Verditap. VG’s sjekk for 90 modl

Startet av Electric cars in Norway, mandag 04. november 2024, klokken 06:36

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på torsdag 07. november 2024, klokken 00:31En ting som påvirker verditap er fallende pris på batterier. Goldman Sachs spår halvering i batteripris fra 2022 til 2026.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/eMqByM/batteriprisene-vil-halveres-innen-2026
"Prisen på batterier til elbiler vil falle dramatisk frem mot 2026. Det sier investeringsgiganten Goldman Sachs i en ny rapport. Prisreduksjonen kan bli så mye som 50 prosent sett mot 2022-prisene, ifølge rapporten, som også anslår den gjennomsnittlige prisen på batterier i dag og prisen i 2026.

Dersom Goldman Sachs har rett, vil prisen per kilowattime falle fra rundt 153 dollar i 2022 til rundt 80 dollar i 2026."

153 dollar i 2022... Tror du må kikke på kalenderen  ;)  Vi er nå i slutten av 2024. Prisen de sier for slutten av 2024 er derimot USD 111. Så sånn sett har allerede kostnaden falt et godt stykke. Men klart, blir jo mer drama og klikk å sammenligne med to år gamle tall.

Verdt å merke seg at dette er "average"-tall. Mange Kina-biler har mye lavere kost enn dette, og dermed er det mange på andre siden som har dyrere og. Tesla har og lave batteri-kostnader på bilene sine.

Men er helt enig i at kostnaden på bilene blir påvirket av de fallende kostprisene. Men mange har tapt på salg av elbiler, så de fallende batteriprisene trenger ikke nødvendigvis å føre til at alle reduserer utsalgsprisene på elbiler.
Tesla Model Y                         2021-

automat

Henstillingen om å kikke på kalenderen får du rette til de som har skrevet artikkelen. Jeg gidder ikke ta noen debatt om vinklingen på artikkelen.

Uansett så er poenget at synkende batteripriser reduserer nybilprisene, som igjen påvirker bruktbilprisene.

Tidligere førte batteriutviklingen generelt til at bilene fikk lengre rekkevidde. Nå hentes gevinsten i større grad ut i lavere bilpris.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på torsdag 07. november 2024, klokken 17:49Henstillingen om å kikke på kalenderen får du rette til de som har skrevet artikkelen. Jeg gidder ikke ta noen debatt om vinklingen på artikkelen.

Uansett så er poenget at synkende batteripriser reduserer nybilprisene, som igjen påvirker bruktbilprisene.

Tidligere førte batteriutviklingen generelt til at bilene fikk lengre rekkevidde. Nå hentes gevinsten i større grad ut i lavere bilpris.

Ja, det er klart, batteriprisen har jo falt 90%, så før ville et 80kWh batteri kostet 900.000 å lage og veid enormt.

Med click-bate tenkte jeg egentlig på de som skrev artikkelen ja.
"blir jo mer drama og klikk å sammenligne med to år gamle tall"

Men ser jo at rekkevidden fortsetter å øke litt ennå, men nå får en mer valg med mange ulike batteristørrelser. Men min 2014-Model S, hvor hele bilen med 85kWh batteri kostet under 600.000, gikk jo like langt som mange av dagens familieelbiler.

Neste Model Y (Juniper) ryktes å gå over 700km med største batteri, men lav batterikost vil gjøre at prisen fortsatt er lav. Men ettersom dagens Model Y også går dritlangt, og batteriet også i dag er relativt rimelig, så tror jeg ikke det er batteriprisen som vil trekke mest ned bruktprisene på gamle Y - det tror jeg er mer forbedringer i støyskjerming og bedre fjæring. Men tror ikke verditapet blir fælt.

E-Trond

Sitat fra: Moas på torsdag 07. november 2024, klokken 08:16Det er ingen som har nevnt verditapet på sin kina-bil ennå? Hva er den på? 50% første året? Nekter bilforhandlerne å ta disse gamle kina bilene imot fortsatt?

Solgte nylig min "kinabil" Polestar 2
94000 i tap på 2 år og 8 måneder.
Tilsvarende 2.67 år.
Ble 35000 årlig i verditap,eller 2900 kr i måneden.
Faktisk en av de bilene jeg har tapt minst på... :+1:
Rundt regnet 20% verditap på rett under 3år.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: E-Trond på torsdag 07. november 2024, klokken 21:32
Sitat fra: Moas på torsdag 07. november 2024, klokken 08:16Det er ingen som har nevnt verditapet på sin kina-bil ennå? Hva er den på? 50% første året? Nekter bilforhandlerne å ta disse gamle kina bilene imot fortsatt?

Solgte nylig min "kinabil" Polestar 2
94000 i tap på 2 år og 8 måneder.
Tilsvarende 2.67 år.
Ble 35000 årlig i verditap,eller 2900 kr i måneden.
Faktisk en av de bilene jeg har tapt minst på... :+1:
Rundt regnet 20% verditap på rett under 3år.

Sånn markedsføringsmessig tror jeg få tenker på Polestar som kina-bil.
Tror mer en tenker på Hongqi, Maxus, Xpeng, Nio, Byd, Voyah og Seres. Da har en ikke tryggheten i europeiske røtter.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. november 2024, klokken 10:31Sånn markedsføringsmessig tror jeg få tenker på Polestar som kina-bil.
Tror mer en tenker på Hongqi, Maxus, Xpeng, Nio, Byd, Voyah og Seres. Da har en ikke tryggheten i europeiske røtter.
Hvordan er Polestar mindre kinesisk enn f.eks NIO? Begge er kinesisk eid, kinesisk produsert men designet utenfor Kina.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. november 2024, klokken 10:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. november 2024, klokken 10:31Sånn markedsføringsmessig tror jeg få tenker på Polestar som kina-bil.
Hvordan er Polestar mindre kinesisk enn f.eks NIO? Begge er kinesisk eid, kinesisk produsert men designet utenfor Kina.

Sånn Markedsføringsmessig så tror jeg få tenker på Polestar som Kina-bil fordi hovedkontoret er i Sverige, Juridisk tilholdssted er i England, og røttene er svenske. De vil derfor forbinde Polestar med kvalitet, og folk ikke er like engstelige når bilens alder nærmer seg utløp av garanti.

På lik linje vil en markedsføringsmessig knytte Kverneland Plog til Norge og høy kvalitet, selv om selvskapet er 100% eid av utenlandske.

Svk

Flere BYD modeller er tegnet av en tysker...
Vw bruker saic elmotorer i bilene sine...

Trond Svenning

Volvo bruker fom. 24 modellen av XC40 Twin, en ny egenutviklet permanentmagnet motor bak og en Siemens asynkronmotor foran.
Volvo XC40 Twin - MY24

Electric cars in Norway

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 03:10
Sitat fra: Svk på fredag 08. november 2024, klokken 19:31https://finndel.no/delinfo.aspx?f=x59&dnr=80790

Ja der står det jo HME på motoren klistremerket. Saic er en av flere aksjonærer i HME

APP550 er motor bak og ett VAG produkt i alle fall.

Den motoren i finndel-lenken er fra HME og motor foran, HME er tydeligvis en underleverandør til Europeiske MEB biler og de kinesiske joint venture selskapene. Kom over artikkel fra lansering av HME motoren. https://www.hme-system.com/en/site/ndetail?id=4

Så ja, VW bruker visst kinesiske motorer i MEB bilene, med firhjulstrekk.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Svk

Står jo uansett «made in china» på veldig mye annet. Så spiller vel ingen rolle.
Enkleste er vel å la bil være bil og politikk være politikk.

Men nå har stellantis og mercedes bygget batterifabrikk i frankrike.
Mercedes har åpnet batterireskulering fabrikk i tyskland.

Så en 5008 kan jo være noe for de som ikke liker elon/kina

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. november 2024, klokken 14:05Sånn Markedsføringsmessig så tror jeg få tenker på Polestar som Kina-bil fordi hovedkontoret er i Sverige, Juridisk tilholdssted er i England, og røttene er svenske. De vil derfor forbinde Polestar med kvalitet, og folk ikke er like engstelige når bilens alder nærmer seg utløp av garanti.

Personlig ser jeg på hvor bilen er produsert, og hvem som eier det. På samme vis som at jeg ser på hvor klær er produsert før jeg kjøper de. F.eks kjøper jeg ikke klær fra Swix som er produsert i Kina.

Så det meste handler om hva man bryr seg om. NIO er f.eks produsert i Kina, men har flere design kontor, bl.a både i USA og Europa, i tillegg til Kina. Og det er amerikanske selskaper som eier mye av aksjene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA