H484, Flere som venter på fremdriftsbatteri for I-Pase, batterigaranti ?

Startet av Torvald, onsdag 09. oktober 2024, klokken 13:10

« forrige - neste »

Torvald

Har I-Pase first Edtion 2018 modell. Stort sett fornøyd med tidligere support og service, MEN ! hva er vitsen med garanti på fremdriftsbatteri på 8 år/160.000 km. når det ikke kan leveres!
Batteri ble egentlig bestilt i april 24 hos Autostrada i Skien, da en stk. 25% modul av batteriet måtte byttes ut for andre gang. Så la Autostrada inn årene og henviste oss til Insigna og Motorpool i Oslo, lettvint for oss i Telemark.... 21.juni 24 kom det brev til oss, Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484, fra Billia JLR Norway AS. H484 begrenser bruk av bilen, og beskriver bilen som en rullende brannbombe. Etter utallige purringer på å få vite dato eller framdrift på batteribytte, får vi tilbud om å selge bilen for 300.000 eller 400.000 i innbytte på nyere bruktbil enn 2021 biler, Landrover eller Jaguar. Mange velger denne løsningen for å komme ut av I-Pace batteri-klemma.  Ved å forsinke/trenere garanti vil flere og flere gå for salg eller innbytte selvfølgelig.
Etter samtaler med med Insigna og Motorpool forstår vi det slik at I-pasene solgt i 2018 og 19 med batteri fra LG Chem, ønskes ut av bruk og kondemneres. Ganske vilt i et miljøperspektiv supere biler med noen få 10.0000 km kjørte km., hogges pga. manglende batteri eller manglende vilje til å bytte batteri. Med 5-6.000 solgte biler i 2018 0g 19 er det å bytte batterier ikke noe en produsent ønsker seg mest er jo lett å regne seg fram til. Sikkert bedre å kvitte seg med et problem og få solgt unna bruktbiler på lager. Et rykte sier at det står et jorde  fult av I-Paser i Stavanger, klare for hogging. Er det flere slike oppsamlingsplasser?
Dette er kanskje konspiratoriske tanker, men kanskje er det noen som kjenner til hva som er sant eller ikke sant! Er det i hele tatt noen som har fått nytt batteri i hht. H484 kampanjen der batteri skulle distribueres til forhandlere innen "kort" tid, dvs. etter 21.6.24 ?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Torvald på onsdag 09. oktober 2024, klokken 13:10Har I-Pase first Edtion 2018 modell. Stort sett fornøyd med tidligere support og service, MEN ! hva er vitsen med garanti på fremdriftsbatteri på 8 år/160.000 km. når det ikke kan leveres!
Batteri ble egentlig bestilt i april 24 hos Autostrada i Skien, da en stk. 25% modul av batteriet måtte byttes ut for andre gang. Så la Autostrada inn årene og henviste oss til Insigna og Motorpool i Oslo, lettvint for oss i Telemark.... 21.juni 24 kom det brev til oss, Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484, fra Billia JLR Norway AS. H484 begrenser bruk av bilen, og beskriver bilen som en rullende brannbombe. Etter utallige purringer på å få vite dato eller framdrift på batteribytte, får vi tilbud om å selge bilen for 300.000 eller 400.000 i innbytte på nyere bruktbil enn 2021 biler, Landrover eller Jaguar. Mange velger denne løsningen for å komme ut av I-Pace batteri-klemma.  Ved å forsinke/trenere garanti vil flere og flere gå for salg eller innbytte selvfølgelig.
Etter samtaler med med Insigna og Motorpool forstår vi det slik at I-pasene solgt i 2018 og 19 med batteri fra LG Chem, ønskes ut av bruk og kondemneres. Ganske vilt i et miljøperspektiv supere biler med noen få 10.0000 km kjørte km., hogges pga. manglende batteri eller manglende vilje til å bytte batteri. Med 5-6.000 solgte biler i 2018 0g 19 er det å bytte batterier ikke noe en produsent ønsker seg mest er jo lett å regne seg fram til. Sikkert bedre å kvitte seg med et problem og få solgt unna bruktbiler på lager. Et rykte sier at det står et jorde  fult av I-Paser i Stavanger, klare for hogging. Er det flere slike oppsamlingsplasser?
Dette er kanskje konspiratoriske tanker, men kanskje er det noen som kjenner til hva som er sant eller ikke sant! Er det i hele tatt noen som har fått nytt batteri i hht. H484 kampanjen der batteri skulle distribueres til forhandlere innen "kort" tid, dvs. etter 21.6.24 ?
Det der var en helt sjuk historie du beskriver. Takk for at du deler dette med oss her inne :+1:

Ingeniøren

Glad jeg har en bil med ok batteri...

Hele greia er jo trist. Jaguar lanserte en super bil og ble årets bil. Etter dette har det kun kommet minimale oppdatering og nå har de lagt ned produksjonen. Leverandøren gikk vel teknisk konkurs og nå er all import overtatt av Bilia.

Slik jeg leser det på I-pace forum UK bytter de batterier i England men det tar tid, der og. Tror det skyldes krangling mellom LG Chem og Jaguar på hvem som skal betale gildet, men kun mine spekulasjoner. Problemet har nok vært kjent lenge da det sies LG sto på bremsen når Jaguar ville øke lade hastigheten.

Om det er en trøst så er Jaguar ikke alene om problemene med LG batterier.

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Orbit

Sitat fra: Torvald på onsdag 09. oktober 2024, klokken 13:10Et rykte sier at det står et jorde  fult av I-Paser i Stavanger, klare for hogging. Er det flere slike oppsamlingsplasser? Dette er kanskje konspiratoriske tanker, men kanskje er det noen som kjenner til hva som er sant eller ikke sant!
De står i alle fall og venter på noe, om kanskje ikke hugging:
https://elbilforum.no/index.php?topic=59016.msg1146072#msg1146072
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

Sitat fra: Orbit på onsdag 09. oktober 2024, klokken 17:57
Sitat fra: Torvald på onsdag 09. oktober 2024, klokken 13:10Et rykte sier at det står et jorde  fult av I-Paser i Stavanger, klare for hogging. Er det flere slike oppsamlingsplasser? Dette er kanskje konspiratoriske :-1: tanker, men kanskje er det noen som kjenner til hva som er sant eller ikke sant!
De står i alle fall og venter på noe, om kanskje ikke hugging:
https://elbilforum.no/index.php?topic=59016.msg1146072#msg1146072
Kan sikkert stemme det siden de fleste sikkert velger innbytte bil i stedenfor å bytte batteri celler ( opptil flere ganger på samme bil  har jeg hørt)

Et sted må jo alle innbyttebilene plasseres før de hogges  :-X

Ingeniøren

En kollega hadde en Opel som skulle få nytt batteri pga brannfare. Tror det var LG Chem batteri her og. Var veldig glad og så for seg nesten nybil med nytt batteri, men ting trakk ut og når han sluttet et år senere hadde han fortsatt ikke fått byttet og hadde ikke fått dato....

Så Jaguar eiere er ikke alene om at ting tar tid....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. oktober 2024, klokken 14:57Så Jaguar eiere er ikke alene om at ting tar tid....
Men det gjør vel ikke saken mer legit? Er du blitt helt Norges talsmann for jaguar eller?

#torsdagseftahumor

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 10. oktober 2024, klokken 15:00
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. oktober 2024, klokken 14:57Så Jaguar eiere er ikke alene om at ting tar tid....
Men det gjør vel ikke saken mer legit? Er du blitt helt Norges talsmann for jaguar eller?

#torsdagseftahumor

Eeee nei, men antyder at de som har levert og garantert batteripakken i Jaguar, Opel mm nemlig LG Chem, kanskje er de som gjør at ting tar tid. Vil tro dette nå ligger i rettssystemet og alle vet det tar vinter og vår.

Men, som nevnt, det byttes batterier i England, så noe skjer. Norge er vel ikke et prioritert marked her muligens og Bilia er vel ikke bare glad for å ha fått denne saken i fanget når de overtok importen av JLR.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 11. oktober 2024, klokken 08:24
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 10. oktober 2024, klokken 15:00
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 10. oktober 2024, klokken 14:57Så Jaguar eiere er ikke alene om at ting tar tid....
Men det gjør vel ikke saken mer legit? Er du blitt helt Norges talsmann for jaguar eller?

#torsdagseftahumor

Eeee nei, men antyder at de som har levert og garantert batteripakken i Jaguar, Opel mm nemlig LG Chem, kanskje er de som gjør at ting tar tid. Vil tro dette nå ligger i rettssystemet og alle vet det tar vinter og vår.

Men, som nevnt, det byttes batterier i England, så noe skjer. Norge er vel ikke et prioritert marked her muligens og Bilia er vel ikke bare glad for å ha fått denne saken i fanget når de overtok importen av JLR.
Det tror jeg at Bilia ikke er så glade for nei... 

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 09. oktober 2024, klokken 16:26
Sitat fra: Torvald på onsdag 09. oktober 2024, klokken 13:10Har I-Pase first Edtion 2018 modell. Stort sett fornøyd med tidligere support og service, MEN ! hva er vitsen med garanti på fremdriftsbatteri på 8 år/160.000 km. når det ikke kan leveres!
Batteri ble egentlig bestilt i april 24 hos Autostrada i Skien, da en stk. 25% modul av batteriet måtte byttes ut for andre gang. Så la Autostrada inn årene og henviste oss til Insigna og Motorpool i Oslo, lettvint for oss i Telemark.... 21.juni 24 kom det brev til oss, Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484, fra Billia JLR Norway AS. H484 begrenser bruk av bilen, og beskriver bilen som en rullende brannbombe. Etter utallige purringer på å få vite dato eller framdrift på batteribytte, får vi tilbud om å selge bilen for 300.000 eller 400.000 i innbytte på nyere bruktbil enn 2021 biler, Landrover eller Jaguar. Mange velger denne løsningen for å komme ut av I-Pace batteri-klemma.  Ved å forsinke/trenere garanti vil flere og flere gå for salg eller innbytte selvfølgelig.
Etter samtaler med med Insigna og Motorpool forstår vi det slik at I-pasene solgt i 2018 og 19 med batteri fra LG Chem, ønskes ut av bruk og kondemneres. Ganske vilt i et miljøperspektiv supere biler med noen få 10.0000 km kjørte km., hogges pga. manglende batteri eller manglende vilje til å bytte batteri. Med 5-6.000 solgte biler i 2018 0g 19 er det å bytte batterier ikke noe en produsent ønsker seg mest er jo lett å regne seg fram til. Sikkert bedre å kvitte seg med et problem og få solgt unna bruktbiler på lager. Et rykte sier at det står et jorde  fult av I-Paser i Stavanger, klare for hogging. Er det flere slike oppsamlingsplasser?
Dette er kanskje konspiratoriske tanker, men kanskje er det noen som kjenner til hva som er sant eller ikke sant! Er det i hele tatt noen som har fått nytt batteri i hht. H484 kampanjen der batteri skulle distribueres til forhandlere innen "kort" tid, dvs. etter 21.6.24 ?
Det der var en helt sjuk historie du beskriver. Takk for at du deler dette med oss her inne :+1:


Nå er det vel også slik at når en bil får en skade, det være seg feil på batteri eller kollisjon så gjøres det en vurdering av hva som lønner seg - reparasjon eller skroting. Her kan vel fort bytte av batteri bli dyrere en dagens verdi på bilen.

Forholder det seg slik at du har tilbud om å lever inn din i bytte mot en 21 modell mot mellomlegg ene eller andre veien avhengig av kjøredistanse/utstyr ?

Tror ikke du vil merke særlig forskjell om du får et nytt batteri i din i forhold til det du har i dag, så slik sett ville jeg vurdert en annen bil i bytte. Litt avhengig selvfølgelig av hvor nøye du har vært med din og da spesielt hvor bra du har passet batteriet. Det finnes metoder å teste batteriet i en potensiell bytte bil som denne som du kan legge inn en klausul på:

https://aviloo.com/batteritest-for-privatkunde.html?utm_source=GoogleAds&utm_medium=NO-B2C-Search&utm_campaign=NO-B2C-Search&utm_id=NO-B2C-Search&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwyL24BhCtARIsALo0fSC1JjAOseUgPrzXe66yxDDcvuAJF5lU_jP5qJShwAUEeLMdIMaNlIIaAujtEALw_wcB
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

chargedup

Alle bilene som er tilbakekalt får tilbud om innbytte på 400' eller å selge bilen til 300' eller vente på nytt batteri. Utstyrsnivå eller tilstand på bil har ikke noe å si, såvidt jeg har forstått. Alle har ikke fått tilbudet enda, men jeg tipper alle kommer til å få det. Noen få har fått bittelitt høyere innbyttepris, men da har de sikkert også kjøpt en bil som forhandler har litt mer enn 100' i fortjeneste på.

Den jeg har lest har ventet lengst på batteri har ventet siden desember ifjor har fått time ila neste mnd. Ventetiden har variert veldig, men de som ikke er tilbakekalt har fått byttet moduler hele veien. Forhandlere gir heller ikke leiebil selv om bilen kun har 70% batterikap, hvis man ikke viser til lovverket eller er streng.

Tipper Jaguar/LG mener det er billigere for de å skrote bilen for 300' enn å bytte batteriet. Til kunde kostet å bytte batterikasse (bare kassen, ikke selve batteriet) 356' i 2021 (https://www.motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729). Nytt batteri ferdig skiftet koster garantert ikke mindre enn 500' (jeg tipper 600') nå idag til kunde og kostnaden for Jaguar er sannsynligvis noe rundt 300' (ink leiebilkostnader).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

chargedup

Dersom du kjøper en nyere Jaguar fra forhandleren får du 400' i innbytte for I-pacen din. Det kan være både brukte biler og nye biler, men sannsynligvis må man bytte inn i en bil som er dyrere enn 400'. Det sies vel at man også kan kjøpe Land Rover og få samme innbyttepris. Insignia (som var den største Jaguarforhandleren i Norge i 2018/2019) tilbyr dette, såvidt jeg vet, til så og si alle med tilbakekalling på batteriet.

Egentlig en helt ok deal med innbytteprisen i mine øyne. Ser at flere entusiaster har valgt å bytte inn i nyere I-pace og dersom de velger feks en 2024 mod får de nok også bittelitt mer enn 400' i innbytte.

Når jeg kikker på finn, ser egentlig det å selge bilen til Jaguar for 300' også helt ok ut. Selv om jeg gjetter (kun gjetting) på at de fleste tilbakekalte bilene er FE og dermed hadde nypris på over 900'. Såvidt jeg har skjønt, differensierer ikke Jaguar på kmstand/utstyrsnivå på de 300/400' man kan få.

God deal for de som hadde en bil som har gått 155'km, men selvfølgelig kjedelig for de som hadde en strøken garasjebil med 30'km på telleren.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ingeniøren

Ok. Enig, 400' på de vilkår er en bra pris. En nabo kjøpte en ny BMW elbil i våres og fikk 348' i innbytte for en bil som kun hadde gått 8'.

Veldig trist dog at en aluminiums bil, av god kvalitet og som kun trenger et nytt batteri, skal hogges.. :-1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 16. oktober 2024, klokken 14:24Ok. Enig, 400' på de vilkår er en bra pris. En nabo kjøpte en ny BMW elbil i våres og fikk 348' i innbytte for en bil som kun hadde gått 8'.

Veldig trist dog at en aluminiums bil, av god kvalitet og som kun trenger et nytt batteri, skal hogges.. :-1:
ikke hogges har jeg hørt....

Donorbiler...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA