Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Joccy på søndag 29. september 2024, klokken 19:21Er ikke plass til alt vi ønsker i aktuelle frekvensbånd så det er ikke så enkelt som å tviholde på gammel moro da frekvensbåndene ikke er en utømmelig ressurs. Jeg jobber en del med RF og kjenner på hvordan dette snevres inn med tiden.

2G eller fullt utbygd 4G og 5G burde være et enkelt valg om man stiller premissene riktig. Dette har vært varslet lenge, og det er heller ikke noe som bare skjer i Norge men stort sett hele Europa.

Men EU har det jo fortsatt som krav...virker jo snodig at ett land skal fjerne dette da

Idiot

Hva da EU krav? EU hatt ingen krav til å holde liv i 2G.  Resten av Europa stenger 2G de kommende årene. Tilgjengelig frekvensdpekter er universelt, dette er ikke en unik norsk utfordring.

hELgenen

Sitat fra: Joccy på søndag 29. september 2024, klokken 19:56Hva da EU krav? EU hatt ingen krav til å holde liv i 2G.  Resten av Europa stenger 2G de kommende årene. Tilgjengelig frekvensdpekter er universelt, dette er ikke en unik norsk utfordring.

EU har satt krav om 2G på eCall - har de  ikke? Og dette kravet er fortsatt gyldig - er det ikke?
I så fall er det snodig at EU ikke også har satt krav til hvor lenge hvert enkelt land må holde liv i 2G for å dekke det andre krav om eCall som EU selv har vedtatt. Men det kan jo være slik i EU at det venstrearmen gjør det vet ikke høyrearmen noe om - så da kan man forby A den ene dagen og legge inn påbud om A den neste med sammenfallende gyldighet. For meg fremstår dette som ren og skjær idioti der landene ikke klarer å bli enige om hva som skal gjelde og hvor lenge det skal gjelde.

Idiot

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. september 2024, klokken 20:34
Sitat fra: Joccy på søndag 29. september 2024, klokken 19:56Hva da EU krav? EU hatt ingen krav til å holde liv i 2G.  Resten av Europa stenger 2G de kommende årene. Tilgjengelig frekvensdpekter er universelt, dette er ikke en unik norsk utfordring.

EU har satt krav om 2G på eCall - har de  ikke? Og dette kravet er fortsatt gyldig - er det ikke?

Ikke så vidt meg bekjent. Hvor har du dette fra? Min 2022 modell går på 4G da er det jo rart at den i det hele tatt har skilter pg kjører på norske veier... Dette er bare tull tøys og tøv fra bilbransjen som nå har solgt og fortsatt selger biler som går på 2G. Dette har vært kjent i flere år. Selvfølgelig holder de nå på å drite på seg i allerede dårlige tider. For min del må gjerne BOS gå konk etter alle kravene som nå kan komme, de har jo aldri gjort noe annet enn å loppe folk for penger.

Sånn jeg tolker det har SVV innført Ecall som en del av PKK uten at det er et krav. Så dette tar jeg med knusende ro, jeg tipper det blir unntak for Ecall over 2G. 

Edit:

Slukking av nettverk: Gir ikke PKK-mangel på eCall
At eCall ikke fungerer når 2G-nettet stenger ned, vil ikke gi PKK-mangel.

https://www.motorbransjen.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8033

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. september 2024, klokken 09:45En annen sak er den fremdeles dårlige dekningen med 4G, på vei opp til hytta er det fremdeles mange områder hvor jeg ser telefonen kun har 2G dekning.

Det er fordi 2G legger beslag på de lave frekvensområdene med lang rekkevidde. Når 2G på 900Mhz legges ned kan 900Mhz-båndet brukes til 5G dekning isteden, som da blir like bra.

800Mhz brukes allerede til 4G men er ikke tilgjengelig overalt. Jeg bruker 4G på det båndet på hytta da jeg er for langt unna senderen (ca. 10-11km) til å ta inn de høyere frekvensbåndene. Alternativet for god hastighet (får ca. 30Mbit/s nå) er Starlink men det bruker litt vel mye strøm.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

SitatDette er bare tull tøys og tøv fra bilbransjen som nå har solgt og fortsatt selger biler som går på 2G. Dette har vært kjent i flere år. Selvfølgelig holder de nå på å drite på seg i allerede dårlige tider
Joccy :+1: du har sikkert rett i dette. Men er det rett av Norge som nasjon å ikke samkjøre seg med andre land ift å endre teknologi krav? Bør ikke slikt harmoniseres? Jeg mener det og derfor bør ikke 2G fjernes enda i Norge

hELgenen

Sitat fra: Joccy på søndag 29. september 2024, klokken 22:25
Sitat fra: hELgenen på søndag 29. september 2024, klokken 20:34

Ikke så vidt meg bekjent. Hvor har du dette fra? Min 2022 modell går på 4G da er det jo rart at den i det hele tatt har skilter pg kjører på norske veier... Dette er bare tull tøys og tøv fra bilbransjen som nå har solgt og fortsatt selger biler som går på 2G. Dette har vært kjent i flere år. Selvfølgelig holder de nå på å drite på seg i allerede dårlige tider. For min del må gjerne BOS gå konk etter alle kravene som nå kan komme, de har jo aldri gjort noe annet enn å loppe folk for penger.

Sånn jeg tolker det har SVV innført Ecall som en del av PKK uten at det er et krav. Så dette tar jeg med knusende ro, jeg tipper det blir unntak for Ecall over 2G. 

Edit:

Slukking av nettverk: Gir ikke PKK-mangel på eCall
At eCall ikke fungerer når 2G-nettet stenger ned, vil ikke gi PKK-mangel.

https://www.motorbransjen.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8033

Selvfølgelig kan bilbransjen i EU bruke 4G,men EU kravet ligger til minimum 2G,og da lager EU fortsatt biler med 2G. Norge har ingen bilproduksjon. Mao må vi forholde oss til EU og hva de leverer. Eller skulle Norge satt seg på bakbeina og sagt nei til salg av biler med kun 2G eCall?

Slik jeg ser det er eCall utenfor vår kontroll i Norge og vi må forholde oss til den verden som er der ute. Stenger vi 2G så stenger vi eCall.

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 30. september 2024, klokken 06:11Joccy :+1: du har sikkert rett i dette. Men er det rett av Norge som nasjon å ikke samkjøre seg med andre land ift å endre teknologi krav? Bør ikke slikt harmoniseres? Jeg mener det og derfor bør ikke 2G fjernes enda i Norge

Det er bare mannen fra bilimportørene som snakker sånn og fremstiller Norge i et så dårlig lys. Det er bare bilimportene som snakker om at resten av Europa tidligst begynner å stenge fra 2030. Dette er bare tull, resten av Europa er tydeligvis i gang og planlegger å stenge 2G frem mot 2029-30. Mye sprikende informasjon men jeg finner heller ikke noe informasjon som støtter bilimportørmannen på noen måte.

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. september 2024, klokken 07:38Selvfølgelig kan bilbransjen i EU bruke 4G,men EU kravet ligger til minimum 2G,og da lager EU fortsatt biler med 2G. Norge har ingen bilproduksjon. Mao må vi forholde oss til EU og hva de leverer. Eller skulle Norge satt seg på bakbeina og sagt nei til salg av biler med kun 2G eCall?

Slik jeg ser det er eCall utenfor vår kontroll i Norge og vi må forholde oss til den verden som er der ute. Stenger vi 2G så stenger vi eCall.
Som et opplyst I-Land burde man kunne forvente som et minimum at dette ble opplyst av selgerne så hadde flere hatt valgmuligheten. Det finnes bilprodusenter som har løst dette og redusert det ned til et begrenset antall årganger som ikke lar seg oppgradere. Så helt tydelig at det for noen begynner å bli mer klamt enn hos andre.
Det er jo bilbransjen selv som sier at de fleste av disse bilene aldri vil kunne oppgraderes, da hjelper det jo heller ikke å utsette nedstenging, da må det i sa fall utsettes til alle nyere biler er borte fra veiene. 

Alle gnåler om eCall men hva med forbrukerettighetene til alle som de siste åra har kjøpt en bil i god tro om at den er oppdatert, kompatibel og forberedt for en forventet levetid på 10 år +? Selv kunne jeg lett ha ofret eCall men å sitte igjen med en tilnærmet analog bil i dag uten navigasjon og andre ting man forventer som en selvfølge er jo ganske mye verre spør du meg. Det blir spennende å følge fortsettelsen å se hva slags krav som kommer tilbake på bilbransjen som bevisst har holdt kjeft om denne kjente overgangen. Det er jo ren svindel. 

Ingeniøren

Sidene det snakkes om eCall er det kun nød-knappen og ting rundt denne som rammes, eller faller all kom med bilen med app ut for de som har basert seg på 2G ?

Knapp kan jeg leve uten men litt krise om jeg mister kontakt med bilen...

Edit: Ser ut som jeg har 4G, men enig med de som mener det er elendig med informasjon men trolig fordi det er veldig dårlig reklame for de som forsatt henger på 2G....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Idiot

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 30. september 2024, klokken 08:33Sidene det snakkes om eCall er det kun nød-knappen og ting rundt denne som rammes, eller faller all kom med bilen med app ut for de som har basert seg på 2G ?

Nettopp, og dette er svært varierende så hvis ikke det ligger noe konkret info ute på imporørtens side må du kontakte de. F.eks BOS som jeg mistenker er ganske hardt rammet selv sier, du må kontakte de så der er det nok ganske dårlig stemning. Andre merker som har en plan på dette har informasjon liggende ute som f.eks Volvo.

Daniel_0007

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 30. september 2024, klokken 08:33Sidene det snakkes om eCall er det kun nød-knappen og ting rundt denne som rammes, eller faller all kom med bilen med app ut for de som har basert seg på 2G ?

Edit: Ser ut som jeg har 4G, men enig med de som mener det er elendig med informasjon men trolig fordi det er veldig dårlig reklame for de som forsatt henger på 2G....

På stellantis bilene så kjøres alt på 3g, nå 2g, så gjelder app og på de men de sier de jobber med løsning for å få byttet ut til 4g men spørs om det vil gjelde bilene over 5 år og.
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Bilbransjen ber her for sin syke mor, så det er bare å stenge ned 2G. Og bilprodusenter som de siste årene ikke har klart å få tjenestene sine over på 4G/5G fortjener all den pepper de kan få.

Når det gjelder eCall har man altså bilprodusenter som i 2018 kom med en ny/oppgradert bilmodell, som krever ny typegodkjenning. Og så baserer de seg på teknologi som kun virker på 2G, og ikke er kompatibel med 4G. Mulig de sparte noen kroner der og da, men det er ren strutsetankegang.

Det blir sagt her at eCall ikke vil gi feil på PKK, og det er jo forsåvidt logisk. Det er jo ikke eCall i bilen som slutter å fungere. Men verkstedet vil jo ikke ha mulighet til å kontrollere det. (Da måtte de i tilfelle ha sin egen 2G basestasjon.)

Hadde bortfall av eCall vært et stort sikkerhetsproblem, så regner jeg med at nødetatene hadde vært på banenen. Det har ikke jeg sett noe til. Bilbransjen bruker nok argumenter om sikkerhet og lovpålagte tjenster for alt det er verdt. Selv om det er egen sendrektighet som er det egentlige problemet.

Når det gjelder andre onlinetjenester:
Har man kjøpt bil de siste 8-10 årene som ikke kommuniserer på 4G, så har man brydd seg så lite om onlinetjenester at man ikke fortjener bedre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Idiot

Sitat fra: automat på mandag 30. september 2024, klokken 12:49Når det gjelder andre onlinetjenester:
Har man kjøpt bil de siste 8-10 årene som ikke kommuniserer på 4G, så har man brydd seg så lite om onlinetjenester at man ikke fortjener bedre.

Akkurat dette blir for enkelt. Du skal jo åpenbart ikke måtte være IoT og Mobildatanerd for å kunne handle en bil å forvente at den er kompatibel med nærmeste fremtid. Det blir spennende å se hva forbrukerrådet og forbrukertilsynet osv kommer frem til. I Norge har vi 5 års reklamasjon mot feil og mangler som fort kan bli gjeldende her.

TB

Teknisk sett burde det være enkelt å oppgradere biler med 2G og 3G til 4/5G.

Tesla har eksempelvis oppgradert Model S til en fornuftig pris.

Spørsmålet er om bilprodusentene tar seg bryet med å gjøre det. Det er mulig flere moduler må byttes, og tilgjengeligheten er begrenset, mye må demonteres og monteres for å oppgradere.

"Løsningen" er å utsette stengningen, for å unngå missfornøyde kunder.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ingeniøren

Sitat fra: TB på mandag 30. september 2024, klokken 15:17Teknisk sett burde det være enkelt å oppgradere biler med 2G og 3G til 4/5G.

Tesla har eksempelvis oppgradert Model S til en fornuftig pris.

Spørsmålet er om bilprodusentene tar seg bryet med å gjøre det. Det er mulig flere moduler må byttes, og tilgjengeligheten er begrenset, mye må demonteres og monteres for å oppgradere.

"Løsningen" er å utsette stengningen, for å unngå missfornøyde kunder.

Og hvor lenge skal man utsette....? Man har vist om at dette måtte komme, så de har hatt noe tid på seg allerede.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA