Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmepumpe/eller ikke

Startet av ENTO, mandag 04. november 2024, klokken 23:42

« forrige - neste »

ENTO

Må jeg ha varmepumpe og betale 13.000 ekstra ? Fordeler / ulemper ??

vinterdekk

Ulempen er at man ikke sparer inn 13.000kr i strømforbruk ved å gå for varmepumpe. Og potensielt dyrere reparasjon? Gjør neppe avgjørende forskjell i det daglige med mindre du kjører langt.

Fordelen er at bilen blir mer effektiv når det er kaldt.

Jeg er litt i tvil om det er verdt prisen, men når man bor på ett sted med lav snittemperatur så får man i alle fall utnyttet varmepumpen godt.

Ser fram til at noen tester Explorer med og uten varmepumpe i norsk vinter.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Du vil trolig aldri kunne regne inn 13.000 kroner i redusert brukskostnad med varmepumpe vs ikke.

Regnestykket er enkelt - det er bare å se på forskjellen mellom forbruk med og uten og så multiplisere dette med forventet antall mil kjørt der varmepumpe vil gi fordeler og så finne ut kostnaden for dette igjen ved å multiplisere med prisen pr kwh (en snittpris) - og deretter har du en sum kostnad. Deretter tar du 13000/tot spart - så får du antall år du må kjøre for å hente inn besparelsen...

Eks :

Antatt Forbruk MED varmpeumpe vinterhalvåret : 2.1 kwh/mil
Antatt Forbruk UTEN varmepumoe vinterhalvåret : 2.5 kwh/mil

Forskjell. 0.4 kwh/mil

Mil kjørt i vinterhalvåret : 750
Merforbruk vinterhalvåret : 750 x 0.4 = 300 kwh
Pris pr kwh i snitt vinterhalvåret : 2 kr/kwh
Årlig spart : 300 x 2 = 600 kr

Antall år før man går i break even : 13000/600 = 21 år...

Her er det mange forutsetninger, men en kan jo bare legge inn sine egne. Har en VW ID.4 (samme motor som Ford explorer og MED varmepumpe) og en Polestar 2 UTEN varmepumpe og brukt referanse med disse som utgangspunkt for mine tall. Forskjellen i forbruk med og uten varmepumpe er ikke så veldig stor er min erfaring.  Ja VW ga jo kundene penger tilbake en periode også fordi varmepumpen viste seg så lite effektiv.

Derimot kan jo salgsprisen i bruktmarkedet mhp en bil uten og en bil med varmepumpe kanskje gjøre dette regnestykket bedre? Og så er spørsmålet om psykologien i det hele er verdt 13.000 - mao vite at bilen er så effektiv som den kan være i kulden...
Og dersom du kjører ofte langtur på vinteren og tror du kan slippe unna en ladestopp ekstra så er jo også det verdt noen kroner kanskje.....?

Men ser en KUN på økonomi - så tror jeg personlig at varmepumpe ikke er verdt det.
Og bilen bråker jo litt mindre også under forvarming uten VP er min egen erfaring

Moas

Jeg har også hatt elbiler med og uten vp i 22 år. Jeg har også kjørt elbil uten vp, men med dieseltank til oppvarming. Nå har vi til og med en elektronisk mopedbil uten vp. Vi har vp hjemme.

Selv er jeg ikke i tvil, vp er en bra løsning, også når det koster noen slanter. Du kan fint leve uten, men det er en fordel av flere grunner. 13000 på en bil til ca. 500k mener jeg det er verdt. Vent heller 2 mnd med nybilkjøpet og spar deg opp heller de pengene før du går i butikken.

Husk at dette kan faktisk være en av de få investeringene du faktisk kan få igjen når du selger bilen senere.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

VP er vel best ved kystklima. Er det -20 eller så spiller det mindre rolle. VP er mest effektiv når du trenger det minst.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Effektiviteten varierer også med hvor energien hentes fra: Noen VP henter kun fra uteluft (dvs lite utbytte i kaldt vær), noen kun fra kjøling av motor (dvs lite utbytte ved rolig kjøring), og noen har begge muligheter (som likevel ikke hjelper ved småkjøring i skikkelig kulde).

Jeg vet ikke hvordan VP på MEB-biler er satt opp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Moas

Hvis det er noe som ligner på teslas system så gjør vp mye mer enn å lage varme. Tipper dessverre nei til octavalve system når det gjelder Ford.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

ENTO

Jeg tenker ikke økonomi,men i praktisk bruk ??

hELgenen

Sitat fra: ENTO på lørdag 16. november 2024, klokken 20:03Jeg tenker ikke økonomi,men i praktisk bruk ??

Vel,du slipper støyende vifte uten. Min id.4 har VP,og du hører den viften når bilen står stille.

Ellers så er gjengs oppfatning at VP er et must ved salg. Jeg tør ikke råde for eller imot,men egen erfaring er at det ikke utgjør all verden mhp forbruk i alle fall. Men så skal du jo selge bilen en gang..Og da kan det jo tenkes at enkelte kjøpere har sin egen oppfatning om dette.

Kjøpte head up display på min forrige ID.4 gtx,men skrudde det av og brukte det aldri..selv om alle mente at det måtte man ha

ENTO

Takk ! Når det gjelder hud så hadde jeg det på min første id4 1st Max . Helt bortkastet !!

turfsurf

HUD er rart. Noen sverger til det, og jeg som dere siste her hadde ikke savnet det ett sekund. Som med mye annet, man må prøve og gjøre seg opp en mening.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Du vil ha VP, du får mer rekkevidde når elbiler trenger det som mest, om vinteren. Ingen i verden som regner på det i sparte strømkostnader, det gir ingen mening. Det handler om det praktiske ved høst, vinter og vår-kjøring. Hadde aldri kjøpt bil uten vp i dag.

Idiot

Sitat fra: Vaduz på søndag 17. november 2024, klokken 08:21Du vil ha VP, du får mer rekkevidde når elbiler trenger det som mest, om vinteren. Ingen i verden som regner på det i sparte strømkostnader, det gir ingen mening. Det handler om det praktiske ved høst, vinter og vår-kjøring. Hadde aldri kjøpt bil uten vp i dag.

Evig diskusjon dette. Jeg valgte VP uten noe særlig annet argument enn synsing og ev.bruktmarked.
Tror du må ned på merke og modell for å få kunne finne noe mer konkret for å avgjøre.
Når du trenger VP mest er den også inffektiv! Når du trenger den mest er brukes varmekolben. Nordmenn virker å være hjernevasket på varmepumpens teoretiske effektivitet som jo nærmest er blitt religion.

Jeg har sett Modell 3 med og uten hvor uten blir uholdbart kald under gitte forutsetninger.

I denne testen er det de med VP som påvirker rekkevidden mest og minst. Det er så mye dette spriker.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

Ikke minst, den STØYER når alt annet er stille.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på søndag 17. november 2024, klokken 08:21Du vil ha VP, du får mer rekkevidde når elbiler trenger det som mest, om vinteren. Ingen i verden som regner på det i sparte strømkostnader, det gir ingen mening. Det handler om det praktiske ved høst, vinter og vår-kjøring. Hadde aldri kjøpt bil uten vp i dag.

Ville slått opp tallene slik produsent angir dem og forholdt meg til disse.

Mye religion tankesett ute å går her

automat

Jeg har en bil uten VP, og en med. Begge med mye kortere rekkevidde enn Explorer. Det er ikke ved langkjøring man ser den store forskjellen på sommer- og vinterrekkevidde. Det er ved småkjøring, med stading oppvarming av iskald kupe.

Behovet for VP henger derfor på hva slags dagliglading man har.
- Enkel tilgang på hjemmelading: Man klarer seg fint uten VP.
- Ikke hjemmelading: Man skal definitivt ha VP.

Så kommer spørsmålet om andrehåndsverdien inn. Ikke sikkert man får tilbake de 13k ved salg. Men man risikerer å sitte igjen med bil som er tungsolgt. Fordi VP i markedet oppfattes som «må ha».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA