Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 09:24
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 09:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 21. november 2024, klokken 08:40
Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 08:30
Sitat fra: Orbit på torsdag 21. november 2024, klokken 08:25
Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 07:12Slik jeg tolker dette med typegodkejnningskravet så er 2G et minimumskrav ikke et absolutt krav.
2G er (ennå) et absolutt krav. Alle biler må støtte det, slik at eCall fungerer i områder med dårlig dekning på 3G og oppover. Så er det fritt frem for i tillegg støtte 3G/4G/5G/++ så eCall også virker når det er dårlig/ingen 2G-dekning.

Dere må bare holde på melder meg av nå. Min bil fra 2022, lansert 2021 har ikke 2G. Og NEI den søtter heller ikke nødanrop over 2G da den gjør dette over 4G/5G i hht typegodkjenning.

Over og ut.
Joccy :+1: tøff avskjed. Husker Obama slapp mic'en. Din var like bra.
Bare så synd at det han melder er feil! Støtter den 4G, støtter den samtidig 2G. Men så kan den gjøre "2G-ting" via 4G om 2G mangler...

Men motsatt, den kan gjøre flere 4G-aksjoner over 2G, der 3G og 4G mangler, men 2G finnes. Dog ikke alt selvsagt, både pga manglende støtte i 2G og pga av den lavere båndbredden og hastigheten!

;)

Gjelder som sagt å ha tunga i rette munnen, som jeg bruker å si/skrive! 8)

Dette forutsetter bakoverkompatibel 4G noe som ikke skjer av seg selv. 2G går på andre frekvenser. Det er jo derfor 2G legges ned for å utnytte frekvensspekteret, dette blandes ikke i en mixmaster som vaffelrøre. Tror det var Nkom som hadde en fin visuell fremstilling av dette men finner den ikke igjen..
Nå legges jo 2G ned for å frigjøre disse frekvensbåndene til 4G/5G. Og så må jeg og få melde at jeg aldri har hørt at en 4G-enhet, som dermed og skal støtte 2G og 3G, ikke støtter 2G-frekvensene.

Men, vet det har vært forskjeller på visse telefoner for hvilke bånd de hadde støtte for ut fra hvilket land de var solgt i, så kan nok sikkert variere litt. Men båndene som brukes i det området, skal støttes, om ikke det er kommet flere til i ettertid!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 09:29Godt jeg ikke trenger å reklamere da.  Du svarte kansje på autopilot uten å lese, noe du burde vurdere som representant for Elbilforeningen

Sorry, skjønner ikke hvordan jeg klarte å lese den meldingen helt motsatt. Vil presisere at meninger her inne er mine personlige, postet fra min private konto.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tronde

Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 07:12
Sitat fra: tronde på torsdag 21. november 2024, klokken 02:23
Sitat fra: Joccy på onsdag 20. november 2024, klokken 19:06
Sitat fra: tronde på mandag 18. november 2024, klokken 16:47Mye tyder på at du tar feil mht. tekonologien.

Kverrulering på feil mht. teknologien eller mener du at bilen min også vil slutte å virke? Det siste er et enkelt ja/nei spørsmål.

Ikke bilen i seg selv, den kommer nok til ha det helt fint, men det du skriver om "ei heller eCall". Den funker ikke uten 2g. Selv Nkom sier at den er knyttet til spesifikk teknologi.

Nkom sier de har vært i dialog med flere aktører for å vurdere konsekvensene av utfasingen av 2G-nettet, deriblant bilbransjen og kommuner.

De medgir likevel at akkurat eCall skiller seg litt ut:

– eCall reguleres av et europeisk regelverk som litt utradisjonelt er knyttet til en spesifikk teknologi. Normalt sett er regelverk teknologinøytrale, påpeker Vollstad.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/o37Ala/700-000-bilister-mister-noedsystem-naar-2g-nettet-forsvinner-neste-aar

Det er selvfølgelig ei stor blemme, men når bilprodusentene er pålagt å bruke 2g for den tjenesten er det ikke så merkelig at de la resten bilen på 2g også.

Vanlig fjernkonroll krever nesten ikke data, så det er ikke nødvendig med et raskere nett for biler som kun har enkle funksjoner. Bilbransjen er mye mer følsom for kostnader enn hvs mange synes å tro, og 2g kostet nok minst.

Siden du løper BIL sitt ærend, kansje ta med alt de sier?

Andersen i BIL påpeker imidlertid at det ikke er slik at internasjonale bilprodusenter automatisk forandrer de tekniske spesifikasjonene til en bil, bare fordi to teleoperatører i et lite land som Norge velger å fase ut 2G før alle andre i verden.

– Når man produserer en bil så forholder man seg til typegodkjenningskravet EU gir, og typegodkjenningskravet fra 2018 krever eCall på 2G, svarer han.

– Alle biler som selges i Norge er produsert i henhold til disse kravene, og det finnes ingen konverteringsløsning som løser problemet, sier Andersen.

Han medgir likevel at det er noen merker og modeller som har eCall på 4G/5G, men poengterer samtidig at dette ikke er pålagt av EU.

– Dette er fordi den enkelte produsent finner dette hensiktsmessig i forhold til funksjonalitet, ikke fordi typegodkjenningskravet fra EU krever det.

...

Eller tar BIL også feil her? Stikk i strid med sin egen agenda som er å svartmale nedstengingen mest mulig.

Slik jeg tolker dette med typegodkejnningskravet så er 2G et minimumskrav ikke et absolutt krav.

Heldigvis selger de biler med mer gummi på dekkene enn minimum mønsterdybde.

Jeg løper ingens ærend.

Veldig mye tyder på at eCall har et bakenforliggende system som faktisk krever 2g. Husk at 4g ikke er et telfoninett slik 2g er. 4g er et datanett som må ha støtte for IP-telefoni for å kunne overføre tale. Det er lenge siden EU ble kritisert for å låse eCall til teknologi fra Qualcomm, og det tyder også på innelåsing.

Jeg er i alle fall ikke så bastant i mine uttalelser som det du er, så får du tolke det som du vil. Ut i fra det jeg har lest, tyder likevel mye på at EU har driti seg ut litt vel mye da de fastsatte kravene. eCall er både tale og dataoverføring, så det er fort gjort å lage en krasj der.

tronde

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. november 2024, klokken 06:27
Sitat fra: tronde på torsdag 21. november 2024, klokken 02:23Vanlig fjernkonroll krever nesten ikke data, så det er ikke nødvendig med et raskere nett for biler som kun har enkle funksjoner. Bilbransjen er mye mer følsom for kostnader enn hvs mange synes å tro, og 2g kostet nok minst.
Tror du har glemt hvor tregt 2G kan være. Det er ikke bare båndbredde men også latency. Og funksjoner som bl.a Tesla har som streamer video kan du bare glemme med 2G.

Selvfølgelig er kun 2G billigst, men det er uansett pennypinching. Man får tross alt 4G i enheter til under tusenlappen, hvorav 4G modemet maks koster hundrelappen inn til produsenten.

Det er derfor jeg skrev "biler som kun har enkle funksjoner". Fjernkontroll krever i praksis ingen båndbredde, streaming er noe helt annet.

Du vil nok bli overrasket over hvor gniene bilbransjen er hvis de ser muligheten til å spare selv minimale beløp på en gitt funksjon.

tronde

Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 09:46
Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 07:12Slik jeg tolker dette med typegodkejnningskravet så er 2G et minimumskrav ikke et absolutt krav.
2G er (ennå) et absolutt krav. Alle biler må støtte det, slik at eCall fungerer i områder med dårlig dekning på 3G og oppover. Så er det fritt frem for i tillegg støtte 3G/4G/5G/++ så eCall også virker når det er dårlig/ingen 2G-dekning.

Dere må bare holde på melder meg av nå. Min bil fra 2022, lansert 2021 har ikke 2G. Og NEI den søtter heller ikke nødanrop over 2G da den gjør dette over 4G/5G i hht typegodkjenning.

Over og ut.
Bare så synd at det han melder er feil! Støtter den 4G, støtter den samtidig 2G. Men så kan den gjøre "2G-ting" via 4G om 2G mangler...

Men motsatt, den kan gjøre flere 4G-aksjoner over 2G, der 3G og 4G mangler, men 2G finnes. Dog ikke alt selvsagt, både pga manglende støtte i 2G og pga av den lavere båndbredden og hastigheten!

;)

Dette forutsetter bakoverkompatibel 4G noe som ikke skjer av seg selv. 2G går på andre frekvenser. Det er jo derfor 2G legges ned for å utnytte frekvensspekteret, dette blandes ikke i en mixmaster som vaffelrøre. Tror det var Nkom som hadde en fin visuell fremstilling av dette men finner den ikke igjen..
Nå legges jo 2G ned for å frigjøre disse frekvensbåndene til 4G/5G. Og så må jeg og få melde at jeg aldri har hørt at en 4G-enhet, som dermed og skal støtte 2G og 3G, ikke støtter 2G-frekvensene.

Men, vet det har vært forskjeller på visse telefoner for hvilke bånd de hadde støtte for ut fra hvilket land de var solgt i, så kan nok sikkert variere litt. Men båndene som brukes i det området, skal støttes, om ikke det er kommet flere til i ettertid!

De legger ned 2g for å frigjøre frekvenser, det er korrekt.

Derimot er det ikke en naturlov som sier at 4g som bruker 2gs gamle frekvenser vil fungere på samme måten, for det gjør den nemlig ikke. 2g er et nettverk for tale som kan overføre noe data. 4g er et rent datanettverk som i seg selv ikke skjønner noe av tale. Tale over et 4g nett krever at man bruker IP-telefoni som en tilleggsfunksjon. Tidlige 4g-telefoner gjorde ikke det, så de blir like brukbare å snakke i som en 2g-telefon når nettet slukkes selv om frekvensene er de rette.

Frekvenser kan brukes til mye. De kunne teknisk sett like godt blitt brukt til analog radio som til mobiltelefoni, selv om dekningsområdet ville blitt begrenset på grunn av høye frekvenser.

Jeg skjønner veldig godt hvorfor teleselskapene vil frigjøre 2g-frekvensene, for alt som har med radio å gjøre er mye mer komplisert i Norge på grunn av vår topografi, enn i andre europeiske land.

RJK

Sitat fra: tronde på torsdag 21. november 2024, klokken 19:25
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 09:46

Over og ut.

;)

De legger ned 2g for å frigjøre frekvenser, det er korrekt.

Derimot er det ikke en naturlov som sier at 4g som bruker 2gs gamle frekvenser vil fungere på samme måten, for det gjør den nemlig ikke. 2g er et nettverk for tale som kan overføre noe data. 4g er et rent datanettverk som i seg selv ikke skjønner noe av tale. Tale over et 4g nett krever at man bruker IP-telefoni som en tilleggsfunksjon. Tidlige 4g-telefoner gjorde ikke det, så de blir like brukbare å snakke i som en 2g-telefon når nettet slukkes selv om frekvensene er de rette.

Frekvenser kan brukes til mye. De kunne teknisk sett like godt blitt brukt til analog radio som til mobiltelefoni, selv om dekningsområdet ville blitt begrenset på grunn av høye frekvenser.

Jeg skjønner veldig godt hvorfor teleselskapene vil frigjøre 2g-frekvensene, for alt som har med radio å gjøre er mye mer komplisert i Norge på grunn av vår topografi, enn i andre europeiske land.

Tenker du har tolket meg feil her. Det jeg sa, var at en sambandsenhet som støtter 4G, støtter 2G og.

Jeg skrev aldri at de da vil kunne bruke 4G på 2G-frekvensene. Det er de jo i utgangspunktet ikke laget for. Derav presiseringen om at nye frekvensområder ikke nødvendigvis var støttet på gamle enheter.

Og her vil jo 4G på gamle 2G-frekvenser, være som nye frekvensområder (for 4G). Det vil da kun være nye enheter som støtter det, med mindre de gamle kan SW-endres til å bruke disse. Om det vil skje, er jeg dog veldig i tvil om...

8)
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: tronde på torsdag 21. november 2024, klokken 18:58Du vil nok bli overrasket over hvor gniene bilbransjen er hvis de ser muligheten til å spare selv minimale beløp på en gitt funksjon.
Det er jo akkurat poenget mitt. Synes ikke «vi andre» skal betale for at noen bilprodusenter har vært gniene.

Dette er en situasjon de selv har satt seg i, kun for å spare småpenger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 19:33Tenker du har tolket meg feil her. Det jeg sa, var at en sambandsenhet som støtter 4G, støtter 2G og.

Dette stemmer ikke. Man kan gjøre det, men ett rent 4G chipset støtter ikke 2G.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. november 2024, klokken 21:07
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 19:33Tenker du har tolket meg feil her. Det jeg sa, var at en sambandsenhet som støtter 4G, støtter 2G og.

Og hvor mange "rene" 4G sambandsenheter finner man? Stort sett alltid ser jeg at de er kombi-enheter.
Bosted Oslo

Idiot

Sitat fra: tronde på torsdag 21. november 2024, klokken 19:25Jeg skjønner veldig godt hvorfor teleselskapene vil frigjøre 2g-frekvensene, for alt som har med radio å gjøre er mye mer komplisert i Norge på grunn av vår topografi, enn i andre europeiske land.

Norge har sine utfordringer med topografi ja men dette med frekvensspekteret kan jeg ikke se noen sammenheng med disse utfordringene er universelle og alle land vi sammenligner oss med har det samme behovet for mobil, TV, samband osv.  Det er rett og slett begrenset med plass til mobil, TV og alt annet innenfor gitt anvendbart frekvensspekter.. Dette er noe som bare blir mer og mer krevende, jeg har litt erfaring med RF i disse frekvensområdene. Dette har lite med topografi å gjøre så vi trenger ikke konspirere noe mer om norske teleselskaper sin motivasjon for å stenge 2G noe mer enn andre land. 

tronde

Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 23:54
Sitat fra: tronde på torsdag 21. november 2024, klokken 19:25Jeg skjønner veldig godt hvorfor teleselskapene vil frigjøre 2g-frekvensene, for alt som har med radio å gjøre er mye mer komplisert i Norge på grunn av vår topografi, enn i andre europeiske land.

Norge har sine utfordringer med topografi ja men dette med frekvensspekteret kan jeg ikke se noen sammenheng med disse utfordringene er universelle og alle land vi sammenligner oss med har det samme behovet for mobil, TV, samband osv.  Det er rett og slett begrenset med plass til mobil, TV og alt annet innenfor gitt anvendbart frekvensspekter.. Dette er noe som bare blir mer og mer krevende, jeg har litt erfaring med RF i disse frekvensområdene. Dette har lite med topografi å gjøre så vi trenger ikke konspirere noe mer om norske teleselskaper sin motivasjon for å stenge 2G noe mer enn andre land. 

Det krever vanligvis flere sendere å gi god dekning i et område med vanskelige radioforhold, enn der hvor det er gode forhold. Selv om man senker effekten må man jobbe mye mer for å oppnå god dekning uten at man går tom for frekvensressurser. Jeg kan ikke se at det er noen konspirasjon? De norske selskapene har hittil gjort en god jobb, men med flere tjenester øker også behovet for radiospektrum som gjør at de ikke forstyrrer hverandre. Hvis ikke topografien trøbler det til, burde resten av Europa ha mye større hastverk med å legge ned enn hva de tydeligvis har. Mengden av folk og trafikk er mye større der, enn her hos oss.

tronde

Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 22:08

Og hvor mange "rene" 4G sambandsenheter finner man? Stort sett alltid ser jeg at de er kombi-enheter.
Teleoperatørene publiserer fremdeles lister over telefoner som støtter 4g tale i deres nett, så du kan sikkert finne noen som ikke gjør det nå også.

2g og 4g bygger ikke på samme teknologi, så det er ikke noe merkelig at de ikke er grunnleggende kompatible selv om det går an å snakke og sende data med de fleste av dem. De første 2g telefonene kunne ikke bruke annen type data enn SMS og cell broadcast, og mange av dem støttet ikke det heller selv om funksjonene var med fra dag en. Det var først med edge at 2g fikk snev av reelle datamuligheter.

For dem som vil se starten av GSM bekrevet på norsk i 1995 av folk som var med på å skape det. Link til Nasjonalbiblioteket.

https://www.nb.no/items/cabb6939973f653678d0fbd6d5cecc6a?page=0

tronde

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. november 2024, klokken 21:02
Sitat fra: tronde på torsdag 21. november 2024, klokken 18:58Du vil nok bli overrasket over hvor gniene bilbransjen er hvis de ser muligheten til å spare selv minimale beløp på en gitt funksjon.
Det er jo akkurat poenget mitt. Synes ikke «vi andre» skal betale for at noen bilprodusenter har vært gniene.

Dette er en situasjon de selv har satt seg i, kun for å spare småpenger.
Så lenge kravet for å oppfylle eCall forutsetter at enhetene testes etter normer som krever 2g / 3g  og ikke noe annet, er det ikke så veldig merkelig at de også har forutsatt at 2g vil være der. Jeg skulle like å vite hvordan noen kan si at de støtter eCall på 4g når det ikke finnes normer som beskriver hvordan de skal testes for å vise samsvar. Det er mye på grunn av disse normene som kun støtter 2g / 3g at EU har fått lettere panikk nå.

Vi kan godt synes at det er veldig dumt, men det er en realitet at noen har blemma skikkelig da kravspekken ble skrevet.

turfsurf

Det blir nok flere og flere etter hvert som 2G slukkes. Men det jeg ville få frem var at det er ikke noe automatikk i at 2G støttes av en 4G enhet. Det er to teknisk forskjellige ting, det er ikke automatikk i det.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. november 2024, klokken 05:18

Det blir nok flere og flere etter hvert som 2G slukkes. Men det jeg ville få frem var at det er ikke noe automatikk i at 2G støttes av en 4G enhet. Det er to teknisk forskjellige ting, det er ikke automatikk i det.
Turf.... :+1: Takker for info. Ja dette 2g temaet leser jeg i alle innlegg at dere er jo nærmest eksperter på dette temaet. Det er fint at dere derfor deler på deres kunnskap. Jeg kan lite om dette temaet.

Nå har jeg et spm. Nå som det nå har gått politikk i dette temaet fra både AP og FRP og kanskje flere partier jeg ikke vet om, vet nå noe om kostnadene det vil være å drifte 2G i Norge helt frem til det først skal slukkes i EU? Er det laget noen rapporter på dette nå nylig? Ja jeg vet poenget med å fjerne 2g er å gi mulighet for mer nyere 5g nivåer og xxxx jeg ikke vet teknisk om men noen må vel ha satt opp et regnestykke på kostnadene med å fortsatt drifte 2g? Det å fase ut 2g for nyere 5g xxxx osv vil da måtte behandles som en «ikke prissatt faktor» i envdlik kostnads analyse. 

Men hva er kostnaden med å drifte 2g? 

Vet st t politikerne dette kan de jo lettere vurdere å enten bevilge penger til fortsatt drift eller ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA