Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. november 2024, klokken 13:35
Sitat fra: tronde på mandag 18. november 2024, klokken 16:18Logikken din krasjlander fullstendig.

Hvis eCall krever 2g, så er det en funksjon som er pålagt ved lov. Da blir det vrient å si at 2g fint kan legges ned fordi resten av bilen kan gå på 4g / 5g.
Det er teleoperatørene som drifter nettverket. Er de pålagt via konsesjon å drifte ett nettverk som er kompatibelt med eCall? Hadde de vært det så hadde ikke dette vært en sak. Bilprodusentene er pålagt å implementere eCall, men det er ingen som er pålagt å drifte ett nettverk som understøtter standarden. Typisk politisk lettvinthet.
Gode poenger her men felles er jo at teleoperatørene tjener penger i bøtter og spann.

Bilprodusentene gjorde også det i bøtter og spann da 2g var standarden. Nå med alle Kina elbilene så tror jeg ikke de har det så bra

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 20. november 2024, klokken 07:53Gode poenger her men felles er jo at teleoperatørene tjener penger i bøtter og spann.

Bilprodusentene gjorde også det i bøtter og spann da 2g var standarden. Nå med alle Kina elbilene så tror jeg ikke de har det så bra
Dette har da ingen betydning. Her handler det om konsesjoner og hva man er pålagt å levere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. november 2024, klokken 07:58Dette har da ingen betydning. 
Jo det har det men det ser ikke du ;D  turf..du tåler at jeg sier det til deg du? Det er ikke vondt ment da

#littonsdagskveldhumor

Idiot

Sitat fra: tronde på mandag 18. november 2024, klokken 16:47Mye tyder på at du tar feil mht. tekonologien.

Kverrulering på feil mht. teknologien eller mener du at bilen min også vil slutte å virke? Det siste er et enkelt ja/nei spørsmål.

tronde

Sitat fra: Joccy på onsdag 20. november 2024, klokken 19:06
Sitat fra: tronde på mandag 18. november 2024, klokken 16:47Mye tyder på at du tar feil mht. tekonologien.

Kverrulering på feil mht. teknologien eller mener du at bilen min også vil slutte å virke? Det siste er et enkelt ja/nei spørsmål.

Ikke bilen i seg selv, den kommer nok til ha det helt fint, men det du skriver om "ei heller eCall". Den funker ikke uten 2g. Selv Nkom sier at den er knyttet til spesifikk teknologi.

Nkom sier de har vært i dialog med flere aktører for å vurdere konsekvensene av utfasingen av 2G-nettet, deriblant bilbransjen og kommuner.

De medgir likevel at akkurat eCall skiller seg litt ut:

– eCall reguleres av et europeisk regelverk som litt utradisjonelt er knyttet til en spesifikk teknologi. Normalt sett er regelverk teknologinøytrale, påpeker Vollstad.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/o37Ala/700-000-bilister-mister-noedsystem-naar-2g-nettet-forsvinner-neste-aar

Det er selvfølgelig ei stor blemme, men når bilprodusentene er pålagt å bruke 2g for den tjenesten er det ikke så merkelig at de la resten bilen på 2g også.

Vanlig fjernkonroll krever nesten ikke data, så det er ikke nødvendig med et raskere nett for biler som kun har enkle funksjoner. Bilbransjen er mye mer følsom for kostnader enn hvs mange synes å tro, og 2g kostet nok minst.

turfsurf

Sitat fra: tronde på torsdag 21. november 2024, klokken 02:23Vanlig fjernkonroll krever nesten ikke data, så det er ikke nødvendig med et raskere nett for biler som kun har enkle funksjoner. Bilbransjen er mye mer følsom for kostnader enn hvs mange synes å tro, og 2g kostet nok minst.
Tror du har glemt hvor tregt 2G kan være. Det er ikke bare båndbredde men også latency. Og funksjoner som bl.a Tesla har som streamer video kan du bare glemme med 2G.

Selvfølgelig er kun 2G billigst, men det er uansett pennypinching. Man får tross alt 4G i enheter til under tusenlappen, hvorav 4G modemet maks koster hundrelappen inn til produsenten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

Sitat fra: tronde på torsdag 21. november 2024, klokken 02:23
Sitat fra: Joccy på onsdag 20. november 2024, klokken 19:06

Ikke bilen i seg selv, den kommer nok til ha det helt fint, men det du skriver om "ei heller eCall". Den funker ikke uten 2g. Selv Nkom sier at den er knyttet til spesifikk teknologi.

Nkom sier de har vært i dialog med flere aktører for å vurdere konsekvensene av utfasingen av 2G-nettet, deriblant bilbransjen og kommuner.

De medgir likevel at akkurat eCall skiller seg litt ut:

– eCall reguleres av et europeisk regelverk som litt utradisjonelt er knyttet til en spesifikk teknologi. Normalt sett er regelverk teknologinøytrale, påpeker Vollstad.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/o37Ala/700-000-bilister-mister-noedsystem-naar-2g-nettet-forsvinner-neste-aar

Det er selvfølgelig ei stor blemme, men når bilprodusentene er pålagt å bruke 2g for den tjenesten er det ikke så merkelig at de la resten bilen på 2g også.

Vanlig fjernkonroll krever nesten ikke data, så det er ikke nødvendig med et raskere nett for biler som kun har enkle funksjoner. Bilbransjen er mye mer følsom for kostnader enn hvs mange synes å tro, og 2g kostet nok minst.

Siden du løper BIL sitt ærend, kansje ta med alt de sier?

Andersen i BIL påpeker imidlertid at det ikke er slik at internasjonale bilprodusenter automatisk forandrer de tekniske spesifikasjonene til en bil, bare fordi to teleoperatører i et lite land som Norge velger å fase ut 2G før alle andre i verden.

– Når man produserer en bil så forholder man seg til typegodkjenningskravet EU gir, og typegodkjenningskravet fra 2018 krever eCall på 2G, svarer han.

– Alle biler som selges i Norge er produsert i henhold til disse kravene, og det finnes ingen konverteringsløsning som løser problemet, sier Andersen.

Han medgir likevel at det er noen merker og modeller som har eCall på 4G/5G, men poengterer samtidig at dette ikke er pålagt av EU.

– Dette er fordi den enkelte produsent finner dette hensiktsmessig i forhold til funksjonalitet, ikke fordi typegodkjenningskravet fra EU krever det.

...

Eller tar BIL også feil her? Stikk i strid med sin egen agenda som er å svartmale nedstengingen mest mulig.

Slik jeg tolker dette med typegodkejnningskravet så er 2G et minimumskrav ikke et absolutt krav.

Heldigvis selger de biler med mer gummi på dekkene enn minimum mønsterdybde.

Electric cars in Norway

SitatAndersen i BIL påpeker imidlertid at det ikke er slik at internasjonale bilprodusenter automatisk forandrer de tekniske spesifikasjonene til en bil, bare fordi to teleoperatører i et lite land som Norge velger å fase ut 2G før alle andre i verden
Dette er jo en god grunn til at vi ikke bør legge ned 2g før alle andre land eller? 

Jeg mener vi også bør vente

Orbit

Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 07:12Slik jeg tolker dette med typegodkejnningskravet så er 2G et minimumskrav ikke et absolutt krav.
2G er (ennå) et absolutt krav. Alle biler må støtte det, slik at eCall fungerer i områder med dårlig dekning på 3G og oppover. Så er det fritt frem for i tillegg støtte 3G/4G/5G/++ så eCall også virker når det er dårlig/ingen 2G-dekning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Idiot

Sitat fra: Orbit på torsdag 21. november 2024, klokken 08:25
Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 07:12Slik jeg tolker dette med typegodkejnningskravet så er 2G et minimumskrav ikke et absolutt krav.
2G er (ennå) et absolutt krav. Alle biler må støtte det, slik at eCall fungerer i områder med dårlig dekning på 3G og oppover. Så er det fritt frem for i tillegg støtte 3G/4G/5G/++ så eCall også virker når det er dårlig/ingen 2G-dekning.

Dere må bare holde på melder meg av nå. Min bil fra 2022, lansert 2021 har ikke 2G. Og NEI den søtter heller ikke nødanrop over 2G da den gjør dette over 4G/5G i hht typegodkjenning.

Over og ut.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på torsdag 21. november 2024, klokken 08:30

Dere må bare holde på melder meg av nå. Min bil fra 2022, lansert 2021 har ikke 2G. Og NEI den søtter heller ikke nødanrop over 2G da den gjør dette over 4G/5G i hht typegodkjenning.

Over og ut.
Joccy :+1: tøff avskjed. Husker Obama slapp mic'en. Din var like bra.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 21. november 2024, klokken 08:40

Over og ut.
Joccy :+1: tøff avskjed. Husker Obama slapp mic'en. Din var like bra.
Bare så synd at det han melder er feil! Støtter den 4G, støtter den samtidig 2G. Men så kan den gjøre "2G-ting" via 4G om 2G mangler...

Men motsatt, den kan gjøre flere 4G-aksjoner over 2G, der 3G og 4G mangler, men 2G finnes. Dog ikke alt selvsagt, både pga manglende støtte i 2G og pga av den lavere båndbredden og hastigheten!

;)

Gjelder som sagt å ha tunga i rette munnen, som jeg bruker å si/skrive! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Over og ut.

Du har reklamasjonsrett frem til 2027. Mister bilen din funksjonalitet før dette, så er det bare å reklamere. Hvis ikke selger klarer å finne en teknisk løsning på dette, så har man i det minste et grunnlag for et solid prisavslag.

Norske importører som tok inn biler som kun støtter 2G i 2022 har tatt en kalkulert risiko. Nå hyler de så høyt de kan for å slippe å ta regninga. Og prøver å dytte den over på teleoperatørene i stedet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Idiot

Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 09:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 21. november 2024, klokken 08:40

Over og ut.
Joccy :+1: tøff avskjed. Husker Obama slapp mic'en. Din var like bra.
Bare så synd at det han melder er feil! Støtter den 4G, støtter den samtidig 2G. Men så kan den gjøre "2G-ting" via 4G om 2G mangler...

Men motsatt, den kan gjøre flere 4G-aksjoner over 2G, der 3G og 4G mangler, men 2G finnes. Dog ikke alt selvsagt, både pga manglende støtte i 2G og pga av den lavere båndbredden og hastigheten!

;)

Gjelder som sagt å ha tunga i rette munnen, som jeg bruker å si/skrive! 8)

Dette forutsetter bakoverkompatibel 4G noe som ikke skjer av seg selv. 2G går på andre frekvenser. Det er jo derfor 2G legges ned for å utnytte frekvensspekteret, dette blandes ikke i en mixmaster som vaffelrøre. Tror det var Nkom som hadde en fin visuell fremstilling av dette men finner den ikke igjen..

Idiot

Sitat fra: automat på torsdag 21. november 2024, klokken 09:15

Over og ut.

Du har reklamasjonsrett frem til 2027. Mister bilen din funksjonalitet før dette, så er det bare å reklamere. Hvis ikke selger klarer å finne en teknisk løsning på dette, så har man i det minste et grunnlag for et solid prisavslag.

Norske importører som tok inn biler som kun støtter 2G i 2022 har tatt en kalkulert risiko. Nå hyler de så høyt de kan for å slippe å ta regninga. Og prøver å dytte den over på teleoperatørene i stedet.

Godt jeg ikke trenger å reklamere da.  Du svarte kansje på autopilot uten å lese, noe du burde vurdere som representant for Elbilforeningen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA