Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde S vs X

Startet av Mr.Zero, søndag 13. januar 2013, klokken 10:52

« forrige - neste »

Mr.Zero

Som 4 mnd gammel strålende fornøyd elbileier, blir det maaange kommentarer fra folk og fe når jeg ferdes rundt i min Zero. Det omtrent alle påpeker, er hvor ille det forurenser å produsere alle disse batteriene - og at forurensningen overgår totalforurensningen en fossilbil vil forårsake i løpet av dens levetid.

Har noen en ferdig "oppskrift" på den perfekte argumentasjon mot disse bedreviterne...? Vil jo nødig tape diskusjonen... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

gbzdoc

Vel, for det første regnes et LiIon batteri for å IKKE være skadelig avfall. Det inneholder som regel bare ufarlige komponenter.

I følge japanerne så genereres det kun 75kg CO2 pr. KWH batteri som produseres. Usikker på hvordan de har kommet frem til det tallet, men alt er jo avhengig av hvor strømmen som brukes i produksjonen kommer fra. (Kull, gass, vind, vann, nuke)

Resten av bilen har tilsvarende utslipp som andre biler under produksjon.

LiIon batteriene kan gjenvinnes og bestanddelene brukes på nytt.

Eneste som er sikkert er at fissilbiler ALDRI kommer til å slutte å slippe ut CO2. Elbiler er bare avhengig av at kraftverkene blir rene(re), noe de hele tiden blir.

Fremtiden er elektrisk! :-)




Leaffen

Argument nr 1 er at du etter at batteriet er oppbrukt kan "spise det" til middag.

Forhistorien er at (skal ikke gå god for sannhetsgehalten) 7up i sin tid inneholdt Lithium. Men etter at de i psykriatien begyndte å bruke Lithium til behandling av Schizofreni-pasienter, ville ikke lenger 7up bli assosiert med Lithium.

Argumentet MÅ fremføres med med tyngde og overbevisning. Og blir så å si alltid akseptert fordi det ikke lett å motbevise en sånn påstand.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

#3
Eller vise til:
"Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles" utarbeidet av: The Norwegian University of Science and Technology.

Rapporten blir av mange betraktet som kritisk til elbiler !
(Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6193.0.html)

I denne rapporten er alt tatt med over bilens levetid, batterier varme, kjøling, skroting etc.

Den viser at i løpet av bilens levetid vil en bensinbil forurense 116% mer enn en elbil som går på strøm fra nettet i Norge, og en diesel bil forurenser 11,5% mer enn en bensinbil altså 141% mer forurensende enn elbil i Norge. (Benytter en den strømmen som ishavskraft leverer er det enda større forskjell i elbilens favør).
(Om de du diskuterer med ikke vet hva % er kan du si dobbelt og halvannen ganger verre en elbil.)

I Europa er det ikke like bra. På EU mix av elkraft forurenser en bensinbil "bare" 30% mer enn elbilen, og dieselbilen "bare" 42% mer i løpet av bilens levetid. Når en så vet at EU miksen blir mer og mer fornybar og elbil og batteriproduksjonen mer og mer miljøvennlig endrer dette forholdet seg gunstig for elbilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stor66

Et annet argument som blir brukt (ref. Viktor Norman's utlegninger nylig) er at CO2-utslippet fra en elbil er større pr. km. enn for en gjerrig fossilbil når utslippene fra kull- og gasskraftverk som produserer strømmen regnes med.

Vi som bor i et land der størsteparten av strømmen blir produsert av vannkraft slipper heller ikke unna, siden vår CO2-vennlige strøm kunne vært brukt til å erstatte forurensende kullkraft på kontinentet istedet for å lade batteriene i elektriske biler.

Men hvis vi nå velger å eksportere vår miljøvennlige strøm for å erstatte forurensende kraft så finnes det mange andre potensielle områder det kan spares på som er mer effektive enn å la være å kjøre elektrisk. Enøk er kanskje ikke så aktuelt midt oppi vår vanvittige velstand, men se om ikke mange av de tiltakene er vel så effektive som å la elbilen stå.

Det viktigste spørsmålet er likevel dette:
Når vi regner CO2-utslipp for elbiler ved å se på utslippet der strømmen produseres, da er det vel også riktig å regne fossil-utslipp som det totale utslippet fra oljebrønn til eksosrør?

Dette dokumentet forteller at for hver liter bensin som produseres slippes det ut 576g CO2. Dette skal da legges på utslippet framfossilbiler for at tallene skal kunne sammenlignes.

Dessuten, vil det produseres strøm på kontinentet kun ved å bruke kullkraftverk i all overskuelig framtid? Selvsagt ikke. I Tyskland, som i andre Europeiske land er det stor interesse for og en stadig utbygging av klimanøytral el-produksjon. Vindktraft og solkraft blir støttet og tatt i bruk i stor grad. I Tyskland var det i 2011 utbygd 25 GW kapasitet på solkraft alene.

Når så hovedvekten av strømproduksjonen er klimanøytral så slipper fremdeles fossilbilene ut CO2 mens elbilen blir stadig mer miljøvennlig i drift.
---
-S-
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

19quiz76

Denne er også Food For Thought - tar for seg mengden strøm som trengs for å produsere bensin/diesel. Les også bloggen det refereres til i artikkelen, mye gode kommentarer og tilsvar der også ;)

Til syvende og sist vil fossilbiler behøve store mengder strøm (produsert lokalt eller ikke, "miljøvennlig" eller ei) til å få produsert drivstoffet sitt, den samme strømmen som eventuelt kunne driftet elbiler i det samme landet/området.

http://www.elbil.no/elbilfakta/miljo/532-bruker-en-bensinbil-mer-strom-enn-en-elbil
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Leaffen

#6
Litt tidtrøyte med nettsurfing i disse førjulstider (før Grevinnen og Hovmesteren), gir mange artige opplysninger om for eksempel Lithium eller 7up. Og ikke minst hvis du googler begge ordene samtidig.

Visste du for eksempel at Lithium Citrate(som ble brukt i 7up) skal være et humørstabiliserende narkotikum. Denne ble markedsført som en kur mot bakrus.

http://no.wikipedia.org/wiki/7_Up
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Mr.Zero

Takker for mange gode svar! Her skal det argumenteres!!  :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Aspiranten

Sitat fra: stor66 på søndag 23. desember 2012, klokken 11:19
Vi som bor i et land der størsteparten av strømmen blir produsert av vannkraft slipper heller ikke unna, siden vår CO2-vennlige strøm kunne vært brukt til å erstatte forurensende kullkraft på kontinentet istedet for å lade batteriene i elektriske biler.

Nei. Slik kan vi aldri tenke.

Når vi må legge på CO2 utslipp for kullkraft i somalia på våre privateide solcellepaneler, så er vi på ville veier.

Det vil i fremtiden eksistere fri handel over grensene både av fisk, korn og strøm - men vi kan ikke være en uhjelpsnasjon som sender all strøm over landegrensene og mottar dårlig samvittighet tilbake.

Tyskland går nå frem som et kjempeeksempel på hvordan det skal gjøres - bestemmes politisk og gjennomføres. Da blir nettet fornybart uten at elbiler på vannkraft trenger å gjøres teoretisk skitne. Det er faktisk den eneste måten dette kan fungere på.

Dersom Norge skal være europas batteri så vil vi ødelegge både for oss selv og for turistnæringen. Hvem gidder å komme å se på tørre fosser og ihjelkjørte fjellområder? Finner man fred og ro blant store turbiner? Neppe.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA