Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 12. januar 2013, klokken 11:38

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Renault Twizy kommer til Norge i mars 2013.

Ryktene sier at den norske Renault importøren har lagt en ordre på ca. 30 stykker.

Det er antakelig Twizy 80 som kommer til å bli solgt i Norge, all den stund prisene ville vært omtrent like, og man trenger samme type sertifikat.

Blir spennende å se hva endelig pris blir, og hvordan batterileie skal foregå. Vi som kunder bør være nøye med å lese vilkårene for batterileie, slik at vi ikke går i samme felle som vi gikk i da Think ble solgt med tvungen batterileie. Den leien fra Siemens var juks og bedrag fra ende til annen.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Snakket med representant fra Renault Østerike om denne leien, og eneste måten å komme seg ut av den var å skrote, eller selge bilen tilbake til Renault.

En til mulighet var å selge bilen til en annen, men da skulle Renault ha et saftig gebyr for å bytte leietaker på batteriet.

Jeg tror det beste er om Renault blir tvunget til å tilby batteriet med bilene sine.

Spesielt på Twizy i Norge vil batterileie falle uheldig ut. Dette vil bli et morsomt sesongkjøretøy, og med et lite og billig batteri. Da blir det helt feil å bli svinebundet i en uendelig leieavtale der batteriet må leies selv det halvåret det ikke engang brukes. Og husk i Norge tilkommer 25% MVA på leie men ikke på kjøp. Tror til og med fakturagebyret, Servicegebyret, eierbyttegebyret, og andre interresante gebyr blir påplusset MVA.

Uansett pass på å få en tilbakekjøpsavtale på hele bilen, slik at dere får en mulighet til å slippe ut av utgiftskarusellen. Her må dere være obs på at en returavtale helt sikkert vil ta utgangspunkt i leasingavtalers returordninger. D.v.s. dere må selv dekke brukskader som vil ha oppstått under ditt eie.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Er ikke dette bare en veldig beleilig måte å hindre import? Så kan prisene settes forskjellig fra land til land...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

reitsma

Jeg fikke denne pressemeldingen fra Renault, se vedlegg.

elektrolux

Dette kan faktisk ende opp med positivt svar:

Flere krefter er i sving for at også 16 åringene skal kunne ferdes tryggere rundt på veiene våre, og lov til å kjøre 4 hjuls mopeder vil være et skritt i riktig retning.

Twizy 45 som har en topphastighet på bare 45 km/t. Sistnevnte kan kjøres av 16 åringer med mopedlappen i de fleste europeiske land, men i Norge sier myndighetene at man må være 18 år for å kjøre denne. Renault Norge har imidlertid gjort en henvendelse til Vegdirektoratet og anbefalt en forskriftsendring slik at det skal bli mulig å kjøre Twizy 45 også for 16 åringer her i landet.
– Vi mener Twizy 45 er et langt sikrere og mer miljøvennlig kjøretøy for ungdom enn en vanlig moped eller scooter, og at 16 åringer derfor også i Norge bør få anledning til å kjøre en Renault Twizy, sier Jan Traaseth, administrerende direktør i Renault Norge.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

e-max

Ja det er ikke tvil om at en 16åring i et slikt kjøretøy har det bedre enn på moped.
Merkelig at land i EU aksepterer 16 års grense mens vi i Norge måtte redusere moped fart fra 50 til 45 for å tilpasse oss eu....
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

elektrolux

#6
Og da er det blitt lov for 16 åringer å kjøre tørt til skole og jobb. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Nye regler fra 19. januar 2013:

Klasse A1 tatt etter ovennevnte dato gir  også rett til å kjøre trehjuls motorsykkel med effekt på høyst 15 kW.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Motorsykkel+%28klasse+A1%29

http://green.autoblog.com/2008/05/29/cree-ltd-sam-electric-three-wheeler-not-bad-not-too-expensive

Dette åpner for at poden kan ta lappen på nytt etter 19 jan i år og få rett til å kjøre SAM'en med 15 kW og 3 hjul. ;D ;D ;D ;D

Desverre har Twizy 1 hjul for mye. :(  Men Revolt har denne lekkerbisken i produksjon, og med E nr som gjør at den glir rett inn i Norge uten at vegvesenet kan stoppe den.

Se her:
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Haahov

Ser på de engelske Renault sidene at batterileie ligger på 45£ i måneden. Syntes i overkant dyrt!
http://www.renault.co.uk/cars/model/twizy/product.aspx
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Espen Hugaas Andersen

Renault Twizy:

Innkjøp: 80 000 kroner inklusiv dører
Batterileie i 8 år: 50 000 kroner (?)

Mitsubishi i-MiEV:

Innkjøp: 185 000 kroner

I utgangspunktet er da en i-MiEV ca 55 000 kroner dyrere over levetiden til batteriet, som er stort sett greit, egentlig, men jeg syns det er litt vanskelig å sammenligne batterileie med batterikjøp. Hva skjer om 5 år, når batterileieavtalen går ut? Vil Renault ganske enkelt nekte deg å fortsette å leie batteriet med garantert 75% kapasitet, da de kan forvente at om de lar deg leie batteriet lengre så vil de måtte bytte det? Kanskje du må kjøpe et nytt batteri til 50 000 for å sette bilen i stand.

Jeg skjønner argumentet med at batterileie er på en måte bra når man får 75% garantert kapasitet, men det er jo ikke de fem første årene man trenger garantert kapasitet - det er de neste 10 årene etter det. Per dags dato tilbyr ikke Renault leieavtaler som går så langt frem i tid, og vi vet ingenting om de kommer til å gjøre det.

Jeg kunne vurdert å kjøpe en Twizy, man da bare om vilkårene inkluderte en garantert makspris for leie i de første 15 årene (med garantert 75%, så klart). Om Renault ville avslutte avtalen burde avtalen inkludere vilkår der bileieren kompanseres for at den garanterte maksprisen blir satt til side. Kanskje ved at man får beholde et batteri med over 75%, der man får 1000 kroner i kompensasjon for hver prosent batteriet er under 100%. Om Renault legger ned batteri-leie virksomheten har man ihvertfall et batteri som vil vare i noen år, eller 25 000 kroner i kompensasjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Haahov

Sitat fra: elektrolux på lørdag 22. desember 2012, klokken 12:42
Dette vil bli et morsomt sesongkjøretøy, og med et lite og billig batteri. Da blir det helt feil å bli svinebundet i en uendelig leieavtale der batteriet må leies selv det halvåret det ikke engang brukes.

Trodde twizy var et kjøretøy som også ville fungere om vinteren? Selv om det er uten varmeapparat har den jo varme i frontvinduet og mulighet for å sette på vinduer.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Elmo

Sitat fra: Haahov på torsdag 10. januar 2013, klokken 17:06
Trodde twizy var et kjøretøy som også ville fungere om vinteren? Selv om det er uten varmeapparat har den jo varme i frontvinduet og mulighet for å sette på vinduer.

Det går nå en Twizy til/fra IT-Fornebu hver dag. Han har montert vinduer od ser ut til å ha det helt greit. Ingen votter og lue som (nesten) alle Trilling-sjåførene har :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Haahov

Sitat fra: Elmo på torsdag 10. januar 2013, klokken 20:46
Det går nå en Twizy til/fra IT-Fornebu hver dag. Han har montert vinduer od ser ut til å ha det helt greit. Ingen votter og lue som (nesten) alle Trilling-sjåførene har :D

Ingen stor forandring for meg da isåfall :) Vet du om "han" har vinterdekk til twizyen?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

reitsma

#12
Har prøvekjørt Twizy i Nederland, fikk høre Continental lager vinterdekk til Twizy. Litt usikker om det er da snak om 'mellomeuropeiske' vinterdekk, piggdekk hadde vært ønskelig i Telemark. Blir det Twizy på tunet da kommer jeg til å kjøre året rundt i hvert fall, har hørt Twizy også kan bestilles med vinduer montert i døren som ekstra utstyr:

http://www.autoexpress.co.uk/renault/twizy/61038/renault-twizy-windows-ps295

Elmo

#13
Sitat fra: Haahov på fredag 11. januar 2013, klokken 14:56
Vet du om "han" har vinterdekk til twizyen?

Sorry, jeg har glemt å svare her etter at jeg sjekket. "Power grip 749", se bildet
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Siggen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA