Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prøvekjørt en av trillingene

Startet av Leaffen, tirsdag 15. januar 2013, klokken 12:16

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:21
Galvanisk korrosjon vil nok oppstå i overgangene mellom alu og stål.
Aluen i seg selv korroderer den også, men får bare et grått 'støvete' lag ganske fort, så stopper det, og dette laget beskytter aluen bak. Har en bil fra 1956 i garasjen som er uten rust i alu karroseriet.
Det som derimot ikke er alu - der ruster det ja!
Jeg har en båt- Askeladden hvor det er montert en rustfri stålplate mot et aluminiunmsprofil. Selv om alt er koblet sammen og til en offeranode har det oppstått dype sår på aluminiumsprofilen som for det meste ligger over vann. Jeg regner med at det er omtrent samme betingelser noen steder i understellet av en vinterkjørt TMS. Jeg tror at epoxy fungerer bra sålenget laget er intakt. Jeg tviler på at det varer lenge og jeg lurer på hvordan epoxylaget skal kunne overleve da hvor det er skrudd sammen komponenter med høye dreiemomenter.  :o
Time will show.  8)

Kallagtunet

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:23
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:01
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:53
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:32
Og offshore der ruster alt, det kan jeg love deg ;-)

Ikke aluminium, det kan jeg love deg ;)

Da har du ikke vært offshore :D
Jeg har jobbet der siden 1987, og det er vi som behandler mot rust :-)

Jeg har også noen år om ikke like mange som deg. Derfor kommentaren som var rettet mot mr Jirkebo:)

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:20
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:23
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:01
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:53
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:32
Og offshore der ruster alt, det kan jeg love deg ;-)

Ikke aluminium, det kan jeg love deg ;)

Da har du ikke vært offshore :D
Jeg har jobbet der siden 1987, og det er vi som behandler mot rust :-)

Jeg har også noen år om ikke like mange som deg. Derfor kommentaren som var rettet mot mr Jirkebo:)

Jeg står ved min påstand om at aluminium aldri ruster ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Henning76

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:56
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 12. november 2013, klokken 23:20
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:23
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:01
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:53
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:32
Og offshore der ruster alt, det kan jeg love deg ;-)

Ikke aluminium, det kan jeg love deg ;)

Da har du ikke vært offshore :D
Jeg har jobbet der siden 1987, og det er vi som behandler mot rust :-)

Jeg har også noen år om ikke like mange som deg. Derfor kommentaren som var rettet mot mr Jirkebo:)

Jeg står ved min påstand om at aluminium aldri ruster ;)

Aluminium ruster vel ikke på vanlig vis, men korroderer, det gjør det. Til forskjell fra rust er dog denne korrosjonen ikke spesielt skadelig, så vidt jeg har forstått?
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

eledille

Sitat fra: Henning76 på onsdag 13. november 2013, klokken 12:57
Aluminium ruster vel ikke på vanlig vis, men korroderer, det gjør det. Til forskjell fra rust er dog denne korrosjonen ikke spesielt skadelig, så vidt jeg har forstått?

Aluminium er egentlig veldig reaktivt og uedelt, men aluminiumoksid er veldig lite reaktivt og danner en knallhard og helt tett hinne over metallet øyeblikkelig ved kontakt med luft.

Hvis denne hinnen ikke får dannet seg, så korroderer aluminium veldig raskt.

Heldigvis skal det noe til å få ødelagt oksidhinnen. Det kan skje ved kontakt med syrer og baser, men slike er det ikke noe av på veiene.

Men hvis aluminium kommer i kontakt med andre metaller sammen med saltvann, så danner det et kortsluttet batteri med det andre metallet, hvis dette er mer uedelt enn aluminium. Da korroderer det fort. Noen ganger fremdeles sakte nok til å overleve en bil, men andre ganger mye fortere. Det er dette som kalles galvanisk korrosjon.

For å hindre at dette skjer må alle sammenføyninger mellom aluminium og andre metaller, inklusive stål, rustfritt stål og kobber, behandles med et eller annet belegg, plast mellom metallene eller noe liknende. Hvis dette ikke er gjort korrekt så vil det oppstå problemer. Hvis man for eksempel skrur en vanlig stålbolt gjennom aluminium så blir det garantert korrosjon rundt bolten.

Har Tesla har gjort det rett? Holder beleggene lenge nok? I så fall blir det ingen problemer.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

kos

Hei
Model s er en alu.bil med 95% alu. Har 25 år med alu båter og om materialet er isolert fra andre materialer er alu. noe av det beste materialet å lage konstruksjoner som holder seg. Om materialet kommer i kontakt med andre metaller er det svært sårbart. Satser på at Tesla er bygget etter samme prinsipper som alu. båter. Da har denne bilen en lang levetid. Og om med tesla har gjort jobben med elektronikken så kommer disse bilene til å være på veien i en mannsalder.
KOS

x525

Til informasjon så var jeg for et par uker siden hos Funderud Antirust i Eidsberg for å understellsbehandle min Model S med olje. Better safe than sorry tenkte jeg siden jeg har planlagt å ha bilen i mange år, selv om jeg er klar over at den i teorien ikke skal ruste (så veldig). Funderud er for øvrig elektroingeniør og var meget interessert i bilen (han fikk selvsagt prøvekjøre!), og selve behandlingsjobben var gjort på langt under normert tid. Iflg. Funderud, som har drevet med dette i 25 år, var det rett og slett ikke så mye å sprute olje på utover deler av forstillingen. Understell, skjermer, mv. var visstnok meget godt beskyttet, og med tanke på at karosseriet i tillegg er av aluminium, er risikoen for at Model S skal bli utsatt for større rustangrep heller lav.

Litt synd egentlig, for oppholdet der ute var veldig hyggelig, men det er altså ikke noe poeng i å komme tilbake (for oljebehandling i alle fall!)  :)

God jul til alle Tesla-eiere der ute!
Bor på Kolbotn.
Grå/grå Model S P85+ inkl. alt unntatt bagasjeromsskjuler.

PaalT

jkirkebo har rett.. Alu biler ruster ikke! Men det er unntak: sveis på noen AISI 316 plater på og senk TMS i saltvann... Da blir den nok borte ganske raskt.

Fleste av oss parkerer vanligvis ikke bilen i vann..  ;D

Fikk en tlf for mange år siden.. En kar som hadde en range Rover eller noe lignende.. Ramma var i stål og karroseriet i alu eller omvendt. Han lurte på om montering av anoder ville hjelpe.. Ja sa jeg, så lenge du parkerer i dypt vann.
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

Kallagtunet


MrDriveby

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 24. desember 2013, klokken 00:57
Har vært postet før:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10398-Model-S-Technical-Mechanical-Issues/page180?p=393979&viewfull=1#post393979

2000 beta testere gjennom en norsk vinter vil nok gi oss svar på om den tåler saltmarinering.

Blir spennende å se, det der på de bildene så ikke så bra ut.
I stedet for tectyl kan kanskje denne brukes for å forhindre korrosjon, legges på under hver detailing jobb med bilen.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_73&products_id=231

TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Havebigfun

Jeg tror voks er for fast til å trekke i sprekker noe som er forutsetning for varig korosjonsbeskyttelse. Anatkelig er fett med lavt smeltepunkt, (ca 20-30C )best slik at det trekker etter når det blir varmt om sommeren. I hjulopphenget er det en salig blanding av metaller. Jeg tok penselen fatt da jeg skiftet til vinterhjul og føler meg komfortabel med det. :)

MrDriveby

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 07. januar 2014, klokken 20:30
Jeg tror voks er for fast til å trekke i sprekker noe som er forutsetning for varig korosjonsbeskyttelse. Anatkelig er fett med lavt smeltepunkt, (ca 20-30C )best slik at det trekker etter når det blir varmt om sommeren. I hjulopphenget er det en salig blanding av metaller. Jeg tok penselen fatt da jeg skiftet til vinterhjul og føler meg komfortabel med det. :)

Snakket med tesla angående garantier når det kommer til tectyl?
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Havebigfun

Jeg brukte ikke Tectyl fordi det blir for fast/seigt. Det bel Mike Sanders fett i bøøt versjon- laget for det nordiske markedet. Det er fett du kan tørke av om du ønsker å bruke den tiden :o
Jeg kan ikke skjønne at jeg an miste garantien- tenk om jeg hadde påført fettet ved å -tilfeldigvid- kjøre gjennom en sølepytt med fett på overflaten. Hjulopphenget er overfladisk og må påregner yttre påkjenninger incl fetteksponering. 8)
Til sommern kan vi sammenlikne- det var mange som fikk biler samtidig med meg i sept 12 ;)

MrDriveby

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 07. januar 2014, klokken 20:49
Jeg brukte ikke Tectyl fordi det blir for fast/seigt. Det bel Mike Sanders fett i bøøt versjon- laget for det nordiske markedet. Det er fett du kan tørke av om du ønsker å bruke den tiden :o
Jeg kan ikke skjønne at jeg an miste garantien- tenk om jeg hadde påført fettet ved å -tilfeldigvid- kjøre gjennom en sølepytt med fett på overflaten. Hjulopphenget er overfladisk og må påregner yttre påkjenninger incl fetteksponering. 8)
Til sommern kan vi sammenlikne- det var mange som fikk biler samtidig med meg i sept 12 ;)


Ok, hvor fikk du tak på dette? Hørtes ut som en grei løsning :)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Havebigfun

#44
Sitat fra: MrDriveby på tirsdag 07. januar 2014, klokken 23:01
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 07. januar 2014, klokken 20:49
Jeg brukte ikke Tectyl fordi det blir for fast/seigt. Det bel Mike Sanders fett i bøøt versjon- laget for det nordiske markedet. Det er fett du kan tørke av om du ønsker å bruke den tiden :o
Jeg kan ikke skjønne at jeg an miste garantien- tenk om jeg hadde påført fettet ved å -tilfeldigvid- kjøre gjennom en sølepytt med fett på overflaten. Hjulopphenget er overfladisk og må påregner yttre påkjenninger incl fetteksponering. 8)
Til sommern kan vi sammenlikne- det var mange som fikk biler samtidig med meg i sept 12 ;)
Ok, hvor fikk du tak på dette? Hørtes ut som en grei løsning :)
Jeg kjøpte det på veteranbilarkedet som er i mai hvert år på Ekebergsletta, Oslo.
Selgeren var norsk og hadde butikk i Trøndelag om jeg husker rett. Et rask Googlesøk ga ikke noe. Det er utbredt i Tyskland og har vært best i test flere ganger.
Et salgssted: http://www.korrosionsschutzshop.de/product_info.php?info=p134_MIKE-SANDERs-Korrosionsschutzfett-4-kg-Eimer.html

edit: da fant jeg adressen: http://www.mb-garasje.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA