Hjelp til kjøp av elbil

Startet av CBHalden, fredag 08. november 2024, klokken 08:45

« forrige - neste »

Svk

La nå bil være bil og politikk være politikk. Trump vant jo.så Musk som står bak Tesla og Paypal kan jo ikke være helt dust.
Kina støtter jo alle. Har ikke du noe som det står «made in china på» ?

egleh

selfølgelig har jeg kinadrit hjemme, det jeg sier er at vi alle bør være bevisst hvem vi gir penger til, og et bilkjøp er mye penger. når det finnes alternativ kjøper jeg alltid ting fra demokratiske land.
kina støtter russland med våpen og teknologi, og støtter dermed en særdeles brutal krig i europa. å ikke kjøpe europeisk betyr også svekkelse av industrien hos våre europeiske handelspartnere og dermed indirekte en fare for norske arbeidsplasser.

Svk

Prøver å kjøpe scandinavisk.
Når det ikke går så må jeg lengre ut i verden.

edyrli

Rart hvordan omtrent alle trådene her som gjelder hjelp til kjøp av elbil ender opp med å bli en krangel om Amerikansk, Europeisk og Kinesisk bil industri.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Svk

Har saggt man må la bil være bil. Imorgen slippes prisen på sealion. Mulig jeg må handle min 3 kineser :-)

Electric cars in Norway

Sitatellers enig i at musk er en dust, men handler du tesla støtter du ihvertfall arbeidsplasser/inntekter til vesten versus feks å støtte kina 100%...
egleh :+1:  Faktisk et argument jeg leser andre steder også...og det er noe i det der ;D og vi bør ikke støtte kina 100%

mer rundt 50% ....nææh

mer rundt 10%  nææh

nei jeg tror vi må ned på 0% helt til Xi sier offentlig at han synes Putin og hans krig i Ukraina ikke er bra.
Sett opp mot det er jo Elon det nærmeste du kommer julenissen eller en hyggelig kar i disse dager og det sier litt...

Svk

Xi bør være tydelig på at han ikke støtter russland.

Satser Musk tar på nisselua og kommer med prisavslag og 0 null rente.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på onsdag 20. november 2024, klokken 18:21Xi bør være tydelig på at han ikke støtter russland.

Satser Musk tar på nisselua og kommer med prisavslag og 0 null rente.
He he ja si det. Ja da kommer julaften tidlig i år hvis Elon gjør det :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på søndag 17. november 2024, klokken 17:07La nå bil være bil og politikk være politikk. 
Der er jeg uenig med deg faktisk

Svk

Har jo Tesla prod i kina med BYD batteri.
Id4 med saic elmotor?

Slipper ikke unna uansett.
Bilverden er ei suppe

Eladdin - Elbilfareren

Hyundai som selges i Norge produseres i Tsjekkia med batterier produsert av LG i Polen.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Svk

Prøvekjørte en EQB. Sto hungary i døråpningen.
Og de små Jeepene er produsert i europa av fiat

Trond Svenning

Kan jo ikke kjøpe Mercedes heller da. Nesten 20% Kinesisk ...
Volvo XC40 Twin - MY24

Svk

Du kan jo sjekke stellantis på den nettsia.

chargedup

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 20. november 2024, klokken 21:57Hyundai som selges i Norge produseres i Tsjekkia med batterier produsert av LG i Polen.
Men som alle andre produsenter har de massevis av deler fra Kina i bilene som blir produsert i Mexico. Ref: https://www.koreaherald.com/view.php?ud=20241029050587
Der står det spesifikt om software til navigasjon og selvkjøring, men også at forbudet mot deler ikke begynner før i 2030.

Vil tippe at den tsjekkiske fabrikken ikke er helt annerledes enn den meksikanske og dermed benytter kinesiske deler. Tesla kjøper lithium til batteriene sine (kilde: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-ganfeng-lithium-inks-lithium-battery-supply-contract-with-tesla-2021-11-01/) og noen ferdige batterier fra Kina. VAG bruker kinesiske motorer osv osv. Alle bruker garantert mer deler fra Kina enn det man tror...

Nesten alt vi forbrukere kjøper har deler produsert i Kina selv om selskapet har base og produksjonsanlegg i EU/USA. Nesten alt vi kjøper av mat har blitt pakket (feks Bama sine robotanlegg fra KUKA) og levert med lastebiler med deler fra Kina.
Skal man holde seg helt unna alt som inneholder noe fra Kina må man flytte i skogen og kun leve av naturen.

Så skjønner jeg at mange ønsker å holde seg helt unna 100% kinesiske biler og at noen tenker at det å bli forbundet med Kina er feil. Problemet blir når man tror at bilen er 100% tysk fordi fabrikken er i Tyskland. De færreste produsenter lager absolutt alle deler helt selv. Selv "Swiss made" sertifisering (såvidt jeg vet er Sveits blant de strengeste på slikt) på klokker, kreves det bare at den settes sammen og mer enn 60% av produskjonskostnaden er i Sveits (kilde https://www.cosc.swiss/en/bienfacture/swiss-made-un-label-sous-controle).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA