Klakkelyd når bremser etter bremseservice

Startet av 1ar, onsdag 09. oktober 2024, klokken 13:49

« forrige - neste »

RonnyØ

Har en lyd som høres voldsom ut fra tid til annen, og som jeg tror kan knyttes til bremsene.

Det høres av og til ut som hele drivenheten bak er løs. Det smeller og ramler raskt, typ 15-20 meter og raske, kraftige smell som man kjenner i gulvet i bilen. Det er akkurat som om ESPen jobber bak, mens bremsene jobber og «nøkker» i fremdriften. Typiske dype dunk, sånn som når klossene smeller på plass etter man bremser fremover og bakover.

Når den er varm, eller kjørt 20 + meter så virker det som forsvinner.

Har selvsagt vært hos Tesla, men lyden var ikke mulig å gjenskape (hverken for meg eller dem)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 21:59Har en lyd som høres voldsom ut fra tid til annen, og som jeg tror kan knyttes til bremsene.

Det høres av og til ut som hele drivenheten bak er løs. Det smeller og ramler raskt, typ 15-20 meter og raske, kraftige smell som man kjenner i gulvet i bilen. Det er akkurat som om ESPen jobber bak, mens bremsene jobber og «nøkker» i fremdriften. Typiske dype dunk, sånn som når klossene smeller på plass etter man bremser fremover og bakover.

Når den er varm, eller kjørt 20 + meter så virker det som forsvinner.

Har selvsagt vært hos Tesla, men lyden var ikke mulig å gjenskape (hverken for meg eller dem)

Ser for meg ett speedsensor-problem på en av hjula eller internt i en motor, som går over når det har blitt noen rotasjoner på drivverket.

Problemet er at det må fanges inn litt mer data, ta en film feks?
En titt i Service Modus før og etter dette har hendt, og se om det dukket opp noen feilmeldinger, kunne vært relevant det også.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1ar

Sitat fra: Klykken på onsdag 16. oktober 2024, klokken 10:08Bremserensen som slår inn..?

Se under "Brake Disc Wiping"
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-3DFFB071-C0F6-474D-8A45-17BE1A006365.html

Nei tror ikke det. Er veldig distinkt metallisk lyd hver gang bremse tråkkes inn i lav hastighet. Har avtale om prøvekjøring med tekniker nå så finner de nok ut av det.

Eladdin - Elbilfareren

Akkurat sånn var det på min Seat Mii også. Kommer av at det er en-et par mm klaring mellom metallgodset på bremsekloss og godset på caliper.
Å bruke tid på å 'avklare' dette med verksted er sløseri med alles tid.
Bruk heller tiden på å få litt møkk på lankene (helt ufarlig) på følgende måte:
jekk opp tessssselaen, skru av hjulene, se hvordan mekanikken på bremsene virker og er satt sammen.
Blir det for skummelt/heftig: spør nabokona om hjelp.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Hideyowife

Har aldri opplevd sånt på våre biler etter ca 100.000km på 3 år. Har heller aldri hatt "bremseservice". Bremsene på vår M3 med 62k på tellern ser nesten ut som nytt
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Electric cars in Norway

Sitat fra: 1ar på onsdag 16. oktober 2024, klokken 17:04
Sitat fra: Klykken på onsdag 16. oktober 2024, klokken 10:08Bremserensen som slår inn..?

Se under "Brake Disc Wiping"
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-3DFFB071-C0F6-474D-8A45-17BE1A006365.html

Nei tror ikke det. Er veldig distinkt metallisk lyd hver gang bremse tråkkes inn i lav hastighet. Har avtale om prøvekjøring med tekniker nå så finner de nok ut av det.
Blir spennende å høre årsaken, hold oss oppdatert  :+1: og har naf gjort feil så gi de tilbakemelding om det da

1ar

Som flere har vært inne på, selv han som tok en ekstra runde i køen for utdeling av kromosomer, så var det ikke noe galt. Han var enig i at det var veldig mye lyd men noe å forvente etter bremseservice for noen biler.
NAF hadde ikke gjort noe galt.

Electric cars in Norway

1ar....gi oss andre her inne en status da når du vet mer 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA