Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sluker forvarming av batteriet i TMY strøm?

Startet av als77, tirsdag 08. oktober 2024, klokken 17:23

« forrige - neste »

als77

Er det slik å forstå at forvarming av batteri (inn mot supercharger) sluker strøm?

Har hatt to turer fra østlandet til sørlandet hvor jeg har startet med fullt batteri hjemmefra (gammel vane pga min 1.gen egolf) for så å komme frem med ca 40% rest. Har så startet med ca 80% på vei hjem, for så å observere at jeg må lade for å komme hjem igjen.

Jeg kan ikke se at det er føreforhold som er årsaken, ei heller høydeforskjell, så da lurer jeg på om forvarming tar så mye strøm at det er noe man egentlig bør unngå.

Oppfølging: (...) med mindre man har det travelt. Spørsmål 2: Hvor mye tid sparer man egentlig på å forvarme batteriet? (gitt en litt sen sommerdag/tidlig høstdag) Skal på langtur nedover Europa så da er det greit å vite om vi skal legge til forvarming eller overstyre det

turfsurf

Forvarming øker markant forbruket. Om det hjelper kommer an på hvor langt og fort du skal kjøre før lading. Nedover Europa på motorvei blir batteriet såpass varmt uansett. Samtidig er forvarmingen såpass smart at den ikke forvarmer mere enn nødvendig. Jeg ville bare navigert til neste ladestasjon og la bilen gjøre som den vil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: als77 på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 17:23Hvor mye tid sparer man egentlig på å forvarme batteriet?
Det kommer helt an på batterikjemien og hvor kaldt batteriet er. Er det kaldt nok tar noen batterier ikke lading i det hele tatt, da går den første tiden av ladeøkten kun til å varme opp batteriet, deretter begynner det gradvis smått å ta lading. Kan oppleves som en evighet dersom man har dårlig tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

als77

Takker. Har dere noe mer kjøtt på beinet (erfaringstall) i så måte?

Første gang så var utetemperaturen ganske grei (nær 20 grader tror jeg) og det var motorveikjøring, men bilen forvarmet likevel nesten en time i forveien hvis jeg husker rett (vel, den var litt av og på)

Går ladehastigheten ned til 100kW så er nok det ok, spesielt dersom vi legger inn en spisestopp (da er det jo ikke noen fordel å lade ekstra raskt, og nedover Europa så er det vel ikke så mange andre å ta hensyn til ifht å lade lenge heller), men 40-50kWh (slik jeg har på min gamle 1.gen eGolf) er mindre stas :p

Ser også ut til at TMYen bommer (litt ekstra) på batteriprosent når den forvarmer

Handyman

Det er så mange variabler at det er umulig å anslå tall.
Batteritemp (nattetemp)
Utetemp
Kjørelengde og hastighet før lading
Oppover/nedover
Kjørestil
Og kanskje det viktigste batteritype/kjemi.

Forvarming starter tidlig, men går av og på og effekten varierer etter hvor mye batteriet skal varmes. Følg med på forbruket så ser du fort når det stiger.

På en kort kjøretur før lading med iskaldt batteri så kan forbruket mangedobles.
Forvarming på slutten av en tur på flere timers kjøring øker bare forbruket for turen noen prosent, kanskje ingenting dersom kjøringen har vært på motorvei i når det ikke er kaldt ute.

Du kan kansellere forvarmingen ved å avvise varselet. Forvarming spiser rekkevidde og gir kun deg kortere ladestopp.

als77

Jeg skjønner at jeg spør i retning av "hvor mye koster en bil" hvor det er alt for mange variabler til at det er mulig å gi noe godt svar, og jeg husker den gangen vinterstid med min 1. gen eGolf hvor prosjektlederen min ringte og spurte om jeg kunne komme på et akuttmøte - 45min på motorvei var ikke nok for min eGolf til å kunne ta imot hurtiglading når det var nærmere 20 blå, så jeg måtte ringe og si at jeg dessverre ikke kunne delta på møtet (han syntes det var ustyrtelig stas siden han ikke akkurat var videre glad i elbiler)

For denne konkrete turen så er det snakk om TMY LR 2024, nedover Europa (så utetemp 15C eller opp, og nattetemp kanskje 10C - bortsett fra en liten tur oppi fjellene i Sveits), men vi vil unngå de verste motorveiene og kjørestilen er moderat

Bonusspørsmål: Er det mer enn 20% av batteriet om er "gjemt" mellom 80% og 100%? Jeg er overrasket over hvor stor forskjell det tilsynelatende er mellom 100% ladet og 80% ladet (ref over hvor jeg bruker 60% når jeg starter med 100%, men kanskje over 100% når jeg starter med 80% - selv om kjøreforholdene virket å være noenlunde like, noe de selvfølgelig ikke nødvendigvis var)

Handyman

Sitat fra: als77 på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 21:07For denne konkrete turen så er det snakk om TMY LR 2024, nedover Europa (så utetemp 15C eller opp, og nattetemp kanskje 10C - bortsett fra en liten tur oppi fjellene i Sveits), men vi vil unngå de verste motorveiene og kjørestilen er moderat
Neppe behov for varming av batteriet så lenge det ikke skal lades tidlig på dagen når batteriet er "kaldt".

Sitat fra: als77 på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 21:07Er det mer enn 20% av batteriet om er "gjemt" mellom 80% og 100%? Jeg er overrasket over hvor stor forskjell det tilsynelatende er mellom 100% ladet og 80% ladet (ref over hvor jeg bruker 60% når jeg starter med 100%, men kanskje over 100% når jeg starter med 80% - selv om kjøreforholdene virket å være noenlunde like, noe de selvfølgelig ikke nødvendigvis var)
Nei. 20% er 20% uansett hvor på SoC-skalaen det er. Forholdene blir "aldri" like. Å man kjøre motsatt vei er ikke det samme. Bare 50 høydementer vil kunne merkes. Andre forhold kan være trafikk, hastighet, vindretning mm. for ikke å snakke om fukt på veien. 

OlaM

En ting som muligens kan opplyse bonusspørsmålet er at batteriet har høyere spenning ved høyere ladenivå. Dermed kreves det færre ampere for å gi en gitt watt ut av motoren og mindre varmetap, så de øverste prosentene kan være mer effektive. Mulig det tas høyde for i visningen. Ellers kan forhold virke tilsynelatende like mens du hadde 5 m/s medvind den ene dagen og 5 m/s motvind den andre, så at det varierer en god del på "usynlige" variabler på samme tur er ganske vanlig.

På langtur så tenker jeg bare lad til 100% når du vil, bilen er til for å brukes. Kjekt når man har lading ved overnatting og kan time den til å være ferdig om morgenen. Du får det uansett tilbake i form av mindre ladebehov senere, du kan hoppe over stasjoner som viste seg å ha mye kø, du tåler omveier, kan velge treg 50 kW hvis Tesla utenfor kjøpesenteret er fullt men Clever har ledig osv.

Forvarming er viktig om vinteren siden du kan bli stående lenge på lav effekt, men på langtur i tosifret celsius gjør det null praktisk forskjell for min del. Men hvis du dropper det og bilen mener den trenger mer varme under ladingen, så aktiverer den jo batterivarming som dermed "stjeler" energi uansett. Så det er ingen grunn til å stresse for mye med det. Er det kjølig nok vær så får du jo varmen tilbake via varmepumpen uansett.

Jeg pleier å skru av forvarming hvis det er varmt i været og jeg vet at jeg skal lade ganske kort. Ellers er det bare å la bilen finne ut av det selv.
'21 3LR

als77

Takk igjen (x2).

Da tror jeg at jeg prøver uten forvarming og så ser det an (gitt at utetemperaturen er tosifret), dersom det blir veldig tregt å lade så får jeg heller krype til korset og la bilen forvarme.

Frem og tilbake er ikke det samme ja, vind kan jo selvsagt spille en stor rolle her. Jeg har ikke mye datagrunnlag å sammenligne med i så måte, bare stusset over at det gjentok seg to ganger.

Ifht høydemeter så er ikke det så fryktelig markant for mine turer tror jeg - ca 100m høydeforskjell (på min 1. gen eGolf så tar det ca 6% å "løfte" bilen 100m hvis jeg husker rett), men legger man sammen litt motvind (det sjekket jeg ikke), høydeforskjell og (for meg ikke merkbar) føre så kan det jo bli vesentlig - har bare ikke observert det samme på min 1. gen eGolf (som har tatt denne strekningen mange ganger).

Bonus-bonus; er det mulig å stille inn hvor lavt ned i % jeg tillater bilen å gå før den velger hurtiglading? Jeg kan legge inn den funksjonen på ABRP, men jeg klarer ikke å finne noe i bilen - hadde vært greit å si at bilen ikke skal gå under f.eks 15% når jeg kjører på ukjente alpeveier

Syklist

Bilen er ganske konservativ med valg av hurtiglader ved navigasjon på langtur i Europa. Dersom du vil unngå for tidlig forvarming og lade senere, kan du avbryte navigasjon og legge inn tiltenkt hurtilader som mål senere.

I motsetning til andre elbiler, tar Tesla også høydeforskjeller med i betraktning, så neppe noe problem på alpeveier, heller ikke med fjelloverganger i Norge. (I Sveits er det bra med ladeinfrastruktur, så der er det relativt uproblematisk.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Suverin

Sitat fra: als77 på onsdag 09. oktober 2024, klokken 15:31Bonus-bonus; er det mulig å stille inn hvor lavt ned i % jeg tillater bilen å gå før den velger hurtiglading? Jeg kan legge inn den funksjonen på ABRP, men jeg klarer ikke å finne noe i bilen - hadde vært greit å si at bilen ikke skal gå under f.eks 15% når jeg kjører på ukjente alpeveier

Jeg har ikke funnet den muligheten i Teslaen. Som du sier er det tidvis praktisk at man kan sette ønsket ankomst-SOC, både for ankomst ladestasjon og destinasjon!

Bruker det når jeg skal godt utenfor allfarvei og vil sikre at jeg har nok strøm når returen starter. Om du har ABRP-premium kan du koble Teslaen din til appen for live- forbruksdata m.m, legge opp ruta der med ønsket minimums-soc på ladere- og ankomst. Får dataene på telefonen ihvertfall, ikke på bil-skjermen.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Handyman

Du kan ikke sette ankomst SoC. Du kan navigere til et punkt rett ved laderen, så slipper du forvarming.
Hvis bilen beregner at du kommer frem, så kommer du frem. Det er ikke gambling som i mange andre biler.
Tesla bruker svært mange faktorer på å beregne forbruket. 

als77

Takk. Min (lille) erfaring med Tesla er at bilen er ganske god til å beregne, men ikke 100% pålitelig - den har klart å bomme med godt over 5% flere ganger (uten at jeg kjører som et svin) så derav spørsmålet om å kunne legge inn min SoC ved ankomst/lading (5% er dog en helt annen liga enn gjett-o-meteret i min gamle bil). Da får jeg bare følge med litt og overstyre ladestasjon dersom estimert SoC ved ankomst blir litt for lav etter min smak :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA