Hovedmeny

Lakkfeil takbue model Y

Startet av fael, søndag 22. september 2024, klokken 19:32

« forrige - neste »

fael

Har noen sett denne typen lakkfeil på Model Y? Vises når sollys faller skrått inn på lakk. Klarlakkert er det ingen feil på så langt jeg kan se.
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

Handyman

Tynt lag med farge under klarlakken?
Registrer saken i appen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Har du hatt bilen til behandling, typ Ditec, dropoff o.l.? Kan være kjørespor etter poleringsmaskin, forsegling etc. Lagt folie?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

fael

Sitat fra: Handyman på søndag 22. september 2024, klokken 21:42Tynt lag med farge under klarlakken?
Registrer saken i appen.
Saken er registrert, men jeg er skeptisk til omlakkering som tekniker anbefalte. Her tenker jeg det må byttes deler...men det blir visst for omfattende.

fael

Sitat fra: Klykken på mandag 23. september 2024, klokken 17:44Har du hatt bilen til behandling, typ Ditec, dropoff o.l.? Kan være kjørespor etter poleringsmaskin, forsegling etc. Lagt folie?
Bilen er kun håndvasket. Har dårlig erfaring med maskiner etc.

RJK

Sitat fra: fael på fredag 27. september 2024, klokken 06:59
Sitat fra: Handyman på søndag 22. september 2024, klokken 21:42Tynt lag med farge under klarlakken?
Registrer saken i appen.
Saken er registrert, men jeg er skeptisk til omlakkering som tekniker anbefalte. Her tenker jeg det må byttes deler...men det blir visst for omfattende.

Du vil ha byttet del av bilens karosseri - som må lakkeres i bilens farge, fordi du er skeptisk til om omlakkering er godt nok?

Hadde det vært plast-detaljer, kunne jeg forstått det, men her høres det ut som et urimelig krav fra deg, IMHO.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lucaria

Hva jeg har skjønt så kommer deler ulakkerte og lakkeres her i Norge. Risikoen for mismatch på nyans er der.

prompt

Sitat fra: Lucaria på fredag 27. september 2024, klokken 10:24Hva jeg har skjønt så kommer deler ulakkerte og lakkeres her i Norge. Risikoen for mismatch på nyans er der.

Fekk nytt panser og støtfangar for nokre år sidan grunna påkjørsel. Eg kunne sjå forskjell på farge (kvit) etter ei stund. Men det kan ha vore ein dårleg utført jobb av lakkerer også.

RJK

Sitat fra: prompt på fredag 27. september 2024, klokken 10:35
Sitat fra: Lucaria på fredag 27. september 2024, klokken 10:24Hva jeg har skjønt så kommer deler ulakkerte og lakkeres her i Norge. Risikoen for mismatch på nyans er der.

Fekk nytt panser og støtfangar for nokre år sidan grunna påkjørsel. Eg kunne sjå forskjell på farge (kvit) etter ei stund. Men det kan ha vore ein dårleg utført jobb av lakkerer også.
Støtfanger er gjerne av plast, og vanskeligere å få "riktig" på farge enn metalldeler. Så er vel og hvit farge en av de vanskeligere fargene å matche, etter det jeg har hørt fra folk som er lakkerere!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: fael på fredag 27. september 2024, klokken 06:59
Registrer saken i appen.
Takbjelken er en del av bilens selvbærende karosseri, og er ikke en del som byttes.
Lakkering gjort på en riktig måte er ingenting å bekymre seg for.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Fort gjort at det blir fargeforskjell dessverre. Enten umiddelbart eller over tid.
Jeg fikk skade på min EQC når den var to uker gammel, og selv om verkstedet var stort og kjent, og brukte korrekt farge, så ble det en bitteliten nyanseforskjell som irriterte meg helt frem til jeg solgte bilen.
Kommer dog helt an på hvor petimeter en er. Noen ser ikke slike forskjeller. For andre skjærer det i øynene.
Å bytte hele delen er ikke nødvendigvis noen bedre løsning det heller. Min erfaring er at hele paneler ikke kommer ferdig lakkert fra fabrikk. De sendes ulakkert og lakkeres lokalt. Resultatet blir det samme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Fabrikklakk er heller ikke 100% lik fra bil til bil. Alle (seriøse) bilprodusenter setter først sammen karosseriet, lakkerer det i én prosess, før det splittes opp igjen og går til forskjellige montasjelinjer (f.eks. for montering av innmat i dør). Når dører/panser/bakluke etc senere monteres på bilen, er det delene som ble lakkert samtidig som settes sammen, ikke en "tilfeldig" dør i samme farge.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

fael

Hei,

Har hatt bilen inne og tekniker svarte at de ikke kunne se lakkfeilen. Ikke uventet da det er feil som ikke kan sees uten spesielt lys.

Vidar

ToWalkOrDrive

Sitat fra: fael på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 08:11Hei,

Har hatt bilen inne og tekniker svarte at de ikke kunne se lakkfeilen. Ikke uventet da det er feil som ikke kan sees uten spesielt lys.

Vidar

Kanskje du må lage en film når du filmer bilen mens du ser feilen, og får en kompis til å rygge og svinge litt mens du filmer, sånn at Tesla kan se at det ikke bare er refleks som får det til å se skjoldete ut.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Ganske sikker på at dette er kjørespor (hologram) etter klargjøring og uvettig bruk av maskin. Få en detailer til å se på det med riktig belysning - tipper de sier det samme og kan rette opp med riktig bruk av maskin og middel. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA