Verditap. VG’s sjekk for 90 modl

Startet av Electric cars in Norway, mandag 04. november 2024, klokken 06:36

« forrige - neste »

filtvet

Og desto dyrere "luksusutgave" og mer ekstrautstyr man velger desto mer taper man.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. november 2024, klokken 18:59Bare for å sett ting litt i perspektiv for dere som tror at verditapet er så høyt på elbiler:




Ja fint du informerer om dette. Mange taper myyyyye på sine diesel og bensinbiler. I tillegg er de bilene en utdøende rase ;D her i Norge nen de blir nok eksportert ut av landet...

Ingeniøren

Hvorfor selge og realisere tapet?

Min har falt som en stein og det var forventet - bil er ikke det du setter penger i og regner med å gå i pluss :). Den er som ny og med en maskinskade forsikring som tar det meste og en masse ikke tapte penger til å ta resten, har jeg tenkt å sitte på den en god stund til.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Elektrowagen

Iflg den lista på VG så er det av 2019 elbil-modellene, BMW i3 som har minst verditap, den er på 39%. Delt andreplass mellom Model S og Kona på 44%
BMW i3s - 2019

Svk


Moas

Minst verditap hadde jeg på min 2014 egolf. Tapet lå vel på 50 øre km. Den var også feilfri og billig i drift (uten vp).
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

Ja, tjente jo penger på S85D, selv med 30k kjørt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Verditapet siste 10 år har vært helt bingo på grunn av markedet, etterspørsel, valutakurs osv.
Første Model S hadde veldig lavt verditap pga endring i nypris/valutakurs.
Andre Model S hadde en del verditap fordi prisstigning og marked endret seg.
Model X falt 100k i året pga dyr bil, fallende nypris og endringer i markedet.
Deretter var det noen biler jeg hadde som jeg gikk godt i pluss på, noen gikk i 0 og noen hadde moderat tap.

Nå virker markedet å være mer normalisert og tilbake til der det har vært historisk, med noen variasjoner avhengig av nye lanseringer, valuta, kampanjer etc.
Dyre premium-biler faller normalt mer. Kjøper du bil til en mill + er det sikkert ikke så nøye hva det årlige verditapet blir. Mange som har såpass god økonomi at de ikke gidder telle kroner og øre, men heller vil ha det beste og bytter hyppig.
På rimelige familiebiler i 5-600k klassen virker det som om rundt 10% første år er en grei pekepinn. Strengt talt virker det betydelig bedre enn hva vi så før elbiler tok av, men mer tap enn det har vært ved smarte valg de siste 10 år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Verditapet er litt mindre i praksis når tilsvarende nye biler også har falt i pris.

Hadde jo ikke hatt råd til å bytte ID.4 23 til 24 modell om det ikke var for at 24 modellen ble rundt 75K rimeligere (ikke medregnet inflasjon).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 05. november 2024, klokken 20:47Verditapet er litt mindre i praksis når tilsvarende nye biler også har falt i pris.
Vinter..... :+1: ja det har jeg tenkt også. Synes ikke det kommer frem så godt i vg saken 

Electric cars in Norway

#26
Denne dagens lederartikkel fra bilbransjens fagblad oppsummerer hele dagens situasjon i bilbransjen og ser samtidig tilbake hvordan det var for noen år siden

Dette kan være nyttig lesing for alle som er bilinteressert og opptatt av bilenes verdi og tap ift hvordan salgsapparatet bak er for alle mange bilmerkene som beskrives i saken.

Jeg merker meg at RSA gjør det bra om dagen og NIO brenner penger på showrom og at det er nå gamlemåten det skal selges biler på.

PS, noen tapte veldig mye på FLEX konkursen og bildeling er ut nå.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=12744

automat

En ting som påvirker verditap er fallende pris på batterier. Goldman Sachs spår halvering i batteripris fra 2022 til 2026.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/eMqByM/batteriprisene-vil-halveres-innen-2026
"Prisen på batterier til elbiler vil falle dramatisk frem mot 2026. Det sier investeringsgiganten Goldman Sachs i en ny rapport. Prisreduksjonen kan bli så mye som 50 prosent sett mot 2022-prisene, ifølge rapporten, som også anslår den gjennomsnittlige prisen på batterier i dag og prisen i 2026.

Dersom Goldman Sachs har rett, vil prisen per kilowattime falle fra rundt 153 dollar i 2022 til rundt 80 dollar i 2026."



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Moas

Det er ingen som har nevnt verditapet på sin kina-bil ennå? Hva er den på? 50% første året? Nekter bilforhandlerne å ta disse gamle kina bilene imot fortsatt?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Klykken

Ingen som nevner Fisker...?  ;D

Verditap er en ting, men så har du serviceutgifter og slitedeler som feiler som også må tas med i kosten. Vår BMW i3 er HELT i yttersjiktet når det gjelder kostnader, og da tenker jeg LAVE kostnader. Det er BY FAR den billigste bilen jeg noen sinne har eid, og kommer til å eie. Har kostet meg kjøpssum, to servicer (frem til 2018), dekksett til vinter og sommer, samt bremseklosser fremme en låsepinne til ladeporten. Sistnevnte byttet jeg selv. i3en har gått 125000km.

Vår Tesla Y har heller ikke kostet noe i slitedeler etter tre år på veien og 77000km. Ingen pålagte servicer heller, annet enn anbefalinger, som bremseservice, kupefilter og slikt. Men det kan man ordne og bytte selv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA