Vi elbilister får holde oss hjemme i flommen.

Startet av Bondeknøl, torsdag 31. oktober 2024, klokken 11:53

« forrige - neste »

Daniel_0007

Er nok mest for kostnad slik han sier i artikkelen
SitatHadde eg hatt bensinbil, skulle eg køyrd på. Men eg gjer ikkje det med elbil, det blir alt for kostbart, seier Reitan.
Kjipt hvis batteriet tar kvelden pga vann som kommer inn men det han ikke tenker på at en motor på fosil bil kan bli ganske dyrt og hvis man får vann i motoren.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 31. oktober 2024, klokken 11:53Trenger vi som har elbil være mer redd for vann enn andre bilister?
Ikke med den nye G ev fra Mercedes hvertfall for den vader høyere enn de fleste andre fossile biler ;D

https://artikler.mercedes-benz.no/elektrisk-g-klasse

Suverin

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 04. november 2024, klokken 08:47Ikke med den nye G ev fra Mercedes hvertfall for den vader høyere enn de fleste andre fossile biler ;D

Den har 85 cm ser det ut som, bør holde! Solterraen min har 50 cm vadedybde, så jeg er heller ikke veldig bekymret.. Jeg parkerer nok før det blir så bløtt ;)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

Tesla Model 3 finnes det i hvert fall 100-vis av videoer av når de kjører på dypt vann uten å stoppe.

Men bør sikkert være forsiktig med å lade når vannet går over støpselet...

https://youtu.be/wNZHPagBUOk?si=eJVBK8gTikpSOUM_
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

Ja, alle vet at HV-batteriet aldri får fukt på innsiden. At det sitter fuktfølere på innsiden som skal bricke batteriet ved fukt er bare spill for galleriet. Artikler om ventilering til batteripakka som har sviktet og sluppet inn vann, bla paraplyventiler på Teslaer, eller tetningsmasse som har sviktet, er bare propaganda og fantasifullt oppspinn fra fossilhoder på Toten og Kongsvinger.
Kondens i batteripakka kan heller ikke oppstå dersom elbilen står og bader i kaldt regnvann opp til hjulbuene, for naturlover gjelder ikke i forbindelse med elbiler.
Elbilen er ufeilbarlig og det finnes overhode ingen ulemper og/el risiko for at noe kan oppstå slik at den ikke virker, men fossilbil der i mot, de tåler ikke å kjøres i lett dis og tåke engang. Da stopper de, og ettersom motorblokka, bensintank osv er full av huller og ventiler plassert lavest mulig, helst ikke mer enn 12 cm over bakken, så bør de kjøres KUN når det er knusk tørt, helst i ørkenen.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 04. november 2024, klokken 10:10Ja, alle vet at HV-batteriet aldri får fukt på innsiden. At det sitter fuktfølere på innsiden som skal bricke batteriet ved fukt er bare spill for galleriet. Artikler om ventilering til batteripakka som har sviktet og sluppet inn vann, bla paraplyventiler på Teslaer, eller tetningsmasse som har sviktet, er bare propaganda og fantasifullt oppspinn fra fossilhoder på Toten og Kongsvinger.
Kondens i batteripakka kan heller ikke oppstå dersom elbilen står og bader i kaldt regnvann opp til hjulbuene, for naturlover gjelder ikke i forbindelse med elbiler.
Elbilen er ufeilbarlig og det finnes overhode ingen ulemper og/el risiko for at noe kan oppstå slik at den ikke virker, men fossilbil der i mot, de tåler ikke å kjøres i lett dis og tåke engang. Da stopper de, og ettersom motorblokka, bensintank osv er full av huller og ventiler plassert lavest mulig, helst ikke mer enn 12 cm over bakken, så bør de kjøres KUN når det er knusk tørt, helst i ørkenen.

Siden jeg heller aldri har hørt om slike problemer på Tesla Model 3 så har du nok helt rett. Det er rett og slett en evighetsmaskin.

Ser poenget på fossilbil - der ligger jo 12-voltsbatteriet rett opp i dagen, så hvis en hadde kjørt med en vanlig bensin-bil sånn som Model 3 blir kjørt her så ville det elektriske tenningsanlegget kortsluttet etter få sekunder, eller luftinntaket dratt vann inn i motoren. På Tesla er alt kapslet inn.

På vanlige bensinbiler bør du ikke ha vann høyere opp enn midt på hjulet ifølge Broom:

Gadgetman

Veit ikje kva slags ICE biler du har kjørt...
Alle de eg har hatt gjennom åra har hatt batteriet plassert høyt oppe i motorrommet slik at det er lett å vedlikeholde og herje med. Og det aller, aller meste av elektrisk sitter også høyt. Startmotor sitter gjerne ganske lavt, men når vannet så høyt har du andre problemer, som f.eks en søkk våt klutsj...   
Det store problemet med vanlige biler(både EV og ICE) er at kommer vannet høyere enn midt på hjulet så lekker det også inn 'over alt', i kanaler, dører osv.   

Husker G-wagon fra førstegangstjenesten i Luftforsvaret (helt tilbake til den gang det var 15måneder der. Dæven, føler meg gammel... )   
Vi hadde en gammel Volvo Feltvogn på avdelinga, og karene på Luftvernbattaljonen kom innom regelmessig for å prøve å bytte en av sine G-wagon mot vår Volvo. Og det var en hardtop med 3L motor de kom med, ikkje en av de med kalesje og 2.3L.   
Tror det hadde gått tradisjon hos dem å sende ferske befal over for dette. Omtrent som når man sender lærlinger ut etter venstrehånds skrutrekkere eller 3L albufett osv.     

Håper virkelig at den nye G-wagon er litt bedre...   

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gadgetman på mandag 04. november 2024, klokken 12:12Veit ikje kva slags ICE biler du har kjørt...
Alle de eg har hatt gjennom åra har hatt batteriet plassert høyt oppe i motorrommet slik at det er lett å vedlikeholde og herje med. Og det aller, aller meste av elektrisk sitter også høyt. Startmotor sitter gjerne ganske lavt, men når vannet så høyt har du andre problemer, som f.eks en søkk våt klutsj... 
Det store problemet med vanlige biler(både EV og ICE) er at kommer vannet høyere enn midt på hjulet så lekker det også inn 'over alt', i kanaler, dører osv.   

Husker G-wagon fra førstegangstjenesten i Luftforsvaret (helt tilbake til den gang det var 15måneder der. Dæven, føler meg gammel... )   
Vi hadde en gammel Volvo Feltvogn på avdelinga, og karene på Luftvernbattaljonen kom innom regelmessig for å prøve å bytte en av sine G-wagon mot vår Volvo. Og det var en hardtop med 3L motor de kom med, ikkje en av de med kalesje og 2.3L.   
Tror det hadde gått tradisjon hos dem å sende ferske befal over for dette. Omtrent som når man sender lærlinger ut etter venstrehånds skrutrekkere eller 3L albufett osv.   

Vet ikke helt hvem du spør vedrørende hvilke ICE biler en har kjørt, men jeg har aldri kjørt en ICE-bil som har hatt batteriet plassert over panseret. Har du?

Svein_H

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. november 2024, klokken 11:40
Sitat fra: Gadgetman på mandag 04. november 2024, klokken 12:12Veit ikje kva slags ICE biler du har kjørt...

Vet ikke helt hvem du spør vedrørende hvilke ICE biler en har kjørt, men jeg har aldri kjørt en ICE-bil som har hatt batteriet plassert over panseret. Har du?

Det hadde vært interessant å vite hvor mye lenger den bilen overlevde etter at bildet ble tatt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Radial

Var en på jobb som tok sjansen på å "svømme"med sin 2013 Leaf, han ble stående på det dypeste med vann opp til pedalene med total shut-down😜

Bilen måtte skrotes (fuse i batteriet gikk + jordfeil i motor).

Uansett bil, bør man nok vurdere 2-3 ganger om man virkelig MÅ over den dammen...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svein_H på torsdag 07. november 2024, klokken 14:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. november 2024, klokken 11:40

Det hadde vært interessant å vite hvor mye lenger den bilen overlevde etter at bildet ble tatt.

Sikkert godt og bløtt inni bilen i hvert fall, med masse vann i kanaler osv.
Ser i manualen at Cybertruck kan kjøre i 81,5 cm høyt vann i svært rolig fart.

Men er jo enormt mange som pløyer gjennom høyt vann med Model 3....sikkert leiebiler. Jeg ville aldri gjort det.

https://www.youtube.com/watch?v=hnnMYLtamaY

https://www.youtube.com/watch?v=hutWEe8fd34

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA