Tesla uttalt seg om Sverige streiken 

Startet av Electric cars in Norway, fredag 25. oktober 2024, klokken 01:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Streiken har til helgen vart i 1 år.

Nå har Tesla uttalt seg om Sverige streiken.

Kopi fra ingress under samt bilder. Se lenke til saken også.

Tesla om streiken: "Vi oppfyller hovedpunktene i den svenske modellen"

24. oktober 2024

IF Metalls strejk mot Tesla har nu till helgen pågått i ett år. Fackförbundet vill att Tesla ska teckna kollektivavtal för sina servicetekniker, något som Tesla inte är intresserade av att göra. De menar att de redan har villkor som motsvarar ett kollektivavtal, och på vissa punkter dessutom är bättre.

https://alltomelbil.se/tesla-om-strejken-vi-uppfyller-huvudpoangen-i-den-svenska-modellen/

vinterdekk

SitatBakgrunden till att inte teckna kollektivavtal beror enligt Tesla på att man "redan erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal."

Gi opp noen rettigheter så tar vi vare på deg - helt til vi ikke gjør det.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway


Klykken

"Intressant är att vad som skiljer mellan Teslas upplägg och kollektivavtalets aldrig på riktigt kommer fram. Det kan skrivas om någon enstaka sak som skiljer men inte allt."

Noen som vet hva forskjellene er? Greit nok at Tesla "står friere til å endre og ødelegge for sine ansatte", men det forstår vel absolutt alle at er fullstendig uhensiktsmessig.

Ser videre i kommentarfeltet at de fleste synes dette er tull i og at IF Metall forhindrer mer enn de tilrettelegger.

Og uavhengig av denne streiken er Tesla på toppen av salgslistene til Sverige.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ellemelle

Dette har alltid vært en ren utpressing og ikke et ønske om forhandling som de prøver å fremstille det som.

Enten skriver dere under denne avtalen som vi dikterer, eller så vil vi ødelegge alt for dere.
Når selv posten ikke lengre blir levert, er dette en åpenbar skandale for hele Sverige. De skjønner det bare ikke selv.

"De som ikke har tariffavtale i Sverige får ikke levert post fra det offentlige"

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ellemelle på mandag 28. oktober 2024, klokken 10:48Dette har alltid vært en ren utpressing og ikke et ønske om forhandling som de prøver å fremstille det som.

Enten skriver dere under denne avtalen som vi dikterer, eller så vil vi ødelegge alt for dere.
Når selv posten ikke lengre blir levert, er dette en åpenbar skandale for hele Sverige. De skjønner det bare ikke selv.

"De som ikke har tariffavtale i Sverige får ikke levert post fra det offentlige"
Ja det er mye rart i Sverige

What-a-watt

Sitat"De som ikke har tariffavtale i Sverige får ikke levert post fra det offentlige"

Kanskje lese deg opp litt før du kommer med en slik påstand. Kostet Tesla 6.5 mill.

Tesla taper striden med Postnord om de stoppede bilskiltene. Solna tingrett avviser Teslas krav.

Elbilgiganten må betale Postnords saksomkostninger på 6,5 millioner svenske kroner.

Det var i november i fjor at Teslas svenske datterselskap TM Sweden saksøkte Postnord. Årsaken var fagforeningen ST og Sekos postblokade, som hadde resultert i at Teslas bilskilt ble stablet opp på postkontorene.

Gjennom søksmålet ønsket Tesla å tvinge Postnord til å utlevere sendingene. I søksmålet ble det skrevet at: «Denne striden dreier seg om en meget alvorlig, nærmest systemtruende, handling fra Postnords side».

Postnord har på sin side hevdet at det ikke er mulig på grunn av den pågående blokaden. «Staten må opptre nøytralt i arbeidsmarkedskonflikter», skriver selskapet i en melding.

Nå følger Solna tingrett Postnords linje. Tingretten avviser Teslas krav, og elbilgiganten må nå betale Postnords saksomkostninger på 6 496 133 SEK.

«Slik tingretten vurderer det, vil en godkjenning av søksmålet være i strid med lovgivers formål om at arbeidskamp skal avgjøres av arbeidsmarkedets parter og ikke av staten», heter det i dommen.
[/b]

Ellemelle

#7
Sitat fra: What-a-watt på fredag 01. november 2024, klokken 22:52
Sitat"De som ikke har tariffavtale i Sverige får ikke levert post fra det offentlige"

Kanskje lese deg opp litt før du kommer med en slik påstand. Kostet Tesla 6.5 mill.

Tesla taper striden med Postnord om de stoppede bilskiltene. Solna tingrett avviser Teslas krav.

Elbilgiganten må betale Postnords saksomkostninger på 6,5 millioner svenske kroner.

Det var i november i fjor at Teslas svenske datterselskap TM Sweden saksøkte Postnord. Årsaken var fagforeningen ST og Sekos postblokade, som hadde resultert i at Teslas bilskilt ble stablet opp på postkontorene.

Gjennom søksmålet ønsket Tesla å tvinge Postnord til å utlevere sendingene. I søksmålet ble det skrevet at: «Denne striden dreier seg om en meget alvorlig, nærmest systemtruende, handling fra Postnords side».

Postnord har på sin side hevdet at det ikke er mulig på grunn av den pågående blokaden. «Staten må opptre nøytralt i arbeidsmarkedskonflikter», skriver selskapet i en melding.

Nå følger Solna tingrett Postnords linje. Tingretten avviser Teslas krav, og elbilgiganten må nå betale Postnords saksomkostninger på 6 496 133 SEK.

«Slik tingretten vurderer det, vil en godkjenning av søksmålet være i strid med lovgivers formål om at arbeidskamp skal avgjøres av arbeidsmarkedets parter og ikke av staten», heter det i dommen.
[/b]
Det er du som må lære deg å lese og ellers sette deg inn i denne saken.

Postnord tilsvarer altså Posten i Sverige. Når det statlige svenske trafikverket sender ut registreringsskilt til bilforhandlerne skal det gjøres gjennom det statlige Postnord.
Tesla har bedt om å få hente disse lovpålagte skiltene fra den lovpålagte distributøren på en alternativ måte, men er altså nektet det, både av Trafikverket, Postnord og av tingretten.

Det er ingenting annet enn en skandale.

Og som jeg sier:
"De som ikke har tariffavtale i Sverige får ikke levert post fra det offentlige"

Er du uenig i den påstanden kanskje?

What-a-watt

Nå har retten avsagt en kjennelse, og Tesla tapte. Til og med så grundig at de måtte betale alle motpartens saksomkostninger. Ikke veldig forundret over at du, som din "læremester" Musk, ikke aksepterer rettsavgjørelser, og kaller saker som ikke passer inn i eget narrativ for en skandale.

Ellemelle

Nå forstår jeg rett og slett ikke hva du mener.

Tesla har ikke fått utlevert post fra det svenske postvesenet i over et år på grunn av en streik som ikke har noe som helst med Postnord å gjøre.

Postnord eller deres ansatte har ingenting å tape verken økonomisk eller annet på å ikke utlevere denne posten, derfor vil ikke Tesla få utlevert post før de har inngått en tariffavtale.

Det er derfor jeg sier: "De som ikke har tariffavtale i Sverige får ikke levert post fra det offentlige"

Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

What-a-watt

Personlig glad for at ditt syn på svensk lov er helt uten betydning. At du mener man skal se helt bort fra hva "Trafikverket, Postnord og tingretten (svensk lov)" mener, og at din sterkt partiske støtte til den tapenes part oppfatning burde fått gjennomslag, er heldigvis irrelevant, verdiløs, og tåpelig i det virkelige liv. Når det gjelder din bedømming av min forståelse, kan den beskrives på samme måte, men er i det minste gjensidig. Natta!

turfsurf

Min erfaring med svenske arbeidstakerorganisasjoner er at de har alt for mye makt, og er alt for beskyttet av lovverket.

Har vært med på å sette i gang noen større automasjonsanlegg der, og hver gang var det krav fra organisasjonene som var helt idiotiske. Sammenlignet med andre land i Europa hadde de produktivitet som lå minst 30% lavere.

I dette tilfellet er jeg helt enig med Ellemelle, det er å sammenligne med mafiavirksomhet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

#12
Selvfølgelig bør vanlige mekanikere ha tariffavtale. En grunnleggende beskyttelse av rettigheter. Særlig viktig i et amerikansk selskap - og med kyniske jugern Musk på toppen - enda viktigere. Fagforeninger handler om maktbalanse mellom ansatt og sjefer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

#13
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 02. november 2024, klokken 01:41Personlig glad for at ditt syn på svensk lov er helt uten betydning
Så du mener det er riktig at hvis noen ikke inngår tariffavtale i Sverige, så skal de ikke lengre ha tilgang til lovpålagte offentlige tjenester i Sverige.

Plan og bygningsetaten nekter å behandle byggesaken din hvis du ikke inngår tariffavtale.
Politet etterforsker ikke innbruddet hvis du ikke inngår tariffavtale.
Posten skal ikke leveres til deg hvis du ikke inngår tariffavtale.
Brannvesenet rykker ikke ut hvis du ikke har tariffavtale.

Jeg har selvsagt vært klar over dommen fra tingretten hele tiden, det er nettopp derfor jeg skriver:
"dette [er] en åpenbar skandale for hele Sverige. De skjønner det bare ikke selv."




Rosstopher

Sitat fra: daktari på lørdag 02. november 2024, klokken 09:31Selvfølgelig bør vanlige mekanikere ha tariffavtale. En grunnleggende beskyttelse av rettigheter.

En grunnleggende beskyttelse av rettigheter får man i loven. Jeg er ikke enig i at det er en selvfølge at alle arbeidsplasser med mekanikere må ha tariffavtale. Hvis det var en selvfølgelighet ville de ha vært lovfestet.

Jeg har selv sittet (og sitter) på begge sider av bordet i bedrifter både med og uten tariffavtale, og en tariffavtale er ingen hellig gral for noen av partene. Det gir arbeidstaker noe mer sikkerhet, men forbedrer ikke nødvendigvis andre aspekter ved arbeidsplassen. I Norge og Sverige har man et veldig sterkt lovverk som dekker mange av punktene som fagforeningene slåss for f.eks i USA.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA