DIY Overhaling av luftdempere

Startet av @roger, tirsdag 19. november 2024, klokken 16:27

« forrige - neste »

@roger

Har overhalt noen luftdempere til Model S, og ønsker å dele noen erfaringer med det.
Min beskrivelse tar utgangspunt i at demperen er ute av bilen, og at lekkasjen er lokalisert til o-ringen i bunnen av luftbelgen.
https://www.teslasuspension.com/no/montering/ ligger det gode tips på demontering og montering av demperne på bilen.

Når demperen er ute av bilen, er det tid for å finne lekkasjen, og demontere. Alle jeg har overhalt, har hatt lekkasje i o-ringen mellom støtdemperen og luftbelgen. Denne videoen viser hvordan du kommer til denne o-ringen. https://www.youtube.com/watch?v=ZN2yu0AtM4o&list=PLORE3fyl4ILUGdBZMkJO4aUqsJqUbXgZh&index=18
Rengjøring og lakkering av støtdemper viser seg i alle mine tilfeller, ikke å være tilstrekkelig, da aluminiumshylsen i bunnen av luftbelgen også korroderer.
Derfor denne bildesekvensen som viser hvordan støtdemperen demonteres helt fra luftbelgen, slik at både støtdemper og aluminiumshylse kan fikses.

Lokket på toppen av demperen, må da demonteres. Jeg tok et vinkeljern og boret to hull med samme avstand som festeboltene på toppen av demperen, slik at jeg fikk festet hele demperen i en skrustikke. Fant et jern som jeg monterte to ståltapper på, samme prinsipp som verktøyet til skifte av kappeblad på vinkelsliper, men med større avstand mellom tappene. Dette lokket sitter godt, og er en del av tettingen av luftbelgen. Smurte også her på o-ringfett før montering.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det kan være lurt å merke posisjonen til lokket før det løsnes. Lettere å vite hvor langt det skal skrues ved montering.
Her er «verktøyet» i bruk.
Her er lokket demontert, og mutteren som holder støtdemperen synes. Du trenger en 16 mm. vinkelnøkkel og 5 mm. umbraconøkkel til å løsne med. Deretter er det bare å dra støtdemperen ut.
Her er demperen ute, og o-ring, anleggsring og låsering er demontert.
Her har demperen fått en god runde i syrebad (Strip All), og er klar for syregrunning og lakkering.
Med demperen ute, så ser vi at aluminiumshylsa i bunnen av luftbelgen og som støtdemperen sitter inni, er korrodert med dype porer. O-ringen har ingen mulighet til å holde tett her.
Her er hylsa slipt, grunnet og lakkert. Dette for å hindre ny korrosjon, men noen av porene er så dype, at de ikke kan slipes helt bort. Dette løser jeg med å flytte o-ringen lengre opp i hylsa, hvor overflaten er uskadd.
Her er demperen ferdig lakkert, og dobbelt sett med o-ringer er montert.
Den nederste pilen viser ny anleggsring (låseringen ligger skjult inne i den). Så kommer "gammel" o-ring oppå den. Deretter den orginale anleggsringen, og til slutt ny o-ring. Den nye o-ringen vil da komme lengre opp i aluhylsa, hvor den er uskadd.
Den nederste o-ringen vil kun virke som en «førsteforsvarer» mot nye rustangrep.

Har også fått 3-D printet noen varianter av anleggsringer, i tilfelle aluhylsa er korrodert så langt opp at dobbelt sett med anleggsringer og o-ringer ikker er nok. Orginal anleggring helt til venstre.
Da er det bare å montere sammen, og trykkteste.

Før montering i bilen, valgte jeg å komprimere hele luftdemperen maksimalt, ved bruk av lastestropp. Dette må gjøres før tilbakeslagsventil monteres. Man får da presset ut mest mulig luft fra belgen, slik at nitrogen fra trykktanken i bilen fyller belgen.

Lykke til!
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

cvenne

Imponerende stykke arbeid! Veldig bra 👍🙂

BMW850

I likhet med de originale Tesla-felgene ser det ut til at også disse demperne ikke er grunnet før lakkering. Kjøpte ett nytt sett felger og etter den 2-3 vinteren kommer boblene og lakken faller av både her og der. Spesielt på skarpe kanter. Er det ikke normalt å grunne slike ting før lakkering🤔
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RonnyØ

Electric cars in Norway

Sitat fra: BMW850 på onsdag 11. desember 2024, klokken 11:22I likhet med de originale Tesla-felgene ser det ut til at også disse demperne ikke er grunnet før lakkering. Kjøpte ett nytt sett felger og etter den 2-3 vinteren kommer boblene og lakken faller av både her og der. Spesielt på skarpe kanter. Er det ikke normalt å grunne slike ting før lakkering🤔
Jo alle felg skal primes/grunnes før de får slagfast lakk på ved etterbehandling DYI.

Men på fabrikk blir nok dette utført i flere operasjoner under høyt trykk og temperatur og da er det helt umulig å se dette ved senere rust skader osv.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA