Verditap. VG’s sjekk for 90 modl

Startet av Electric cars in Norway, mandag 04. november 2024, klokken 06:36

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ja den måtte komme ;D

VG sin store «Sjekk verditapet for 90 bilmodeller» publisert for 2 timer siden. Se 2 bilder.

"(+) Stor oversikt: Så mye (eller lite) har bilen din falt i verdi" https://www.vg.no/forbruker/i/GyOR7Q/stor-oversikt-saa-mye-eller-lite-har-bilen-din-falt-i-verdi
Ståle fra foreningen uttaler seg også :+1: og markedsekspert Terje Dahlgren i Finn informerer.

Denne veldig lange VG nyheten ligger på pluss og vi skal ivareta opphavsrettigheter så bare overskrift bildet og litt tekst kopieres inn her. De fleste kan jo lese en nyhet i VG (koster ikke mye).

Kopi under streken:

———
På forespørsel fra VG har Finn analysert verdifallet på de 50 mest populære bilmodellene som er annonsert på plattformen, fra sitt første år som bruktbil og frem til i dag.

Årsmodellene er 2018, 2019 og 2020. Bilene er altså fire-fem og seks år gamle.
Verditapet er normalt den største kostnaden ved bilhold. Det er kort fortalt forskjellen mellom det bilen ble kjøpt for og det den selges for.

———

Jeg ser VG har med både elbiler og fossilbiler.

Under streken er kopi bare for noen av de mest kjente elbilene og det gis fyldig omtale av mange biler

——-
Høyest verditap for bilmodeller:
2018: Renault Zoe, Tesla Model S og X.
2019: Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Renault Zoe.
2020: Renault Zoe, Jaguar I-Pace, Audi e-tron.

——-

Jeg tenker dette kan få mange til vurdere å kjøpe disse brukte elbilene pga vurderinger som:
- feks siden de har falt så mye og de faller ikke mere på lang tid nå,
- og noen av de bilene har en opplevd høy kvalitet og nå til lav pris,
- nå er disse et «kupp» i bruktbilmarkedet,
- luksusbil med stort verditap osv

Så de som har disse og vurderer å selge, bør kanskje få de ut på Finn asap? Jeg vet ikke men for meg gir det litt mening.

ToWalkOrDrive

Det står ikke noe om andre enden av skalaen? Kunne vært interessant å se hvilke som falt minst i verdi og.

Slik jeg ser det så er det to fellestrekk blant de som står på bunnlisten:
Biler med alvorlige tekniske problemer
- Jaguar I Pace har jo måttet skifte hovedbatteri på svært mange biler, med kø i årevis
- Model S og X har fra dag 1 vært biler med gangske mye verkstedsbesøk for dørhåndtak, lykter, vingedører, sensorer osv
- E-tron har og hatt en del feil, og hadde i tillegg veldig lav rekkevidde på selv den lengstgående modellen.

Biler med høy kjøpspris
- Model S og X er etter min mening overpriset i forhold til kvalitetsfølelse - Tesla prøver ikke engang å gjøre de konkurransedyktige. De ønsker ikke å selge for mye pga mye klatt på garanti.
- E-tron var og dyr i forhold til å ha så kort WLTP rekkevidde.

Renault Zoe er litt annerledes fra de andre på listen - her har nok batteripris-teknologien gjort de gamle utdaterte, og konkurransen for flunk ny bil i dette markedet er hard, med lave priser og god finansiering.

Dersom en i dag kjøper en elbil til ca 500.000 som tikker av "familiebil-boksene", som god plass, god rekkevidde osv, så tenker jeg verditapet blir lavt.
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

Tapte 165k på en Ioniq 5 etter 15 mnd.
11k i tap pr mnd regnes ikke som tap så lenge det er en elbil, det er kun knapper og glansbilder.
Bensinbilen som står som reservebil har tapt seg positivt 5k på 1,5 år. Dvs forhandleren der jeg kjøpte den for 1,5 år siden vil gi 5k mer enn jeg kjøpte den for hos dem, dersom jeg bytter den inn i en ny elbil som vi vet taper seg svært lite.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Svk

Kunne ikke se BYD Tangs øverst på listen der

What-a-watt

Av de 15 bilene med lavest verditap, er 50% VAG-biler....

Moas

For noen år siden så jeg at når en betjent skulle selge sin nye nye Taycan så var verditapet ca. 70 000 per uke. De nesten 3 ukene den lå på finn, + noen dager i bruk, passerte dermed verditapet 200k kr. Herlig.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Vaduz

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 04. november 2024, klokken 10:24Tapte 165k på en Ioniq 5 etter 15 mnd.
11k i tap pr mnd regnes ikke som tap så lenge det er en elbil, det er kun knapper og glansbilder.
Bensinbilen som står som reservebil har tapt seg positivt 5k på 1,5 år. Dvs forhandleren der jeg kjøpte den for 1,5 år siden vil gi 5k mer enn jeg kjøpte den for hos dem, dersom jeg bytter den inn i en ny elbil som vi vet taper seg svært lite.

Så du sammenligner ny bil i daglig bruk, mot gammel fossil som ikke brukes? Elbil er bedre enn sex merkevaren lever i beste velgående!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på mandag 04. november 2024, klokken 14:26
Sitat fra: Moas på mandag 04. november 2024, klokken 13:01For noen år siden så jeg at når en betjent skulle selge sin nye nye Taycan så var verditapet ca. 70 000 per uke. De nesten 3 ukene den lå på finn, + noen dager i bruk, passerte dermed verditapet 200k kr. Herlig.

Ja det den men tenker at når man kjøper seg en Taycan så er det "jeg bare må ha den bilen før jeg dør" greie og da er det helt greit med ekstremt høyt verditap. For den Taycan en skal man egentlig ikke selge igjen. Bare ha den livet ut som kosebil ;D min mening da

filtvet

Tesla 3 LR. ca. 220.000 i verditap første 3 år (2021-modell). Må beholde den ihvertfall 6 år for at det ikke skal føles som en økonomisk katastrofe.

Brukt Honda cr-v (0,-) i verditap på 1,5 år foreløpig.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 04. november 2024, klokken 10:24Tapte 165k på en Ioniq 5 etter 15 mnd.

Så du sammenligner ny bil i daglig bruk, mot gammel fossil som ikke brukes? Elbil er bedre enn sex merkevaren lever i beste velgående!
Elbil er best.

Eladdin - Elbilfareren

Hvem i he**et*e sa det var en gammel fossil, og hvem sa at Ioniqen var i daglig bruk? 0,5 år forskjell i alder og ioniqen gikk 8,5k km på 1,5 år og jeg sykler hele året til jobb. Det påløp fler km på fossilen i det tidsrommet ettersom jeg tidvis lånte den bort.

Se deg i speilet og si "jeg er en padde"
Elbil er best.

Svein_H

Vel, jeg har hatt 2 Zoe'er nå, og skjønner godt hvorfor verditapet på den er så stort. Det er godt mulig jeg har vært maksimalt uheldig og fått to mandagsbiler på rad, men merker at det nå sitter veldig langt inne å velge enda en Renault (selv om nye Renault 5 i utgangspunktet lå veldig høyt på ønskelista mi).
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Vaduz

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 04. november 2024, klokken 18:12

Hvem i he**et*e sa det var en gammel fossil, og hvem sa at Ioniqen var i daglig bruk? 0,5 år forskjell i alder og ioniqen gikk 8,5k km på 1,5 år og jeg sykler hele året til jobb. Det påløp fler km på fossilen i det tidsrommet ettersom jeg tidvis lånte den bort.

Se deg i speilet og si "jeg er en padde"

Hva slags bil var det? Merke, modell, når kjøpte du, kjøpspris, km stand, når solgte du, salgspris, og med hvilken med km stand?
Samme med ioniq'en.

Lett å slenge ut påstander, men må nok ha litt mer kjøtt på beina med sånne røverhistorier, særlig når man kaller seg «elbil er bedre enn sex» og bytter til nye trolle-alias en gang i halvåret;)

Electric cars in Norway

Denne ligger på pluss på Nettavisen ser jeg. 

Har Mercedes satt den negative rekorden her eller med denne EQS 580 4MATIC som er nyregistrert i sept 2021?

https://www.nettavisen.no/mercedes-eqs/pris/bruktbil/etter-tre-ar-er-det-halv-pris/s/5-95-2107737

turfsurf

Bare for å sett ting litt i perspektiv for dere som tror at verditapet er så høyt på elbiler:

- 2009 A4 Avant: 200k på to år
- 2011 Q5: 200k på ett år
- 2012 Touareg: 320k på 18mnd
- 2013 C4 Picasso: 40k på tre uker

Desto nyere og desto dyrere bil man kjøper, jo større verditap. Det er kun i spesielle perioder dette avviker (som når det var leveranseproblemer og renten var lav).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA