Er tiden for Tesla over?

Startet av fortoggale, onsdag 23. oktober 2024, klokken 21:40

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 09. januar 2025, klokken 12:19
Sitat fra: elektro på torsdag 09. januar 2025, klokken 11:32Nå er dette elbilforum, og ikke politisk forum. Men med dette bakteppet, hvorfor skal folk gi over en halv million for en bil med relativt dårlig komfort og ladeytelse- og rekkevidde helt på det jevne? Uten hendler for lys- blinklys og vindusviskere.

Du skriver om en bil uten hendler og som koster over en halv million. Det er bare Model 3 Performance som fyller de vilkårene, så jeg antar at du egentlig mener noe generelt om Tesla. Jeg sitter og ser på registreringsstatistikken for i fjor og skjønner ikke helt hva du mener med at Tesla har dårlig lading og rekkevidde på det jevne. Ser man på de 10 mest solgte bilene i 2024 så er vel Model Y og Model 3 i teten når det gjelder lading og rekkevidde? Og så fins det selvfølgelig noen nisjebiler som lader raskere eller som har bedre rekkevidde, men som har helt andre kompromisser.

Hvor viktig CEO sine utspill er for folks bilvalg kan sikkert variere. Det blir spennende å se i Q1 2025 om Elon Musk sine sprell påvirker salgstallene i større grad.

Er helt enig i det. Noen sier: "Audi e-tron 55 har så god ladehastighet". Men i praksis, hvis en bil bruker 35% mer strøm så hjelper det lite at kW er høyere. Med en Model Y kommer en gjerne uansett helt frem, og kan lade mens en har kommet frem. Eller en kan lade bare litt for å komme helt frem.

Har kjørt over 80.000 km med Model Y LR nå, og lading, forbruk og rekkevidde er det jeg synes er best med bilen. Fjører og støy er det som jeg synes er dårligst.

NAF-testen på lading f.eks. viser tid fra 10-80%. Dersom du skal kjøre 200 mil raskest mulig så vil du ALDRI lade til 80%, siden ladeeffekten er så lav på slutten da. Da vil du gjerne lade til 50 eller 60%. I praksis har du gjerne kjørt 5 timer, og vil ha en middag, så da er det bare positivt at det tar litt tid, så en slipper å flytt bilen fra laderen.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. januar 2025, klokken 12:37NAF-testen på lading f.eks. viser tid fra 10-80%.

Det å lade til 80% er greit nok i en standardisert test, men det som burde måles er jo antall mil rekkevidde ladet per tidsenhet. Husker eGolf scoret så bra på NAF sin ladetest fordi den ladet fort fra 10 til 80 %, men de nevnte ingenting om antall kW eller at det bare utgjør noe få mils kjøring før man må gjøre det samme igjen.  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 09. januar 2025, klokken 12:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. januar 2025, klokken 12:37NAF-testen på lading f.eks. viser tid fra 10-80%.

Det å lade til 80% er greit nok i en standardisert test, men det som burde måles er jo antall mil rekkevidde ladet per tidsenhet. Husker eGolf scoret så bra på NAF sin ladetest fordi den ladet fort fra 10 til 80 %, men de nevnte ingenting om antall kW eller at det bare utgjør noe få mils kjøring før man må gjøre det samme igjen.  ;D

Ja, sånn som den første grafen over viser, som viser at en får ca 20 km per minutt ved 20% State of Charge på Model Y.

elektro

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 09. januar 2025, klokken 12:19
Sitat fra: elektro på torsdag 09. januar 2025, klokken 11:32Nå er dette elbilforum, og ikke politisk forum. Men med dette bakteppet, hvorfor skal folk gi over en halv million for en bil med relativt dårlig komfort og ladeytelse- og rekkevidde helt på det jevne? Uten hendler for lys- blinklys og vindusviskere.

Du skriver om en bil uten hendler og som koster over en halv million. Det er bare Model 3 Performance som fyller de vilkårene, så jeg antar at du egentlig mener noe generelt om Tesla. Jeg sitter og ser på registreringsstatistikken for i fjor og skjønner ikke helt hva du mener med at Tesla har dårlig lading og rekkevidde på det jevne. Ser man på de 10 mest solgte bilene i 2024 så er vel Model Y og Model 3 i teten når det gjelder lading og rekkevidde? Og så fins det selvfølgelig noen nisjebiler som lader raskere eller som har bedre rekkevidde, men som har helt andre kompromisser.

Hvor viktig CEO sine utspill er for folks bilvalg kan sikkert variere. Det blir spennende å se i Q1 2025 om Elon Musk sine sprell påvirker salgstallene i større grad.

Tråden handler om hvorvidt tiden for Tesla er over.

Hvorfor skal folk velge nye Model Y når det finnes så mange alternativer som er mer komfortabele, har ca. like mye plass, lader ca. like bra, har ca. like bra rekkevidde og koster ca. det samme? Når denne og alle Tesla vil komme uten hendler (fra før har de kuttet parksensorer og radar/lidar) og Elon Musk appåtil fremstår splitter pine gal og en umiddelbar trussel mot verdensfreden og demokratiet.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Balaklava

Vi stod i valget for tre år siden og valgte vekk Tesla ut fra et helhetssyn på hva vi bruker store penger på, eller ikke.

Om vi hadde valgt Tesla på ett tidligere tidspunkt ville vi nok prøvd å få solgt nå, før det går helt i dass.

Kan jo gjemme den i garasjen og kun kjøre etter det har blitt mørkt? 

elektro

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. januar 2025, klokken 12:37Er helt enig i det. Noen sier: "Audi e-tron 55 har så god ladehastighet". Men i praksis, hvis en bil bruker 35% mer strøm så hjelper det lite at kW er høyere. Med en Model Y kommer en gjerne uansett helt frem, og kan lade mens en har kommet frem. Eller en kan lade bare litt for å komme helt frem.

Ikke uenig i det. e-tron 55 er dog en seks år gammel modell (EDIT: faktisk sju år siden i dag at jeg var på avduking i Lillestrøm). Q6 er bedre på lading/forbruk. Men sammenlign heller med VW ID eller kinesere i samme prisleiet. Det finnes mange biler som for alle praktiske formål leverer det samme som Model Y. Eller bedre. Uten Elon og med hendler. Det bør vel gjøre utslag på salget?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Spørs. Musk og Trump har en del meningsfeller i Norge. Tesla er jo nå et statussymbol for disse hvor de kan bidra økonomisk til saken.
Ikke helt det samfunnet jeg ønsker meg, men om mange nok er enige fortsetter Tesla å skuffe inn penger, og Musk sin makt og pengebinge fortsetter å vokse.
Da opplever jo Musk at han er på rett vei med det han sier og gjør.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Balaklava på torsdag 09. januar 2025, klokken 15:55Vi stod i valget for tre år siden og valgte vekk Tesla ut fra et helhetssyn på hva vi bruker store penger på, eller ikke.

Om vi hadde valgt Tesla på ett tidligere tidspunkt ville vi nok prøvd å få solgt nå, før det går helt i dass.

Kan jo gjemme den i garasjen og kun kjøre etter det har blitt mørkt? 

Du må passe på å ikke legge et hvit laken over bilen bare....

Synes Elon er så ekstrem om dagen at jeg ikke kan skjønne annet enn at en del folk etterhvert vil velge bort bilen.
Faktisk føler jeg det må ha blitt enklere å velge kinesisk nå som team Trump prøver å stjele Grønland.

Rart hvordan en galning kan få en til å se verden med nye øyne.

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 09. januar 2025, klokken 15:50Hvorfor skal folk velge nye Model Y når det finnes så mange alternativer som er mer komfortabele, har ca. like mye plass, lader ca. like bra, har ca. like bra rekkevidde og koster ca. det samme? Når denne og alle Tesla vil komme uten hendler (fra før har de kuttet parksensorer og radar/lidar) og Elon Musk appåtil fremstår splitter pine gal og en umiddelbar trussel mot verdensfreden og demokratiet.
Skal du regne med at Model Y ikke har hendler så får du regne med de andre oppgraderingene den får også. Blir de på linje med Model 3 er comfort ikke noe dårligere på Y enn stort sett alle andre konkurrenter.

Da har den (uten oppgradert batteri) konkurransedyktig rekkevidde, kanskje den mest pålitelige ladeopplevelsen samt klasseledende forbruk og ytelse. Og den soleklart beste softwaren.

Samtidig med dette har den best plass i kupe og bagasje. Alt dette til en vesentlig lavere pris uten å måtte forholde seg til kampanjer / pruting.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Syklist

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. januar 2025, klokken 21:54Synes Elon er så ekstrem om dagen at jeg ikke kan skjønne annet enn at en del folk etterhvert vil velge bort bilen.
Faktisk føler jeg det må ha blitt enklere å velge kinesisk nå som team Trump prøver å stjele Grønland.

Rart hvordan en galning kan få en til å se verden med nye øyne.

Det har du rett i. (Var nok det samme på 1930-tallet.)

"From here to zero" i Musk's tilfelle. Før 2020 var jo fyren en imponerende entreprenør, men med narkotikabruk og besettelsen om "Woke virus" har det blitt til ren galskap. 

Spesielt bruken av X for politisk påvirkning har blitt stygt. På tide at EU og Europa logger av X (og Facebook.) Fikk denne fra en Tesla-eier i et Tysk bilforum:

https://weact.campact.de/petitions/elon-musk-stoppen-schutzen-wir-unsere-demokratie-1
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. januar 2025, klokken 05:13
Sitat fra: elektro på torsdag 09. januar 2025, klokken 15:50Hvorfor skal folk velge nye Model Y når det finnes så mange alternativer som er mer komfortabele, har ca. like mye plass, lader ca. like bra, har ca. like bra rekkevidde og koster ca. det samme? Når denne og alle Tesla vil komme uten hendler (fra før har de kuttet parksensorer og radar/lidar) og Elon Musk appåtil fremstår splitter pine gal og en umiddelbar trussel mot verdensfreden og demokratiet.
Skal du regne med at Model Y ikke har hendler så får du regne med de andre oppgraderingene den får også. Blir de på linje med Model 3 er comfort ikke noe dårligere på Y enn stort sett alle andre konkurrenter.

Da har den (uten oppgradert batteri) konkurransedyktig rekkevidde, kanskje den mest pålitelige ladeopplevelsen samt klasseledende forbruk og ytelse. Og den soleklart beste softwaren.

Samtidig med dette har den best plass i kupe og bagasje. Alt dette til en vesentlig lavere pris uten å måtte forholde seg til kampanjer / pruting.

Ja, er et par ting jeg helt klart ville savnet med min Model Y på vei til hytta, som f.eks. at en kan legge 4 fulle handleposer inn under panseret den siste milen, og slippe å balansere de oppå resten av bagasjen bak. Dog-mode er og veldig digg.

Er nesten så jeg ikke håper den nye Model Y blir så god som tegnene tyder på, siden da blir vel de andre enda mer akterutseilt i den norske salgsstatistikken. Er nok mange nordmenn som og setter pris på 2,99% rente, som bare vil bli skrudd ned i takt med rentenedsetteler, og med kun ca 1500 kroner i egenkapital.

Går vel 4 måneder - og så sier Trump: "You're fired!", og så synes alle at Musk er en kul fyr igjen.

Øyvind.h

Når du bytter merke vil du etter hvert kjenne på alt du virkelig ikke savner. Jeg har vært der selv. Byttet merke etter mange år med Tesla for å se hva andre kunne tilby, og det har vært ganske befriende selv om de andre merkene heller ikke har vært perfekte. Ei heller bilen jeg kjører nå. Jeg ser at nye Y`en antakelig har fått skikk på noen av manglene, men på langt nær alle. I tillegg har det blitt moralsk komplett umulig å bestille den. Skulle Musk endre seg radikalt kan det være aktuelt å se på den om et år eller to, men akkurat nå er det rett og slett en for brutal støttemarkering for meg å kjøpe noe derfra.

De fleste jeg kjenner som tidligere kjørte Tesla har byttet merke og jeg vet ikke om noen som kommer til å kjøpe på nytt. Minus kanskje en skikkelig blodfan eller to. Jeg husker godt hvor vanskelig det var å bytte ut Tesla, for jeg satt veldig fast med relativt snevert fokus. Testet E-tron og syntes den ble for traust. EQC`en derimot likte jeg, men det satt langt inne å bytte så det ble litt "lukk øynene og la det stå til". Det har jeg virkelig ikke angret på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2025, klokken 08:48Når du bytter merke vil du etter hvert kjenne på alt du virkelig ikke savner. Jeg har vært der selv. Byttet merke etter mange år med Tesla for å se hva andre kunne tilby, og det har vært ganske befriende selv om de andre merkene heller ikke har vært perfekte. Ei heller bilen jeg kjører nå. Jeg ser at nye Y`en antakelig har fått skikk på noen av manglene, men på langt nær alle. I tillegg har det blitt moralsk komplett umulig å bestille den. Skulle Musk endre seg radikalt kan det være aktuelt å se på den om et år eller to, men akkurat nå er det rett og slett en for brutal støttemarkering for meg å kjøpe noe derfra.

De fleste jeg kjenner som tidligere kjørte Tesla har byttet merke og jeg vet ikke om noen som kommer til å kjøpe på nytt. Minus kanskje en skikkelig blodfan eller to. Jeg husker godt hvor vanskelig det var å bytte ut Tesla, for jeg satt veldig fast med relativt snevert fokus. Testet E-tron og syntes den ble for traust. EQC`en derimot likte jeg, men det satt langt inne å bytte så det ble litt "lukk øynene og la det stå til". Det har jeg virkelig ikke angret på.

Ja, du har sikkert rett i det. Jeg er allerede veldig glad i Kia e-Niro fra 2019, så det er tydelig at jeg også kan trives i andre elbiler enn Tesla.

Ser den nye Model Y er lansert i østen og Australia nå  https://elbilforum.no/index.php?topic=68062.15

Ser det blir ventilerte seter, frontkamera, og kanskje ca 25 km lengre rekkevidde ihht WLTP.

"quieter cabin, higher efficiency, more performance (0-100 på 4,3 sek på LR), ambient lighting and a rear screen."

Ser de skrur opp prisen med 5% i Kina, så blir vel sikkert noe sånt i Norge og.

https://electrek.co/2025/01/09/this-is-the-refreshed-model-y-just-unveiled-in-china/

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. januar 2025, klokken 08:59Ja, du har sikkert rett i det. Jeg er allerede veldig glad i Kia e-Niro fra 2019, så det er tydelig at jeg også kan trives i andre elbiler enn Tesla.

Ser den nye Model Y er lansert i østen og Australia nå  https://elbilforum.no/index.php?topic=68062.15

Ser det blir ventilerte seter, frontkamera, og kanskje ca 25 km lengre rekkevidde ihht WLTP.

"quieter cabin, higher efficiency, more performance (0-100 på 4,3 sek på LR), ambient lighting and a rear screen."

https://electrek.co/2025/01/09/this-is-the-refreshed-model-y-just-unveiled-in-china/

Basert på hvordan nye Y ser ut vil jeg påstå at svaret på spørsmålet i trådens tittel er et rungende nei.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. januar 2025, klokken 08:59Ser det blir ventilerte seter, frontkamera, og kanskje ca 25 km lengre rekkevidde ihht WLTP.

Ventilerte seter liker jeg, spesielt om det er tette skinnseter. Men setene i Y har så langt hatt veldig kort sittepute og ingen justeringsmulighet. Til kona passer de setene bra, men jeg er 185 ca så de blir for korte.

Som medtrafikant krysser jeg fingre og tær for at Tesla har fått kontroll på lysene sine (justering og blødning/brytning i glasset), for den har vært ganske krise på dagens Y. Å ligge foran en Model Y i mørket kan være ganske slitsomt, og sånn bør det ikke være (Y er ikke eneste modellen eller merke som sliter litt med akkurat dette).
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA