Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer - kjøring av Model S vinterstid

Startet av Olemann, torsdag 10. januar 2013, klokken 15:47

« forrige - neste »

toppi

Kjører man uten olje på fossil motoren sin, eller bader med sin iphone, kommer man ikke langt med garantien, uten at dette er noe du blir forklart med store bokstaver før du kjøper produktet.

Dette havner i samme kategori.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

mrm

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 30. desember 2012, klokken 20:43
I følge http://jalopnik.com/5887265/tesla-motors-devastating-design-problem
skal det ikke mye til før batteriet  havner på null og du må kjøpe et nytt.

Ifølge Teslas nettsider (http://www.teslamotors.com/blog/plug-it) skal det mye til for å klare å ladde batteriet helt tomt på Model S:

The earliest Roadsters will take over two months to discharge if parked at a 50 percent charge without being plugged in. From that starting point, Tesla has consistently innovated and improved our battery technology. For example, a Model S battery parked with 50 percent charge would approach full discharge only after about 12 months.

Model S batteries also have the ability to protect themselves as they approach very low charge levels by going into a "deep sleep" mode that lowers the loss even further. A Model S will not allow its battery to fall below about 5 percent charge. At that point the car can still sit for many months.

Of course you can drive a Model S to 0 percent charge, but even in that circumstance, if you plug it in within 30 days, the battery will recover normally.
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 30. desember 2012, klokken 20:43
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. desember 2012, klokken 10:54
Nå har batteriet 8 års garanti mot ikke-selvforskyldt havari,
I følge Jalopnik...
Jalopnik er en elendig kilde til informasjon. Les artiklene de skriver om Tesla så skjønner du raskt at de har en agenda. De er tidvis helt drøye i sin jakt på Tesla, men artiklene har sin underholdningsverdi. Og de er helt kurante å lese, bare man har forstått at de ikke bryr seg om en balansert fremstilling av Tesla.

Batteriet i Model S skåner seg selv mot total utladning gjennom å stanse all leveranse av strøm med en grei buffer (ukjent størrelse, muligens rundt 4-5kWh?). Jeg tror du skal være ganske uforsiktig med bilen før du klarer å ødelegge batteriet i Model S, men det er antakelig mulig om du virkelig går inn for det. Det er viktig at eiere av Model S er klar over hva man skal passe på med elbilen, for det er andre ting å passe på der enn i fossilbilen.

Fossilbilen er strengt talt mye enklere å ødelegge enn en Model S. Du kan enkelt ødelegge motoren i en fossilbil i løpet av minutter om du går inn for det. Evt. helt uventet når du er ute og kjører fordi motoren har gått tom for olje, og oljenivåvarsleren ikke fungerer. Eller når regreimen ryker pga feil eller manglende skifte? Eller når turboen ryker og blåser oljen ut gjennom eksosen, og på den måten resulterer i reparasjon av både turbo og partikkelfilter/katalysator (ikke på langt nær like dyr reparasjon, men det er bare en del av det langt mer komplekse feilkilde-bildet til fossilbilen. Elbilen har bare en dyr del, og det er batteriet.)

Om man har satt seg inn i hva som kan ødelegge en elbil og hva som ødelegger en fossilbil er jeg mye mer redd for at motoren i fossilbilen skal ryke uten forvarsel enn at jeg skal klare å "bricke" batteriet i Model S.

Så ja, kanskje man teoretisk klarer å ødelegge batteriet i Model S om man går inn for det eller er likegyldig nok? Og det har skjedd i en håndfull tilfeller med den første bilen Tesla bygde. Men det virker mye vanskeligere enn å ødelegge motoren i en fossilbil. Så dyre reparasjoner vil alle likegyldige mennesker kunne oppleve.

Det er ikke meningen å snakke bort viktigheten ved å ta vare på batteriet, men jeg vil bare presisere at det nok er svært vanskelig å ødelegge batteriet i Model S, samtidig som den gammeldagse fossilbilen faktisk er svært enkel å ødelegge.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

aff, når jeg leste den batteri brick saken mista jeg helt lysten på å reservere imorgen, men så kom det jammen en positiv post istedenfor.. Er ikke lett dette her, heller ikke rart folk føler seg som forsøkskaniner heller :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Sitat fra: ebbrey på søndag 30. desember 2012, klokken 22:25
aff, når jeg leste den batteri brick saken mista jeg helt lysten på å reservere imorgen, men så kom det jammen en positiv post istedenfor.. Er ikke lett dette her, heller ikke rart folk føler seg som forsøkskaniner heller :P
Om du er så usikker på reservasjonen bør du lese litt mer før du tar en beslutning.
Depositumet er riktignok fullt refunderbart, men om en artikkel fra Jalopnik gjør deg usikker bør du lese litt mer om Tesla fra forskjellige kilder.
Se alle testene i samletråden her på forumet, les deg opp på kåringer, se videoer på Youtube, les trådene her på forumet og på www.teslamotorsclub.com. Og les nyheter om Tesla fra forskjellige kilder, selvfølgelig også negative for å se om det er substans i de negative vinklingene.
Anbefaler deg på det sterkeste å lese igjennom poster her på forumet, poster på www.teslamotorsclub.com, bloggene på teslamotors.com sam
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

Hehe, jeg har lest det jeg har kommet over, men stort sett så går det på erfaringer med lading hjemme, wh/mile forbruk, levetider på batteriet og erfaringer fra vinterbruk. Jeg har vært klar et par dager på å bestille men det er sånn med alt jeg vil ha på nett, jeg søker og søker på alt jeg lurer på slik at jeg kan bli "sikker" på mine valg :) Og da kommer man også over negative saker :P

Men, nå trenger jeg ikke fundere lenger. Som du nevner, det er fullt refunderbart. Bilen er reservert og jeg har akkurat overført penger til nederland. Blir spennende å fulge utviklingen fremmover når bilene skal prøvekjøres over nyttår (leste jeg) i belgia med nye ladekontaktene.

Kanskje Tesla fikser opp i ting som har vært nevnt av brukere også før vi får bilene i norge, eller tror du de holder seg strict til den modellen de har startet å levere?

foxy

sålenge Tesla sin garanti bare dekker prod. feil og de ikke garanterer en viss kapasitet etter X antall år /km så er det en viss risiko for kjøperen, som er betydelig størrer enn for en fossilbil.

med en fossilbil er man sikret at bilen funker på samme måten etter 5 år, med elbil er man sikret lavere kapasitet - i Teslas tilfelle ubegrenset.
I-miev 2011
Asker

ebbrey

Jeg har en krukke her, som jeg skal putte litt av alt jeg kommer til å spare på denne bilen :P På krukka skal det stå "nytt batteri".

Blir bra

laumb

+1

Tror jeg må slenge opp en sånn krukke selv. Får sette en på badet også, så gjestene mine kan donere noen pesos til nytt batteri når de har gjort sitt. Blir nok suksess!

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

kjølholdt

Sitat fra: foxy på søndag 30. desember 2012, klokken 23:12
sålenge Tesla sin garanti bare dekker prod. feil og de ikke garanterer en viss kapasitet etter X antall år /km så er det en viss risiko for kjøperen, som er betydelig størrer enn for en fossilbil.

med en fossilbil er man sikret at bilen funker på samme måten etter 5 år, med elbil er man sikret lavere kapasitet - i Teslas tilfelle ubegrenset.

Forsøk 5 år og 1 mnd hos toyota jæger , og du sitter igjen med hele regninga på egenhånd. Med normalt kjøremønster er jeg villig til å ta sjansen på batteriet. Personlig vil jeg ha tjent inn nytt batteri etter 4 år.
Min personlige erfaring med bilverksteder er at med en gang man er utenfor garanti perioden kan du bare drømme om at de tar regninga
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 21:50
Jalopnik er en elendig kilde til informasjon. Les artiklene de skriver om Tesla så skjønner du raskt at de har en agenda. De er tidvis helt drøye i sin jakt på Tesla, men artiklene har sin underholdningsverdi. Og de er helt kurante å lese, bare man har forstått at de ikke bryr seg om en balansert fremstilling av Tesla.
OK, har likevel noen ubesvarte spørsmål:
1.
Modell R er mulig å bricke. Det har jo faktisk skjedd.
Modell S er tilnærmet umulig å bricke.

De som bricket R, hadde valget mellom å kjøpe en ny batteripakke eller å skrote en nesten ny bil. De kunne ikke engang nytte forhåndsbetalt batteribyte til dette. De var da forsøkskaniner for TM for egen regning og risiko?
Riktig eller galt oppfattet?

2.
Etter analogi fra 1.:
Dersom du må bytte batteriet på S (eksempelvis fordi du har kjørt så mange km at rekkevidden ikke lengre er tilfredsstillende) etter 4 eller 6 år, kan du ikke bruke forhåndsbetalt batteri til dette, men må kjøpe et nytt til gjeldende pris.

3.
Etter analogi fra 1.:
Forhåndsbetalt service 4/80 er begrenset til både tid (4 år) og kjørte km (80).
Du kan derfor bruke denne til 1 service hvert av årene 1, 2, 3 og 4. Men ikke til 2 servicer hvert av årene 1 og 2. ersom du kjører 40K hvert år. Du må disse 2 årene betale den ene ekstraservicen til gjeldende pris. Tilsvarende for forhåndsbetalt 8/160.

4.
Vi mangler objektive data (eksempelvis restkapasitet i %) for hva batterigarantien faktisk omfatter i tillegg til rene produksjonsfeil.

5.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en bil med enklere teknikk og mindre krav til vedlikehold må ha oftere service enn mer kompliserte biler.

6.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en bil med enklere teknikk og mindre krav til vedlikehold må ha tilnærmet samme pris på service som biler med mer komplisert teknikk.

7.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift opererer med faste service-intervall isf individuelle computerstyrte intervall etter faktisk behov.

8.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift ikke legger ut brukerhåndbøkene/User Manuals på web'en slik eksempelvis Mercedes og de fleste produsentene av elektroniske dingser gjør.

9.
Sitter fremdeles med en nagende tvil om TM blir et hyggelig bekjentskap den dagen du måtte få et reklamasjonsbehov.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jahnarne

Orker ikke å gå igjennom påstandene dine fra mobil, så tar den enkleste - pkt 8: https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/

timingbeltkiller

Sitat fra: jahnarne på mandag 31. desember 2012, klokken 14:10
Orker ikke å gå igjennom påstandene dine fra mobil, så tar den enkleste - pkt 8: https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/
Giga takk!
Har vært inne på www.teslamotors.com/mytesla mange ganger. Men har aldri oppdaget linken videre til manuals.

Mente forøvrig å stille spørsmål i motsetning til å komme med påstander. Og håpet på svar nøyaktig som ditt til pkt 8: Dokumentert med konkret kildehenvisning.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

toppi

Under nummer 6 vil jeg bare minne på at model S er priset på samme nivå som toppmodellene til BMW, Audi og MB. Model S Performence koster nesten det samme som BMW M5 i USA og Tyskland.

Hva koster servicen på en BMW M5 i Norge?

Dessuten vil jeg bare minne om at du ikke får veldig mye for en 5000 kr service på din Audi hos Møller. Har et forklaringsproblem de og..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

ebbrey

Litt gjevn kontantstrøm inn til service sentere i norge er vel ikke dumt det heller. Så har vi dem hvertfall

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA