Er tiden for Tesla over?

Startet av fortoggale, onsdag 23. oktober 2024, klokken 21:40

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Der jo ut som Donald vinner eller? I såfall så har vel Elon tid fra det ovale kontor å styre Tesla lengre eller? Da skal jo Elon styre US med Donald  ;D

hELgenen

Tror flere amerikanske produkter vil få en nedtur mhp salg når Donald styrer. Mange vil koble fascisme med USA fremover. Tror ikke Tesla slipper unna. Mulig det vil svinge litt frem og tilbake i 2025. Men 2026 og 2027 vil nok realitetene i politikken til USA slå inn og jeg tror ikke EU borgere vil se med positive øyne på USA lenger. Mulig EU faktisk vil være tilbøyelig til å se mer til Kina utrolig nok.

Syklist

Tror du har rett. USA som facistisk oligarki er jo ikke akkurat noe som vekker sympati.

Tragisk hvordan sosiale medier og AI bidrar til polarisering og konspirasjonsteorier. 

Jeg forstår ikke hvorfor norske etater fremdeles bruker X/Twitter til meldinger og informasjon. Vi burde holde oss til offisielle nettsteder og tradisjonelle nyhetskanaler.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 06. november 2024, klokken 06:45
Sitat fra: Svk på tirsdag 05. november 2024, klokken 18:35En må vel kjøpe Morgan om man skal slippe det som er nevnt i tråden her!
Svk :+1: he he også Morgan da. Den er jo fossil som er i bakvendt land og dessuten svært tullete å kjøre rundt i til hverdags men som kosebil på søndager i sommerhalvåret? Tja...
Har sett disse i Morgan gjerne kjører rundt i en spesiell klesstil i tillegg. Litt spes...
Finnes en elektrisk Morgan også, Morgan EV3! Dessverre var det bare et meget begrenset opplag på 10 biler.

https://www.bilnorge.no/artikler-med-video-genve-2016-miljo-og-bil/trehjuling-pa-strom/547189

Men det kommer mer, etterhvert...  8)

https://elbil.no/elektrisk-entusiastbil-pa-gang/

Skulle gjerne hatt en Morgan Plus Four EV eller Plus Six EV. Bare synd de er så himla dyre, og lang ventetid pga at de håndbygges!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Syklist på onsdag 06. november 2024, klokken 07:52Tror du har rett. USA som facistisk oligarki er jo ikke akkurat noe som vekker sympati.

Tragisk hvordan sosiale medier og AI bidrar til polarisering og konspirasjonsteorier. 

Jeg forstår ikke hvorfor norske etater fremdeles bruker X/Twitter til meldinger og informasjon. Vi burde holde oss til offisielle nettsteder og tradisjonelle nyhetskanaler.

Politiet har sluttet med X. Det følger sikkert på flere etterhvert.

Enig at i alle fall alle offentlige uttalelser og informasjon bør bort fra X. Plattformen er ikke politisk uavhengig og bør således ikke brukes av offentlige organer

SurSnasen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. november 2024, klokken 07:34Tror flere amerikanske produkter vil få en nedtur mhp salg når Donald styrer. Mange vil koble fascisme med USA fremover. Tror ikke Tesla slipper unna. Mulig det vil svinge litt frem og tilbake i 2025. Men 2026 og 2027 vil nok realitetene i politikken til USA slå inn og jeg tror ikke EU borgere vil se med positive øyne på USA lenger. Mulig EU faktisk vil være tilbøyelig til å se mer til Kina utrolig nok.

Men nå får jo Musk det akkurat som han vil. Nå kan han påvirke og styre mer i sine selskapers favør fremover.

hELgenen

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 06. november 2024, klokken 08:51
Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. november 2024, klokken 07:34Tror flere amerikanske produkter vil få en nedtur mhp salg når Donald styrer. Mange vil koble fascisme med USA fremover. Tror ikke Tesla slipper unna. Mulig det vil svinge litt frem og tilbake i 2025. Men 2026 og 2027 vil nok realitetene i politikken til USA slå inn og jeg tror ikke EU borgere vil se med positive øyne på USA lenger. Mulig EU faktisk vil være tilbøyelig til å se mer til Kina utrolig nok.

Men nå får jo Musk det akkurat som han vil. Nå kan han påvirke og styre mer i sine selskapers favør fremover.

Tror du vi i Europa vil like det?
Jeg tror vi får mer EU nasjonalisme mot USA sin nasjonalisme

SurSnasen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. november 2024, klokken 09:19
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 06. november 2024, klokken 08:51Men nå får jo Musk det akkurat som han vil. Nå kan han påvirke og styre mer i sine selskapers favør fremover.

Jeg tviler. Folk vil hamstre Teslaer uansett. Og for Musk er dette en gyllen mulighet til å enklere kunne påvirke politisk, innenlands som utenlands.

Nå går jo atter igjen Tesla-aksjen bananas oppover, uten det minste fnugg av substans annet enn at majoritetseieren holder hånd med påtroppende president.

hELgenen

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 06. november 2024, klokken 13:33
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 06. november 2024, klokken 08:51Men nå får jo Musk det akkurat som han vil. Nå kan han påvirke og styre mer i sine selskapers favør fremover.

Jeg tviler. Folk vil hamstre Teslaer uansett. Og for Musk er dette en gyllen mulighet til å enklere kunne påvirke politisk, innenlands som utenlands.

Nå går jo atter igjen Tesla-aksjen bananas oppover, uten det minste fnugg av substans annet enn at majoritetseieren holder hånd med påtroppende president.

Vel vi vet ingenting. Det er jo slik det er med Donald..alt er i spill hele tiden og politikere verden rundt er urolige.

Men Donald fremstår ikke som er godt menneske slik han har ytret seg mot andre. Jeg tror han vil bli utfordret og hans sure vesen vil trumfe logikken og fornuften. Dermed er det duket for handelskriger og kaos. Og personlig så synes jeg Trump fremstår som.en fascist med Musk "Goebbels" ved sin side..

Det vil gjøre at Tesla fort havner i samme båt som Kinabiler. Du vil ha mange kunder der ute som vil holde seg langt borte fra Tesla.

Jeg tror vi vil se det i EU sterkest.
Jeg har faktisk mer tro på at Kina biler vil være enklere å svelge for befolkningen enn Tesla. Slik føler jeg i alle fall det selv.

Men vi mennesker er ulike,så hvem vet hva som vil skje.

chargedup

Jeg tror de fleste som ikke vurderer kinabiler rett og slett gjør det fordi det er nye bilmerker, ikke pga politikk/menneskerettigheter osv. Kinesiske bilmerker har større risiko for at importør legger ned, deler er vanskelige å få tak i, man er usikker på kinakvalitet, osv, ift de etablerte bilmerkene. Skal folk kjøpe ukjente merker må de tilby betydelig lavere priser enn etablerte merker. MG ZS var vel et godt eksempel på lav pris for endel år tilbake som solgte som hakka møkk i Oslo iaf (fullt utstyrt bil nr 2 til 260' med god plass og lav rekkevidde). Hadde feks Xpeng G6 med AWD kostet 100' mindre enn model Y/id4 ville den nok blitt norges mest solgte bil. Når den lanseres til tilnærmet samme pris som y/id4 vil nok 99% fortsatt velge de etablerte, ikke kinabil.

De fleste nybilkjøpere velger bil etter pris/nytteverdi og lommebok. Jeg sier ikke at alle velger bil etter det, men jeg vil tro at de færreste bryr seg nevneverdig om feks sjefen i selskapet slenger ut en konspirasjonsteori innimellom (evt om det dør 2 stk på en fabrikk i kina som produserer biler). De Musk ville kalt "venstresidens elite" er de eneste som faktisk boikotter Tesla som neste bil pga CEO's politiske standpunkt. Jeg kan gjerne si at jeg ikke vurderer Tesla pga konspirasjonsteorier fra Elon, men den egentlige grunnen er den dårlige kvalitetskontrollen jeg har opplevd før utlevering. Akkurat som jeg kan si at jeg ikke ønsker å kjøpe kinabil pga menneskerettigheter/autoritært regime, men den egentlige grunnen er at de ikke er billige nok ift risiko og plingplong lyder.
Jeg kan ikke tenke meg at det er mange som vektlegger det høyere enn pris/nytteverdi.

Jeg gjetter på at salget av model Y vil bli tilnærmet likt neste år, gitt at konkurransen er tilnærmet lik som idag. Kommer Juniper til samme pris, vil salget stige, uavhenig om "besparelsesminister Musk sparker alle statlige ansatte i USA" eller ikke.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: chargedup på onsdag 06. november 2024, klokken 18:34Jeg tror de fleste som ikke vurderer kinabiler rett og slett gjør det fordi det er nye bilmerker, ikke pga politikk/menneskerettigheter osv.
Jeg kjenner ingen som ikke vurderer kinabiler grunnet kvalitet og andre ting. Mange av de vurderer dog ikke kinabiler grunnet styret i Kina.

Og flere har kjøpt kinabiler (BYD, Polestar, Volvo, Maxus) uten å bry seg en døyt om noe av det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 06. november 2024, klokken 13:33

Kan det være fordi Elon Musk, daglig leder i Tesla, etter å ha betalt 132 millioner USD (1,44 milliarder NOK) får æren av å "regulate the regulators"?

Fordi det sikrer at daglig leder i Tesla er bestekompis med presidenten, og dermed kan være med å utforme politikken og reglene, og mindre ting som truer Musk som daglig leder og bonuslønnsmottaker?

Fordi Trump nå kan putte opp enorme tollmurer (60%?) mot Kina, og andre land, sånn at Musk får større EV-markedsandeler i USA? Samtidig har jo Tesla vært så smarte å sette opp fabrikker i mange land/kontinenter, sånn at de gjerne slipper unna toll i f.eks. Europa og når tollkrigen begynner, sånn at de vinner markedsandeler andre steder og?

Nå når batterier bare blir billigere og billigere så trenger snart ikke USA noen Elbil-incentiver for at Tesla skal kapre markedsandeler fra bensinbiler.

Nå påstår jo Musk at det bare var utvalgte talspersoner som hadde mulighet å vinne 1 million USD. Håper han enten blir arrestert i løgn om dette eller i løgn om at alle folk som signerte var med i trekningen.

Blir jo interessant å se om Musk klarer å lure republikanerne til å tillate fritt FSD-bruk som fullverdig autopilot.

For et råttent land.... Noen må starte opp Troll igjen...
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Ingen behøver bekymre seg for tesla, går så det suser, cybertruck gjør det også veldig bra. Kursen går oppover, dollaren styrker seg mot verden og det meste ser lyst ut for amerikanerne.

Derimot i Norge har vi problemer med svak Krone da vi bruker enormt med oljepenger i statsbudsjettet (over 20%), som driver inflasjon og ulønnsomme investeringer. Mulig vi til og med lå heve renten enda mer om ikke politikerne våre klarer å moderere seg.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på torsdag 07. november 2024, klokken 17:26Ingen behøver bekymre seg for tesla, går så det suser, cybertruck gjør det også veldig bra. Kursen går oppover, dollaren styrker seg mot verden og det meste ser lyst ut for amerikanerne.

Derimot i Norge har vi problemer med svak Krone da vi bruker enormt med oljepenger i statsbudsjettet (over 20%), som driver inflasjon og ulønnsomme investeringer. Mulig vi til og med lå heve renten enda mer om ikke politikerne våre klarer å moderere seg.

At dollaren styrker seg er negativt for Tesla - da flir det færre USD når han veksler NOK til USD etter at fru Frandsen har kjøpt seg Roadster.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. november 2024, klokken 18:11
Sitat fra: Vaduz på torsdag 07. november 2024, klokken 17:26Ingen behøver bekymre seg for tesla, går så det suser, cybertruck gjør det også veldig bra. Kursen går oppover, dollaren styrker seg mot verden og det meste ser lyst ut for amerikanerne.

At dollaren styrker seg er negativt for Tesla - da flir det færre USD når han veksler NOK til USD etter at fru Frandsen har kjøpt seg Roadster.

Bilene lages i stor grad i markedene der de selges, Kina og Tyskland, så de følger lokal valuta. Dette er også er en av årsakene til å produsere lokalt. Mindre valuta-risiko.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA