Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lykter: Xenon vs LED

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 15. januar 2013, klokken 13:16

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Dette emnet er til dels behandlet i tråden "Årlig avskriving av Model S, Performance".
Tror emnet er langt fra utdebattert og starter derfor denne tråden.

Mitt utgangspunkt er prisen $600/NOK 6.000 for årlig service eller 20K km.
Flere har gitt uttrykk for at prisen er i høyeste laget og intervallet for lavt.
Dette kan skyldes:
- Bilen er ikke så teknisk enkel å vedlikeholde som elbiler teoretisk burde være
- Overdreven sikkerhetsmargin
- Overprising

Kom over denne fra USA:
http://www.greencarreports.com/news/1079637_tesla-model-s-service-contract-600-year-or-warranty-voided

Utgangspunktet er en Volt-eier som har bestilt en S og er misfornøyd:
"""One big advantage of electric cars is reduced maintenance.
With no internal combustion engine, there is no oil to change, no exhaust system,  no transmission, no myriad of moving parts to break or wear out, and no air or fuel filters to clog up. With regenerative braking, brake pads last virtually forever.

So it was a shock to learn that Tesla will charge $600 a year for a routine service on my 2012 Model S, which I specced out in September and am due to receive in December.

I currently own a 2011 Chevrolet Volt. Containing not only an engine but an electric motor and a battery thermal-management system, the Volt is among the most complex cars on the road today--far more complicated than the Tesla.

Yet its maintenance requirements are minimal: an annual systems check ($49 at my local dealer), and a $35 oil change every two years, which includes the annual inspection. (The Volt's engine runs so rarely--in my case, about 20 percent of the time--that oil change intervals are based on time, not mileage.)

Over a two-year period, my total Volt service cost will amount to $84. Over the same period, Tesla Motors [NSDQ:TSLA] will charge me $1,200 for service on my "low-maintenance" engine-less electric Model S.

So what's going on here?"""

Etter mye om og men fikk han svaret:
"""So I tried Plan B: a personal e-mail to Tesla CEO Elon Musk (a tactic that has worked well for me in the past).

Sure enough, Musk replied four hours later.
"We are matching service cost to be less than a Mercedes of comparable purchase price," Musk wrote."""

Kjøpers kommentar:
"""If Tesla is targeting Mercedes-Benz, they seem to be aiming too high.  My local Mercedes dealer quotes $220 for the 10,000-mile service on an S Class full-size luxury sedan."""

Og senere i artikkelen:
"""The maintenance program, on the other hand, takes another benefit of electric-car ownership--low maintenance--and negates it, by escalating the price to the level of a gasoline car.

It's a bit like asking Supercharger customers to pay 50 cents a kilowatt-hour, and then saying, "Hey, you're still paying a little less than you would to put gas in a Mercedes."

Here's a pipe dream: Tesla applies its Supercharger philosophy to the Model S service program and makes it free.

It's not such an outlandish idea; BMW already does it. Every new BMW comes with four years and 50,000 miles of free service.

If you ask me,  Tesla should emulate the Bimmer instead of the Benz."""

Senere:
"""In a last-ditch effort to find out what Tesla technicians actually do during the annual inspections, I called one of Tesla's maintenance centers.

"It's basically a systems check," came the answer. "But we haven't received the documentation yet on precisely what we'll be doing. When we get it, I'll be happy to send you a copy." """

For å være litt vemmelig:
Denne klageren lider øyensynlig av en misforståelse: Tror han er en vanlig bilkjøper og ikke et forhåndsfrelst menighetsmedlem som godtar uten å kny alt som bestemmes fra presteskapet.

Og for å komme ned på jorden:
Kjøper jeg en "Bimmer", får jeg:
- 5/200 garanti
- gratis service 5/100 inkludert i nybilprisen
- flytende serviceintervall som med min kjøring betyr hver 30-38 K km.
- eventuelt utvidet skreddersydd servicekontrakt hvor jeg bestemmer antall år og km + omfanget.

sammenlignet med Tesla S:
- 4/80 garanti
- serviceintervall 20K km
- eventuelt utvidet manufaktursydd servicekontrakt på 4/50 eller 8/100

Ikke akkurat drømmevilkår når du kjører min 30K i året.

BTW:
En drosjeeier kjøper en Tesla S og kjører 100K i året.
Må han inn til service 5 ganger i året dersom han ønsker å beholde garantien på bilen?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

@roger

Må si jeg deler din bekymring, og er redd Tesla undervurderer markedet og reservasjonsholdere med uttalelser som:
"We are matching service cost to be less than a Mercedes of comparable purchase price," Musk wrote."""
Dersom Tesla velger en prisstrategi som går ut på "hva markedet tåler/er vant til", uten å ta hensyn til hva servicejobben faktisk innebærer, ja da blir jeg skeptisk.
"""In a last-ditch effort to find out what Tesla technicians actually do during the annual inspections, I called one of Tesla's maintenance centers.
"It's basically a systems check," came the answer. "But we haven't received the documentation yet on precisely what we'll be doing. When we get it, I'll be happy to send you a copy." """
Har Musk glemt at Tasla er en nyetablert bilfabrikk som er helt avhengig av tillit i markedet og hos reservasjonsholderne for å få lukket avtalene?

De har bestemt prisen for servicen, men vet ikke helt hva jobben innebærer enda!!!! bortsett fra "system check" da!!
Minner meg litt om Microsoft Windows for få år siden når følgende melding kunne dukke opp; "Ny ukjent maskinvare funnet", og deretter; "installerer programvare for ukjent maskinvare". Mao. Windows vet ikke hva den har funnet, men programvare det har den !? betryggende.  :o

Jeg tviler på at det er en god vei å gå for Tesla å legge drifts- og servicekostnader tett opp til såkalte sammenlignbare biler. Model S er et nytt produkt, med mange usikkerhetsmomenter knyttet til seg, og som derfor trenger å ta godt vare på alle sine fordeler. Lave driftskostnader pga. få bevegelige deler, er en av mange viktige. For meg var det i hvert fall et argument da jeg reserverte Model S.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Trondns

#2
Lave drift- og servicekostnader er det viktigste punktet i mitt regnestykke om jeg skal gå for Model S. Kjører 50.000 i året og har pr i dag "nok" serviceutgifter. Blir serviceutgiftene like høye på Model S som lignede biler ryker en av de beste begrunnelsene for å handle. :( 

PS Fikk mail fra Tesla, (Oslo) i dag:
Servicekostnadene er ikke ferdigstilt, men kommer snart.
Vi vil sende ut info om dette når det kommer.

---------------
Res. 1795
Har trolig fylt diesel for siste gang :-)
Mottok Tesla Model s, sort -   26. sept 2013 :-)

timingbeltkiller

Sitat fra: Trondns på lørdag 29. desember 2012, klokken 07:42
Lave drift- og servicekostnader er det viktigste punktet i mitt regnestykke om jeg skal gå for Model S. Kjører 50.000 i året og har pr i dag "nok" serviceutgifter. Blir serviceutgiftene like høye på Model S som lignede biler ryker en av de beste begrunnelsene for å handle. :( 


PS Fikk mail fra Tesla, (Oslo) i dag:
Servicekostnadene er ikke ferdigstilt, men kommer snart.
Vi vil sende ut info om dette når det kommer.

---------------
Res. 1795
Håper du skriver nytt innlegg når du har fått detaljene om servicekostnadene.

Gjetter tallet 6.000 pr 20K km er ikke langt unna. USA-pris i dollar X 10 = kronepris er temmelig nært det du i alminnelighet finner. Dette fordi:
- moms i N vanligvis høyere enn sales tax i USA
- høyere pris- og lønnsnivå i N
- bedre vern i den norske forbrukerkjøpsloven enn i "lemon"-beskyttelser i USA.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

De fleste som selger en vare eller tjeneste priser ut ifra hva markedet er villig å betale. I denne settingen kommer "menighets"-elementet inn. Jo mere Apple- lik stilling produktet får jo høyere pris kan man ta- Dette er ikke særlig betryggende for oss.
Det er totalkostnaden som betyr noe for de av oss som ikke er helfrelst. Vi får håpe at TM får med seg at det er flere som avbestiller bilene om totalprisen blir høy uten at det er åpenbart at det ligger en relevant ytelse bak. Hvis Mod S har omtrent samme servicekostnad som en tilsvarende Mercedes uten at det er en god forklaring for hva som forårsaker denne prisen oppstår to spørsmål:
1. Er servicen overpriset?
2. Er bilen dårlig konstruert slik at man har høye vedlikeholdskostnader på tross av at forbrenningsmotoren som en av de mest vedlikeholdskrevende enheter av bilen bortfaller?


jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 10:55
Gjetter tallet 6.000 pr 20K km er ikke langt unna. USA-pris i dollar X 10 = kronepris er temmelig nært det du i alminnelighet finner.

Greit for meg så lenge vi får det samme tilbudet mhp. forhåndsbetaling i 4 år til $1900/NOK 19000,-. Det blir uansett lavere enn det jeg har betalt på Touranen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#6
Sitat fra: Trondns på lørdag 29. desember 2012, klokken 07:42
Lave drift- og servicekostnader er det viktigste punktet i mitt regnestykke om jeg skal gå for Model S. Kjører 50.000 i året og har pr i dag "nok" serviceutgifter. Blir serviceutgiftene like høye på Model S som lignede biler ryker en av de beste begrunnelsene for å handle. :( 

Dine erfaringer med bilen blir gull verd om du kjører 50.000 i året! Da kjører du tre ganger så langt som den gjennomsnittlige nordmann, så du får raskt innblikk i batterislitasje og annen slitasje på bilen. Ift. service ville jeg egentlig tro drivstoff og reparasjoner er en langt større utgiftspost enn vanlig service?
Har du et snittforbruk på ca 250w/km (2,5kWh per mil) vil du ila 4 år bruke rundt 50.000kWh. Med en snittpris for strømmen på rundt 70 øre blir drivstoffkostnadene 35.000. Servicene vil teoretisk koste deg 60.000,-, altså totalt 95.000,- i drivstoff og service. Men du som kjører så langt bør selvfølgelig forhåndsbetale for 160.000km med service, noe som gir en pris på ca 38.000,- om vi ganger de amerikanske prisene med ti. Da blir kostnaden 73.000,- + 2 stk ekstra service til 6.000. Altså totalt 85.000,-. Jeg trekker dog ikke inn pris for skifte av batteri, for du er fort nede på 70% restkapasitet etter 4 år og 200.000km, og det forhåndsbetalte batteriskiftet får du i utgangspunktet ikke før det har gått 8 år. Tesla kommer sikkert med oppklarende info rundt dette lenge før man må gå videre i kjøpsprosessen.

En tilsvarende bensinbil med snittforbruk på 0,7 og en bensinpris på 14,- vil i samme periode koste deg 196.000kr bare i bensin. Servicer, reparasjoner ++ holdt utenfor. Iflg. Dine Penger ligger snittprisen til reparasjoner alene på drøye 80 øre ved 120.000km. Sier vi at reparasjoner vil koste rundt 40 øre i snitt på 200.000km vil du ha ca 80.000 i reparasjoner på bensinbilen i perioden.

Ift. "gratis" BMW service som det nevnes her er den selvfølgelig ikke gratis. De ansatte som tar service på bilen jobber ikke gratis :) Man betaler for dette gjennom bilens pris, og sikkert også gjennom høyere dele- og servicekostnader etter at den såkalte gratisperioden har utløpt. Grensen på 200.000km er det bare et fåtall som vil nå innen 5 år, og garantien dekker ikke slitedeler, kun fabrikasjons-feil. Så det hadde vært interessant å høre om noen kjenner til garantireparasjoner av eksempelvis turbo eller partikkelfilter på +/- 150.000km? Godt mulig BMW er veldig fleksible og snille med kundene sine?

Uansett, selv om Model S for meg blir rimeligere å holde enn en 520D så betyr ikke det at jeg synes 6.000,- i service for 20.000km er OK. Men jeg avventer offisielle priser og innhold i servicebesøket før jeg konkluderer med noe som helst i denne saken.

(For øvrig håper jeg ikke folk kjører bortimot 40.000km her i Norge med samme olje i motoren selv om serviceindiatoren mener det skal være ok. Høres ut som grov mishandling av motoren, men konsekvensene kommer på et senere tidspunkt. )

Og avslutningsvis: Hadde kostnadene vært identiske hadde jeg fortsatt valgt Model S for å si det enkelt og greit! Meget god å kjøre. Den elektriske drivlinjen er overlegen på komfort! Det er ikke rare 5-serien man får for 500.000,-. Du får kanskje en greit utstyrt 520D for 550.000?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

#7
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 12:25
Har du et snittforbruk på ca 250w/km (2,5kWh per mil) vil du ila 4 år bruke rundt 50.000kWh. Med en snittpris for strømmen på rundt 70 øre blir drivstoffkostnadene 35.000.
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.
Så kan vi diskutere om den skal rubriseres som "drivstoffutgift" eller "vedlikehold".
Beløpet blir uansett  betydelig og det samme.

Sitat
En tilsvarende bensinbil med snittforbruk på 0,7 og en bensinpris på 14,- vil i samme periode koste deg 196.000kr bare i bensin.
Tror du må leite med lys og lykte før du finner noen 50K/år biler som går på bensin.
Si diesel og topp 5 liter/100km, så nærmer du deg sannheten.
Dersom du tanker bensin til NOK 14 eller diesel til 13, bør noen informere om jojo-prisene du finner på pumpene. Gjør som jeg og fyll mandag eller torsdag morgen. Og du får bensin på lavt 13-tall og diesel mellom 11,50 og 12,10. Bruk http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vis_prisliste.php?pristype=2

Sitat
Ift. "gratis" BMW service som det nevnes her er den selvfølgelig ikke gratis. De ansatte som tar service på bilen jobber ikke gratis :) Man betaler for dette gjennom bilens pris, og sikkert også gjennom høyere dele- og servicekostnader etter at den såkalte gratisperioden har utløpt.
JA, men gjør som jeg:
- kjør pent og forsiktig og primært langturer
- bytt ut bilen omkring 200K

og det blir nestemann som får gleden av utgiftene du påpeker.

Her har forøvrig Tesla en ulempe. Utskifting blir en tilnærmet økonomisk umulighet når omkring 2017-2020 særfordelene forsvinner og nyprisen blir et sted mellom 1,5 og 2 millioner. Hjelper lite at bruktbilprisen hopper i været. Men selvsagt OK for de som da hopper av elbilkarussellen med tilnærmet null avskriving.

Vi andre må innse S blir ikke noen one-night-stand, men et evig ekteskap!

Sitat
(For øvrig håper jeg ikke folk kjører bortimot 40.000km her i Norge med samme olje i motoren selv om serviceindiatoren mener det skal være ok. Høres ut som grov mishandling av motoren, men konsekvensene kommer på et senere tidspunkt. )
Har jeg gjort med en Passat:170K km og 5 servicer. Merka ikke noe til motorslitasje. Bilen brukte ved 170K den samme literen olje til etterfylling som den gjorde ved 20K. Tror du undervurderer både de nye spesialoljene og fordelene med pen langkjøring kontra småturkjøring.

Sitat
Og avslutningsvis: Hadde kostnadene vært identiske hadde jeg fortsatt valgt Model S for å si det enkelt og greit! Meget god å kjøre. Den elektriske drivlinjen er overlegen på komfort! Det er ikke rare 5-serien man får for 500.000,-. Du får kanskje en greit utstyrt 520D for 550.000?
Enkelt valg for deg med 520D som alternativ.
Mer vrient for meg med Passat/Avensis klassen til omkring 300K som alternativ.

Jeg får faktisk doblet kjøpesum og antakelig en saftig auke i forsikringen. Og i alle fall dobling eller tredobling av dekkutgiftene. Båe pga g-kreftene på bakhjulene og dekkdimensjonen. Neste dimensjon er jo traktor!

RE Forsikring:
Er det  noen som vet om TM har gjort som de fleste bilimportørene:
"Giftet" seg med et forsikringsselskap slik at vi får første års forsikring av ny bil til "innbruddspris"?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 12:25
Har du et snittforbruk på ca 250w/km (2,5kWh per mil) vil du ila 4 år bruke rundt 50.000kWh. Med en snittpris for strømmen på rundt 70 øre blir drivstoffkostnadene 35.000.
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.

Ikke nødvendigvis. I dette eksempelet koster strømmen 17,5 øre/km. Om man kjører 50kkm i året med en Model S og batteripakka varer i hele ganatiperioden på 8 år har man på den tiden brukt 70.000 på strøm. Forhåndsbetalt batteripakke etter 8 år forventes å koste ca. 90.000 inkl. mva. I tillegg blir det renter i 8 år, om vi regner typisk huslånsrente på 3,9% blir det 122.000 kroner. Så dyrere ja, men ikke  svært mye dyrere.

Er vi heldige holder batteripakka i 15 år og koster da f.eks 60.000 kroner. I så fall er strømmen desidert dyrest. Det har vært vist grafer av batterilevetid på enkelte Panasonic-celler der det ser ut som om de holder ca. 3000 sykluser før de er nede på 70%. 3000*425km (EPA)=1.275.000km...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#9
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 12:25
Har du et snittforbruk på ca 250w/km (2,5kWh per mil) vil du ila 4 år bruke rundt 50.000kWh. Med en snittpris for strømmen på rundt 70 øre blir drivstoffkostnadene 35.000.
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.
Så kan vi diskutere om den skal rubriseres som "drivstoffutgift" eller "vedlikehold".
Beløpet blir uansett  betydelig og det samme.
Ikke helt riktig. 1. (første) Batteripakke er en del av bilprisen. Dersom bilens levetid i km er 2 batteripakker er denne utgiften pris/2x
Dersom en bilens levetid er 3 batteripakker er denne utgiften: 2pris/3x.

Eller en kan tenke at prisen på bilen består av 2 deler, verdi av batteri og verdi av bil. Da blir jo bilen ganske rimlig pluss at en har kjøpt en masse drivstoff samtidig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Tror du må leite med lys og lykte før du finner noen 50K/år biler som går på bensin.

Det går mange Prius i taxinæringen. Disse går nok langt over 50kkm pr. år. Jeg vil tro det er endel som kjører langt privat som også kjører Prius ?

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Si diesel og topp 5 liter/100km, så nærmer du deg sannheten.
Dersom du tanker bensin til NOK 14 eller diesel til 13, bør noen informere om jojo-prisene du finner på pumpene. Gjør som jeg og fyll mandag eller torsdag morgen. Og du får bensin på lavt 13-tall og diesel mellom 11,50 og 12,10. Bruk http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vis_prisliste.php?pristype=2

Jeg fyller når jeg må, og det er stort sett alltid på langtur siden Leafen fikser småkjøringa. Da kan jeg ikke velge hvilken dag jeg fyller opp. Jeg har nok betalt over 14,- pr. liter diesel i snitt i år, i metropoler som Drevsjø, Hov eller Koppang.

Sitat
Vi andre må innse S blir ikke noen one-night-stand, men et evig ekteskap!

Og det er den nok godt egnet til, med alu-karosseri og elektrisk drivlinje. Jeg bare håper fordelene varer lenge nok til at jeg kan bytte Leafen i en genIII Tesla om 3-4 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:56
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.
Sitat
Ikke nødvendigvis.........

Du er meget optimistisk mht  hvor lenge batteripakka varer før rekkevidden blir utilstrekkelig lav.
Jeg er muligens for pessimistisk når jeg ikke tror den holder i 8 år og eksempelvis 400K km.
Men inntil vi vet de nøyaktige prisene og vilkårene og et tilstrekkelig stort antall biler har gått hver seg noen hundre K km,  blir øre/km utgiften tilnærmet ren gjetning.

Ser du på leieprisen for batteripakka til elbiler i både Think- og Leaf-klassen, kommer du fort opp i 100 øre pr km dersom du kjører 1000 km i måneden. Og kjører du det doble, går jeg ut fra det i likhet med bil-leasing kommer surcharge etter 15K årlig. Selv om det for de fleste vil være gunstigere å eie enn å leie, må leieprisen i det minste gi en viss indikasjon på kostnadsnivået???



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#12
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Batteripakka må byttes etter X km til en øre/km utgift lik pris/X.
Denne km-kostnaden blir nødvendigvis mye større enn strømmen.
Så kan vi diskutere om den skal rubriseres som "drivstoffutgift" eller "vedlikehold".
Beløpet blir uansett  betydelig og det samme.
Ja batteriskifte vil spise opp mye av besparelsen ved å eie en Model S, men nå velger ikke jeg Model S fordi den er rimelig å holde, men fordi den i mine øyne er mye bedre enn konkurrentene. Jeg har en ganske gjennomsnittlig kjørelengde per år (ca 20.000km), og vil iht Panasonics målinger være nede på ca 70-75% restkapasitet etter 8-10 år. Ved forhåndskjøpt batteripakke ligger den årlige batterikostnaden på ca 10.000 for meg. Dvs 50 øre per km. Men jeg ser an erfaringer fra eiere som har kjørt langt før jeg bestemmer meg for om jeg kjøper batteribyttet eller ei. Når jeg må ta beslutningen neste sommer er det garantert noen amerikanere som har kjørt minst 50.000km ut fra hva jeg leser på det amerikanske forumet.

Sitat
Tror du må leite med lys og lykte før du finner noen 50K/år biler som går på bensin.
Si diesel og topp 5 liter/100km, så nærmer du deg sannheten.
Dersom du tanker bensin til NOK 14 eller diesel til 13, bør noen informere om jojo-prisene du finner på pumpene. Gjør som jeg og fyll mandag eller torsdag morgen. Og du får bensin på lavt 13-tall og diesel mellom 11,50 og 12,10. Bruk http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vis_prisliste.php?pristype=2

Enig i dette. Jeg tror de færreste velger bensin om de kjører 50.000km+ i året. Men det blir helt feil å sammenligne Model S med de mest sparsomme dieselbilene. Jeg kjører en 2012 modell Passat 1,6tdi, og på langtur klarer jeg å presse den ned mot 0,4. I snitt gjennom året ligger den nok reelt sett på rundt 0,65 per mil. Jeg kjører økonomisk, men vinter+webasto og en grei blanding av langkjøring+småkjøring gjør 0,5 på mila urealistisk for folk flest. Noe sammenlignbart er mer i retning av A6 med 3,0TDI eller 535D. Koster fort over millionen i innkjøp, og tipper de har et snittforbruk gjennom året på 0,8.

Sitat
JA, men gjør som jeg:
- kjør pent og forsiktig og primært langturer
- bytt ut bilen omkring 200K

og det blir nestemann som får gleden av utgiftene du påpeker.

Her har forøvrig Tesla en ulempe. Utskifting blir en tilnærmet økonomisk umulighet når omkring 2017-2020 særfordelene forsvinner og nyprisen blir et sted mellom 1,5 og 2 millioner. Hjelper lite at bruktbilprisen hopper i været. Men selvsagt OK for de som da hopper av elbilkarussellen med tilnærmet null avskriving.

Vi andre må innse S blir ikke noen one-night-stand, men et evig ekteskap!

Jeg kan dessverre i liten grad velge å bare kjøre bil på langturer. Bruk avhenger av behov. Og du skal kjøre svært pent/kun langkjøring for å utsette alle solide reparasjoner til etter 200.000km.

Tviler for øvrig sterkt på at de gammeldagse avgiftene basert på hk innføres for elbiler. Model S pris på 1,5 mill blir bare gjetning basert på dagens utdaterte avgiftssystem. Elmotorenes effektivitet øker med størrelse, og det koster svært lite å hente ut mye effekt sammenlignet med en fossilbil. Uansett kan Tesla og andre velge å levere biler med forskjellige ytelser basert på land. Enkleste sak i verden å begrense ytelsen til en elmotor. Enkelte hevder for øvrig at staten går glipp av mange hundre tusen i avgifter når folk kjøper Model S. Det er selvfølgelig helt feil, for Model S kjøpes i Norge av folk som vurderer alt fra Golf til M5. Brorparten ligger nok fra Passat til ordinær 5-serie sjiktet. Dvs. tapt avgift for meg som alternativt ville kjøpt Passat er noe sånt som 100.000,-. Ikke noe poeng å legge en halv mill i avgifter på bilen, for da strupes salget så mye at staten får inn mindre enn om de eksempelvis bare legger på 25%mva.

Og ift langt ekteskap kommer de største økonomiske fordelene fra 5 års alder og utover, for de som har normal kjørelengde (15-20.000km per år). Så jeg planlegger definitivt å eie bilen lenge. Eierne melder at de elsker bilene og at de ikke vil ha noe fossilt igjen.

Sitat
Har jeg gjort med en Passat:170K km og 5 servicer. Merka ikke noe til motorslitasje. Bilen brukte ved 170K den samme literen olje til etterfylling som den gjorde ved 20K. Tror du undervurderer både de nye spesialoljene og fordelene med pen langkjøring kontra småturkjøring.
Flott for deg :) Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte en bil med 35.000km mellom hver service. Da måtte bilen i så fall hatt webasto (ingen kaldstarter vinterstid) samt i all hovedsak brukt til langkjøring. Folk flest har en blanding av småkjøring og langkjøring. Kjøringen avgjøres av behov, ikke hva som er best for motoren. Det er bare å kikke på oljen for å se hvor forurenset den er etter hvert som kilometerne tikker på.

Sitat
Enkelt valg for deg med 520D som alternativ.
Mer vrient for meg med Passat/Avensis klassen til omkring 300K som alternativ.

Jeg får faktisk doblet kjøpesum og antakelig en saftig auke i forsikringen. Og i alle fall dobling eller tredobling av dekkutgiftene. Båe pga g-kreftene på bakhjulene og dekkdimensjonen. Neste dimensjon er jo traktor!

RE Forsikring:
Er det  noen som vet om TM har gjort som de fleste bilimportørene:
"Giftet" seg med et forsikringsselskap slik at vi får første års forsikring av ny bil til "innbruddspris"?
Valget for meg står ikke mellom 520D og Model S. Som du ser av min signatur kjører jeg Passat. Jeg kan altså gå fra en kjip Passat og over til Model S. Det er det geniale ved at vi bor i Norge. I utlandet konkurrerer Model S med biler som M5, S6 etc, og allikevel mener journalister og eiere at den er på høyde med konkurrentene! At Passat-eiere her i Norge kan vurdere Model S som et reelt alternativ er fantastisk!

Du kan for øvrig beregne forsikring allerede. Jeg fikk en pris på rundt 6.500 fra IF (husker ikke nøyaktig tall i farten). Betaler rundt 5500 for Passaten nå.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. desember 2012, klokken 18:02
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:18
Tror du må leite med lys og lykte før du finner noen 50K/år biler som går på bensin.

Det går mange Prius i taxinæringen. Disse går nok langt over 50kkm pr. år. Jeg vil tro det er endel som kjører langt privat som også kjører Prius ?
Du har rett. Bensin-hybrider var ikke i  mine tanker.
Men Prius går i følge taxieierne i Stockholm på mellom 5 og 6 liter per 100Km - ikke 7.
De nye plug-in'ene kommer antakelig til å gå på mellom 4,5 og 5,5.

Sitat
siden Leafen fikser småkjøringa.

Hvor ofte skal Leaf inn til service og hva koster den enkelte service?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kjølholdt

Hvis man forhåndsbetaler ny batteri pakke , er denne da mva belagt eller kan det regnes som en del av bilkjøpet
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA