XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

submarine

hELgenen, nå må du ta deg sammen!!

Her er det to uavhengige rapporter som konkluderer det samme, brukerfeil. Noe du nekter å godta, det har vi fått med oss for lenge siden.  Hvilke undersøkelser har DU gjort, disse snart 5 månedene som har gått, for å underbygge dine konspirasjonsteorier?  Du inrømmet tidligere i denne tråden at du ikke hadde peiling på hva du synset om. Har du nå noe du kan vise til som sier du har lest deg opp på temaet eller er det fremdeles svada du slenger ut her?

At du har funnet en SW bug på din ID4 beviser ingen verdens ting.  Denne bilen er fra Volvo og har heldigvis ingen ting til felles med ID plattformen ti VW.  Hvor har du informasjon om at alle signaler går inn til samme kretskort fra?  Bevisbyrden ligger på din side, du kommer med påstanden(e).

Vi snakker her om digitale signaler, overspenningsteorien vil dermed ikke ha mye relevans her, eller har du kunnskap som sier annet? I såfall opplys oss. Slike signaler lager en kurve ettersom akselerasjonspedalen presses inn, de går ikke fra null til 100 i ett hopp.  Tror nok SVV/politi/Volvo har sett dette.

Boikott My Ass

For å få tilliten tilbake bør Volvo montere en «sort» boks som også måler det fysiske utslaget på pedalene.
Bmw 530i G30

submarine

Sitat fra: Boikott My Ass på fredag 14. februar 2025, klokken 10:05For å få tilliten tilbake bør Volvo montere en «sort» boks som også måler det fysiske utslaget på pedalene.

Den "boksen" finnes allerede, det er den de har brukt i undersøkelsene til a bevise at akselerasjonspedalen ble fysisk trykket inn.

hELgenen

Sitat fra: submarine på fredag 14. februar 2025, klokken 09:56hELgenen, nå må du ta deg sammen!!

Her er det to uavhengige rapporter som konkluderer det samme, brukerfeil. Noe du nekter å godta, det har vi fått med oss for lenge siden.  Hvilke undersøkelser har DU gjort, disse snart 5 månedene som har gått, for å underbygge dine konspirasjonsteorier?  Du inrømmet tidligere i denne tråden at du ikke hadde peiling på hva du synset om. Har du nå noe du kan vise til som sier du har lest deg opp på temaet eller er det fremdeles svada du slenger ut her?

At du har funnet en SW bug på din ID4 beviser ingen verdens ting.  Denne bilen er fra Volvo og har heldigvis ingen ting til felles med ID plattformen ti VW.  Hvor har du informasjon om at alle signaler går inn til samme kretskort fra?  Bevisbyrden ligger på din side, du kommer med påstanden(e).

Vi snakker her om digitale signaler, overspenningsteorien vil dermed ikke ha mye relevans her, eller har du kunnskap som sier annet? I såfall opplys oss. Slike signaler lager en kurve ettersom akselerasjonspedalen presses inn, de går ikke fra null til 100 i ett hopp.  Tror nok SVV/politi/Volvo har sett dette.

Vel..hvem er kundene til Volvo? Jeg anser at blant denne kundemassen har du mange som er opptatt av sikkerhet og trygghet. Jeg tror også at man i denne kundegruppen har personer hvor man er 100% ærlig i sin kommunikasjon..altså at det man sier faktisk stemmer. Mao har jeg lite tro på at man tilsynelatende har flere her som prøver å unnskylde sin egen feil med å skylde på teknikken.  Jeg tror heller ikke Volvo eiere søker media fokus. Jeg velger derfor å tro på førere av Volvo om deres opplevelser. Og at det skulle dukke opp så mange like historier som man har fått mhp Volvo uten at det skyldes en teknisk feil finner jeg lite troverdig.

Jeg er helt sikker på at siste ord i denne saken ikke er sagt.

Boikott My Ass

Sitat fra: submarine på fredag 14. februar 2025, klokken 10:57
Sitat fra: Boikott My Ass på fredag 14. februar 2025, klokken 10:05For å få tilliten tilbake bør Volvo montere en «sort» boks som også måler det fysiske utslaget på pedalene.

Den "boksen" finnes allerede, det er den de har brukt i undersøkelsene til a bevise at akselerasjonspedalen ble fysisk trykket inn.

Nå må du lese deg opp. Den sorte boksen som finnes viser IKKE at pedalene fysisk er trykket inn. Den viser kun at signalet er 100%. Noe som kan bety at;

1. Pedal er fysisk trykket inn.
2. Signalfeil; som sender 100% signal uten at pedal er trykket inn.
Bmw 530i G30

submarine

Jeg trodde vi alle nå forstod at vi har redundans i så viktige signaler?  Tydeligvis ikke.  Redundans betyr to eller fler signal, det er derfor minst to signal som leses ut av denne "boksen", alle disse signalene kommer fra uavhengige "målere" i akselerasjonspedalen.  Signalene ender verdi avhengig av hvor langt pedalen er trykket inn.  Hvis signalene IKKE samstemmer, vil ikke pedalen virke.

hELgenen

Sitat fra: submarine på fredag 14. februar 2025, klokken 12:00Jeg trodde vi alle nå forstod at vi har redundans i så viktige signaler?  Tydeligvis ikke.  Redundans betyr to eller fler signal, det er derfor minst to signal som leses ut av denne "boksen", alle disse signalene kommer fra uavhengige "målere" i akselerasjonspedalen.  Signalene ender verdi avhengig av hvor langt pedalen er trykket inn.  Hvis signalene IKKE samstemmer, vil ikke pedalen virke.

Jeg kjenner godt til redundans begrepet og har selv satt opp slike løsninger. Men jeg vet ikke hvordan disse er implementert dette konkrete tilfelle. Det er jo svært viktig at slike systemer er 100% uavhengige av hverandre slik at de faktisk er ekte redundans. Nå håper jeg en ny gransking vil kunne avklare en del for de berørte her. Min erfaring er at mange dessverre er for sløve mhp å gjøre en grundig jobb og jeg frykter jo som en del andre f.eks i SINTEF at det er noe uavklart her. I takt med at bilene dyttes full av ny teknologi er det viktig at man designer slike systemer på en trygg måte og ikke alltid fristes til å integrere alt for å spare kostnader.

Boikott My Ass

Sitat fra: submarine på fredag 14. februar 2025, klokken 12:00Jeg trodde vi alle nå forstod at vi har redundans i så viktige signaler?  Tydeligvis ikke.  Redundans betyr to eller fler signal, det er derfor minst to signal som leses ut av denne "boksen", alle disse signalene kommer fra uavhengige "målere" i akselerasjonspedalen.  Signalene ender verdi avhengig av hvor langt pedalen er trykket inn.  Hvis signalene IKKE samstemmer, vil ikke pedalen virke.

Denne mannen, ref. link lengre oppe, sier noe annet, men du har kanskje mere kompetanse til å skrive noe annet??

Når vi leser av data fra bilens «svarte boks», kan vi se at signal om 100 prosent gass er registrert, men ikke nødvendigvis at dette signalet kommer fordi gasspedalen er trykket inn. Signalet kan oppstå som følge av en forbigående teknisk feil i bilens styringssystemer, sier Huse

Bmw 530i G30

automat

Hadde redundans bare vært så enkelt. Det er nok av eksempler på systemer som er designet med redundans, men som viser seg å ha "single point of failure".
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marsto

Sitat fra: automat på fredag 14. februar 2025, klokken 15:34Hadde redundans bare vært så enkelt. Det er nok av eksempler på systemer som er designet med redundans, men som viser seg å ha "single point of failure".
Dette er nok helt korrekt. Hvis man skal skape 100% redundans må man ha to systemer 100% adskilt. Det er nok ikke tilfelle i noen biler men vil finnes i maritim sektor. Fartøy og båter kan leveres med 100% redundans og beskriver generelt fremdriftsanlegg og navigasjons systemer. Ett fartøy, to eller flere fremdriftsanlegg/navigasjonssystemer som separat kan ta overta for hverandre og fortsette turen.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Ingeniøren

Så hvis det er så at det er brukerfeil, så er kanskje bilene blitt så avanserte og full av elektronikk og skjermer at en 80 åring ikke bør få kjøre bil. Er det noe vi vil og går da utviklingen i riktig retning nå som vi bare blir eldre og eldre ?

Vi kan ikke bare parker folk ved 75 års alder...

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 14. februar 2025, klokken 18:35Så hvis det er så at det er brukerfeil, så er kanskje bilene blitt så avanserte og full av elektronikk og skjermer at en 80 åring ikke bør få kjøre bil. Er det noe vi vil og går da utviklingen i riktig retning nå som vi bare blir eldre og eldre ?

FSD!

:+1:

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marsto

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 14. februar 2025, klokken 18:35Så hvis det er så at det er brukerfeil, så er kanskje bilene blitt så avanserte og full av elektronikk og skjermer at en 80 åring ikke bør få kjøre bil. Er det noe vi vil og går da utviklingen i riktig retning nå som vi bare blir eldre og eldre ?

Absolutt.... ingen vil parkere noen uansett alder. Man må bare finne seg i å følge med og gå på kurs om nødvendig for å fortsatt ha lappen. Det er noe alle bør gjøre og må bli mer og mer aktuelt i områder hvor teknologien utvikles i stadig raskere tempo. Jeg er selv pensjonist men kunne aldri tenke meg å kjøpe en hypermoderne bil uten kurs og detaljinnføring i hvordan teknologien virker før jeg setter meg bak rattet.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

hELgenen

En interessant tanke med store konsekvenser for den enkelte.
Jeg håper vi ikke beveger oss i den retningen,men det man ser peker jo nettopp at vi er på vei dit.

Jeg er personlig ikke glad i betjening via skjermer - jeg foretrekker defintivt knapper. Knapper har den
fordelen at hjernen lettere husker hvor knappene er sammenlignet med en skjerm. En skjerm kan man jo endre design på hele tiden - du kan få en oppdatering som endrer fullstendig på brukergrensesnittet.

Videre er jeg ikke så veldig glad i dette kostnadskuttet alle produsenter driver med nå - de skal gjerne dytte så mye elektronikk inn på så liten brikke som mulig å fjerne funksjoner produsenten antar  ikke er i særlig bruk, eller produsenten mener koster for mye. Funksjoner forsvinner og funksjoner kommer tilbake...og som bruker av bilene kan det fort skape forvirring.

Når det kommer til hvordan redundans skal bygges så er det slik at systemene MÅ være uavhengige - det rekker ikke med 2 sensorer som mates fra samme bus og som så sammenstilles i samme computer. Da har man ikke ekte redundans - men fake redundans. Videre så mener jeg seriøst at alle biler bør han en slags "kill switch" som kan skru av alle systemer og som man kan skru på igjen.  F.eks dersom man skal arbeide på en bil så bør man kunne bruke en slik bryter hvis eneste funksjon er å skru alt av og på...Og bilen må selvfølgelig være designet slik at man kan gjøre det uten å skade noen funksjoner.

Jeg håper inderlig at Volvo tar saken seriøst og ettergår systemene sine og kanskje undersøker om alle disse sakene er relatert til systemer som er like. F.eks dersom andre modeller har et litt annet system og det ikke er rapportert om noen lignende hendelser der - vel da burde det i seg selv tilsi at man kanskje bruker det systemet på alle nye biler..En produsent som er opptatt av sikkerhet bør, selv om de ikke innrømmer feil, ta bekymringene kundene føler på alvor og bare gå for det man har best erfaring med...Man må være pro-aktiv og ikke sitte passiv og si at selv om ingen undersøkelser indikerer feil, så vil vi ikke skape en slik usikkerhet der ute - så vi går over på løsninger vi har god erfaring med.
Sånn er det med SW utvikling også - de rutinene og funksjonene man har testet og gjennomprøvd i praksis - de kan man med fordel ofte bruke om igjen i andre løsninger. Det finnes alltid en beste praksis for å si det slik og Volvo bør være konservativ mhp sikkerhet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA