Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

daktari

Gleden over buzz handler om det praktiske og komforten.

VW har med Travel Assist kanskje den beste kjøreassistenten på markedet. De nyeste lader litt raskere enn Model Y 82 kW. Du kan velge en fancy 3D Hud som dekker halve ruta, og massasjeseter. Ambient belysning og elektriske dører. Så vet ikke hva du legger i "ikke særlig til teknologi".

Men hvis du skal en en "drivers car" med masse tech og luksus så må du på BMW og Merce. 

Temu-biler vil alltid føles som Temu.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chris90

Sitat fra: daktari på søndag 01. desember 2024, klokken 16:39Gleden over buzz handler om det praktiske og komforten.

VW har med Travel Assist kanskje den beste kjøreassistenten på markedet. De nyeste lader litt raskere enn Model Y 82 kW. Du kan velge en fancy 3D Hud som dekker halve ruta, og massasjeseter. Ambient belysning og elektriske dører. Så vet ikke hva du legger i "ikke særlig til teknologi".

Men hvis du skal en en "drivers car" med masse tech og luksus så må du på BMW og Merce. 

Komforten opplevde jeg ikke i stor grad, men det praktiske er 100% til stede. Uten tvil.

Jeg vet også at man kan spece bilen til å ha være ganske «teknologisk» av seg, men budsjettet mitt er omtrent 2-300k for lite for å få det til. Så med tanke på de forutsetningene, så er det «mindre teknologisk» enn andre biler rundt samme prisnivå. Syns jeg da

RJK

Sitat fra: Chris90 på søndag 01. desember 2024, klokken 17:02
Sitat fra: daktari på søndag 01. desember 2024, klokken 16:39Gleden over buzz handler om det praktiske og komforten.

Komforten opplevde jeg ikke i stor grad, men det praktiske er 100% til stede. Uten tvil.

Jeg vet også at man kan spece bilen til å ha være ganske «teknologisk» av seg, men budsjettet mitt er omtrent 2-300k for lite for å få det til. Så med tanke på de forutsetningene, så er det «mindre teknologisk» enn andre biler rundt samme prisnivå. Syns jeg da
Mulig bare meg, men synes det er sært å klage over manglende tech, når man velger bort alt som er "tech" fordi det koster penger.  8)

Forøvrig, en Buzz har vel aldri vært tenkt som en sportsbil, heller ikke nå som de har en "GTX"-versjon. Riktignok får den mye skryt for å være en "van", men føles som en vanlig bil. Og riktignok kunne man gitt den mer ytelser.

Dog, jeg synes fremdeles det er sært på et slikt kjøretøy som inviterer til camping og strandliv, å ikke ha skikkelig V2L med tilstrekkelig effekt/kapasitet, eller en dugelig camper mode. For ikke å snakke om manglende snurrestoler fremme!

Det er nok mine 3 store mangler/savn på denne.

Men nyere typer batterier som Blade 2 eller lignende, vil det nok i langt større grad være mulig å gi den både "Umph/Omph", skikkelig rekkevidde og mer enn nok strøm til å vare en uke på stranda, så lenge man kan toppe opp batteriet med strøm fra solceller og kanskje en vindgenerator som kan settes på når den står parkert!

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Chris90

Sitat fra: RJK på søndag 01. desember 2024, klokken 17:20
Sitat fra: Chris90 på søndag 01. desember 2024, klokken 17:02

Mulig bare meg, men synes det er sært å klage over manglende tech, når man velger bort alt som er "tech" fordi det koster penger.  8)

Forøvrig, en Buzz har vel aldri vært tenkt som en sportsbil, heller ikke nå som de har en "GTX"-versjon. Riktignok får den mye skryt for å være en "van", men føles som en vanlig bil. Og riktignok kunne man gitt den mer ytelser.

Dog, jeg synes fremdeles det er sært på et slikt kjøretøy som inviterer til camping og strandliv, å ikke ha skikkelig V2L med tilstrekkelig effekt/kapasitet, eller en dugelig camper mode. For ikke å snakke om manglende snurrestoler fremme!

Det er nok mine 3 store mangler/savn på denne.

Men nyere typer batterier som Blade 2 eller lignende, vil det nok i langt større grad være mulig å gi den både "Umph/Omph", skikkelig rekkevidde og mer enn nok strøm til å vare en uke på stranda, så lenge man kan toppe opp batteriet med strøm fra solceller og kanskje en vindgenerator som kan settes på når den står parkert!

Ser den. Jeg starter jo denne tråden med et klart budsjett, så jeg kan vel si det på en annen måte. Den oppleves lite «tech» i den prisklassen jeg har råd til.

Veldig enig i det du sier. Syns VW bomma litt med den bilen. Ingen tvil om at den er praktisk, men den hadde potensial til å bli en skikkelig klassiker med vendbare stoler og de tingene du sier. I stede dropper de en del av de tingen og gjør den til «en vanlig bil».

daktari

Buzz GTX burde heller vært Buzz Syncro med skjermrbreddere, høyere bakkeklaring og annet offroadutstyr.
V2L hadde vært kjekt, de støtter jo V2G via egen VW ladeboks.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søndag 01. desember 2024, klokken 20:56Buzz GTX burde heller vært Buzz Syncro med skjermrbreddere, høyere bakkeklaring og annet offroadutstyr.
V2L hadde vært kjekt, de støtter jo V2G via egen VW ladeboks.
Helt enig og da snakker vi bøs vogn :+1: jeg tipper det med skjermbreddere og høyere bakkeklaring vil komme i en spes edition seinere jeg, Limited utg.

ToWalkOrDrive

Akkurat snurreseter ser ut som en ganske overkommelig jobb å få fikset  :D
Det viktigste er at en har fått prøvd litt ulike biler, sånn at en vet hva som ikke funker for en selv, eller føles rett. Finnes ikke en bil som alle liker.... sånn utenom Tesla Model Y da... neida  ;D  ;)
https://idkamper.com/product/id-buzz-swivel-seat-mechanism/

Det er jo litt mageplask når VW gikk ut så tidlig med utrolig stilig ID Buzz Camper-aktig sak, og så rant det ut i en kort Buzz. Med den nye 25cm lengre, og ettermarked-rotasjons-stol-underlag så begynner en jo å nærme seg konsept-bilen.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. desember 2024, klokken 11:47Akkurat snurreseter ser ut som en ganske overkommelig jobb å få fikset  :D
Det viktigste er at en har fått prøvd litt ulike biler, sånn at en vet hva som ikke funker for en selv, eller føles rett. Finnes ikke en bil som alle liker.... sånn utenom Tesla Model Y da... neida  ;D  ;)

Det er jo litt mageplask når VW gikk ut så tidlig med utrolig stilig ID Buzz Camper-aktig sak, og så rant det ut i en kort Buzz. Med den nye 25cm lengre, og ettermarked-rotasjons-stol-underlag så begynner en jo å nærme seg konsept-bilen.

Kult at det fins løsning for snurre-seter, men er det lovlig og trygt? Det var skuffende lite informasjon om hvordan de er testet eller godkjent, eller hva de skal tåle.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. desember 2024, klokken 12:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. desember 2024, klokken 11:47Akkurat snurreseter ser ut som en ganske overkommelig jobb å få fikset  :D

Kult at det fins løsning for snurre-seter, men er det lovlig og trygt? Det var skuffende lite informasjon om hvordan de er testet eller godkjent, eller hva de skal tåle.
Betimelig spørsmål. Har sett at det skal være endel krav til slike snurreseter for at det skal være rimelig sannsynlig at de ikke begynner å rotere dersom man havner i en kollisjon, så disse må nok få en eller annen felles europeisk godkjenning, f.eks. fra TÜV.

Nasjonal godkjenning er ikke nødvendigvis godt nok for å få en slik ettermontering godkjent, da må man kanskje kjøpe Buzz i det landet, og så importere den etter at den har fått skilter med løsningen godkjent.

Men selv da er man vel ikke helt trygg!
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 13:03

Betimelig spørsmål. Har sett at det skal være endel krav til slike snurreseter for at det skal være rimelig sannsynlig at de ikke begynner å rotere dersom man havner i en kollisjon, så disse må nok få en eller annen felles europeisk godkjenning, f.eks. fra TÜV.

Nasjonal godkjenning er ikke nødvendigvis godt nok for å få en slik ettermontering godkjent, da må man kanskje kjøpe Buzz i det landet, og så importere den etter at den har fått skilter med løsningen godkjent.

Ser ut til at de er godkjent. Men du får ikke lov å snurre når du kjører på motorveien  ;)
Er visst mange som forhandler dette. Men jeg kjenner ikke noe til dette. Men ser de nevner noe TUV-greier

https://kombilife.com.au/products/volkswagen-swivel-seat-base-for-passenger-or-driver-seat-id-buzz
Tesla Model Y                         2021-

Chris90

For å ta dette tilbake inn på opprinnelig tema (enda Buzz med svingbare seter er veldig spennende😅), så står det nå mellom to biler for meg. ID7 eller G9. Klarer ikke bestemme meg, så kom gjerne med erfaringer eller tanker knyttet til dette😄

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. desember 2024, klokken 15:10
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 13:03

Ser ut til at de er godkjent. Men du får ikke lov å snurre når du kjører på motorveien  ;)
Er visst mange som forhandler dette. Men jeg kjenner ikke noe til dette. Men ser de nevner noe TUV-greier

https://kombilife.com.au/products/volkswagen-swivel-seat-base-for-passenger-or-driver-seat-id-buzz
Bra funn! Da vil jo dette være en av boksene "tick'ed off" for min del.

Sitat fra: Chris90 på mandag 02. desember 2024, klokken 15:23For å ta dette tilbake inn på opprinnelig tema (enda Buzz med svingbare seter er veldig spennende😅), så står det nå mellom to biler for meg. ID7 eller G9. Klarer ikke bestemme meg, så kom gjerne med erfaringer eller tanker knyttet til dette😄
Sorry for å fortsette "Buzz-linja", men var så at jeg bare måtte ta det svaret! ;)

Har ikke erfaring med de to modellene, og mitt synspunkt om å kjøpe "kina-bil" vs VW og deres "eminente" SW (ja, det slår meg hardt i bakhodet, når jeg likevel vurderer ID. Buzz som alternativ om de 3 punktene kommer på plass), skal jeg ikke plage deg med!

Ovver og ut (for nå) for min del! 8)
Bosted Oslo

egleh

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 29. november 2024, klokken 12:16Jeg tenker at folk ofte er litt for opptatte av nyttelast.
tvert i mot. jeg har to tenåringsgutter som pumper jern + en snart tenårig jente, vi veier 340kg uten at noen er overvektig. for en helgetur til fjells har vi med klær og mat ca 120kg, 50kg ved, 40kg skiutstyr. (veid med badevekt). det går akkurat takket være vi har eqb, hadde ikke gått med buzz. jeg ser mange på parkeringsplassen med feks ioniq5, osv med liknende oppakning som garantert har passert lovlig nyttelast og ville fått kjøreforbud i kontroll.

daktari

Min ID. 4 GTX med alt utstyr, skiboks med 5x slamomutstyr og vinterferielast for 2 voksne og 3 slanke ungdommer klokket inn til 5kg over tillatt totalvekt i fjor. Nyttelast er teoretisk 396 kg iflg vognkort.

IvarAndreas

Sitat fra: egleh på mandag 02. desember 2024, klokken 19:12tvert i mot. jeg har to tenåringsgutter som pumper jern + en snart tenårig jente, vi veier 340kg uten at noen er overvektig. for en helgetur til fjells har vi med klær og mat ca 120kg, 50kg ved, 40kg skiutstyr. (veid med badevekt). det går akkurat takket være vi har eqb, hadde ikke gått med buzz. jeg ser mange på parkeringsplassen med feks ioniq5, osv med liknende oppakning som garantert har passert lovlig nyttelast og ville fått kjøreforbud i kontroll.
Nå merker jeg at jeg ble litt nysgjerrig.. 30 kilo mat og klær per person for et par døgn på hytta? Har dere med kettlebells?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA