Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladespørsmål knyttet til bilens medfølgende ladekabel.

Startet av tomrh, mandag 14. januar 2013, klokken 22:00

« forrige - neste »

Kris

Forstår ikke helt hvorfor disse elbilene kun har varmetråder i bakruta. Man kjører jo stort sett forover. Det hadde løst utfordringen med dugg og is nå om vinteren på en effektiv måte.
Går stort sett i en passende jakke og lue utendørs nå, så varm kupe er unødvendig. Kler jo ikke av meg før jeg setter meg inn i fosilbiler heller.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

tomrh

#16
Det er klart at den mest optimale bruk av varmeapparatet mhp. rekkevidde er jo å ikke bruke det, som flere her foreslår. Men gitt at jeg faktisk vil ha det noenlunde behagelig i bilen så leter jeg etter den/de optimale innstillingen(e) som både eliminerer dugg og samtidig gir best rekkevidde. Antar også at det er temperaturavhengig. For zalosmøring av frontruta tar jo duggen, men bare ned til 6-7 minusgrader. Blir det kaldere så fryser duggen direkte. Resirk sørger for varmere luftstrøm og utnytter dermed batteriet bedre, men lager dugg. Luftstrøm rett inn og ned på føttene gir mest følbar varme men forhindrer ikke dugg. Frisk, lunken luft opp mot frontruta tar dugg og ising men er bortkastet varme. Det må finnes et balansepunkt mellom disse innstillingene.

En innstilling som gjør mye av dette heter jo "Auto", som e-max bruker. Men savner at den også blåser varme rett inn fra spjeldene under radioen der varmen er mest følbar og styrbar. Derfor har jeg foreløbig endt opp med å svitje mellom to innstillinger, som jeg innledet tråden med.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: Kris på onsdag 02. januar 2013, klokken 16:51
Forstår ikke helt hvorfor disse elbilene kun har varmetråder i bakruta. Man kjører jo stort sett forover. Det hadde løst utfordringen med dugg og is nå om vinteren på en effektiv måte.
Går stort sett i en passende jakke og lue utendørs nå, så varm kupe er unødvendig. Kler jo ikke av meg før jeg setter meg inn i fosilbiler heller.

Kan du ikke bare rygge på jobb?  :P
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Begynner å bli ny sesong for bruk av varme. I fjor brukte jeg det nesten ikke om høsten, for når jeg skrudde det på "forsvant" jo flere mil med rekkevidde. Erfaring tilsier noe annet. I morges var det 10 grader, jeg forvarmet et kvarter og kjørte hele veien til jobb med varme på laveste viftehastighet. Likevel satte jeg nesten ny rekord i å kjøre langt på første strek, og jeg brukte akkurat like lite strøm som i 20 grader uten varme. Rekkeviddeestimatet justerte seg opp etterhvert som det fant ut at det gikk mindre  strøm enn beregnet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. september 2013, klokken 21:24
Begynner å bli ny sesong for bruk av varme. I fjor brukte jeg det nesten ikke om høsten, for når jeg skrudde det på "forsvant" jo flere mil med rekkevidde. Erfaring tilsier noe annet. I morges var det 10 grader, jeg forvarmet et kvarter og kjørte hele veien til jobb med varme på laveste viftehastighet. Likevel satte jeg nesten ny rekord i å kjøre langt på første strek, og jeg brukte akkurat like lite strøm som i 20 grader uten varme. Rekkeviddeestimatet justerte seg opp etterhvert som det fant ut at det gikk mindre  strøm enn beregnet.

Forresten - hvor langt kommer du på 1. strek om dagen..? Selv kommer jeg ganske nøyaktig 16,2 km (Risløkka-Fiskvollbukta for de lokalkjente i Oslo) hver dag, men det er endel nedover på strekningen. Holder jevn fart og minst mulig regen/bremsing. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 04. september 2013, klokken 23:23
Forresten - hvor langt kommer du på 1. strek om dagen..? Selv kommer jeg ganske nøyaktig 16,2 km (Risløkka-Fiskvollbukta for de lokalkjente i Oslo) hver dag, men det er endel nedover på strekningen. Holder jevn fart og minst mulig regen/bremsing. 8)
Wow! Så langt har jeg aldri kommet nei, har kommet 13,6 km. Rekkevidden er den samme som i fjor. Endel nedover hos meg også, men noe kjøring på E6 i 80-90 trekker nok rekkevidden litt ned i forhold til deg.

Kom forresten til å tenke på det forrige innlegget mitt, hvordan kan resultatet forklares? Kom jo 13 km på første strek med varme på, trodde nesten ikke mine egne øyne. Tror det ligger dels i 1) at jeg har isolert bilen noe og 2) at kjølevannet ble oppvarmet av forvarmingen, slik at det krevdes svært lav effekt for å opprettholde varmen i kupéen. I 10 grader er jo ikke varmebehovet veldig stort heller da, men uoppvarmet bil oppleves likevel litt småsur.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olsleaf

Nettopp hentet en demo brukt IMiev 2011 mod i dag. Gått 1750. Forhandleren var ikke sikker på om det lot seg gjøre å sette på tenning, og så sette varmeapparatet på samtidig. Det lar seg vel ikke gjøre nei. Da jeg har 3 års garanti med bilen har jeg ikke lov til å modifisere noe, slik som montering av kobling til cupevarmer på "ladepistol". Webasto er for dyrt (27000).

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på torsdag 05. september 2013, klokken 08:31
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 04. september 2013, klokken 23:23
Forresten - hvor langt kommer du på 1. strek om dagen..? Selv kommer jeg ganske nøyaktig 16,2 km (Risløkka-Fiskvollbukta for de lokalkjente i Oslo) hver dag, men det er endel nedover på strekningen. Holder jevn fart og minst mulig regen/bremsing. 8)
Wow! Så langt har jeg aldri kommet nei, har kommet 13,6 km. Rekkevidden er den samme som i fjor. Endel nedover hos meg også, men noe kjøring på E6 i 80-90 trekker nok rekkevidden litt ned i forhold til deg.

Kom forresten til å tenke på det forrige innlegget mitt, hvordan kan resultatet forklares? Kom jo 13 km på første strek med varme på, trodde nesten ikke mine egne øyne. Tror det ligger dels i 1) at jeg har isolert bilen noe og 2) at kjølevannet ble oppvarmet av forvarmingen, slik at det krevdes svært lav effekt for å opprettholde varmen i kupéen. I 10 grader er jo ikke varmebehovet veldig stort heller da, men uoppvarmet bil oppleves likevel litt småsur.

Søtter din teori ang forbruk. Og så avhenger det vel også av hvor mye varme du skrudde på selv om viftehastigheten var lav..
Det er fremdeles god temperatur om dagen i osloområdet, så har ikke brukt varmeapparatet. Men jeg skal forske litt på forbruket utover høsten. Nå har bilen snart gått 15.000km - og jeg synes rekkevidden har økt litt i det siste ukene. Det er jo bare positivt, da..!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

Sitat fra: Terolsen på torsdag 05. september 2013, klokken 17:32
Nettopp hentet en demo brukt IMiev 2011 mod i dag. Gått 1750. Forhandleren var ikke sikker på om det lot seg gjøre å sette på tenning, og så sette varmeapparatet på samtidig. Det lar seg vel ikke gjøre nei. Da jeg har 3 års garanti med bilen har jeg ikke lov til å modifisere noe, slik som montering av kobling til cupevarmer på "ladepistol". Webasto er for dyrt (27000).
Ikke hørt om noen som har koblet noe inn på ladepistolen. Har selv en defavifte med tilkobling montert i støtfanger bak. Fungerer ypperlig! Å ha denne tilkoblingen foran blir i mitt hode noe klønete..
Nå finnes det luftvarmere fra Kina til rundt kr.5-6000,- + montering. Kan være at det er en like grei løsning som denne svindyre webasto'n.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Testet en ny vri på bruk av varmeapparat i kveld, Leaf-inspirert men det funket på mjauen også. Ca. 2-5 grader utetemperatur, klarvær, oppstart fra kald bil, 8 streker igjen på batteriet og 45 km å kjøre på kupert og sterkt  trafikkert 90-vei med kone og ett barn i bilen som gjerne ønsker seg varme. Og ingen som ønsker stopp for hurtiglading men å komme seg rett hjem raskest mulig.

Startet med varme trinn 4, full viftehastighet, defrost (ingen AC) og resirk! Duggen kom umiddelbart men forsvant fort igjen, og kupeen ble raskt oppvarmet. Da det var duggfritt skrudde jeg varme på trinn 2 og vifte trinn 2, men beholdt defrost og resirk. Så kjørte vi slik helt hjem. Dugg ble ikke noe problem, og det var varmt nok til kone og barn. Passet også på å følge trafikken for å redusere luftmotstanden. Kom hjem like etter at skilpadda hadde tent, mission completed.  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: tomrh på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 22:09
Testet en ny vri på bruk av varmeapparat i kveld, Leaf-inspirert men det funket på mjauen også. Ca. 2-5 grader utetemperatur, klarvær, oppstart fra kald bil, 8 streker igjen på batteriet og 45 km å kjøre på kupert og sterkt  trafikkert 90-vei med kone og ett barn i bilen som gjerne ønsker seg varme. Og ingen som ønsker stopp for hurtiglading men å komme seg rett hjem raskest mulig.

Startet med varme trinn 4, full viftehastighet, defrost (ingen AC) og resirk! Duggen kom umiddelbart men forsvant fort igjen, og kupeen ble raskt oppvarmet. Da det var duggfritt skrudde jeg varme på trinn 2 og vifte trinn 2, men beholdt defrost og resirk. Så kjørte vi slik helt hjem. Dugg ble ikke noe problem, og det var varmt nok til kone og barn. Passet også på å følge trafikken for å redusere luftmotstanden. Kom hjem like etter at skilpadda hadde tent, mission completed.  8)

Skal vel ikke spille noen rolle om du har varmen på 2 eller 4 så lenge du ikke har vifta på auto?

tomrh

Varmerattet styrer varmen på væsken som sirkulerer.
Jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.msg199659.html#msg199659

Jo lavere væsketemperatur, jo lavere varmetap.

Resirk minsker tapet ytterligere ved å ikke dra inn kald uteluft, og def holder frontruta varm så det ikke dugger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elekTrond

Mens jeg drar i familietragedie kan dere studere denne skissen:
https://www.dropbox.com/s/5zbpq49l9j7akt9/i-MiEV%20waste%20heat%20recovery%20-%20V2.png?dl=0

Kilde: Waste heat@myimiev

PS! Visste ikke om denne Varme til IMIEV tråden tomrh lenket til over her. Skal lese den på senga i kveld. Kan forøvrig røpe at jeg skal teste ut GSM-styrt parkeringsvarmer i vinter, sannsynligvis uten å isolere noe som helst. Kan hende jeg river i noen meter rørisolasjon da de med pottebrenner og canion melder ~20°C differanse på vegen fra brennerns giver og inn dit trillingen melder av n°C til canion.
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA