Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Tidsplan" for lading i appen er upålitelig

Startet av 2ris, onsdag 23. oktober 2024, klokken 06:54

« forrige - neste »

2ris

Hei.

Setter av og til opp "tidsplan" i appen når jeg skal lade, f. eks. for å starte lading når strømprisen faller. Eksempelvis i natt, hadde jeg satt opp slik at lading skulle starte kl. 01:00. I dag viser det seg at lading ikke startet før 05:28  >:( Ved andre tilfeller fungerer det slik det skal. M.a.o., funksjonen er upålitelig.

Andre som opplever dette? Noen tips, triks eller ess i ermet for å unngå dette?

What-a-watt

Skal vel egentlig ikke være mulig å sette tiden annet enn på hvert 5-minutt, og ikke på minutt. Har opplevd dette i kaldt vær da det var vanskelig for automatikken å vekke bilen. Da prøver den på nytt hvert minutt. Men her var det snakk om mye lenger avvik, og da tror jeg mere på en menneskelig feil. 8)

Handyman

Kontrollspørsmål: du har vel ikke aktiv smartlading fra eksempelvis Tibber, Fjordkraft el.?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

2ris

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 23. oktober 2024, klokken 07:29Har opplevd dette i kaldt vær da det var vanskelig for automatikken å vekke bilen. Da prøver den på nytt hvert minutt. Men her var det snakk om mye lenger avvik, og da tror jeg mere på en menneskelig feil. 8)
Det var ikke kaldt. Heller ikke menneskelig feil (dobbeltsjekket tidspunkt, som sto (og fremdeles står på) 01:00). Og hvorfor skulle den i så fall starte av seg selv kl. 05:28?

Det snodige er at det har både fungert og feilet tidligere.

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. oktober 2024, klokken 09:27Kontrollspørsmål: du har vel ikke aktiv smartlading fra eksempelvis Tibber, Fjordkraft el.?

Godt innspill - men nei. Dobbeltsjekket dette også.

What-a-watt

Ganske sikker på at dersom dette skulle være en feil i firmware, så hadde vi nok hørt det. Noen millioner biler kunne da potensielt være berørt.

2ris

Andre forslag til hva som kan være årsaken?

Som nevnt, utelukket at tidspunktet var feil innstilt, og utelukket at smartlading via strømleverandør var aktivt.

Handyman

Lag en sak på det i appen. De ser hva som har skjedd i loggene. Tipper du raskt får svar.

OlaM

Dette var litt buggy for meg tidligere, men har blitt fikset nå. Kan være at appen og bilen ikke er ordentlig synkronisert. Jeg hadde slettet alle tidsplaner, og så aktivert en tidsplan som gjelder alle ukedager (det går an å flere overlappende) og så kun bruke den en stund, bare endre tidspunktet som ønsket. Hvis det fremdeles er feil er det å lage servicesak.

'21 3LR

Handyman

Tidsplanene er jo også knyttet til et geografisk sted. Det må endres øverst på skjermen dersom man skal endre noe på et annet sted enn der bilen befinner seg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA