Er tiden for Tesla over?

Startet av fortoggale, onsdag 23. oktober 2024, klokken 21:40

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Rosstopher på fredag 10. januar 2025, klokken 09:07Basert på hvordan nye Y ser ut vil jeg påstå at svaret på spørsmålet i trådens tittel er et rungende nei.

Er tilbøylig til å være enig. Den ser bra ut og de har angivelig forbedret komfort og støy vesentlig. Ikke nok med det, den har fått parkeringskamera foran (med spyling!) og det ser ut som de velger å beholde blinklyshendelen. Selv om lysene og viskere dessverre ser ut til å forbli knapper på rattet, kunne jeg antakelig levd med det. Da gjenstår det bare å løsrive selskapet fullstendig fra Elon Musk. Det blir verre.. Særlig nå som jeg ikke tror verdien på selskapet kommer til å rase med det første. For dette blir en bra bil.

Her er én av 10.000 videoer om nyheten, fra Ryan Shawn: https://youtu.be/McDHIctOwTs?si=0iKjFxevUHwOt1yy
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Syklist

Y'en blir nok bedre ja. Man kan jo håpe at inntektene fra salg bidrar til en enveisbillett til Mars for Musk.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på fredag 10. januar 2025, klokken 10:16
Sitat fra: Rosstopher på fredag 10. januar 2025, klokken 09:07Basert på hvordan nye Y ser ut vil jeg påstå at svaret på spørsmålet i trådens tittel er et rungende nei.

Er tilbøylig til å være enig. Den ser bra ut og de har angivelig forbedret komfort og støy vesentlig. Ikke nok med det, den har fått parkeringskamera foran (med spyling!) og det ser ut som de velger å beholde blinklyshendelen. Selv om lysene og viskere dessverre ser ut til å forbli knapper på rattet, kunne jeg antakelig levd med det. Da gjenstår det bare å løsrive selskapet fullstendig fra Elon Musk. Det blir verre.. Særlig nå som jeg ikke tror verdien på selskapet kommer til å rase med det første. For dette blir en bra bil.

Her er én av 10.000 videoer om nyheten, fra Ryan Shawn: https://youtu.be/McDHIctOwTs?si=0iKjFxevUHwOt1yy

Ser og at lengden er 46mm lengre, men det kan selvsagt være pga diffuseren bak og formen foran, så har gjerne ikke noe å si for romfølelsen / akselavstand.

Leste og at sitteputen på baksetene skulle være litt lenger.

Var litt gøy å gå inn på Kina-nettsiden og se bilder og tekst:
https://www.tesla.cn/modely

Tesla Model Y                         2021-

elektro

Tviler på at akselavstanden er endret, da det virker som plattformen, inkludert batteri/lading, er den samme. Dette er mao. mer en real facelift i mine øyne. Antakelig med fjæring og hjuloppheng ala Model 3 Highland og ingen luftfjæring eller lignende.

Positivt hvis de har gitt baksetene lengre sittepute. Man kan i alle fall felle ned og ta opp seteryggen automatisk. Noe unødvendig spør du meg, men hvis dette også lar deg justere vinkelen er det bra. Ser ikke ut til at de kan flyttes i lengderetningen. Noe det forundrer meg at ikke flere produsenter tilbyr. Den skjermen i midtkonsollen bak synes jeg de kunne droppet. Gi meg heller noen trygge/praktiske iPad-fester i seteryggene. Spent på hvordan lysene er, om det er form foran funksjon her, men det gjenstår å se.

Personlig er det uansett ikke aktuelt å kjøpe en MuskELbil som skriker post 2024, som er året da han ble komplett gal, men det er nok mange som kan blir fristet til å se gjennom fingrene med akkurat det nå. ::)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på fredag 10. januar 2025, klokken 10:51Tviler på at akselavstanden er endret, da det virker som plattformen, inkludert batteri/lading, er den samme. Dette er mao. mer en real facelift i mine øyne. Antakelig med fjæring og hjuloppheng ala Model 3 Highland og ingen luftfjæring eller lignende.

Positivt hvis de har gitt baksetene lengre sittepute. Man kan i alle fall felle ned og ta opp seteryggen automatisk. Noe unødvendig spør du meg, men hvis dette også lar deg justere vinkelen er det bra. Ser ikke ut til at de kan flyttes i lengderetningen. Noe det forundrer meg at ikke flere produsenter tilbyr. Den skjermen i midtkonsollen synes jeg de kunne droppet. Gi meg heller noen trygge/praktiske iPad-fester i seteryggene. Spent på hvordan lysene er, om det er form foran funksjon her, men det gjenstår å se.

Personlig er det uansett ikke aktuelt å kjøpe en Musk-elbil som skriker post 2024, som er året da han ble komplett gal, men det er nok mange som kan blir fristet til å se gjennom fingrene med akkurat det nå.

Akkurat det med vinkelen på baksetene kan du justere elektrisk i dag og, både opp og ned. Det nye er at du slipper å gå frem å dytte setene opp igjen. Er helt enig i at det ikke er et stort problem som løses med "Vektløse seter", som Kina-Tesla kaller det for. Ville ikke vært villig til å gi en krone ekstra for den funksjonen. Synes derimot dagens sete-funksjon funker perfekt, utenom at nakkestøtten på baksetet krasjer i framsetet. Burde vært mulig å dytte nakkestøtten på baksetet lenger ned for å unngå det problemet. Det ser ikke ut til å ha blitt fikset.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2025, klokken 09:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. januar 2025, klokken 08:59Ser det blir ventilerte seter, frontkamera, og kanskje ca 25 km lengre rekkevidde ihht WLTP.

"quieter cabin, higher efficiency, more performance (0-100 på 4,3 sek på LR), ambient lighting and a rear screen."

Ser de skrur opp prisen med 5% i Kina, så blir vel sikkert noe sånt i Norge og.

https://electrek.co/2025/01/09/this-is-the-refreshed-model-y-just-unveiled-in-china/
Ventilerte seter liker jeg, spesielt om det er tette skinnseter. Men setene i Y har så langt hatt veldig kort sittepute og ingen justeringsmulighet. Til kona passer de setene bra, men jeg er 185 ca så de blir for korte.

Som medtrafikant krysser jeg fingre og tær for at Tesla har fått kontroll på lysene sine (justering og blødning/brytning i glasset), for den har vært ganske krise på dagens Y. Å ligge foran en Model Y i mørket kan være ganske slitsomt, og sånn bør det ikke være (Y er ikke eneste modellen eller merke som sliter litt med akkurat dette).

Det sto at bakseteputene skulle forlenges, men ikke noe om framsetene. Så sikkert ikke endring der.

Ser imidlertid at det nevntes i en nettavis at den får svingbart hengerfeste.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. januar 2025, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2025, klokken 09:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. januar 2025, klokken 08:59Ser det blir ventilerte seter, frontkamera, og kanskje ca 25 km lengre rekkevidde ihht WLTP.

"quieter cabin, higher efficiency, more performance (0-100 på 4,3 sek på LR), ambient lighting and a rear screen."

Ser de skrur opp prisen med 5% i Kina, så blir vel sikkert noe sånt i Norge og.

https://electrek.co/2025/01/09/this-is-the-refreshed-model-y-just-unveiled-in-china/
Ventilerte seter liker jeg, spesielt om det er tette skinnseter. Men setene i Y har så langt hatt veldig kort sittepute og ingen justeringsmulighet. Til kona passer de setene bra, men jeg er 185 ca så de blir for korte.

Som medtrafikant krysser jeg fingre og tær for at Tesla har fått kontroll på lysene sine (justering og blødning/brytning i glasset), for den har vært ganske krise på dagens Y. Å ligge foran en Model Y i mørket kan være ganske slitsomt, og sånn bør det ikke være (Y er ikke eneste modellen eller merke som sliter litt med akkurat dette).

Det sto at bakseteputene skulle forlenges, men ikke noe om framsetene. Så sikkert ikke endring der.

Ser imidlertid at det nevntes i en nettavis at den får svingbart hengerfeste.
Merkelig at ikke også forsetene forlenges når de forlenger baksetene?
Ja ja hvem vet...det blir spennende å se bilen live

Her viser video alle de 32 endringene

https://youtu.be/yD7aA_EvgLE?si=GSLH8cDYm0hMxjz8

elektro

Må si jeg er spent på hva som skjer med selskapet fremover. Musk virket helt ute av kontroll i forbindelse med presidentinnsettelsen. Nå tror jeg alle, også de som ikke følger tradisjonelle media, har fått med seg hva han står for. Og heldigvis er høyreekstremisme og nynazisme fremdeles upopulært de fleste steder i verden. Også i USA. I tillegg til at Trump fjerne alle støtteordninger for elbiler i landet.

Eneste løsning er at sånn som jeg ser det at Musk må kobles fullstendig fra selskapet, som han ikke later til å være særlig opptatt av uansett.

Følgende historie er noe av det rareste jeg har lest på lenge. Jeg har ikke fått med meg at Musk ved siden av politikken bruker mye tid på.. gaming! Eller gjør han det?

https://cleantechnica.com/2025/01/19/what-is-actually-going-on-with-elon-musk/

daktari

Ganske mye dårlig stemning blant småsparere i TSLA på sosiale medier.

Mange grupperinger på Reddit som nå blokkerer lenker til X (det nye hakekorset??) for å unngå at X får trafikk.

LeMonde, med 11 mill følgere, trakk seg fra X nettopp.

Når selger oljefondet TSLA? Den prisen skal neppe opp herfra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:39Ganske mye dårlig stemning blant småsparere i TSLA på sosiale medier.

Mange grupperinger på Reddit som nå blokkerer lenker til X (det nye hakekorset??) for å unngå at X får trafikk.

LeMonde, med 11 mill følgere, trakk seg fra X nettopp.

Når selger oljefondet TSLA? Den prisen skal neppe opp herfra.

He he. Moddet litt. At vi ikke har skjønt det før....Var derfor det ikke kunne hete det sykt innarbeidede navnet Twitter. Musk-ler:

elektro

Sitat fra: daktari på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:39Når selger oljefondet TSLA? Den prisen skal neppe opp herfra.

Godt spørsmål. Selv om den mot formodning går opp, er det etisk riktig å eie denne aksjen? Nå kan være et fint tidspunkt å selge på, på alle måter.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på onsdag 22. januar 2025, klokken 21:17
Sitat fra: daktari på onsdag 22. januar 2025, klokken 09:39Når selger oljefondet TSLA? Den prisen skal neppe opp herfra.

Godt spørsmål. Selv om den mot formodning går opp, er det etisk riktig å eie denne aksjen? Nå kan være et fint tidspunkt å selge på, på alle måter.

Tangen har ikke lov til / har ikke mandat til å vurdere etikk på selskap. Han skal bare velge det mest lønnsomme som ikke er svartelistet av Etikkrådet, som Finansdepartementet har opprettet.

Thalgar

Sitat fra: elektro på onsdag 22. januar 2025, klokken 21:17

Per nå er Tesla-aksjen basert på to ting: Håp om korrupte fordelar for Tesla med Musk som bestekompis, og tanken om at FSD og med det RoboTaxi faktisk blir ein reell ting. For dei underliggande tala for dei bilane dei faktisk sel per nå er jo ikkje gode, og ikkje minst har ryktet til Tesla fått ein real knekk:

"It also surveyed 16,000 respondents across the globe, who shared their views about Elon Musk's company. The firm found that on measures like reputation, consideration and recommendation, Tesla's scores declined globally.

Tesla's consideration score, which determines if people would consider buying a particular brand's car, dropped from 21% to 15% in Europe. Its recommendation score, which calculates if people might speak favorably of the brand, dropped from 8.2 to 4.3 on a scale of 10. Loyalty, however, remains high in the U.S. at over 90%."

https://insideevs.com/news/748065/tesla-brand-value-falls-by-15-billion/

Det inneber at teikn på at FSD ikkje kjem snart eller at Musk hamnar på kant med Trump kan senda denne aksjen i kjellaren.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Strøm Tycoon

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 07. desember 2024, klokken 19:39
Sitat fra: Strøm Tycoon på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:15Elon Musk er nå bare en armlengde fra Curtis Yarvin via JD Vance. Bare å se på wikipedia hva han er kjent for.

Var det hele resonnementet for hvorfor Tesla er en nazibil?

aged like fine wine

hELgenen

Sitat fra: Thalgar på torsdag 23. januar 2025, klokken 10:55Det inneber at teikn på at FSD ikkje kjem snart eller at Musk hamnar på kant med Trump kan senda denne aksjen i kjellaren.

Jeg vet jo ikke, men jeg har en følelse av at Trump og Musk ikke over tid vil klare å samarbeide.
Trump har jo alltid hatt problemer med å holde på ansatte i sin adminstrasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA