Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalt hjemmelading etter 6-7 år med Zoe og Zaptec ZapCharger Portable?

Startet av Svein_H, torsdag 14. november 2024, klokken 20:12

« forrige - neste »

Svein_H

Som trådtittel sier kan jeg muligens miste min trofaste Zaptec, da jeg nå er i gang med prosessen for å kvitte meg med Zoe nr 2.

Den har funket utmerket i alle år på mitt 230V IT-nett, uansett hvilken bil jeg har koblet til. Jeg har adapter for både 16A CEE (godkjent ladekurs hjemme i garasjen) og 10A Schuko, så den kan brukes både som hjemmelader og borte-/nødlader.

Når behovet for en portabel 400V trafo ikke lenger er tilstede føler jeg at jeg starter litt fra scratch igjen. Kan f.eks eksisterende kurs med CEE-rundstikk fortsatt brukes, eller må jeg ha en fastmontert løsning? Og hvilken løsning anbefaler dere?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Lade med adapter som ikke er laget spesifikt for din nødlader (EVSE-lader), er ikke lovlig, så der tar du en sjanse om du velger det alternativet!

Men jeg oppfatter det som at "hjemmeladeren" i realiteten er satt opp som Schuko-løsning ment for lading av elbil, så om det er det du har papirer på for installasjonen, så er det lovlig løsning å plugge en annen EVSE/nødlader i den kontakten.

Du har nok lagt ut bilder av løsningen din i Zoe ladetråder, men lenge siden jeg har lest der, så husker ikke helt, men oppfatter at det er status per i dag. Zaptec ZapchargerPortable er vel i realiteten bare en EVSE/nødlader som faker TN-nett for bilen din, slik at den likevel fungerer på IT-nett, igjen basert på dårlig husk! ;)

Men altså, du kan sette på en annen EVSE/nødlader, og lade lovlig. Bare husk å få hengt opp så den ikke stresser Schuko-veggkontakten unødvendig.

Skal du sette opp noe annet, må du altså investere i en skikkelig lader, som må godkjennes etter dagens regler! Da er det egentlig opp til elektriker og produsent av ladeboksen å få dette satt opp lovlig og anbefalt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

OK, jeg kan muligens ha ordlagt meg litt uheldig, men jeg forstår absolutt ingenting av det du skriver. Jeg har en godkjent kurs med CEE-rundstikk hjemme i garasjen, og jeg har en godkjent 10A Schuko-adapter i tilfelle jeg må ta med Zaptec'en og bortelade. Hvilke adaptere du snakker om, og hva du mener med "hjemmelader" og "EVSE/nødlader" aner jeg ikke.

Anbefaler at du sjekker opp husken din, og kanskje leser innlegget mitt en gang til, før du pøser på med en masse utropstegn.

Radial

"problemet" med CEE stikk til lading, er at de må sikres med DC vern i sikringsskapet.

Ett DC vern koster omtrent nesten like mye som en ny ladestasjon, som da stort sett har DC vern inkludert internt.

Hvordan Zaptec portable løsningen egentlig ser ut internt, vet jeg ikke noe om, men jeg antar det er en DC løsning inni der som ivaretar dette og da kan ordinære cee stikk med ordinære AC sikringer benyttes.

Problemet er at du på neste bil må få DC beskyttelsen inn i "cee-stikket", og da kan man like greit sette opp en ferdig type2 kontakt med dc-beskyttelse inkludert istedenfor å oppgradere en CEE kurs.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Orbit

Dersom du har rundstikk som allerede er eksplisitt godkjent for elbillading (sjekk samsvarserklæring/sikringsskap) er det innenfor å fortsatt bruke dette.

Dersom stikket er 1-fas (3 pinner) er det mye å velge i, f.eks. denne. Den trenger adapter for å også kunne brukes i vanlig kontakt (ved bortelading), og det er her du strengt tatt kun skal bruke adapter godkjent av produsenten av ladekabelen, og da med strøm redusert til 10A på ladekabelen. (Det finnes rimeligere uorginale adaptere)

Dersom stikket er 3-fas (fire pinner) er det litt mindre kurant. Det finnes universalløsninger (tiltenkt reise) men de er uforholdsmessig dyre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svein_H

Sitat fra: Radial på torsdag 14. november 2024, klokken 21:42"problemet" med CEE stikk til lading, er at de må sikres med DC vern i sikringsskapet.

Ett DC vern koster omtrent nesten like mye som en ny ladestasjon, som da stort sett har DC vern inkludert internt.

Hvordan Zaptec portable løsningen egentlig ser ut internt, vet jeg ikke noe om, men jeg antar det er en DC løsning inni der som ivaretar dette og da kan ordinære cee stikk med ordinære AC sikringer benyttes.

Problemet er at du på neste bil må få DC beskyttelsen inn i "cee-stikket", og da kan man like greit sette opp en ferdig type2 kontakt med dc-beskyttelse inkludert istedenfor å oppgradere en CEE kurs.

Det er jo nettopp dette jeg spør om. Ladekursen er lagt opp og godkjent med 16A CEE-rundstikk og alt annet lovpålagt, men kan dette fortsatt benyttes hvis jeg kvitter meg med Zaptec'en, eller må jeg legge opp alt på nytt, og hvilken "hjemmelader" bør jeg i så fall gå for?

Svein_H

Sitat fra: Orbit på torsdag 14. november 2024, klokken 21:51Dersom du har rundstikk som allerede er eksplisitt godkjent for elbillading (sjekk samsvarserklæring/sikringsskap) er det innenfor å fortsatt bruke dette.

Dersom stikket er 1-fas (3 pinner) er det mye å velge i, f.eks. denne. Den trenger adapter for å også kunne brukes i vanlig kontakt (ved bortelading), og det er her du strengt tatt kun skal bruke adapter godkjent av produsenten av ladekabelen, og da med strøm redusert til 10A på ladekabelen. (Det finnes rimeligere uorginale adaptere)

Dersom stikket er 3-fas (fire pinner) er det litt mindre kurant. Det finnes universalløsninger (tiltenkt reise) men de er uforholdsmessig dyre.

Kursen ble lagt opp spesifikt for elbillading ja, 1-fas 16A, og godkjent for dette. Derfor er jeg interessert i alternativer til Zaptec'en som kan kobles til med CEE, eller må jeg fjerne rundstikket og gå for en fastmontert løsning?

Orbit

Da kan du bruke f.eks det alternativet jeg lenket til ovenfor (eller en 10-meter versjon av samme lader på Finn)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svein_H

OK, takk, det var nettopp noe slikt jeg lurte på! Var usikker på om jeg kunne beholde rundstikket, eller om jeg måtte få elektriker til å montere en fast løsning, og ev. hvilken.

Svein_H

Jeg har nok ordlagt meg litt uheldig, beklager det. Når jeg mister zaptec'en må jo den erstattes av et eller annet, og da fortrinnsvis en "ladestasjon" eller hva det nå kalles, helst med mulighet for programmering, jeg vet ikke om det holder med bare en kabel med CEE-plugg.

Det jeg egentlig lurer på er vel om det finnes ladestasjoner som lovlig kan kobles til eksisterende CEE-stikk, eller om jeg må få elektriker til å fjerne stikket og sette opp en fast montert boks. Og hvilken ladestasjon bør jeg gå for, det er jo en bråte med alternativer...

Ingeniøren

Du er i grenseland her. Har en 9 år gammel Ratio lader som er koblet til industrikontakt, slik man gjorde da. Har to kontakter i garasjen, en på hver side slik at jeg kan skifte side - bilprodusentene har jo ikke bestemt seg hva som er best... Fungerte strålende hos meg da jeg først hadde en i3 med kontakt høyre bak og nå I-Pace med kontakt venstre foran  :) .

Når Ratio laderen ble montert var det ok med industrikontakt og ikke B-vern. Nå er det ikke lov lenger og du skal ha B-vern i kretsen. Hadde el-tilsyn nylig, da jeg har lagt solceller på taket (vi skal tas om mulig her og :) ), og da ville kontrolløren ha B-vern i skapet for bil laderen. Elektrikeren var veldig i tvil da en oppgradering til dagens standard forlangte fast kabel hele veien og ikke kontakt. Han synes dog det var så smart med en lader som kunne bytte side, at han lot det passere og nå er det godkjent inkl solceller av el-tilsynet  :+1:

Hva med å sjekke opp om du kan få kjøpt en brukt lader som kan kobles til industrikontakten, slik det var lovlig før - skulle vel være lov dette ?? Du må dog regne med å måtte klare deg med en dum lader - synes min dumme går helt fint og i dag kan du styre mye med bilen og tredjepart apper. Jaguar likte ikke konkurransen så de sperret tilgangen til bilen for tredjepart, så da for svart WattCat app til bilen og Jedlix smart lading. Verden går ikke alltid fremover...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA