Hovedmeny

2024.38.X

Startet av geirci2, fredag 18. oktober 2024, klokken 03:03

« forrige - neste »

submarine

Intel Atom eller AMD Ryzen har fint lite med AP/FSD å gjøre annet visualisering på skjermen, de driver Infotainment-systemet og ikke sevkjøring.  AP/FSD drives av HW3/HW4 chips sammen med ett antall Nvidia GPU's.

What-a-watt

Hvem av disse kontrollerer innekamera?

kaistian

Sitat fra: What-a-watt på fredag 15. november 2024, klokken 21:06Hvem av disse kontrollerer innekamera?
Alle kameraene er koblet til FSD maskina. 

submarine

#48
Korrekt. Kameraer som vises på skjermen blir streamet over UDP til MCU CPU'en uavhengig av fabrikat av CPU.

CorsoDante

#49
Sitat fra: submarine på fredag 15. november 2024, klokken 19:56Intel Atom eller AMD Ryzen har fint lite med AP/FSD å gjøre annet visualisering på skjermen, de driver Infotainment-systemet og ikke sevkjøring.  AP/FSD drives av HW3/HW4 chips sammen med ett antall Nvidia GPU's.

Poenget her var jo å røyke ut deltaen som gjør at enkelte på HW3 har nagfrihet, mens andre fortsatt må ta i rattet - på høylys dag (selv om dette er såpass lavt moment at opplevd forskjell er omtrent neglisjerbar). Og da selvsagt på samme SW-versjon.

Det er neppe arbitrært hvem som har fått denne oppdateringen, men den ser ikke ut til å være avhengig av verken HW(AI) eller GPU (som selvsagt er bestemmende for deler av kodingen som kjøres). Da må det være noe annet (mvh. Cpt. Obvious). Noen andre som ønsker å driste seg frem med en alternativ forklaringsmodell?

Tipper at på sikt så vil alle med innenbordskamera få nyte nagfrihet, kanskje også etter mørkets frembrudd...
TMYP HW4 / TM3P Atom

Handyman

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. november 2024, klokken 19:34Nei, vi har Ryzen og har fortsatt ett snev av nag.
Hva mener du med snev? Får du ikke altid nag etter 15sek når du ikke holder fysisk i rattet (eks. holder rundt uten å være borti)?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Jo, må holde, men momentet nødvendig er minimalt. Så blir sjelden nag, men kommer alltid hvis jeg ikke holder med moment etter 15 sekunder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

OK, da er det likt som her. Nag utløses dersom det ikke er moment på rattet.
Men siden momentet som kreves er redusert så blir det sjelden nag så lenge en hånd hviler i rattet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt


turfsurf

Mere enn en fjær, mindre enn ti høns...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Samot282

På min HW3 Ryzen mener jeg fortsatt at det ikke er behov for berøring så lenge det er dagslys og kameraet oppfatter at du holder i rattet. Kamerat kan lures ved å f.eks. holde venstre hånd rett over std. styreposisjon og la tommel og pekefinger danne en ring rundt rattet uten å ha fysisk kontakt.

Handyman

Interessant om du kan bekrefte din antakelse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Samot282 på mandag 18. november 2024, klokken 10:35På min HW3 Ryzen mener jeg fortsatt at det ikke er behov for berøring så lenge det er dagslys og kameraet oppfatter at du holder i rattet. Kamerat kan lures ved å f.eks. holde venstre hånd rett over std. styreposisjon og la tommel og pekefinger danne en ring rundt rattet uten å ha fysisk kontakt.
Det må jeg teste. Har testet men da med hendene nede på rattet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Tesla er dårlige på å informere om endringer. De kan når som helst ha endret måten rattet oppfører seg på så lenge det fremdeles oppfyller kravene. Om dette er relatert til MCU prosessor, HW-versjon, eller noe annet er vel da egentlig uvesentlig. Annet enn å tilfredstille nysgjerrigheten.... ;)

ps. Virker litt tungvint å holde fingrene rundt rattet uten å berøre det.  :D

kaistian

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. november 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Samot282 på mandag 18. november 2024, klokken 10:35På min HW3 Ryzen mener jeg fortsatt at det ikke er behov for berøring så lenge det er dagslys og kameraet oppfatter at du holder i rattet. Kamerat kan lures ved å f.eks. holde venstre hånd rett over std. styreposisjon og la tommel og pekefinger danne en ring rundt rattet uten å ha fysisk kontakt.
Det må jeg teste. Har testet men da med hendene nede på rattet.
På min(som har Ryzen) hjelper det ikke hvor jeg har hendene, det må brukes fysisk makt for å unngå nag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA