Verditap. VG’s sjekk for 90 modl

Startet av Electric cars in Norway, mandag 04. november 2024, klokken 06:36

« forrige - neste »

Svk

Vi b
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 12. november 2024, klokken 18:31
Sitat fra: Svk på mandag 11. november 2024, klokken 11:45Man skal jo aldri glemne det som er skjedd.er jo en grunn til at vi markerer frigjøringsdagen årlig
Hvis man skal tenke slik så burde man ikke kjøpe Kina elbiler  ;D Kina er jo i lomma på putin

Man bør vel holde litt avstand fra kina,russland og usa.
Men man lager jo lite å ingenting her på berget. Så vi ender jo opp med å handle utenlands.


Vaduz

Sitat fra: automat på søndag 10. november 2024, klokken 13:11Batteripris er helt klart den viktigste enkeltfaktoren for prisen på elbiler. Og er punktet der prisutviklingen skiller seg mest fra prisutviklingen ICE-biler.

Leaf er et interresant eksempel nettopp fordi den er en modell som har vært lenge på markedet, uten så store teknologiske forandringer (utover batteristørrelse).

Og nettopp denne batterutviklingen påvirker bruktprisene negativt. Hittil har bruktbilene fort blitt opfattet som utdatert, fordi ny biler har så mye bedre rekkevidde/ytelse. Mens fremover vil utviklingen i større grad gi billigere nybilpris, som presser bruktprisene nedover.

Så var det gjennom mange år manko på elbiler i det norske markedet. Det ga kunstig høye bruktbilpriser. Denne situasjonen er det slutt på, og prisene er lavere og langt mer usikre.

Bunnsjiktet i elbilmarkedet preges fortsatt av kortrekkeviddebiler. Det kan være med på å holde prisene på rimelige biler med OK rekkevidde oppe. Men for dyre elbiler tror jeg man må regne med stort verditap.



Du har helt rett, tesla har lenge sluttet å øke kapasitet i batteriene sine, og heller fokusert på effektivitet og pris. Prisen har sunket gradvis over lang tid, kunne vært i interessant å se på model 3 over tid som du gjorde på leaf.

Moas

Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. november 2024, klokken 17:25
Sitat fra: automat på søndag 10. november 2024, klokken 13:11Batteripris er helt klart den viktigste enkeltfaktoren for prisen på elbiler. Og er punktet der prisutviklingen skiller seg mest fra prisutviklingen ICE-biler.

Leaf er et interresant eksempel nettopp fordi den er en modell som har vært lenge på markedet, uten så store teknologiske forandringer (utover batteristørrelse).

Og nettopp denne batterutviklingen påvirker bruktprisene negativt. Hittil har bruktbilene fort blitt opfattet som utdatert, fordi ny biler har så mye bedre rekkevidde/ytelse. Mens fremover vil utviklingen i større grad gi billigere nybilpris, som presser bruktprisene nedover.

Så var det gjennom mange år manko på elbiler i det norske markedet. Det ga kunstig høye bruktbilpriser. Denne situasjonen er det slutt på, og prisene er lavere og langt mer usikre.

Bunnsjiktet i elbilmarkedet preges fortsatt av kortrekkeviddebiler. Det kan være med på å holde prisene på rimelige biler med OK rekkevidde oppe. Men for dyre elbiler tror jeg man må regne med stort verditap.



Du har helt rett, tesla har lenge sluttet å øke kapasitet i batteriene sine, og heller fokusert på effektivitet og pris. Prisen har sunket gradvis over lang tid, kunne vært i interessant å se på model 3 over tid som du gjorde på leaf.
Det kommer nå nye og større batterier på Tesla også. Bare å følge med de neste ukene.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på tirsdag 12. november 2024, klokken 20:15Vi b
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 12. november 2024, klokken 18:31
Sitat fra: Svk på mandag 11. november 2024, klokken 11:45Man skal jo aldri glemne det som er skjedd.er jo en grunn til at vi markerer frigjøringsdagen årlig
Hvis man skal tenke slik så burde man ikke kjøpe Kina elbiler  ;D Kina er jo i lomma på putin

Man bør vel holde litt avstand fra kina,russland og usa.
Men man lager jo lite å ingenting her på berget. Så vi ender jo opp med å handle utenlands.


Enig man må holde avstand til Kina/Putin

turfsurf

Sitat fra: Moas på onsdag 13. november 2024, klokken 21:45Det kommer nå nye og større batterier på Tesla også. Bare å følge med de neste ukene.
Spennende. Model 3/Y burde minst ha ett 100kWh batteri på LR(+).

For biler som brukes på langtur ser jeg for meg 100 mil WLTP som en passende grense å ligge på. Småbilene kan godt ha halve rekkevidden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#65
Rapport fra Sverige: Gutta i denne svenske podden nevner Volvo ex30 som en elbil som har tapt seg mye i bruktpris i sverige. Jeg så ikke den komme :o for jeg trodde de fortsatt var lojale mot Volvo.

Ja ja uansett bedre enn å kjøpe fossil bil som er på vei ut også i Sverige.

Han ene der har nettopp kjøpt seg ny id.7 :+1:


Hør her hvis du er på podme: ca 11 minutter ut i sendingen og de leser fra aftonbladet

https://podme.com/no/episode/5276082/


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA