen når den skal det. Og setter gradvis på regenerering når den nærmer seg forankjørende eller kryss eller skarp sving.

Electric cars in Norway

Sur..... :+1: takker for god oppsummering. Ja det virker som skinn setene og de andre fordelene trekker i retning av et like godt kjøp. Og ikke minst at man slipper Tesla skammen  ;D for de som bryr seg om det. Hipps om happs da altså blir min konklusjon 

finn_roen

Nå har jeg endelig fått prøvekjøre BMW IX40
Bilen hadde ikke luftfjæring eller bakhjul styring men var likevel en fornøyelse å kjøre med svært god kjørekomfort, og parkeringen gikk fint da bilen hadde 360 kamera.
Bilen virket premium og jeg likte også setene, selv om de mangler noe sidestøtte.
Rekkevidde er dessverre litt for kort til mitt behov
Fikk tilbud om nye IX45 og IX60, her syntes jeg BMW må skjerpe seg, skal man ha fully Charge pakken til en rimelig pris, er det M versjonen av bilen som gjelder, da bortfaller også noen fargevalg, kunstskinn setene kan ikke velges, da blir nye alcatara seter med bedre sidestøtte som er standard eller ekte skinn.
Hadde klart meg utmerket med ix45 som har 600km rekkevidde, men den er priset så høyt at det er tullete og ikke velge ix60
360 kamera som burde vært inkludert i fully charged pakke koster over 30000 og inngår i en annen pakke!!
Standard felgene ser mindre pen ut, luft og bakhjulsstyring er heller ikke standard på ix60
Oppsummert så blir bilen svært dyr.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA