Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2024.44.X (inkl. holiday update)

Startet av CorsoDante, tirsdag 05. november 2024, klokken 10:55

« forrige - neste »

CorsoDante

På vei ut/inn.

Nærmer seg Holiday Update; 2024.44.X, som har en skikkelig godbit for de som er interessert i aktiv sikkerhet; aktiv blindsonevarsling når man skal åpne døra.

"If you try to open the door when an approaching object (e.g., a cyclist coming from behind) is detected in your blind spot, the blind spot warning light will flash, an alert will sound, and your door will not open without firmly pressing the button. Wait a moment and then press the release button again to override the warning."

Kunne fort reddet fortennene til mora til en kar i klassen på ungdomsskolen denne. Og veldig kjekt med alle disse elsparkesyklene som suser rundt, med og uten forsikring.

Pluss litt annet tjafs (og kanskje enda flere med innabords-kamera får større nag-frihet).

https://x.com/TeslaNewswire/status/1853177451494683039
TMYP HW4 / TM3P Atom

OlaM

Parkerer rett ved en betongsøyle (som jeg har sikret med skumgummi), gleder meg til falsk alarm hver gang jeg skal ut av bilen.
'21 3LR

CorsoDante

Sitat fra: OlaM på tirsdag 05. november 2024, klokken 19:23Parkerer rett ved en betongsøyle (som jeg har sikret med skumgummi), gleder meg til falsk alarm hver gang jeg skal ut av bilen.

Spenstig betongsøyle. Hvor fort beveger den på seg, i maksfart?
TMYP HW4 / TM3P Atom

OlaM

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 05. november 2024, klokken 19:26
Sitat fra: OlaM på tirsdag 05. november 2024, klokken 19:23Parkerer rett ved en betongsøyle (som jeg har sikret med skumgummi), gleder meg til falsk alarm hver gang jeg skal ut av bilen.

Vanskelig å anslå, den virrer frem og tilbake mellom 1 og 2 meter med en svingning på 2-3 Hz. Hvis man skal tro visualiseringen på skjermen altså.
'21 3LR

CorsoDante

Sitat fra: OlaM på tirsdag 05. november 2024, klokken 20:00
Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 05. november 2024, klokken 19:26

Vanskelig å anslå, den virrer frem og tilbake mellom 1 og 2 meter med en svingning på 2-3 Hz. Hvis man skal tro visualiseringen på skjermen altså.

2-3 Hz er da relativt statisk  ;D .

21-modell. Da har du sensorer. Tviler på at dette blir et problem, selv på biler uten sensorer, som baserer seg på Tesla Vision (mye bedre enn sensorer IMHO). Også er det avvik mellom representasjon på skjermen og det bilen tolker og agerer ut fra, som du er inne på.

Sikker på at Tesla ikke hadde lansert noe som gjør at alarmen går, og man må trykke to ganger før døra åpner seg, pga. en betongsøyle (med eller uten padding). Men har tatt feil før! Du får vurdere om du ønsker å laste ned denne oppdateringa, du er herved advart ;)
TMYP HW4 / TM3P Atom

OlaM

Nye ting er ofte buggy, ofte er antagelsene til utviklerne mye mer simplistiske enn den kompliserte verden. Men jeg durer på med alle oppdateringer okke som. Stort sett fikses det jo.
'21 3LR

CorsoDante

Sitat fra: OlaM på onsdag 06. november 2024, klokken 10:39Nye ting er ofte buggy, ofte er antagelsene til utviklerne mye mer simplistiske enn den kompliserte verden. Men jeg durer på med alle oppdateringer okke som. Stort sett fikses det jo.

Greit nok. Enig i at det er noen regresjoner og halvbakte løsninger som slippes løs, jf. første versjon av vision park eller hva det heter (som etter hvert går USS en høy gang). Men denne stolpen din tipper jeg ikke trigger alarm-systemet :)
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Laster inn as we speak (rett på 44.3).

Til min store og gledelige overraskelse var ASS inkludert. Spent på rekkevidden. Er vel noe sånt som 6 m. pr. EU-krav.

Sammen med forbedring av autopark (allerede glimrende).

Stod derimot nada om denne sikkerhetsmekanismen som jeg tidligere (etter innspill fra Tesla) flagget  ::) (Så Ola, you're in the clear 😂)

Har vel lært å holde igjen på tråd-startingen da.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Juleoppdatering? Tja... (TMS Legacy) (også et eller annet med trailer som ikke gjelder TMS)

jodd

Fikk 44.3 i natt jeg også,
inkludert Actually Smart Summon og Dumb Summon - dvs ASS og DumbAss  :)

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 21. november 2024, klokken 08:31Juleoppdatering? Tja... (TMS Legacy) (også et eller annet med trailer som ikke gjelder TMS)

Jula kom tidlig i år; ASS (og dumb summon) mellom hendene føles litt som Holiday update*, men tipper vi fortsatt har denne foran oss altså. Som er litt merkelig, all den tid ASS alene (hvis den funker, har ikke rukket å prøvd...) gjør holiday-oppdateringen for min del.

Uansett. Ser ut som om rekkevidden er ca. 15 meter (diameter = 30), ut fra telefonen å dømme. Ekstremt vingeklippet naturligvis, i USA er det 100 meter som gjelder (og man må være mindre enn 85 m. unna bilen).

Så da får man vurdere strategien der man parkerer bilen et stykke unna inngangen til butikken...  ::)
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Forsøkte nå. Ingen forskjell. SNAFU. Sikkert for "gammel" bil....

Klykken

Snafu?

Hvor gammel bil har du?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 21. november 2024, klokken 11:04Forsøkte nå. Ingen forskjell. SNAFU. Sikkert for "gammel" bil....
Funket ikke noe bedre på vår Y heller. Nytt interface dog, viste bl.a «pedestrian detected».
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA