Hovedmeny

Ny funksjon adaptive fjernlys

Startet av filtvet, fredag 20. september 2024, klokken 07:56

« forrige - neste »

filtvet

Noen som får dette til å fungere? Jeg merker ingen forskjell og det eneste nye er at det ikke er mulig å slå på fjernlys manuellt, kun blink som fungerer med dette slått på.

Handyman

Det er mange som er veldig fornøyd med Adaptive frontlys. Meg inkludert.
Man har fjernlysene på hele tiden og den slukker kun pixlene som kan blende motgående trafikk.
Funksjonen jo må aktiveres i innstillingene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Kires

Fungerer flott hos meg. De er litt trege til å skru på men ellers bra. Har en Highland RWD
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Handyman

Hva er det som ikke fungerer?
Det må være skikkelig mørkt (typ mørk landevei) for at man enkelt kan se at piksler rundt møtende kjøretøy slukker. Man må vite hva man ser etter, eller så ser det bare ut som at fjernlysene er på hele tiden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hideyowife

Har dette på begge våre biler og fungerer helt fantastisk bra. Det som "irriterer" meg er at jeg ikke manuelt får satt på fullt lys lenger når jeg ønsker det. Skulle gjerne hatt Matrix til å være mer aggresiv på når jeg får fullt lys
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

filtvet

Sitat fra: Hideyowife på fredag 20. september 2024, klokken 15:07Har dette på begge våre biler og fungerer helt fantastisk bra. Det som "irriterer" meg er at jeg ikke manuelt får satt på fullt lys lenger når jeg ønsker det. Skulle gjerne hatt Matrix til å være mer aggresiv på når jeg får fullt lys

Nettopp. Får ikke skrudd på fullt lys manuellt lenger. Sikkert irriterende å få lys inn i stua, men kanskje bedre enn at jeg kjører på noen i tettbygde strøk.....

YSG

Ikke fått testet så mye. Først nå det begynner bli mørkt nok ute, og har ikke orket kjøre til et sted uten trafikklys på kvelden kun for å teste..

På et par turer på landevei siden oppdatering så har de ventet i overkant lenge med å skru seg på, når det skumrer (2031 M3). Temmelig irriterende at man ikke kan slå de på selv. Dom så langt: Enda en automatisk greie fra tesla som funker ca halvparten av tiden... Langt bedre enn før, men den lista var ikke akkurat høy.

turfsurf

Sitat fra: YSG på fredag 20. september 2024, klokken 21:15På et par turer på landevei siden oppdatering så har de ventet i overkant lenge med å skru seg på, når det skumrer (2031 M3). Temmelig irriterende at man ikke kan slå de på selv. Dom så langt: Enda en automatisk greie fra tesla som funker ca halvparten av tiden... Langt bedre enn før, men den lista var ikke akkurat høy.
Vet ikke om du har erfaring med Matrix eller adaptive lys fra før.

Sammenlignet med Jaguar, Audi og BMW som vi har hatt med det så slår Tesla på fjernlysene tidligere mtp lysforhold enn de andre. Husker ikke helt hvordan det var med Touareg med adaptive xenon lys.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

YSG

Første bil med adaptive lys, så kan være at gresset ikke er grønnere i akkurat dette tilfellet ja.

Men uansett, vil anslå at jeg hadde begynt å bruke langlysene nesten en halvtime tidligere enn hva bilen omsider gjorde, på siste langtur. Mørkesynet til sjåføren er ikke hva det en gang var, men å få slått det på krever fikling med menyer mens man kjører..

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. september 2024, klokken 08:39
Sitat fra: YSG på fredag 20. september 2024, klokken 21:15På et par turer på landevei siden oppdatering så har de ventet i overkant lenge med å skru seg på, når det skumrer (2031 M3). Temmelig irriterende at man ikke kan slå de på selv. Dom så langt: Enda en automatisk greie fra tesla som funker ca halvparten av tiden... Langt bedre enn før, men den lista var ikke akkurat høy.
Vet ikke om du har erfaring med Matrix eller adaptive lys fra før.

Sammenlignet med Jaguar, Audi og BMW som vi har hatt med det så slår Tesla på fjernlysene tidligere mtp lysforhold enn de andre. Husker ikke helt hvordan det var med Touareg med adaptive xenon lys.
Men du kan skru det på manuelt om du ikke kan vente på automatikken..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 21. september 2024, klokken 16:31Men du kan skru det på manuelt om du ikke kan vente på automatikken..
Ja, og det kan du med Tesla og. Man må ikke bruke automatiske lys. Men da er jo poenget litt borte... jeg synes Matrix på Tesla fungerer bedre enn adaptive laserlys på BMW. De kommer på tidligere, og fjernlysene er på mere. Lysbildet er dog vesentlig bedre på BMW. E-tron hadde dårligere lysbilde (flatt), samme med i-pace.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Hadde en kjøretur ca 04 i forrige uke. Da var det et parti uten gatelys, ca 50-100 meter. Den var rimelig kjapp til å skru på matrixlysene når jeg kom i det partiet. Fjernlysene stod på HELE veien hjem (ca. 10 min). Gjennom flere rundkjøringer som var opplyst, og opplyst motorvei. Fjernlysene var på selv i lave hastigheter, og gikk først av når jeg satt bilen i park. Den jobbet på og dimmet kjapt ned der det stod parkerte biler også, etter noen sekunder når den fant ut at den bare var parkert, ble pixlene der også tent. Meget fornøyd sålangt.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

JRF

Sitat fra: Handyman på fredag 20. september 2024, klokken 12:56Det må være skikkelig møkrt (typ mørk landevei) for at man enkelt kan se at piksler rundt møtende kjøretøy slukker. Man må vite hva man ser etter, eller så ser det bare ut som at fjernlysene er på hele tiden.
Ser det best på veier med lav betong midtskiller. Da dimmer den fremdeles pixlene rundt der motgående bil kommer siden betongrekka er lav nok til at den ser bilen som kommer imot, men den lyser også opp midtskilleren så man ser pixelrekka dimmes når bilen i motgående kommer forbi.

filtvet

Fikk testet de i går kveld og det fungerte ganske bra. Ingen møtende biler blinket ihvertfall. Må tydeligs være ganske mørkt før en kan slå de på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA