2024.44.X (inkl. holiday update)

Startet av CorsoDante, tirsdag 05. november 2024, klokken 10:55

« forrige - neste »

geirci2

Har dere EAP eller FSD da?
Fungerer ikke uten en av disse.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

What-a-watt

ronnynilsen

Bilen ser mange flere parkeringsplasser den kan autoparkere på når man kjører enn før. Den er også villig til å kjøre inn på trangere plasser, og for første gang har summon klart å kjøre bilen ut av garasjen hjemme, det har den ikke vært villig til før (har vært for trangt).
Tesla model Y LR 2022

turfsurf

Sitat fra: geirci2 på torsdag 21. november 2024, klokken 17:51Har dere EAP eller FSD da?
Fungerer ikke uten en av disse.
FSD her. Må trekke tilbake kritikken litt etter mere testing. Nå kjørte faktisk bilen med Summon selv om jeg stod noen meter unna. Varslet om svakt signal dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaistian

Tipper Dumb Summon fortsatt trenger GPS dekning?

I 99,9% av tilfellene jeg trenger summon er det i et parkeringshus der det ikke er GPS dekning og jeg trenger bilen til å kjøre rett frem eller rygge rett bakover 2-3 meter så jeg enklere kan komme inn i bilen.

What-a-watt

Er det ikke bare Smart Summon som trenger GPS? Summon bare kamera. eller ULS?

kaistian

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 21. november 2024, klokken 22:19Er det ikke bare Smart Summon som trenger GPS? Summon bare kamera. eller ULS?
Det man har hatt til og med 2024.38.7 heter Summon og man trenger nøyaktig posisjon aka GPS, det eneste den gjør er å kjøre fremover eller bakover.

Alt dette kunne den gjort med bluetooth og ikke krevd GPS.

What-a-watt

Sitat fra: kaistian på torsdag 21. november 2024, klokken 22:52
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 21. november 2024, klokken 22:19Er det ikke bare Smart Summon som trenger GPS? Summon bare kamera. eller ULS?
Det man har hatt til og med 2024.38.7 heter Summon og man trenger nøyaktig posisjon aka GPS, det eneste den gjør er å kjøre fremover eller bakover.

Mangler det en "ikke" her?

... heter Summon og man trenger ikke nøyaktig posisjon aka GPS

Mener den bare trenger mobiltelefonens GPS.

kaistian

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 21. november 2024, klokken 23:47
Sitat fra: kaistian på torsdag 21. november 2024, klokken 22:52

Mangler det en "ikke" her?

... heter Summon og man trenger ikke nøyaktig posisjon aka GPS

Mener den bare trenger mobiltelefonens GPS.
Her motsier du deg litt vel?
Først ymter du på at det mangler en ikke så sier du at den trenger GPSen til mobilen.

Nei det mangler ingen ikke i den setningen.

Når du står i ett parkeringshus så er det ingen dekning for GPS, til mobil ei heller bil.
Då må nærmeste stå oppå bilen for at summon skal fungere.
Og når telefonen da ikke får nøyaktig posisjon får du heller ikke bruke summon.
Så setningen min er fortsatt gyldig uten ikke.

What-a-watt

Jeg forstod det slik at du mente at bilens GPS var i bruk når Summon var aktiv. Tror mobiltelefonens GPS brukes kun for å bekrefte at bilen ikke befinner seg på, eller er i nærheten av "offentlig vei".

Før kunne man bruke FOB når mobiltelefonen var uten dekning som i underjordiske parkeringshus etc. Vet ikke om dette virker fremdeles:

"Use the key fob to Autopark or retrieve Model S: Press and hold the center button on the key fob until the hazard lights flash continuously. While the hazard lights are flashing, press the frunk button once on the key fob to drive Model S forward into the parking space or the trunk button once on the key fob to back Model S into the parking space. Model S will move up to 39 feet or until the sensors detect an obstacle, at which point parking is considered completed and the car will shift to Park."

kaistian

Sitat fra: What-a-watt på fredag 22. november 2024, klokken 09:52Jeg forstod det slik at du mente at bilens GPS var i bruk når Summon var aktiv. Tror mobiltelefonens GPS brukes kun for å bekrefte at bilen ikke befinner seg på, eller er i nærheten av "offentlig vei".
Jeg vet ikke hvem som trenger GPS, men for meg som bruker er det uinteressant all den tid bil, mobil og jeg er på samme plass og det ikke er dekning.

Sitat fra: What-a-watt på fredag 22. november 2024, klokken 09:52Før kunne man bruke FOB når mobiltelefonen var uten dekning som i underjordiske parkeringshus etc. Vet ikke om dette virker fremdeles:

"Use the key fob to Autopark or retrieve Model S: Press and hold the center button on the key fob until the hazard lights flash continuously. While the hazard lights are flashing, press the frunk button once on the key fob to drive Model S forward into the parking space or the trunk button once on the key fob to back Model S into the parking space. Model S will move up to 39 feet or until the sensors detect an obstacle, at which point parking is considered completed and the car will shift to Park."
Jeg har fob til min Y, skal teste om det fungerer med den, men har ikke store forhåpninger.

What-a-watt

Fikk det ikke til å virke...

CorsoDante

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 21. november 2024, klokken 07:39Laster inn as we speak (rett på 44.3).

Til min store og gledelige overraskelse var ASS inkludert. Spent på rekkevidden. Er vel noe sånt som 6 m. pr. EU-krav.

Sammen med forbedring av autopark (allerede glimrende).

Rekkevidden er stusslige 6 m. ja (selv om omkretsen på mobilen viser ca. 15 m.). Altså må det være mindre enn 6 m. mellom deg og bilen til enhver tid (EU/UNECE rev. 4/5).

ASS er derfor ... rævva. Den korte rekkevidden (en drøy billengde) gir ikke handlingsrommet som behøves for en OK løsning (den stopper jo uansett et par meter unna deg, så da går du heller det korte stykket).

DumbS ser dog ut til å være en kraftig forbedring, der den er langt mer presis/dristig enn hva vår 3er på HW3 med USS var (FSD transfer, så mulig den er blitt bedre den også...).
TMYP HW4 / TM3P Atom

Hjortefot

Jeg håper på en stabil og fungerende måte å få bilen ut av en trang parkeringsplass med sketchy dekning av alt inkludert GPS, så oppgradert DumbASS og hver en halvmeter ekstra jeg kan stå unna bilen uten at den får panikk og stopper er gull.
Model 3 LR - 2019

OlaM

Fikk ikke oppdatering før jeg var hjemme fra langtur. Opplevde både litt dugging under superlading, litt treig lading til tross for masse forvarming og noe feil prediksjon av batterinivå, så disse blir bra:

SitatBattery preconditioning has been improved for better Supercharging performance as well as better automatic windshield defogging during and after Supercharging.

- Improved battery energy estimation for better accuracy while driving. (Select Model 3 and Model Y vehicles)

Har aldri opplevd at kabelen fryser fast, men det kan jo skje. Helt knall å få noe sånt som dette.

Sitat- Heat your charge port in case your charge cable is frozen stuck. Go to Controls > Service > Charge Port Heater. (Select vehicles)

Ellers var det første gang på lenge jeg har kjørt langt i mørket, så fikk testet auto-langlys skikkelig. Veldig imponert. Den var lynkjapp å blende ned når det kom biler rundt svingen og den maskerte veldig bra. Fikk ikke et eneste protest-blink, men kan tenke meg at det gir litt mer lys i fleisen enn vanlige nærlys, merker det samme selv på biler i mot jeg tror har samme funksjonalitet. Men er man i tvil så er det jo bare å blende ned.

Var til tider vanskelig føre på veien i dag, 3eren var rett og slett en knallgod vinterbil. Den var god og varm hele tiden, brukte lite strøm, var lett å styre på glatten, lyste fint i mørket og det var lett å holde rutene duggfrie. Merket også at antall ledige plasser på superlader-ikonet nå oppdaterer seg raskere når man navigerer dit. Mange småting og noen store har blitt fikset eller lagt til. Jeg må si jeg er kanskje mer fornøyd enn noen gang på tre år med min Model 3.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA