Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er tiden for Tesla over?

Startet av fortoggale, onsdag 23. oktober 2024, klokken 21:40

« forrige - neste »

daktari

Musks rikdom kommer fra Tesla. Plutselig slo det meg at jeg har bidratt til det med kjøp av to biler direkte fra dem. Fa..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tronde

Sitat fra: SurSnasen på søndag 26. januar 2025, klokken 20:18Men samtidig vinner de også nye kjøpere blant de som er fans av ham og/eller Trump.
Er ikke helt overbevist om at den gjengen vil bli sett i batteribiler.

AfD i Tyskland har jo startet kulturkrig mot varmepumper av alle ting, så de går nok for nok for noe oljebasert.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2025, klokken 23:36Musks rikdom kommer fra Tesla. Plutselig slo det meg at jeg har bidratt til det med kjøp av to biler direkte fra dem. Fa..

Ja, og snart kan han kanskje overta TikTok og fylle opp barna våre med hatefulle tanker / rasisme og Trump-ideologi. Jeg har kjøpt 3... >:(
https://www.vg.no/nyheter/i/qPEaKm/trump-vil-ha-tiktok-avklaring-i-loepet-av-30-dager
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. januar 2025, klokken 05:07
Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2025, klokken 23:36Musks rikdom kommer fra Tesla. Plutselig slo det meg at jeg har bidratt til det med kjøp av to biler direkte fra dem. Fa..

Ja, og snart kan han kanskje overta TikTok og fylle opp barna våre med hatefulle tanker / rasisme og Trump-ideologi. Jeg har kjøpt 3... >:(
https://www.vg.no/nyheter/i/qPEaKm/trump-vil-ha-tiktok-avklaring-i-loepet-av-30-dager

Ja,en kan jo lure på hvor alt ender. Leser nå at bestefaren til Elon var apartheid forkjemper og Hitler beundrer. Snodig ingen har påpekt dette tidligere gitt Elon sine ekstreme uttalelser gjennom flere år. Og nå er han jo der at han ber tyskere ikke være flaue over fortiden sin..akkurat som han selv ikke lenger er flau over sin tydeligvis.

Flere selskaper i Tyskland vil nå slutte å handle inn Tesla som en del av bilflåten. Det er ett tydelig signal som kan peke i retning mindre salg.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 27. januar 2025, klokken 06:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. januar 2025, klokken 05:07

Ja,en kan jo lure på hvor alt ender. Leser nå at bestefaren til Elon var apartheid forkjemper og Hitler beundrer. Snodig ingen har påpekt dette tidligere gitt Elon sine ekstreme uttalelser gjennom flere år. Og nå er han jo der at han ber tyskere ikke være flaue over fortiden sin..akkurat som han selv ikke lenger er flau over sin tydeligvis.

Flere selskaper i Tyskland vil nå slutte å handle inn Tesla som en del av bilflåten. Det er ett tydelig signal som kan peke i retning mindre salg.

Ja, det blir interessant å se hvor mange som kjøper Tesla. I USA har det jo i stor grad vært "left wing radicals", som Trump ville kalt dem, som kjøper elbiler - eller demokrater som andre kaller dem. Spørs hvor fristet f.eks. de er til å løpe å kjøpe bil fra Trumps løpegutt.
Statistikken i Norge blir og interessant å se når den nye Model Y ruller inn i landet. Dumt gjort av Musk å gjøre bilvalg til politikk. På den annen side kan det kanskje få mange rednecks til å kjøpe.

syklisten

Man må jo være en rødcaps/MAGA-fyr for å kjøpe Tesla i dag. Det må jo være flaut nok å være en eksisterende Tesla-eier, uten at de kan klandres.

Tesla må virkelig kvitte seg med Musk.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Syklist

Absolutt, Tesla styret burde sparke ham ut snarest. Tror ikke det finnes historiske paralleler med en bedriftsleder som blander seg inn i politikken (både hjemme og i andre land) på en så stygg måte.

Det har gått veldig langt fra den gangen han snakket om å redde verden med elbiler og solenergi på hustak.  Motivasjonen for å kjøpe Tesla er nå helt borte hos mange tidligere kundegrupper. Han har tydligvis glemt mantraet: "The most important customer is an existing customer."

Vil tro at salget faller og aksjekursen stuper snart. På tide at oljefondet selger seg ut.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

vinterdekk

Sitat fra: Syklist på mandag 27. januar 2025, klokken 09:48Vil tro at salget faller og aksjekursen stuper snart. På tide at oljefondet selger seg ut.

Ikke noe tegn på fallende aksjekurs. Er nok kun sviktene nybilsalg som kan få aksjeeiere til å selge seg ut?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Driver2 på mandag 27. januar 2025, klokken 13:49Mye feil på Tesla. 3 ganger flere feil enn på andre el biler.  https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/var-fjarde-tesla-model-3-underkanns-vid-besiktning-i-danmark/

0,3 feil i snitt per bil var ikke katastrofalt. Virker som mange ikke har tatt service på bremsene i Sverige: "– Tesla har fyra års garanti på sina bilar, vilket sammanfaller med deras första besiktning. "

I Norge skal en helst ta litt service på bremsene hvert år, ihht manualen...

Jeg har Kina Model Y fra 2021 kjørt 90.000, og den viser ingen tegn på noe gale... Men jeg hadde den på en 1600-kroners service (bremser og kupèfilter) for et år siden, ca.
Blir jo interessant å se når den skal på EU-kontroll.

Vet det er mange biler med feil-innstil lys på Tesla Model Y, så det kan jo slå ut på statistikken en del.

JorgenM

Gir dem ett år jeg. De som fortsatt kjører Tesla i 2026 kategoriserer jeg som sympatisører av de verdiene galingen Musk driver å misjonerer for :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Rosstopher

Sitat fra: Driver2 på mandag 27. januar 2025, klokken 13:49Mye feil på Tesla. 3 ganger flere feil enn på andre el biler.  https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/var-fjarde-tesla-model-3-underkanns-vid-besiktning-i-danmark/

Mulig sammenheng med at Tesla ikke har påtvunget service? Altså at feil oppdages på service hos andre merker, mens de oppdages først på EU-kontroll på Teslaer? Jeg vet ikke, men det kan være en forklaring. Ellers så kan det hende Tesla rett og slett har tre ganger så mange feil som snittet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på mandag 27. januar 2025, klokken 15:29Gir dem ett år jeg. De som fortsatt kjører Tesla i 2026 kategoriserer jeg som sympatisører av de verdiene galingen Musk driver å misjonerer for :laugh:
Så man er det hvis man ikke selger bilen sin og realiserer ett tap på flere hundre tusen? Merkelig holdning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Rimelig karakterdrap fra en som kjenner Elon Musk:
https://www.facebook.com/brainmesser/posts/pfbid029H3SEWCKLvarZwz45WRtG4Zd2xZG7WSmhJjFYhKV9YJuXoJiBFv5uDpR2BbHCPcjl

SitatElon is not a Nazi, per se.

He is something much better, or much worse, depending on how you look at it.

Nazis believed that an entire race was above everyone else.

Elon believes he is above everyone else. He used to think he worked on the most important problems. When I met him, he did not presume to be a technical person — he would be the first to say that he lacked the expertise to understand certain data. That happened later. Now, he acts as if he has all the solutions.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JorgenM på mandag 27. januar 2025, klokken 15:29Gir dem ett år jeg. De som fortsatt kjører Tesla i 2026 kategoriserer jeg som sympatisører av de verdiene galingen Musk driver å misjonerer for :laugh:

Jeg har ikke råd til å kjøpe en bil som passer meg mindre for mer penger (med transaksjonskostnader/risiko osv), så blir nok at jeg bare må beholde Model Y'en.

Så da må jeg nok heller øve opp et forståelsesfullt blikk mot Musk. Så det jeg ikke helt forstår er om partiet "Alliansen" fortsatt kan stemmes på i høst. Ser de mistet statsstøtte fra de radikale venstrevingspartiene. Kanskje Norgesdemokratene passer bedre? Men de har jo et sånt forvirrende partinavn. Er de demokrater eller er de høyreving? Ser de skriver "Norge først" som er mer republikansk enn demokrat-aktig. Nei, det blir vanskelig når jeg nå er helt nødt til totalt å endre hvem jeg skal stemme på.  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA