XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Marsto

Mange interessante betrakninger her på Volvo forumet. Jeg har ikke vært så mye innom andre forum enda, da jeg kjører rundt i en gammel Think City. Det eneste jeg kan komme på som kan ligne på det som diskuteres her er gass pedal sikkerhet. Think City har gasspedal microswitch sensorer men hvis en kommer ut av sync vil bilen gå i powerlimit og stoppe. Fra det jeg leser her virker det helt klart at man burde etablere en uavhengig etterforskning av alle disse ulykkene og de beste vi har, tror jeg er SHT. Statens Havarikommisjon for Transport. Jeg synes disse ulykkene burde vært tatt tak i av SHT og gransket grundig. Det er tross alt en dødsulykke blant dem og involverer samme biltype. Er den noen som vet om SHT allerede er involvert fordi det er ikke mulig å finne noe i pågående undersøkelser ihvertfall.

https://havarikommisjonen.no/Vei/Pagaende-undersokelser
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Marsto på lørdag 14. desember 2024, klokken 10:03Fra det jeg leser her virker det helt klart at man burde etablere en uavhengig etterforskning av alle disse ulykkene og de beste vi har, tror jeg er SHT. Statens Havarikommisjon for Transport. Jeg synes disse ulykkene burde vært tatt tak i av SHT og gransket grundig.
Spot on :+1:

automat

Ikke bare Volvoer som fyker avgårde. Her en sak med Id.4, der cruice controlen får skylden (for lett å aktivere i vanvare).

https://www.elbil24.no/nyheter/frikjent-etter-dodsulykke-kan-en-knapp-ha-skylden/82370365
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marsto

Sitat fra: automat på lørdag 21. desember 2024, klokken 22:37Ikke bare Volvoer som fyker avgårde. Her en sak med Id.4, der cruice controlen får skylden (for lett å aktivere i vanvare).

https://www.elbil24.no/nyheter/frikjent-etter-dodsulykke-kan-en-knapp-ha-skylden/82370365

Veldig merkelig. I min eldre bil med cruise kontroll er det umulig å engasjere noe som helst i cruise kontrollen under 50 km/t. Finner det veldig rart at man bare kan trykke på RES knappen som betyr RESUME eller gjenoppta der du slapp på norsk, når en bil er parkert eller rullende under 40-50 km/t eller der omkring. 

automat

Det er jo ganske praktisk å kunne aktivere ACC når man kjører i kø, uten at hastigheten må opp i 50km/t først. Men   det bør jo være noe hastighet i bilen før ACC kan aktiveres.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marsto

Sitat fra: automat på søndag 22. desember 2024, klokken 00:15Det er jo ganske praktisk å kunne aktivere ACC når man kjører i kø, uten at hastigheten må opp i 50km/t først. Men   det bør jo være noe hastighet i bilen før ACC kan aktiveres.
Ja, absolutt. Det er noen ganger veldig behagelig å bruke cruise kontroll ved lave hastigheter. Jeg kan bekrefte at min kones e-up 2016 mod. kan regulere hastighet med cruise kontroll hvis hastigheten er over 20 km/t. Her er et mulig senario som kan utløse kraftig akselerasjon. Hvis man kjører med cruise kontroll i 90 km/t og trykker cancel på cruisekontroll panelet når man plutselig kommer inn i saktegående køkjøring, lagres 90 km/t i cruise kontrollen. Trykker man da på RES(resume) knappen vil bilen akselerere veldig raskt fordi den har fått beskjed om å bringe hastigheten tilbake til 90 km/t. Det er da fullt mulig å bli så overrasket at man kjører rett inn i det som er foran bilen. Det eneste som da kan forhindre å kjøre på noe er en innretning som heter city nød brems. Det er en egen lasersensor i frontruta som registrerer hvis man kommer for nær et objekt i front i hastigheter mellom 5-30 km/t. Bremsene aktiveres da automatisk hvis man selv ikke bremser opp.

Svein_H

Kan ikke forstå at det skal være full gass når man trykker på RES. Ingen av de bilene jeg har kjørt har oppført seg på den måten, det har alltid vært en myk og behagelig akselerasjon med god tid til å avbryte automatikken.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ingeniøren

Når jeg ligger på en bil, som bremser ned for å svinge venstre i en rundkjøring og dermed blir borte, kan i alle fall jeg oppleve rimelig rask akselerasjon når jeg skal rett fram ... Dette blir vel noe av det samme.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Marsto

Tror det er greit å teste ut selv nå på en veistrekning som gir mulighet til å kjøre med cruisekontroll i 80-90 for så å bremse ned til køkjøring i omtrent 30 km/t for så å trykke på RES knappen. Pass på å kjøre på en vei som ikke er glatt. Ingen av ulykkene vi har sett omtaler glatt veibane. Hvordan reagerer bilen??   

daktari

Det er langt fra full gass når man bruker Resume på noen cruise-kontroll, men det er ubehagelig. Kanskje 0-100 på 30 sek, dvs behagelig aks.

Jeg er veldig glad jeg kan aktivere cruise i stillestående kø, men den stiller seg bare på 20 el. 30 km/t. Når bilen har vært i P går den ikke tilbake til tidligere fart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Marsto

Sitat fra: daktari på mandag 23. desember 2024, klokken 15:33Det er langt fra full gass når man bruker Resume på noen cruise-kontroll, men det er ubehagelig. Kanskje 0-100 på 30 sek, dvs behagelig aks.

Jeg er veldig glad jeg kan aktivere cruise i stillestående kø, men den stiller seg bare på 20 el. 30 km/t. Når bilen har vært i P går den ikke tilbake til tidligere fart.
Egentlig vil det vært absolutt best å se/høre fra en Volvo XC 40EV eier gjøre cruise kontroll testen. Tror det er bedre å la Volvo eiere gjøre opp sin mening om cruise kontroll knappene kan være et problem. 

Electric cars in Norway

Se Broom tv der Benny tester alle forhold rundt alle ulykkene og intervju med hun ene i ulykken hennes

Må si jeg er veldig skeptisk til bilen nå. Alt for enkelt å konkludere med «intet feil ved bilen»

https://www.motor.no/motortv

Denne lenken går nok til alle tv innslag der så dere må se litt om dere kommer rett til innslaget det Benny går inn fra passasjersiden, eller der de kjører raskt opp til 60 km på 30 meter likt parkeringshuset, eller der de kjører ned en pappeske i 60 km eller der de snakker med hu ene som opplevde sin bil aksa utenfor veien

Marsto

Sitat fra: daktari på mandag 23. desember 2024, klokken 15:33Det er langt fra full gass når man bruker Resume på noen cruise-kontroll,

Det er akkurat slik VW e-up fungerer også. Prøvde en tur tidligere i uka på en øde flat strekning på bar asfalt og satte cruisekontroll på i 90 km/t. Bremset ned til 30 km/t og trykket RESUME. Det er en behagelig oppkjøring til rundt 60 og derfra til 90 km/t øker akselerasjonen betydelig.

Marsto

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 24. desember 2024, klokken 09:18Må si jeg er veldig skeptisk til bilen nå. Alt for enkelt å konkludere med «intet feil ved bilen»
Veldig interessante innslag fra Motor. De testet faktisk at XC-40EV kan settes i gang fra passasjer setet. Testpersonen brukte ei stang for å trykke inn bremsepedalen og kunne deretter sette bilen i gir og kjøre fra passasjer setet. Det jeg lurer på da er at det har vært skrevet tidligere at fører må sitte i førersetet for å få start. Det skal være en av grunnene at bilen ikke har egen startknapp. Dette er tydeligvis helt feil. Det er ikke nødvendig å sitte i førersetet for å starte bilen. Hvor kommer dette med setesensor i førersetet fra da? Dette skal være en erstatning for egen startknapp som man tydelig ser Benny fra MotorTV vise. Der er hullet til startknappen plombert med et plastlokk men det er der for montering av startknapp.       

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA