Frustrert over Volkswagen: Får ikke brukt appen om samboeren har kjørt bilen

Startet av Boikott My Ass, lørdag 19. oktober 2024, klokken 13:08

« forrige - neste »

torerik

Helt enig med hELgenen mht brukeropplevelse på nyeste software, det burde ikke være nødvendig med så mange trykk for hver bidige tur. Skoda er (kanskje) litt enklere med fysiske knapper, men fremdeles 6 trykk + 2 ganger på hjem-knappen dersom man vil returnere til hjem-siden. Virker veldig unødvendig, selv om verken VW eller Skoda er verst i klassen (hei Kia!).
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

RJK

Sitat fra: torerik på lørdag 19. oktober 2024, klokken 23:06Helt enig med hELgenen mht brukeropplevelse på nyeste software, det burde ikke være nødvendig med så mange trykk for hver bidige tur. Skoda er (kanskje) litt enklere med fysiske knapper, men fremdeles 6 trykk + 2 ganger på hjem-knappen dersom man vil returnere til hjem-siden. Virker veldig unødvendig, selv om verken VW eller Skoda er verst i klassen (hei Kia!).
Kia/Hyundai har endret til ett trykk for å slå av fartsvarslingen...! ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Skoda Elroq kommer visstnok med 5.4 og der må man ikke velge bruker/trykke ok når man starter bilen, skjer automatisk etter en stund. Det nevnes også flere snarveier slik at man sparer seg trykk for, f.eks. aktivere forvarming eller deaktivere kjøreassistent funksjoner.


https://youtu.be/-RxrTuiD_CY?t=560

Skoda og VW følger samme versjonsnummer på programvare i bilen. Biler med versjon 4.0/4.1 vil bli oppgradert til 5.4 på ett tidspunkt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 19. oktober 2024, klokken 18:46Her er det som står om bilens brukere i manualen til ID.4 2024 modell, det er altså tre bruker-typer:

Hovedbruker:
SitatBrukerrollen hovedbruker er beregnet på bilens eier eller en fast bruker av bilen, f.eks. en leasingtaker eller firmabilbruker. Det er bare hovedbrukeren som kan bestille og aktivere tjenestene for en bil.
Det kan kun være én hovedbruker per bil. Når en ny hovedbruker legitimerer seg for bilen, mister den eksisterende hovedbrukeren automatisk sin brukerrolle. Den eksisterende hovedbrukeren får informasjon om dette.

Gjestebruker:
SitatBrukerrollen gjestebruker er beregnet på alle andre brukere av bilen som ikke har brukerrollen hovedbruker, men vil lagre bilinnstillinger på en personlig brukerkonto. Gjestebrukeren kan bruke mobile online-tjenester i bilen på samme måte som hovedbrukeren. I appen kan gjestebrukeren bruke de mobile online-tjenestene med begrensninger.

Gjest:
SitatBrukerkontoen Gjest er ikke tilknyttet en person. Brukerkontoen Gjest er beregnet på anonyme brukere. Dette er personer som har tilgang til bilen, men som ikke logger på. Når brukerkontoen Gjest aktiveres i bilen, f.eks. ved å slette en valgt brukerkonto, logges alle påloggede brukere av midlertidig. De aktuelle bilinnstillingene lagres på brukerkontoen Gjest og opprettholdes inntil en annen brukerkonto blir valgt.

Det står ikke så mye i manualen om hva gjestebruker får eller ikke får lov til, men de har app-tilgang ut fra det jeg leser over.

Må vel teste for å finne ut på egenhånd hvordan det fungerer med flere brukere med app-tilgang på VW ID bilene.
Er jo en tullete navngivning når de har en "Gjestebruker" og en "Gjest", men med forskjellige rettigheter enn "Gjestebruker". De legger jo opp til rot og missforståelser da.

"Gjestebruker" bør jo omdøpes til "Standardbruker", "Sekundærbruker" eller noe lignende, alt som ikke inneholder ordet "Gjest" i seg, og som kan tolkes som "en hvilken som helst tilfeldig bruker"... ;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på søndag 20. oktober 2024, klokken 08:04Er jo en tullete navngivning når de har en "Gjestebruker" og en "Gjest", men med forskjellige rettigheter enn "Gjestebruker". De legger jo opp til rot og missforståelser da.

"Gjestebruker" bør jo omdøpes til "Standardbruker", "Sekundærbruker" eller noe lignende, alt som ikke inneholder ordet "Gjest" i seg, og som kan tolkes som "en hvilken som helst tilfeldig bruker"... ;) 8)

Ja. Skulle nesten tro det var en uheldig oversettelse.

Er vel ikke de eneste som velger uheldige termer: Subaru og Toyota referer feks til hybridbatteri i manualen og i bilen for Solterra og bZ4X.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

torerik

Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 23:18Kia/Hyundai har endret til ett trykk for å slå av fartsvarslingen...! ;-)
Forbilledlig!

(Siste anmeldelse jeg så av EV9 trakk dette fram som negativt, men kanskje oppdatert etter det?)
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

TB

Sitat fra: torerik på søndag 20. oktober 2024, klokken 08:47(Siste anmeldelse jeg så av EV9 trakk dette fram som negativt, men kanskje oppdatert etter det?)
Funksjonen med å slå av lyd for farts varsling kom som en programvare oppdatering 25. sept til min Kona 2024.
Vil tro det også gjelder andre modeller.

Se https://elbilforum.no/index.php?topic=67626.0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. oktober 2024, klokken 19:43
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2024, klokken 14:54Det for da være grenser for å unnskylde VAG. Dette er noe som kunne vært løst på mange måter. Å ha felles profil er ikke en løsning, hele poenget med det er jo å slippe å justere sete, rygg, ratt osv.

"Feilen" er ikke alvorlig - men den kan være irriterende for dem som treffes av dette scenariet.
Og selv om jeg også mener dette er en "feil" - så er det ikke en feil i den forstand at det er en bug
i programvaren - det er mer noe VW har gjort med viten og vilje og levert noe som noen synes er dumt og burde vært løst på en annen måte-

Dette problemet blir dog liten mot det at man ikke kan stille inn en definert, standard profil på f.eks kjøremodus mot bruker. Faktisk resettes alt hver bidige gang man går ut av bilen. Det beytyr at man må gjennom en seanse hver bidige dag som for egen del er :

1. Trykk ok
2. Velg kjøremodus individuell
3. Skru av lane asisst og fartsholder


Det ville vært en dealbreaker for oss som bytter på å kjøre bilen ofte. Hvis dette har blitt standard over hele fjøla på VAG så forsvant interessen for biler fra den kanten totalt. Det kjipe med slike ting er jo at det ikke avdekkes ved prøvekjøring.

Ellers når det gjelder punkt 3 er det lovpålagt, det eneste produsentene kan gjøre er at det skal være lett å deaktivere. Var vel en produsent som gjorde det mulig å samle ting man vil deaktivere på en knapp, det er forbilledlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Tolker det som at det fungerer greitt i VW om man deler bruker i appen?

I Subaruen (som er likt som i bz4x) må vi ha samme bruker i appen, men det påvirker ikke profilene i bilen (de velges basert på nøkkel, og/eller fjes-gjenkjenning).

Vi har laget en "felles" app-bruker. Ikke elegant løst, men for en bil som benyttes innad i en familie har det ingen betydning.

Jeg spurte Subaru om hvorfor de hadde løst det slik. Svaret var gdpr/posisjonsdata/persondata-hensyn etc som man ikke skal ha tilgang til når andre bruker bilen.

Kunne absolutt vert løst mer elegant.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway

Sitat fra: Suverin på søndag 20. oktober 2024, klokken 11:57Jeg spurte Subaru om hvorfor de hadde løst det slik. Svaret var gdpr/posisjonsdata/persondata-hensyn etc som man ikke skal ha tilgang til når andre bruker bilen.
.
Da fikk du korrekt svar :+1: slik har det blitt - personvern og gdpr har ødelagt mye morro vi kunne gjøre i gml dager ;D

#søndagshumor

vinterdekk

Sitat fra: Boikott My Ass på lørdag 19. oktober 2024, klokken 13:08Dette må da være en bruker feil, kan da ikke være så jalla??

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bmqmal/frustrert-over-volkswagen-faar-ikke-brukt-appen-om-samboeren-har-kjoert-bilen


Volkswagen opplyser i en epost at de gir flere rettigheter til gjestebrukere den 22 januar 2025.

Sitat fra: VolkswagenHvilke tjenester blir tilgjengelig for påloggede gjestebrukere?

Påloggede gjestebrukere vil i fremtiden kunne bruke alle We Connect-/VW Connect-tjenester som hovedbruker har aktivert: Online-målimport/online-ruteimport, avreisetider, forvarming, lading, bilstatus inkludert dører og lys, biltilstandsrapport, temperaturvarsler.

Bruk av følgende tjenester er forbeholdt hovedbruker: Servicetimeplanlegging, låse og låse opp og Battery Care Mode.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Det som stod lengre ned var vel det viktigste?
Ikke noe problem for oss som uansett har felles app bruker, men fint for de som vil ha separate brukere. Da skal det nå fungere.

SitatUavhengig av hvem som var sist pålogget i bilen er We Connect-/VW Connect-tjenestene tilgjengelige for hovedbruker og påloggede gjestebrukere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:47
Sitat fra: Boikott My Ass på lørdag 19. oktober 2024, klokken 13:08Dette må da være en bruker feil, kan da ikke være så jalla??

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bmqmal/frustrert-over-volkswagen-faar-ikke-brukt-appen-om-samboeren-har-kjoert-bilen


Volkswagen opplyser i en epost at de gir flere rettigheter til gjestebrukere den 22 januar 2025.

Sitat fra: VolkswagenHvilke tjenester blir tilgjengelig for påloggede gjestebrukere?

Påloggede gjestebrukere vil i fremtiden kunne bruke alle We Connect-/VW Connect-tjenester som hovedbruker har aktivert: Online-målimport/online-ruteimport, avreisetider, forvarming, lading, bilstatus inkludert dører og lys, biltilstandsrapport, temperaturvarsler.

Bruk av følgende tjenester er forbeholdt hovedbruker: Servicetimeplanlegging, låse og låse opp og Battery Care Mode.

Er det riktig å forstå at gjestebruker ikke får låse/låse opp bil med app? Må de da ha keyfob for å få brukt bilen? Eller har ikke VW "keyless" for noen, så den må alltid være med?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:24Er det riktig å forstå at gjestebruker ikke får låse/låse opp bil med app? Må de da ha keyfob for å få brukt bilen? Eller har ikke VW "keyless" for noen, så den må alltid være med?

Er litt usikker på dette med opplåsing/låsing på app, da dette ikke finnes på min 2024 modell med programvareversjon 4.1. Kanskje det kommer med senere oppdateringer, eller kanskje det er bundet til maskinvarekonfigurasjon som jeg ikke har, eller kanskje dette ordnes via VW Connect.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA