Luftfjæring kollapset. Tesla vil ha 32K, men hva må egentlig byttes?

Startet av kodax, mandag 21. oktober 2024, klokken 22:37

« forrige - neste »

kodax

Fikk også tilbud fra Ødegården Auto, og de skal ha 3000,- mer enn Tesla. Det er uten releet som Tesla har med.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Poster tilbudet fra Tesløa en gang til for å få det på samme siden her på forumet
Model Y - Model 3

Ellemelle

Sjekket min faktura nå og i fjor betalte jeg 609 kroner eks moms for ValveBlock med produktnummer 1027919-00-B

Det må være noe galt med den prisen, de kan ikke ha økt prisen med 6-gangeren på ett år.

Lynet

609,- hos meg også, skiftet i juni i år.
Men i Tesla sin delekatalog står det nå 4145,60

Her bør man spørre om hva som har skjedd.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kodax

Var 609,- det dere betalte for denne hos Tesla eller hos eksternt verksted?
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Lynet på onsdag 23. oktober 2024, klokken 21:07609,- hos meg også, skiftet i juni i år.
Men i Tesla sin delekatalog står det nå 4145,60

Her bør man spørre om hva som har skjedd.
Merkelig prishopp da :o

Koster vel mellom 500 og tusen brukt på finndel og de andre stedene så noe har skjedd....

Ellemelle

Sitat fra: kodax på onsdag 23. oktober 2024, klokken 23:44Var 609,- det dere betalte for denne hos Tesla eller hos eksternt verksted?
Hos Tesla. Kjøpte der og byttet delen selv.

kodax

Jeg spurte Tesla om prisen var korrekt med henvisning til at man kunne kjøpe delen for 609,- + mva i fjor, og fikk til svar at prisen var korrekt. (Hadde ikke forventet å få noe utdypende forklaring, selv om jeg hadde bedt om det.)

Gjør jeg jobben selv, kjøper fjær fra teslasuspension, og kanskje får kompressor litt billigere et sted, så ender jeg kanskje opp nærmere halv pris av Tesla sitt tilbud. Det er kanskje egentlig ikke så vanskelig å bytte kompressoren og ventilblokken, og fins det noen videoer som fungerer for nøyaktig min X-model så hadde jeg kanskje prøvd meg, men hvis ikke så føler jeg det er litt mange muligheter for at det kan gå galt, så tipper jeg biter i det sure eplet og lar Tesla cashe inn på at dette ikke skjedde to måneder tidligere.

Jeg hadde planlagt å ha bilen på garantiutløpstest hos NAF, men hadde feilbooket dato, og måtte derfor droppe det da vi da var på ferie. Er dette noe de hadde sjekket og kanskje funnet da, selv om jeg tror fjæra ikke lakk på det tidspunktet, (i hvert fall ikke merkbart på den måten den gjorde nå nylig).
Model Y - Model 3

Ellemelle

Husk at de fører opp dette kun for sikkerhets skyld. Det er ikke sikkert at kompressor og ventilblokk må byttes.

Det du derimot risikerer er at alle fire fjærene lekker og at det derfor koster nesten 80 000 kroner i stedet (ja det koster faktisk så mye for alle 4 + kompressor og ventilblokk hos Tesla).

Derfor anbefaler jeg at du tar denne tape-testen først. Hvis bilen først står på Teslaverkstedet så blir det mye vanskeligere å hente ut igjen bilen uten å reparere noe.

Hvis du skal bytte alle fjærene ville jeg latt Tesla fikse ventilblokk og kompressor, og heller tatt den dyre delen (4 fjærer hos Tesla koster 60 000 kroner) selv til 5000 kroner stykk, eller på et verksted (Elbilmek i Asker) til trolig under 10 000 kroner per stykk

Ellemelle

Det er en høydesensor på alle fire fjæringer og min teori er at hvis en av disse sensorene oppdager at hjulstillingen er helt "out of bounds" (slik du har nå) så kobler den ut all kompressoraktivitet for ikke å bli overbelastet.

En test kunne da vært å først skru av hele bilen (ikke bruk service mode) og så jekke opp den siden hvor det nå er lavt. Når bilen er ca i vater kan du skru den på og se om kompressor starter.
Hadde vært artig å vite om teorien var riktig

kodax

Takk for tips. Jeg testet, men det gjorde ingen forskjell. (Det kommer altså en svak lyd nede ved venstre forhjul, mek ikke i nærheten så høy som på videoen.)
Jeg skal teste teip-trikset, lurt å sjekke resten servicetimen hos Tesla i morgen 👍
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Sitat fra: kodax på torsdag 24. oktober 2024, klokken 16:39Takk for tips. Jeg testet, men det gjorde ingen forskjell. (Det kommer altså en svak lyd nede ved venstre forhjul, mek ikke i nærheten så høy som på videoen.)
Jeg skal teste teip-trikset, lurt å sjekke resten servicetimen hos Tesla i morgen 👍
Det teip trikset kan bruke på alle biler med luft. Genialt og enkelt å utføre. Greit å ta endel video bilder når det er montert og så sjekker du også mot de når du sjekker dagen etter.

kodax

Ser ingen «Jack Mode», men regner med at det er «Luftfjæring Service-modus».
Den er grået ut, sannsynligvis fordi luftfjæringen er deaktivert.
Tester uansett med teipbit på de andre hjulene, så kan jeg se om noen har senket seg ila. natten. (Men det ser ikke ut som de har det etter de 4 dagene som har gått siden dette skjedde.)
Model Y - Model 3

Lynet

Kan være at du må starte bilen flere ganger etter at du har sjekket den opp litt. Det måtte jeg. Og da kom den seg.
Og prisen var 609 for ventiblokka i juni i år hos meg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Luring

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 23. oktober 2024, klokken 12:16I følge servicemanualen skal de installere denne hvis den ikke finnes fra før av. Den koster en del i arbeid og deler, men er samtidig kjekk å ha (med den installert kunne du ha fylt opp fjæren din nå manuelt)
Denne er vel for å fylle opp nitrogentanken trudde eg?
Har samme problem (med belger som lekker på 2 året), men enten selger eg i bilen i vinter eller skifer belger og da monterer eg denne ventilen. (Bilen står i oppvarmet garasje så kompressor fryser ikkje så lenge den ikkje står ute i dagevis).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA