Skal kjøpe 4-hjulstrekker familiebil til 4-500', hvilken bør jeg velge?

Startet av harruz, torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:28

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på fredag 18. oktober 2024, klokken 08:59Er jo mange kjekke 4x4 med lite baggasjerom som er perfekt for de uten små og hund. Verre om en har 3 små og hund
Viktig poeng  :+1:

Svk

Ang str,TS har jo ioniq,så str messing så funker vel det meste.4-500L er stort nok bag rom?

Ang kinesere BYD Polestar og MG,må vel anses å være etablerte?
Xpeng og Nio er godt på vei... resten bør en vel være litt skeptisk til?
Men aldri feil og kjøpe noe som har vært etablert i landet siden før en ble født selv

THE

Sitat fra: Svk på fredag 18. oktober 2024, klokken 09:11Ang str,TS har jo ioniq,så str messing så funker vel det meste.4-500L er stort nok bag rom?

Ang kinesere BYD Polestar og MG,må vel anses å være etablerte?
Xpeng og Nio er godt på vei... resten bør en vel være litt skeptisk til?
Men aldri feil og kjøpe noe som har vært etablert i landet siden før en ble født selv

TS har Ioniq5 som har greit bagasjerom, romslig kupè, 1600 kg tilhengervekt, raskt DC-lading, men snau nyttelast. Jeg synes ikke det er lett å konkludere med hva som er det egentlige behovet som TS har.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Eladdin - Elbilfareren

Man kan jo, når man bestiller Tesla MY, stille som villkår at ingen del av kjøpesummen skal gå til Trump-støtte?
Det blir det samme som at når man bestiller en Kinabil: da kan man stille som villkår at Kina ikke skal spionere på seg og at Xi ikke skal subsidiere fabrikken ved dette kjøpet, og be om en tilleggsfaktura for dette.

Easy peasy.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Svk

Er jo ikke bare Kina som subsidierer.Norge gjør jo dette med alle elbiler  ;)  ;)

RJK

Sitat fra: Svk på fredag 18. oktober 2024, klokken 14:15Er jo ikke bare Kina som subsidierer.Norge gjør jo dette med alle elbiler  ;)  ;)
Forskjellen er at Kina subsidierer bare kinesiske bilmerker, Norge subsidierer kjøp av elbil uansett hvor den er produsert, og av hvem!

Det første er konkurransevridende, det andre er altså likt for alle. Meget stor og viktig forskjell!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Subsidierer ikke elbil i Norge. Det er færre kjøpsavgifter.

Vi må betale høyere vegavgift.

Det blir som bensin Vs diesel fra pumpa, den ene har lavere avgifter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Om du ikke liker de koreanske i den klassen er det vel model y som gir beste elbilopplevelsen om du ikke skal opp i litt tysk premium med veldig rask lading og komfort.

Liker egentlig ingen av de du lister opp, elendig talegjenkjenning, dårlig ruteplanlegger, kort rekkevidde, treg lading, og generelt litt gammeldagse biler. Kanskje med unntak av nye ID4? Den skal være ganske bra.

RJK

Vært mange definisjoner på subsidier, som og har vært diskutert på elbil-forumet. Og konklusjonen er at det å gi avgiftsfritak på noen typer biler (elbiler) men ikke andre (bensin og dieselbiler), defineres som indirekte subsidier.

Jeg valgte å forholde meg til denne definisjonen, da jeg skrev innlegget.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 18. oktober 2024, klokken 16:29Vært mange definisjoner på subsidier, som og har vært diskutert på elbil-forumet. Og konklusjonen er at det å gi avgiftsfritak på noen typer biler (elbiler) men ikke andre (bensin og dieselbiler), defineres som indirekte subsidier.

Er ikke avgiftsfritak på elbiler. De har både vektavgift og MVA. At de ikke har CO2 avgift er jo fordi de ikke slipper ut CO2.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 18. oktober 2024, klokken 16:33
Sitat fra: RJK på fredag 18. oktober 2024, klokken 16:29Vært mange definisjoner på subsidier, som og har vært diskutert på elbil-forumet. Og konklusjonen er at det å gi avgiftsfritak på noen typer biler (elbiler) men ikke andre (bensin og dieselbiler), defineres som indirekte subsidier.

Er ikke avgiftsfritak på elbiler. De har både vektavgift og MVA. At de ikke har CO2 avgift er jo fordi de ikke slipper ut CO2.
Det er avgiftsfritak for mva for de 500K første! Og før det, var det fullstendig mva-fritak!

Nå må vi ikke bli helt historieløse her, bare fordi de har lagt på noen små avgifter, som andre biler og har, selv om det er høyere veibruksavgift for elbiler enn andre biler i personbil-segmentet!
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 18. oktober 2024, klokken 16:37Det er avgiftsfritak for mva for de 500K første! Og før det, var det fullstendig mva-fritak!

Nå må vi ikke bli helt historieløse her, bare fordi de har lagt på noen små avgifter, som andre biler og har, selv om det er høyere veibruksavgift for elbiler enn andre biler i personbil-segmentet!
Vi snakker vel om nåværende. At det er forskjellig avgiftsnivå på forskjellige drivlinjer er ikke noe nytt. Avgiftene er MVA (trinnvis på elbil), utslippsbasert og vektbasert på ale drivlinjer. Ingen subsidier å snakke om her.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

harruz

Nå var det ikke forhold knytta til avgifter jeg ville vi skulle prate om i denne tråden

Til alle som lurer; min fremdtidige familiebil, og som skal erstatte min Ioniq 5, er en bil som skal brukes primært til og fra jobb (for fruen) "drosjebilkjøring" for mine 15 og 17 år gamle ungdommer som skal til og fra på kamper-treninger m.m. OG en og annen langtur .Kjører ca 20000 pr år. Med andre ord, ganske standard greier. Har en kompis som akkurat bytta sin 3 år gamle Ioniq 5 i en splitter ny, fordi han vår så fornøyd. Jeg er veldig lite fornøyd med min, masse småfeil og feilvarsler har gjort  at jeg ikke har så lyst på ny. Mange biler jeg kan sikle litt på, men til syvende og sist, er det kjørekomforten, problemfri bileie og økonomi som er de viktigste tingene for meg. JEg har hatt elbil i mer enn 10 år, og til mitt bilhold er ikke ladefart så viktig. Svært sjeldent jeg lader andre steder enn hjemme og på jobb.
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

daktari

Du nevner kjørekomfort. EQB er komfy i Oslos veier. Men setene er harde. ID. 4 er god på landeveien, men ikke så bra over trikkeskinner. Enyaq kjenner jeg ikke. EV6 er ganske sporty med faste seter. iX og etron er komfy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA