Beholde elbil etter garanti

Startet av kenlee, mandag 11. november 2024, klokken 15:32

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: edyrli på tirsdag 12. november 2024, klokken 15:59Jeg har også grublet på dette med Tang'en min. Neimen ikke godt å vite hvordan det blir med en gammel BYD etter garantien har gått ut. I løpet av 3 år så har den vært feilfri og LFP batteriene skal jo være reltivt holdbare.

Bilen er nok grei nok den og holder i maaaange år  etter 5 års grensen  Problemet slik jeg ser det er snarere hvis forhandler apparatet forsvinner. Men Byd er så etablert at det skjer nok ikke

Oddaa

Sitat fra: Vaduz på mandag 11. november 2024, klokken 19:51
Sitat fra: Oddaa på mandag 11. november 2024, klokken 19:11Det skjer ikke at vi beholder de to bilene vi har nå ut over garantitiden. Det får bare koste dyrt å bytte.

Hvorfor ikke?
Risikoaversjon. Muligens ikke helt rasjonell.

Feilene på Volvoen har stort sett vært sw-relaterte, men det synes som om alle oppdateringene retter noen feil og innfører nye. Kanskje ikke kritisk.

BMWen har allerede byttet frontmotor, bærekuler og styrestag. Tannstang og noe ledningsnett skal byttes. Om levetiden på disse delene er representativ så kan jeg ikke beholde den.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Electric cars in Norway

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 12. november 2024, klokken 18:59
Sitat fra: Oddaa på mandag 11. november 2024, klokken 19:11Det skjer ikke at vi beholder de to bilene vi har nå ut over garantitiden. Det får bare koste dyrt å bytte.

Hvorfor ikke?

Feilene på Volvoen har stort sett vært sw-relaterte, men det synes som om alle oppdateringene retter noen feil og innfører nye. Kanskje ikke kritisk.

BMWen har allerede byttet frontmotor, bærekuler og styrestag. Tannstang og noe ledningsnett skal byttes. Om levetiden på disse delene er representativ så kan jeg ikke beholde den.
Risikoaversjon er aldri gærnt  :+1: og det er både gode/dårlig innbytte priser og gode/dårlige nybil kjøp om dagen så enkelt er det ikke uansett hva man skal gjøre 

Vaduz

Hvorfor ikke?

Ok, det er vel ofte ekstra problem med «premium» biler, evt bare at de bilene er ganske nyutviklede/1. generasjon får vi håpe.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 12. november 2024, klokken 21:00

Hvorfor ikke?

Ok, det er vel ofte ekstra problem med «premium» biler, evt bare at de bilene er ganske nyutviklede/1. generasjon får vi håpe.
Gode poeng. Jeg tenker så lenge det er SW problemer etter 5 års grensen så er det lettere å ordne opp i. Endel dyr HW er derimot ikke gøy når det ryker etter 5 år så jeg anbefaler tilleggsforsikring.

Radial

En bil det er mange,mange millioner av, vil det alltid være kurant å ha som gammel...elbil eller ei.
For å selge i millioner, er løsningene stort set enkle, og det meste kan fikses.

Ettermarkedet vil være enormt for slike biler.
Det er feks enormt stor forskjell på ettermarkedet av deler til en VW Golf vs Fiat Croma feks, og slik er det med elbiler også.
Man får nok gjerne egene ettermarkeds-reparasjoner til motorer, batterier, duppeditter og man har allerede enheter som kan manipulere litt software i CAN nettverket.

Har man derimot litt sære biler som feks MG ZS, som i begge EV generasjoner på verdensbasis ikke har veldig mange biler, eller og annen Seres feks, så er ettermarkedet omtrent null....man får ikke vindusviskere engang til MG ZS utenfor forhandler, styr unna...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. november 2024, klokken 06:43Legg til Jaguar I-Pace på den listen.

Tja. Min Jaguar I-Pace 2020 har gått 100% problemfritt i 5 år og jeg har nå tegnet gir/maskinskade forsikring som koster meg + kr 900,- i året. Utvidet garanti ville kostet meg + kr 10000,- i året for er 2 års periode. Kommer til å beholde min en god stund og ikke selge og dermed realisere verditapet da den ser nesten helt ny ut og er en meget god bil. Kan reparere mye for det verditapet som nå flater ut. 12V er et problem her og, som hos mange da de dør etter noen år. mine er ok men skal bytte mine til sommeren.

I-Pace er rimelig feilfri om du ser bort fra den serien med feilproduksjon av batterier LG Chemi Poland gjorde, der de pakket batteridelene for hardt og skadet kontaktpunktene. Ikke bare Jaguar som er rammet her også Audi, Opel med flere. Med egen programvare mm tror jeg de har klart å sortere ut de bilene med denne batteriserien. Disse har fått H484 melding. Leit for de som fikk biler med disse da bytte av batteri ikke er rett fram da de knapt produseres mer da bilen har gått ut av produksjon. De har dog fått en god deal med å bytte inn mot brukte biler med ok hoved batterier.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. november 2024, klokken 09:22
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. november 2024, klokken 06:43Legg til Jaguar I-Pace på den listen.

Tja. Min Jaguar I-Pace 2020 har gått 100% problemfritt i 5 år og jeg har nå tegnet gir/maskinskade forsikring som koster meg + kr 900,- i året. Utvidet garanti ville kostet meg + kr 10000,- i året for er 2 års periode. Kommer til å beholde min en god stund og ikke selge og dermed realisere verditapet da den ser nesten helt ny ut og er en meget god bil. Kan reparere mye for det verditapet som nå flater ut. 12V er et problem her og, som hos mange da de dør etter noen år. mine er ok men skal bytte mine til sommeren.

I-Pace er rimelig feilfri om du ser bort fra den serien med feilproduksjon av batterier LG Chemi Poland gjorde, der de pakket batteridelene for hardt og skadet kontaktpunktene. Ikke bare Jaguar som er rammet her også Audi, Opel med flere. Med egen programvare mm tror jeg de har klart å sortere ut de bilene med denne batteriserien. Disse har fått H484 melding. Leit for de som fikk biler med disse da bytte av batteri ikke er rett fram da de knapt produseres mer da bilen har gått ut av produksjon. De har dog fått en god deal med å bytte inn mot brukte biler med ok hoved batterier.

Det var jo veldig godt å høre. Av en eller annen grunn satte Hellestø / Jaguar bilene på den mest iøynefallende gress-skråningen på vei fra Stavanger Flyplass Sola da de ventet på batterideler. Der sto de måned etter måned. Kunne like godt ha et stort skilt "VÅRE BILER VIRKER IKKE". Etter de siste avisoppslagene har bilene forsvunnet. Jeg håper de er fikset. Var visst mange ting som gikk gale på en gang, som Corona, 18 delelager skulle bli ett i Birmingham, også feilene selvsagt.

Så forstår jeg deg rett at du ville anbefalt dine nærmeste å kjøpe en I-Pace nå? At problemene er fikset?
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

^ Har i alle fall trua på at de er over kneika. En del av det jeg skriver har jeg satt sammen av ting jeg fanger opp her på det engelske forumet, ikke noe jeg har fått fra Jaguar. Så får se hva de kommer med 2 desember.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. november 2024, klokken 13:38^ Har i alle fall trua på at de er over kneika. En del av det jeg skriver har jeg satt sammen av ting jeg fanger opp her på det engelske forumet, ikke noe jeg har fått fra Jaguar. Så får se hva de kommer med 2 desember.

Det høres bra ut. Kjenner en ung fyr som kjøpte seg en I-Pace fordi den "så kul ut". Får håpe det går bra  :)

Orbit

Sitat fra: Radial på tirsdag 12. november 2024, klokken 22:33Har man derimot litt sære biler som feks MG ZS, som i begge EV generasjoner på verdensbasis ikke har veldig mange biler, eller og annen Seres feks, så er ettermarkedet omtrent null....man får ikke vindusviskere engang til MG ZS utenfor forhandler, styr unna...
Off topic: F.eks. Bosch AeroTwin A746S skal angivelig passe.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Radial

Sitat fra: Orbit på onsdag 13. november 2024, klokken 18:38
Sitat fra: Radial på tirsdag 12. november 2024, klokken 22:33Har man derimot litt sære biler som feks MG ZS, som i begge EV generasjoner på verdensbasis ikke har veldig mange biler, eller og annen Seres feks, så er ettermarkedet omtrent null....man får ikke vindusviskere engang til MG ZS utenfor forhandler, styr unna...
Off topic: F.eks. Bosch AeroTwin A746S skal angivelig passe.

Da har det faktisk skjedd noe siden september 2023🙈 (jeg solgte den, 2020modell)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

peby

Vi planlegger å beholde XC40-en i minst 5 år og garantien går ut om cirka 2 år. Med maskinskadeforsikring er jeg ikke veldig bekymret for elmotor og batteri, men den har jo forholdsvis mye annet tilleggsutstyr som kan streike etter at garantien har gått ut.

Jo enklere bil, jo bedre er det. I garasjen har vi en C4 Cactus som bil nummer 2. En lett og enkel bil hvor det mest avanserte utstyret er klimaanlegget. 10 år uten noe særlig annet enn årlige servicer og den har vært dønn pålitelig. Slike biler (med elmotor) vil jeg gjerne ha bedre utvalg av.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

kamikaze

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. november 2024, klokken 10:17Det var jo veldig godt å høre. Av en eller annen grunn satte Hellestø / Jaguar bilene på den mest iøynefallende gress-skråningen på vei fra Stavanger Flyplass Sola da de ventet på batterideler. Der sto de måned etter måned. Kunne like godt ha et stort skilt "VÅRE BILER VIRKER IKKE". Etter de siste avisoppslagene har bilene forsvunnet. Jeg håper de er fikset. Var visst mange ting som gikk gale på en gang, som Corona, 18 delelager skulle bli ett i Birmingham, også feilene selvsagt.

Så forstår jeg deg rett at du ville anbefalt dine nærmeste å kjøpe en I-Pace nå? At problemene er fikset?

De har bare flyttet bilene til en parkeringsplass i Sola sentrum, gjemt bak et lite parkeringshus.
Stavanger

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kamikaze på torsdag 14. november 2024, klokken 19:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. november 2024, klokken 10:17Det var jo veldig godt å høre. Av en eller annen grunn satte Hellestø / Jaguar bilene på den mest iøynefallende gress-skråningen på vei fra Stavanger Flyplass Sola da de ventet på batterideler. Der sto de måned etter måned. Kunne like godt ha et stort skilt "VÅRE BILER VIRKER IKKE". Etter de siste avisoppslagene har bilene forsvunnet. Jeg håper de er fikset. Var visst mange ting som gikk gale på en gang, som Corona, 18 delelager skulle bli ett i Birmingham, også feilene selvsagt.

De har bare flyttet bilene til en parkeringsplass i Sola sentrum, gjemt bak et lite parkeringshus.

OMG....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA