Frustrert over Volkswagen: Får ikke brukt appen om samboeren har kjørt bilen

Startet av Boikott My Ass, lørdag 19. oktober 2024, klokken 13:08

« forrige - neste »

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Boikott My Ass på lørdag 19. oktober 2024, klokken 13:17
Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 13:12
Sitat fra: Boikott My Ass på lørdag 19. oktober 2024, klokken 13:08Dette må da være en bruker feil, kan da ikke være så jalla??

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bmqmal/frustrert-over-volkswagen-faar-ikke-brukt-appen-om-samboeren-har-kjoert-bilen

Selvsagt kan det være så ille! Er jo bil laget av VW! (Vapor Ware)  ;D  ;D  ;D

Hva har skjedd med Tysk perfeksjonisme?
Høres ut som "perfekt kaos"!

Nei, "ordnung muß sein" har mistet sin kraft! Synes det høres skikkelig flaut ut. Dessverre så viser heller ikke BS sin ydmykhet, men svarene ser ut til å vise en viss forakt for brukerne! Absolutt ikke bra!

Hadde krevd heving, hadde det vært meg! Det er totalt uakseptabelt!
Bosted Oslo

Øyvind.h

Merket det når jeg kjøpte første ID4, så løsningen var rett og slett å bare ha samme bruker i appen.
Ikke noe jeg går i fistel over. Infotainment viser jo automatisk personlig spotify, Google maps, podme osv speila fra telefonen.

Det eneste jeg savner er at setet og speil innstilles automatisk, men heldigvis justeres alt kjapt med knappen på setet.
Men ingen biler er perfekte dessverre. Selv ikke den som passer oss og våre behov best per i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Det for da være grenser for å unnskylde VAG. Dette er noe som kunne vært løst på mange måter. Å ha felles profil er ikke en løsning, hele poenget med det er jo å slippe å justere sete, rygg, ratt osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Er ikke noen god løsning å ha hver sin profil og full tilgang til posisjonsdata til den andre sjåføren (det er vel det VW prøver å unngå). Privatliv er en menneskerett. Men om gjestebrukeren kunne hatt apptilgang og aktivere hovedbrukeren uten at noen må gå ut i garasjen, da ville kanskje ikke dette vært noe problem?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 19. oktober 2024, klokken 15:25Er ikke noen god løsning å ha hver sin profil og full tilgang til posisjonsdata til den andre sjåføren (det er vel det VW prøver å unngå). Privatliv er en menneskerett. Men om gjestebrukeren kunne hatt apptilgang og aktivere hovedbrukeren uten at noen må gå ut i garasjen, da ville kanskje ikke dette vært noe problem?
Missforståelse på hvem som skulle ha tilgang til hva? En "gjestebruker" skal i utgangspunktet bare ha midlertidig tilgang, til hovedbruker velger å fjerne dette. Hovedbruker skal/må ha tilgang til å ta over når vedkommende ønsker.

Vedkommende trenger ikke tilgang til å se posisjonen til den andre brukeren, men må jo tillates å ha tilgang til å finne igjen bilen ved behov. Så kan man heller ha at man beskytter posisjonslogg på godkjente profiler (altså ikke gjestebrukere), frem til eier/hovedbruker aktiverer "find my car".
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 16:23
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 19. oktober 2024, klokken 15:25Er ikke noen god løsning å ha hver sin profil og full tilgang til posisjonsdata til den andre sjåføren (det er vel det VW prøver å unngå). Privatliv er en menneskerett. Men om gjestebrukeren kunne hatt apptilgang og aktivere hovedbrukeren uten at noen må gå ut i garasjen, da ville kanskje ikke dette vært noe problem?
Missforståelse på hvem som skulle ha tilgang til hva? En "gjestebruker" skal i utgangspunktet bare ha midlertidig tilgang, til hovedbruker velger å fjerne dette. Hovedbruker skal/må ha tilgang til å ta over når vedkommende ønsker.

Vedkommende trenger ikke tilgang til å se posisjonen til den andre brukeren, men må jo tillates å ha tilgang til å finne igjen bilen ved behov. Så kan man heller ha at man beskytter posisjonslogg på godkjente profiler (altså ikke gjestebrukere), frem til eier/hovedbruker aktiverer "find my car".

Artikkelen sier det finnes to type brukere. Hovedbruker og gjestebruker dvs. andre i husholdningen. Gjestebrukerene blir dermed permanente, og er ikke midlertidige.

Burde det vært hovedbruker og vanlig bruker og gjestebruker? Eller har artikkelen misforstått noe?

Men dette er en problemstilling jeg ikke har vært borti siden det bare er jeg som disponerer bilen min.

RJK

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 19. oktober 2024, klokken 16:41
Sitat fra: RJK på lørdag 19. oktober 2024, klokken 16:23

Artikkelen sier det finnes to type brukere. Hovedbruker og gjestebruker dvs. andre i husholdningen. Gjestebrukerene blir dermed permanente, og er ikke midlertidige.

Burde vært hovedbruker og vanlig bruker og gjestebruker.

Men dette er en problemstilling jeg ikke har vært borti siden det bare er jeg som disponerer bilen min.
Ja, det er vel og det jeg antyder det burde være. Volvo har jo "gjestebruker" med begrenset kraft i en oransje nøkkel. Typisk for å låne ut til ungdommen i huset, eller andre man ikke er helt trygg på hvordan de bruker en bil med mye krefter!

Skal man drive utleie/bildeling, vil det jo typisk være at man gir en gjestetilgang, men da uten at innstillinger huskes, slik det bør gjøres for hovedbruker og andre standardbrukere av bilen!
Bosted Oslo

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

vinterdekk

Her er det som står om bilens brukere i manualen til ID.4 2024 modell, det er altså tre bruker-typer:

Hovedbruker:
SitatBrukerrollen hovedbruker er beregnet på bilens eier eller en fast bruker av bilen, f.eks. en leasingtaker eller firmabilbruker. Det er bare hovedbrukeren som kan bestille og aktivere tjenestene for en bil.
Det kan kun være én hovedbruker per bil. Når en ny hovedbruker legitimerer seg for bilen, mister den eksisterende hovedbrukeren automatisk sin brukerrolle. Den eksisterende hovedbrukeren får informasjon om dette.

Gjestebruker:
SitatBrukerrollen gjestebruker er beregnet på alle andre brukere av bilen som ikke har brukerrollen hovedbruker, men vil lagre bilinnstillinger på en personlig brukerkonto. Gjestebrukeren kan bruke mobile online-tjenester i bilen på samme måte som hovedbrukeren. I appen kan gjestebrukeren bruke de mobile online-tjenestene med begrensninger.

Gjest:
SitatBrukerkontoen Gjest er ikke tilknyttet en person. Brukerkontoen Gjest er beregnet på anonyme brukere. Dette er personer som har tilgang til bilen, men som ikke logger på. Når brukerkontoen Gjest aktiveres i bilen, f.eks. ved å slette en valgt brukerkonto, logges alle påloggede brukere av midlertidig. De aktuelle bilinnstillingene lagres på brukerkontoen Gjest og opprettholdes inntil en annen brukerkonto blir valgt.

Det står ikke så mye i manualen om hva gjestebruker får eller ikke får lov til, men de har app-tilgang ut fra det jeg leser over.

Må vel teste for å finne ut på egenhånd hvordan det fungerer med flere brukere med app-tilgang på VW ID bilene.

vinterdekk

Sitat fra: Boikott My Ass på lørdag 19. oktober 2024, klokken 18:42Samme «problem» hos Skoda også?

Det står i artikkelen at dette gjelder for Skoda også.

——

Stusser litt over dette sitatet i artikkelen, for det står i brukermanualen at gjestebruker har app-tilgang til bilen (men med begrensninger).

SitatMin samboer, som er gjestebruker, har ikke tilgang til funksjonene i appen i utgangspunktet, så vi kan heller ikke benytte oss av hennes app.

???

daktari

Det er dårlig programmert, helt klart.

Workaround er enkel, man kan være pålogget appen fra mange telefoner. Biler med El-seter har også 2 memoryknapper for seteposisjon.

Så er det noe med tyskerne og personvern. Enda verre er den samtykke-boksen før hver kjøretur.

Det som jeg stusser mest på er at virker som ICE-VW ikke har disse teite tingene.

Ellers kan jeg nevne at BMW har løst dette, da har man forskjellige brukere som begge kan varme bilen etc. Men, man får ikke se hverandres kjøreturer i statistikken.

I bunn og grunn synes jeg dette er noe den enkelte eier burde kunne samtykke til, dvs dele alle data. Så får man heller skru av tilgang hvis man skal kjøre et sted partner ikke skal vite om. Bra å ha valget, men nå har VW valgt for alle.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. oktober 2024, klokken 14:54Det for da være grenser for å unnskylde VAG. Dette er noe som kunne vært løst på mange måter. Å ha felles profil er ikke en løsning, hele poenget med det er jo å slippe å justere sete, rygg, ratt osv.

"Feilen" er ikke alvorlig - men den kan være irriterende for dem som treffes av dette scenariet.
Og selv om jeg også mener dette er en "feil" - så er det ikke en feil i den forstand at det er en bug
i programvaren - det er mer noe VW har gjort med viten og vilje og levert noe som noen synes er dumt og burde vært løst på en annen måte-

Dette problemet blir dog liten mot det at man ikke kan stille inn en definert, standard profil på f.eks kjøremodus mot bruker. Faktisk resettes alt hver bidige gang man går ut av bilen. Det beytyr at man må gjennom en seanse hver bidige dag som for egen del er :

1. Trykk ok
2. Velg kjøremodus individuell
3. Skru av lane asisst og fartsholder

Det er mer enn 3 tastetrykk også - og dette gjentas hver eneste gang jeg setter meg inn i bilen.
Jeg er møkk lei hvordan VW designer software - og selv om jeg forstår at denne nye versjonen for mange oppleves bedre enn de tidligere som VW har levert til ID.4 (jeg har hatt den alle), så opplever jeg personlig at den har blitt verre over tid. Det var ingenting i de gamle versjonene jeg personlig savnet, men den nyeste versjonen har kommet med fartsvarsel - som jeg da vil ha av - de andre hadde ikke dette. Videre er bilen blitt mye mer ekstrem mhp moment ved start slik at jeg må velge ett annen kjøremodus enn standard på den nye, mens den gamle var ok i standard og jeg skiftet aldri kjøremodus der foruten å gå til traction når det var glatt.

Mao er det MER involvering av bruker i den nye, enn de gamle SW versjonene. Og som bruker vil jeg bare sette meg inn i bilen å kjøre - og den nye har gjort dette mer omstendelig - dessverre.

Så jeg ville kanskje gitt forrige SW versjon karakteren 6 og den nye 4 - selv om jeg sikkert har halve influenser verden imot meg ved å påstå at den siste versjonen faktisk er den verste.
Men ut fra kriterie funksjoner på det man trenger i hverdagen - så synes jeg at den nyeste er dårligst.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor man ikke har fokus på å gjøre det mest vanlige enkelt for brukeren.
Og det enkleste ville være å la brukeren få lagre en profil med sine innstillinger på alt - og der loven sa noe annet, f.eks med lane assist og fartsvarsel, så burde man selvfølgelig definere EN programmerbar (makro) knapp for ALT det man måtte ønske av innstillinger. Selvfølgelig burde man kode nøkkel mot bruker også slik at man slapp dette OK trykket hver bidige gang man satt seg inn i bilen. Hva er egentlig poenget med denne velkomsthilsen - man blir jo ikke blid av slikt - man blir jo bare sur av å se denne poppe opp hver gang man setter seg inn i bilen......

Så ja - VW har fortsatt mye å lære på SW......

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA