Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: IvarAndreas på tirsdag 03. desember 2024, klokken 00:42
Sitat fra: egleh på mandag 02. desember 2024, klokken 19:12t
Nå merker jeg at jeg ble litt nysgjerrig.. 30 kilo mat og klær per person for et par døgn på hytta? Har dere med kettlebells?
He he dagens beste kommentarer så langt i dag ;D

#morgengøyhumor

Elektro12

Joda, men for oss som har levd litt er det jo rart med så svære biler som nesten ikke kan frakte noe.

En gammel Avensis kunne jo ha 530 kg nyttelast f.eks.

Vurderte en ny ID7 GTX med panoramatak frem til jeg så nyttelasten. Kunne omtrent ikke ha med familien og rene boxere. ;) Og jeg gidder ikke bruke 630 000 surt opptjente kronasjer på en bil som ikke tilbyr det jeg ønsker.

(Og hva er det med glossy svart sideskjørt på en bil...skulle tro de laget bilen for å få mest mulig småjobber med lakkreparasjon)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: egleh på mandag 02. desember 2024, klokken 19:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 29. november 2024, klokken 12:16Jeg tenker at folk ofte er litt for opptatte av nyttelast.
tvert i mot. jeg har to tenåringsgutter som pumper jern + en snart tenårig jente, vi veier 340kg uten at noen er overvektig. for en helgetur til fjells har vi med klær og mat ca 120kg, 50kg ved, 40kg skiutstyr. (veid med badevekt). det går akkurat takket være vi har eqb, hadde ikke gått med buzz. jeg ser mange på parkeringsplassen med feks ioniq5, osv med liknende oppakning som garantert har passert lovlig nyttelast og ville fått kjøreforbud i kontroll.

Hovedargumentet mitt er at en må vel ha noe sånt som 30% overvekt på totalvekt før en får bot...sånn et tonn altså. Kan aldri tro at noen bryr seg om en er 50 kg over på en 2,5 tonns bil.

Den nye ID Buzz, som og er 25 cm lengre (GTX), har forøvrig fått høyere tilgjengelig last. En kan være 496 kg (421 nyttelast + sjåfør 75).

Med 210 kg bagasje hadde jeg seriøst vurdert en tilhenger.

Her fra en 5-seters ID Buzz.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Fin gjennomgang av noen alternativer for familier. Inkludert den legendarisk "3 voksne i baksetet"-testen.

https://youtu.be/OV_Ziv2xiHE
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Suverin

Sitat fra: daktari på tirsdag 03. desember 2024, klokken 10:44Fin gjennomgang av noen alternativer for familier.
Var vel egentlig bare en (ioniq5) som fikk godkjent som bil for fem i denne videoen? I hvertfall om man skulle lengre enn en times tid :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

daktari

Sitat fra: Suverin på tirsdag 03. desember 2024, klokken 10:52
Sitat fra: daktari på tirsdag 03. desember 2024, klokken 10:44Fin gjennomgang av noen alternativer for familier.
Var vel egentlig bare en (ioniq5) som fikk godkjent som bil for fem i denne videoen? I hvertfall om man skulle lengre enn en times tid :)
Ja. Alle 5 er ganske like, så det er opp til smak og preferanser. Verdt å merke seg at Y på ingen måte er overlegen på plass slik mange hevder. Derimot har den styrker og svakheter slik de andre også har.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tirsdag 03. desember 2024, klokken 11:43
Sitat fra: Suverin på tirsdag 03. desember 2024, klokken 10:52
Ja. Alle 5 er ganske like, så det er opp til smak og preferanser. Verdt å merke seg at Y på ingen måte er overlegen på plass slik mange hevder. Derimot har den styrker og svakheter slik de andre også har.

Bra at andre også lager god plass ja. Slike svære Ikea-esker er ikke så bra for Model Y. Banan-esker passer litt bedre (se bilde under). Bag'er passer mye bedre siden det ikke er så mange bene kanter. iX3 har derimot masse rette kanter, og er jo en boks.
Dersom en skulle eie en Model Y og drar på sommerferie så er det første en gjør å ta ut de to gulvplatene. Da får en mye bedre plass. Også genialt at en kan sette 4 handleposer under panseret på vei til hytta med bagasjen full bak.

Siden jeg er en svæær mann så setter jeg pris på hvor stor avstand det er bak til baksetene, sånn at jeg over 1,90 kan ha en bak meg på 1,90. Jeg tror aldri jeg har sett noe som har hevdet at plassen i bredden er så fantastisk god på Model Y, men 2 stk i baksetet sitter veldig godt.

Men kult det er mange konkurrenter. Må innrømme at jeg aldri har hatt 3 voksne menn i baksetet. Er som regel en smal dame en kan sette i midten :-)
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Det er mange andre biler som straffes hardere av stor esker enn Y.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på tirsdag 03. desember 2024, klokken 15:37Det er mange andre biler som straffes hardere av stor esker enn Y.
Enig :+1:

For å sette et bilde på plassen - selv ikke noe problem å frakte vaskemaskin i TMY ;D
Med setene nede da....
#humor

egleh

Sitat fra: IvarAndreas på tirsdag 03. desember 2024, klokken 00:42Nå merker jeg at jeg ble litt nysgjerrig.. 30 kilo mat og klær per person for et par døgn på hytta? Har dere med kettlebells?
haha lite treningsutstyr :) noterte ikke mer spesifikt hva ting veide, men det var nå det det ble. skal du ha full pakke med gode frokoster og middager en langhelg blir det fort noen flasker brus, melk, juice, litt vin, øl, kjøtt, osv slalomsko+ski, langrenn for alle, hodelykter, laptoper, ladere, ... jeg gjorde en tilsvarende øvelse for sommerbagasjen vår for to uker i danmark, uten vinterklær,skisko etc, 118kg inkludert taxfreekvoten for to. anbefaler alle å veie alt som faktisk er med, ting veier mer enn man skulle tro.

egleh

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. desember 2024, klokken 08:49Hovedargumentet mitt er at en må vel ha noe sånt som 30% overvekt på totalvekt før en får bot...
du får kjøreforbud fra 1. kg over grensen

Svein_H

Sitat fra: egleh på tirsdag 03. desember 2024, klokken 15:56
Sitat fra: IvarAndreas på tirsdag 03. desember 2024, klokken 00:42Nå merker jeg at jeg ble litt nysgjerrig.. 30 kilo mat og klær per person for et par døgn på hytta? Har dere med kettlebells?
haha lite treningsutstyr :) noterte ikke mer spesifikt hva ting veide, men det var nå det det ble. skal du ha full pakke med gode frokoster og middager en langhelg blir det fort noen flasker brus, melk, juice, litt vin, øl, kjøtt, osv slalomsko+ski, langrenn for alle, hodelykter, laptoper, ladere, ... jeg gjorde en tilsvarende øvelse for sommerbagasjen vår for to uker i danmark, uten vinterklær,skisko etc, 118kg inkludert taxfreekvoten for to. anbefaler alle å veie alt som faktisk er med, ting veier mer enn man skulle tro.
OK, så du bruker samme praksis som forhatte tyskere i bobil, og lesser bilen full for å slippe å bruke penger på å kjøpe noe underveis. Det blir jo litt problematisk å kritisere utenlandske turister når vi møter oss selv i døra ...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. desember 2024, klokken 16:36
Sitat fra: egleh på tirsdag 03. desember 2024, klokken 15:56
OK, så du bruker samme praksis som forhatte tyskere i bobil, og lesser bilen full for å slippe å bruke penger på å kjøpe noe underveis. Det blir jo litt problematisk å kritisere utenlandske turister når vi møter oss selv i døra ...
Må jo ha med endel fiska fisk hjem også de tyskerne  ;D rund tusen kilo fisk vel? He he
Så de bobilene er tunge når de kommer og tunge når de drar.

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 03. desember 2024, klokken 15:37Det er mange andre biler som straffes hardere av stor esker enn Y.
Det største "problemet" med bagasjeplass i Y er litt liten bredde mellom hjulbuene, under en meter.

Positivt er det totale volumet, lommene på siden bak med plass til ett handlenett hver, og de to andre rommene med lokk man kan ta av pluss stor frunk. Veldig allsidig og praktisk i hverdagen. Alle mulighetene trumfer ett stort rom med god margin.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. desember 2024, klokken 16:36OK, så du bruker samme praksis som forhatte tyskere i bobil, og lesser bilen full for å slippe å bruke penger på å kjøpe noe underveis. Det blir jo litt problematisk å kritisere utenlandske turister når vi møter oss selv i døra ...

Uansett hvor man handler varene, så må de jo normalt sett fraktes til hytta. Det kan være mange mil fra butikk til hyttevegg. Bilen blir like tung om man handler underveis ;)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA