Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW kan gå i streikemodus 1.12.24

Startet av Moas, torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. desember 2024, klokken 16:45
Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 14. desember 2024, klokken 11:18Du bør jo lese litt bakover i tråden her hva Moas kommer med av tall og påstander i flere av kommentarene sine. Ikke akkurat Saklig, nyansert og korrekt det han kommer med en del steder for å snakke ned andre merker enn det han liker selv. Hva kaller man slikt?
På forum som dette kjenner man sjelden motdebatantene godt. Da er det ganske håpløst å karakterisere de på noe som helst hvis.

Man kan kritisere utsagnene, de står der i klartekst. Synes man det blir for mye tåpelig er det bare å ignorere de.

Jeg reagerte bare på at E-Trond får en del pepper her fra deg når han slenger litt skarpt tilbake på Moas usaklige, unyanserte overdrivelser, mens Moas tilsynelatende slipper unna sin merkelige praksis her når du hever stemmen din. Ellers er jeg enig i mye av det du skriver. Jeg står fast på at slik praksis som enkelte merke entusiaster holder på med her mot andre merker, ødelegger mye av kvaliteten på forumet her. Det er ikke snakk om frihet til å mene hva man vil det dreier seg om - det bør være en selvfølge, men ofte bevisst spredning av feilinformasjon og sverting.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 15. desember 2024, klokken 19:19Jeg reagerte bare på at E-Trond får en del pepper her fra deg når han slenger litt skarpt tilbake på Moas usaklige, unyanserte overdrivelser, mens Moas tilsynelatende slipper unna sin merkelige praksis her når du hever stemmen din.
Jeg er ikke enig i kritikken fra Moas av ID.7. Det er en bil som er en klasse over Y, og som mangeårig VW eier kan jeg ikke skjønne at understellet skal være så dårlig. Men det er sak, ikke person.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. oktober 2024, klokken 13:36
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2024, klokken 12:06Bra de ansatte har arbeidstaker-organisasjon i ryggen slik at de ikke blir kastet rett på gata på kort varsel når det skal kuttes kostnader og omorganiseres.
Tipper det kommer flere justeringer i omstillingen til stadig større andel EV produksjon.

Problemet til VW er jo mangel på etterspørsel etter flere av modellene deres i enkelte markeder. De må være like effektive som kineserene for å lykkes,eventuelt tilby noe ekstra som ingen andre tilbyr. Tesla lever i sin egen verden og produserer til nisjemarked,mens kinesere og VW skal levere et bredt utvalg i flere segmenter til konkurransedyktige priser. Og på enkelte segmenter så møter VW både kinesere og Tesla.

Da blir det tøft..

Tesla leverer til et bredt publikum. Det ser en i Norge der bilene langt i fra er for spesielt intersserte. Om du egntlig mener at elbiler er en nisje i seg selv på verdensbasis, så har du rett. Men det er ikke slik jeg forstår deg.
VW gikk inn for elbiler helhjertet men snublet i startten. ID 3 var ikke ferdig utviklet særlig mht software, alt for spartansk innvendig og designet var bare så som så og ikke på høyde med vakre siste generasjoner av Golf.
ID 4 og 5 er enda verre designmessig og ID 7 en oppvisning i kjedsommelighet. Typisk er at ID 7 floppet i det kinesiske markedet. Der etterspør man spenstig design, nyskapende interiører og sofistikert digital funksjonalitet.
Jeg husker da bobla skulle erstattes. En prøvde seg med varianter med bobleteknologi (luftkjølt boksermotor plassert bak). Det var ikke før Golf kom at det ble fart på VW med også andre attraktive biler.
Oppskriften nå er en ny generasjon elbiler som lykkes i det kinesiske markedet. Disse vil lykkes også i andre markeder.
Intet tre vokser inn i himmelen. At også VW erfarer denne sannheten bøt ikke forundre noen. Med ny satsing kan VW opprettholde sin sterke situasjon, men må tåle nedlagte fabrikker (og ditto arbeisplasser) i en overgangsperiode.

ToWalkOrDrive

Klarer ikke helt å se at Tesla Model Y er et nisjeprodukt verken i Norge eller USA. I Norge selges det 10.000 flere biler av denne enn nr 2 på listen over mest solgte modeller i Norge 2024 så langt. I USA ligger den på 4. plass. VW har ingen modeller blant de 20 første. Diesel-gate er nok ikke glemt.

Jeg tror høye renter får ta en del skyld for elbilers nedgang i Europa. I mange land er elbiler dyrere enn bensinbiler, og fører derfor til høyere rentekostnader. Nå er rentene på full fart ned i Europa, mens det omtrent bare er i Norge de står stille. Virker som en i Norge setter de for sakte ned, som de satte de for sakte opp for et par år siden.

Nå har vi jo en handelskrig på gang med Kina, hvor og USA er involvert. Kan fort føre til at tyskerne får lettere konkurransevilkår i Europa. Men i Kina mister de nok en del salg. Dersom verden går mot mer elbiler så føler jeg VW ligger svært godt an, hvis en kan se på salgsstatistikkene i Norge som frampek på resten av Europa:

Tesla og VW-konsernet har 7 av de 10 første plassene på modell-oversikten over 2024 så langt. Finansavisen og andre rikinger kan gjøre så mye narr av ID4 og andre biler som de vil, men de selger bra - så bilene er bra.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Spørs om dieselgate har noe å si 10 år senere. Kanskje i USA? Kanskje noe nasjonalisme mtp bilvalg ettersom de har flere "egne" produsenter?

Nå har Musk ødelagt merkevaren Tesla for en stor andel kjøpere, men samtidig finnes det nok av kjøpere som ikke bryr seg om image eller som finner seg godt til rette med det nye imaget. Foreløpig virker det jo som Tesla selger biler, selv om det Musk har gjort med Tesla er langt verre enn det VAG gjorde med seg selv for 10 år siden.

Jeg tror ikke VAG kommer seg unna nedleggelse av enkelte fabrikker. De må følge bransjens endring, og den går jevnt og trutt i retning av EV selv om fossilbiler vil være med mange år til.
Selv om VAG hadde solgt 6,5 millioner biler ved utgangen av Q3, var det en nedgang på 2,8% fra året før. Faller salget med noen hundre tusen biler er det mindre jobb og logistikk. Og med dedikerte fabrikker for enkeltmodeller (Q8 e-tron?) er det kanskje bedre å stenge fabrikker uten fremtidsplaner enn å holde liv i dem.

De har visstnok levert 506.000 EV ved utgangen av Q3, som var en nedgang på 4,7% sammenlignet med året før. Men ordrereserven var 170.000 biler, så usikker på om det er produksjonsutfordringer som står for deler av fallet?
Dvs om salget ville økt om de hadde evnet å produsere og levere flere biler?

Jeg står fortsatt ved at det er bedre å ha bra ansattvern slik at folk ikke kan kastes på gata på dagen uten særlig rettigheter, enn den amerikanske tilnærmingen hvor du som arbeidstaker er verd omtrent null og niks. Maktbalansen blir alt for skjev, selv om en også kan finne eksempler på det motsatte der arbeidstaker-siden har for stor makt.

SitatThe automaker delivered 506,500 battery electric vehicles (BEVs) worldwide in the first nine months of 2024, down 4.7% from the same period last year. However, BEV order intake in Western Europe doubled by the end of September, with the order bank standing at around 170,000 vehicles.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. oktober 2024, klokken 13:36Tesla lever i sin egen verden og produserer til nisjemarked, mens kinesere og VW skal levere et bredt utvalg i flere segmenter til konkurransedyktige priser.

Det er motsatt. Model Y var verdens bestselgende bil i fjor og ligger an til å komme på andreplass på verdensbasis i år.  VW har ingen modeller nært toppen, verken i 2023 eller i 2024. VW selger likevel større antal biler totalt sett, selv om de ikke har noen av de mest populære enkeltmodellene. VW har altså mange biler som passer inn i mange små nisjer, mens Tesla lager én enkelt modell som passer veldig mange sine behov.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Syklist

Tesla har gjort det fornuftige med få karrosserivarianter og satset på teknologien i stedet.

Men de store konsernene som VAG og Stellantis har jo 15 forskjellige karroserier med samme tekniske basis i hvert segment.

Det er noen som sutrer over at nye og gamle Teslaer ser like ut, spesielt Model S.  Men det er greit nok, har man bra design kan man produsere det lenge uten å kaste bort penger på nye karrosseripresser.  (Saab og Volvo hadde jo mer eller mindre samme karosserier på 99/90/900 og 140-240 i over 20 år)

Tror det blir vanskelig for VW å unngå nedbemanning, de må effektivisere produksjonen på sikt.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: Syklist på mandag 16. desember 2024, klokken 14:51Tror det blir vanskelig for VW å unngå nedbemanning, de må effektivisere produksjonen på sikt.
Ja det må nedbemannes kraftig i VW. Og ja de har mye å lære av giga castingene til Tesla. TMY med foran bak casting og strukturelt batteri. Tenk hva de tjener ift til VW som pøser på med masse deler pr bilmodell. Slik går ikke i den nye EV verden, det var mer versjon 1.0 det tilbake i perioden før 2015 ish

tronde

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 21. desember 2024, klokken 17:54
Sitat fra: Syklist på mandag 16. desember 2024, klokken 14:51Tror det blir vanskelig for VW å unngå nedbemanning, de må effektivisere produksjonen på sikt.
Ja det må nedbemannes kraftig i VW. Og ja de har mye å lære av giga castingene til Tesla. TMY med foran bak casting og strukturelt batteri. Tenk hva de tjener ift til VW som pøser på med masse deler pr bilmodell. Slik går ikke i den nye EV verden, det var mer versjon 1.0 det tilbake i perioden før 2015 ish

Giga-castings er sikkert coolt helt til man får en passe stor smell. Blir det dyrt nok, kommer forsikringsprisen til å drepe de bilene. Vanlige løse deler kan produsenten tilpasse prisen på så den passer til "markedet", men det blir litt vrient når en del i praksis er halve bilen.

Med Teslas holdning til havarerte bærearmer, kan jeg nok stå over giga-castings en stund til.

E-Trond

Konfliktene ser ut til å være løst.
Men vet ikke helt om jeg synes fagforeningene har vunnet...
35000 personer må gå,og 2 fabrikker legges ned.
Ansatte må si ifra seg bonuser.

https://carup.se/klart-ikvall-35-000-jobb-forsvinner-pa-volkswagen/
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: E-Trond på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:27Konfliktene ser ut til å være løst.

Det var jo gode nyheter da for de som får beholde jobbene sine. Hadde ikke vært gøy å gå inn i jula med en slik usikkerhet.

Synd for byen Dresden da og Osnabrück. Dette er jo store fabrikker så det påvirker jo mange som ellers bor i de to byene. Men slik er verden - hard og brutal.

EU landene og US burde sett "faren fra røde copy Kina" lenge før og selv blitt mye flinkere til å produsere elbiler.

Det er litt flaut for kinabilene er jo stort sett copy paste fra de fine vestlige bygde bilene. De trenger ikke mange bil arkitekter der borte i Kina for de sitter jo stort sett å ser på biler av vestlige biler og kopierer de he he

Nå er jeg litt slem mot kineserne da men slik er det jo

Og da har jeg ikke snakket om at Xi som er @putin kompis (og dermed støtter @putin i Ukraina krigen) i tillegg subsidierer bilproduksjonen der borte... han spiller ikke reint men jukser han der XI

Vi i Norge burde innføre kina toll på EV vi også asap (helt likt med eu-landene)

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:49
Sitat fra: E-Trond på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:27Konfliktene ser ut til å være løst.

Det var jo gode nyheter da for de som får beholde jobbene sine. Hadde ikke vært gøy å gå inn i jula med en slik usikkerhet.

Synd for byen Dresden da og Osnabrück. Dette er jo store fabrikker så det påvirker jo mange som ellers bor i de to byene. Men slik er verden - hard og brutal.

EU landene og US burde sett "faren fra røde copy Kina" lenge før og selv blitt mye flinkere til å produsere elbiler.

Det er litt flaut for kinabilene er jo stort sett copy paste fra de fine vestlige bygde bilene. De trenger ikke mange bil arkitekter der borte i Kina for de sitter jo stort sett å ser på biler av vestlige biler og kopierer de he he

Og da har jeg ikke snakket om at Xi som er @putin kompis (og dermed støtter @putin i Ukraina krigen) i tillegg subsidierer bilproduksjonen der borte... han spiller ikke reint men jukser han der XI

Vi i Norge burde innføre kina toll på EV vi også asap (helt likt med eu-landene)

At Kina kopierer vestlige biler var nok sant for noen år siden - i dag så leder de utviklingen på langt de fleste områdene.
Så de leverer ikke bare biligere biler, de leverer også biler med teknologi som langt overgår vestlige på flere områder. Og da er det ikke snodig at Europeiske produsenter sliter.

Et at kjerneproblemene for Europeisk industri er nettopp at man ikke har tilgang på billig energi lenger. Dette er politisk bestemt som et ledd i klima avtaler. Og følgene av dette vil være nedbygging av Europeisk industri. Kina har tenkt helt annerledes - de har bygget opp sin industri og benyttet den energien man har til rådighet til enhver tid. Dermed har de også industrien tilgjengelig for rask omstilling til f.eks klima vennlige løsninger.  Sånn sett ligger kina en generasjon foran oss allerede og vil raskere enn oss i Europa klare å flytte sin industri over til klima vennlige løsninger.
Europa vil også være helt avhengig av kinesisk industri for å nå sine politiske klima mål.

Mange er nok ennå i fornektelse modus mhp Kina - man er for opphengt i det politiske bildet og styresettet og ser ikke hvilken vei det går

Draghi rapporten er således viktig for EU - den tegner et bilde av hvilke grep EU må ta fremover.

https://www.csis.org/analysis/draghi-report-strategy-reform-european-economic-model

De som har levd noen år husker vel Skoda - merket som alle lo av og der man ofte kunne høre : "Hvorfor kjøpe Skoda når man kan gå da" - Vel Kina produkter har gjort skrittet Skoda gjorde - bare tusen ganger bedre.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. desember 2024, klokken 09:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:49

At Kina kopierer vestlige biler var nok sant for noen år siden - i dag så leder de utviklingen på langt de fleste områdene.
Så de leverer ikke bare biligere biler, de leverer også biler med teknologi som langt overgår vestlige på flere områder. Og da er det ikke snodig at Europeiske produsenter sliter.

Et at kjerneproblemene for Europeisk industri er nettopp at man ikke har tilgang på billig energi lenger. Dette er politisk bestemt som et ledd i klima avtaler. Og følgene av dette vil være nedbygging av Europeisk industri. Kina har tenkt helt annerledes - de har bygget opp sin industri og benyttet den energien man har til rådighet til enhver tid. Dermed har de også industrien tilgjengelig for rask omstilling til f.eks klima vennlige løsninger.  Sånn sett ligger kina en generasjon foran oss allerede og vil raskere enn oss i Europa klare å flytte sin industri over til klima vennlige løsninger.
Europa vil også være helt avhengig av kinesisk industri for å nå sine politiske klima mål.

Mange er nok ennå i fornektelse modus mhp Kina - man er for opphengt i det politiske bildet og styresettet og ser ikke hvilken vei det går

Draghi rapporten er således viktig for EU - den tegner et bilde av hvilke grep EU må ta fremover.

https://www.csis.org/analysis/draghi-report-strategy-reform-european-economic-model

De som har levd noen år husker vel Skoda - merket som alle lo av og der man ofte kunne høre : "Hvorfor kjøpe Skoda når man kan gå da" - Vel Kina produkter har gjort skrittet Skoda gjorde - bare tusen ganger bedre.

Dette var da et veldig positivt bilde av Kina elbiler du beskriver da. 
Nesten så jeg synes det er litt urettferdig at det har blitt innført toll på Kina biler i eu og usa he he

Jeg tenker at det som blant annet står i denne nyheten på motor fra jan 24 greit oppsummerer situasjonen

https://www.motor.no/aktuelt/handelskonflikt-kina-vil-kanskje-toyle-elbileksporten/264121

Tror ikke vi to blir enige i denne saken og det er helt greit

Jalla

Det legges vel ikke ned noen fabrikker? Men produksjon flyttes for en del modeller, og produksjonsvolumet skal ned.
IG metall har vel innsett at de også måtte svelge noen kameler.

* VW går med på att hålla igång de tio bilfabriker som finns i Tyskland till och med 2030.

* Kapaciteten kommer att minska i åtminstone fem bilfabriker vilket motsvarar cirka 730 000 bilar.

* Arbetsstyrkan kommer att minskas med 35 000 under åren fram till 2030 men de ska kapas bort på "ett ansvarsfullt sätt".

* Produktionen av VW Golf ska flyttas från Wolfsburg och Tyskland till Mexiko.

* Produktionen av elbilarna ID.3, ID.4 och Cupra Born ska flyttas från fabriken i Zwickau till Wolfsburg och Emden.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/35-000-jobb-hos-vw-forsvinner-i-ny-uppgorelse/

arthur

Sitat fra: E-Trond på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:27Ansatte må si ifra seg bonuser.

"Tiltakene innbefatter at rundt 4000 ledere i Volkswagen kan se langt etter bonuser som tilsvarer omkring ti prosent av inntekten i 2025 og 2026, inkludert mindre bonuskutt mot slutten av tiåret."
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA