Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: TB på mandag 30. september 2024, klokken 15:17"Løsningen" er å utsette stengningen, for å unngå missfornøyde kunder.
Det er løsningen for bilprodusentene ja. For mobilnett-operatørene er det ekstra kostnader. De vil frigjøre frekvensene til 5G og slippe vedlikehold av gammelt utstyr.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: TB på mandag 30. september 2024, klokken 15:17Teknisk sett burde det være enkelt å oppgradere biler med 2G og 3G til 4/5G.

Tesla har eksempelvis oppgradert Model S til en fornuftig pris.

Spørsmålet er om bilprodusentene tar seg bryet med å gjøre det. Det er mulig flere moduler må byttes, og tilgjengeligheten er begrenset, mye må demonteres og monteres for å oppgradere.

"Løsningen" er å utsette stengningen, for å unngå missfornøyde kunder.

Poenget er vel at det på mange biler IKKE er mulig å oppgradere. Mao ikke enkelt,men umulig ifølge produsentene.

turfsurf

Umulig nekter jeg å tro, men alt for dyrt det kan jeg være med på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. september 2024, klokken 17:16
Sitat fra: TB på mandag 30. september 2024, klokken 15:17Teknisk sett burde det være enkelt å oppgradere biler med 2G og 3G til 4/5G.

Tesla har eksempelvis oppgradert Model S til en fornuftig pris.

Spørsmålet er om bilprodusentene tar seg bryet med å gjøre det. Det er mulig flere moduler må byttes, og tilgjengeligheten er begrenset, mye må demonteres og monteres for å oppgradere.

"Løsningen" er å utsette stengningen, for å unngå missfornøyde kunder.

Poenget er vel at det på mange biler IKKE er mulig å oppgradere. Mao ikke enkelt,men umulig ifølge produsentene.

Ja, det er umulig fordi de ikke har brukt ressurser på å utvikle en slik  oppgradering. Det er selvfølgelig ikke umulig å utvikle en slik oppgradering.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

eisa01

Sitat fra: Orbit på søndag 29. september 2024, klokken 09:45Det kompliserer også at EU fremdeles krever at e-Call fungere på 2G (men kan også velge å bruke andre teknologier i tillegg). Når de skal styre teknologien på slikt detaljnivå, burde det også vært krav om at modemet var en standardisert enhet, som lett kan oppgraderes i ettertid.
Det er allerede bestemt at e-Call fungere på 4G fra 2026, så EU har oppdatert reguleringen allerede. Det er vel heller ingenting som har stoppet folk fra å støtte senere standarder, bortsett fra at europeisk bilbransje ikke kan teknologi og satser mer på å lobby politikere

Ble rimelig oppgitt når jeg fant ut dette etter å ha sett Dagsnytt 18, BiL er nok bekymret for regningen på reklamasjoner de må ta på kappen siden de ikke har opplyst om dette i markedsføringen. Dette er verre enn FM-DAB-overgangen, men uten grunn. Har vært kjent i evigheter at 2G skal stenges ned

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:32024R1180
Mer enn ett år siden de hadde høring om det til og med:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13845-Vehicle-safety-updated-standards-for-in-vehicle-emergency-call-systems-eCall-_en

Case in point, VW mente 2026 var for tidlig i høringen...
De ba om 2029 for allerede typegodkjente bilmodeller, det er heldigvis fra 2027 i den faktiske implementeringen

automat

Sitat fra: Joccy på mandag 30. september 2024, klokken 14:45
Sitat fra: automat på mandag 30. september 2024, klokken 12:49Når det gjelder andre onlinetjenester:
Har man kjøpt bil de siste 8-10 årene som ikke kommuniserer på 4G, så har man brydd seg så lite om onlinetjenester at man ikke fortjener bedre.

Akkurat dette blir for enkelt. Du skal jo åpenbart ikke måtte være IoT og Mobildatanerd for å kunne handle en bil å forvente at den er kompatibel med nærmeste fremtid. Det blir spennende å se hva forbrukerrådet og forbrukertilsynet osv kommer frem til. I Norge har vi 5 års reklamasjon mot feil og mangler som fort kan bli gjeldende her.

Det skal ikke så mye teknologikunnskap til for å spørre selger om bilen er online med 4G.

Og så er det selvfølgelig et interresant spørsmål om fravær av 4G er en mangel i forhold til forbrukerkjøpsloven. Spiller nok inn hva slags innformasjon som ble gitt før salget.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hanche

Sitat fra: automat på mandag 30. september 2024, klokken 21:15Det skal ikke så mye teknologikunnskap til for å spørre selger om bilen er online med 4G.
Det er ikke teknologikunnskapen det står på, men om man overhode kommer på at dette er et relevant spørsmål.

Elbiler er høyteknologi, eller markedsføres i hvert fall som det, og da er det naturlig å tenke at de følger moderne standarder.

Har du innsikt i hvor sendrektig indusitrien kan være med å ta i bruk ny teknologi, er nok tanken litt mer nærliggende. Men jeg ser liten grunn til å bebreide bilkjøperne at de ikke tenkte på å spørre om dette.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Gazer75

For min 2020 e-Golf er det slutt på alle online funksjonar når 2G er slått av. Då er den jo også meir enn 5 år gammal så dette har nok VW spekulert i. Så langt eg forstår har VW ingen planar om å tilby oppgradering av modul til sine bilar. Usikker om alle bilane i ID serien har 4G eller ikkje.

Eg hadde vel e-Call funksjon i ein 2010 Polo første gong. Trur og Car-Net eksisterte den gongen, men meiner det var ekstra utstyr.

Ser folk seier at 2G frekvensane blir flytta over til 5G. Då hjelper det lite om bilar kjem med 4G modul. Dekninga blir dårlegare enn i dag.

Telefonen min som sikkert er fullt brukande etter at 2G nettet er borte vil mangle dekning mange plassar sidan den kun har 2G/3G/4G støtte. 4G er dårlege greier langs vegane mange stader. Mange tunnelar har ikkje noko anna enn 2G dekning, så om desse får 5G så hjelper det meg lite.
Einaste grunn til at eg skulle byte er om batteriet blir for dårleg eller at viktige appar som BankID krev nyare Android versjon.
2020 e-Golf (2023-)

sjokomelk

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 05. oktober 2024, klokken 13:22Ser folk seier at 2G frekvensane blir flytta over til 5G. Då hjelper det lite om bilar kjem med 4G modul. Dekninga blir dårlegare enn i dag.
I Norge er det 7 frekvensbånd som brukes for mobiltelefoni.
700MHz - Nylig tatt i bruk. Brukes av 5G, men kan også brukes av LTE (4G) hvis en operatør ønsker.
800MHz - Brukes av LTE (4G).
900MHz - Det opprinnelige GSM-nettet. Brukes i dag av både GSM (2G) og LTE (4G).
1800MHz - Det andre frekvensbåndet for GSM tatt i bruk på slutten av 90-tallet. Brukes i dag av LTE (4G).
2100MHz - Opprinnelig for UMTS/3G. Brukes i dag av LTE (4G) og 5G NR.
2600MHz - Et av de første til å bli brukt av LTE (4G), og brukes kun til dette for øyeblikket.
3600MHz - Nylig tatt i bruk til 5G NR.

(I tillegg kommer 450MHz som ble brukt av NMT tidligere, men der har kun Ice/Lyse en blokk for LTE (4G), og denne frekvensen er obskur og brukes kun av deres eget utstyr.)

En veldig forenkling av alt er at lavere frekvens har større rekkevidde ved samme effekt. Så i teorien vil en sender på 700MHz 5G NR gi bedre dekning enn en sender på 900MHz GSM.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gazer75

Ikkje veit eg... dekninga med Ice+ og Telia på 4G er veldig dårleg mange plassar. I mange tunnelar her på vestlandet har eg ofte kun 2G dekning. Kanskje ikkje telefonen min, Galaxy S8, støttar frekvensar i bruk på mange sendarar?

Kva med eldre modular i bilar som har 2G/3G/4G? Vil dei kunne bruke frekvensar som var til 2G/3G når den vart produsert på 4G?
2020 e-Golf (2023-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Gazer75 på søndag 06. oktober 2024, klokken 01:41Kva med eldre modular i bilar som har 2G/3G/4G? Vil dei kunne bruke frekvensar som var til 2G/3G når den vart produsert på 4G?
Nei, slik jeg forstår det, vil det ikke gå. Men er dog ikke helt sikker da.... Noen andre her inne som vet?

TB

Frekvensene til mobiltelefoni og 2G,3G,4G og 5G har endret seg flere ganger, og det er variasjoner mellom ulike land og verdensdeler?

Vil anta produsentene av selve radio delen har laget mottakeren generelle, slikt det er forholdsvis enkelt å endre hvilken frekvenser som skal benyttes. Men, om det kreves fysiske endringer, på filter og antenner eller om det bare kreves endringer i programvaren skal jeg ikke si for sikkert. Trolig er det løst på flere ulike måter av ulike produsenter.

Selv en programvare endring for å støtte andre frekvenser kan være utfordrende nok om modulen er eldre med begrenset støtte fra opprinnelig utvikler.

Dette i de tilfeller hvor 4G mottaker finnes, men ikke støtter dagens og morgendagens frekvenser som benyttes til 4G. Oppgradering fra 2G til 4G vil alltid kreve ny maskinvare.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

Når et modem støtter et gitt frekvensbånd, så vil det i utgangspunktet virke på alle standarder som modemet klarer.
Altså at et 4G-modem vil takle 4G på 3G og 2G frekvenser så lenge det støtter frekvensene.

Men så kan det være teknologiske skjær i sjøen som gjør at et gitt modem allikevel ikke virker med en nyere standard på et gitt frekvensbånd. Og utfasing av 2G relativt upløyd mark, så da blir svaret: I utgangspunktet vil det virke, men kanskje ikke allikevel.

Hvis teleoperatørene bruker 2G-frekvensene til 5G, så er man like langt, siden de færreste biler har 5G-midem. Men det vil hjelpe for 5G-telefonen som er inne i bilen.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Gazer75

Mitt problem med stenginga er at vi ignorerer EU. Folk seier at bilbransjen har vore klar over dette i mange år, men saker er jo at kravet i EU har vore 2G og ein 4G modul er nok heilt klart dyrare. Produsentane vil nok spare der dei kan, og med ein reklamasjonsrett på 5 år så har dei nok spekulert i dette.
Vi kan ikkje forvente at produsentane skal endre praksis kun for lille Norge.

For min der er det ikkje krise, men trist å miste fjernstyring og info om batteristatus.
Ein del bilar blir nok mykje hardare ramma enn ein e-Golf. Har lest om andre dyrare bilar som mister mykje av funksjonane i infotainment systemet. Online basert navigasjon osv.

Det som irriterer meg er at VW virkar ignorere kundar som har bilar før ID serien. Dette kan slå ut begge vegar. Folk blir så forbanna at dei går til eit anna merke neste gong, eller dei rett og slett byter til ein ID.
Ville ikkje ha noko problem med å kanskje måtte ut med nokre lappar for ein ny modul. Litt slik som Tesla gjorde når dei gav folk ein oppgradering til 4G i eldre bilar.

Verste er jo Nissan som slo av heile systemet. Om det også gjeld nyare Leaf så er det tullete.
2020 e-Golf (2023-)

automat

Hvor mange bilprodusenter baserer egentlig infotainment og navigasjon på 2G? Det bør jo minimum skje på 3G, som jo allerede er lagt ned i Norge og flere andre land.

2G egner seg for enkle kommandoer og statusoppdateringer, og ikke så mye mer enn det. Jeg syns man bør være ryddig på hva man mister.

Tjenester som Carplay og Android auto bruker mobiltelefonens 4G/5G-tilkobling og vil ikke være berørt av nedstengingen.

Onlinetjenster utover eCall er jo noe som i stor grad har kommet med elbiler. Med tanke på utbredelsen av elbiler i Europa for noen år siden, så skjønner jeg at bilprodusentene ikke legger så mye energi i problematikken.

Dette vil i stor grad være et særnorsk problem, der to faktorer tilsammen  slår uheldig ut. Vi har mange gamle elbiler og vi er tidlig ute med 2G-stenging.

Så er eCall som lovpålagt tjeneste en egen problematikk oppe i dette.

Spørsmålet er vel egentlig hvor lenge utvikling i telekombransjen skal settes på vent på grunn av sendrektige bilprodusenter.

Jeg er i hvertfall interresert i at 5G-telefoner skal få bedre dekning.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA