Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

arthur

Forakt for Kongressen er jo  bare "barnemat" i forhold til hva den påtroppende presidenten har foretatt seg av ulovlige, eller kriminelle handlinger!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Boikott My Ass

Sitat fra: arthur på mandag 13. januar 2025, klokken 19:48Forakt for Kongressen er jo  bare "barnemat" i forhold til hva den påtroppende presidenten har foretatt seg av ulovlige, eller kriminelle handlinger!

Han er tross alt demokratisk valgt i ett av verdens største demokrati. Ett land som er forbilde for mange. Samfunnet der borte ønsker det slik, det må en selvfølgelig respektere.

En kan selvfølgelig lure på om 77 milioner som stemte er lettere tilbakestående. 🫢
Bmw 530i G30

daktari

Det er jo festlig at Bannon, som en skikkelig ytre høyre-profil, angriper Musk. Var ikke Musk prinsipiell nok for Bannon kanskje? Musk, en opportunist som smisker med politikerne for å tjene seg selv, mens Bannon vil fremstå som han tjener en gruppe meningsfeller? Eller bare politisk meningsbrytning langt ute på høyre vidde kanskje? Det blir uansett 4 masete år dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på mandag 13. januar 2025, klokken 20:50Det er jo festlig at Bannon, som en skikkelig ytre høyre-profil, angriper Musk. Var ikke Musk prinsipiell nok for Bannon kanskje? Musk, en opportunist som smisker med politikerne for å tjene seg selv, mens Bannon vil fremstå som han tjener en gruppe meningsfeller? Eller bare politisk meningsbrytning langt ute på høyre vidde kanskje? Det blir uansett 4 masete år dette.

Om det bare blir masete så skal jeg være glad...frykter jo at ting kommer helt ut av kontroll

daktari

2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på torsdag 16. januar 2025, klokken 17:30Godt oppsummerende ekronikk i Dagsavisen. Åpen sak.
https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2025/01/16/tesla-er-en-boble/
God artikkel

Det står dette i artikklen
SitatOljefondssjefen, Nicolai Tangen, har stått fremst i fanklubben, med podkastpludring og middagsinvitasjoner.
Og jeg er så enig så enig i det som står i artikklen...og jeg lurer på hva er det han Tangen driver med...leste de epostene han sendte til Elon om å få han på fest her i Norge.... han tangen virker som en stakkarslig type... han bør bort som oljefondsjef...han kan heller drive med kunstsiloen sin han...ikke trenger han lønna fra staten heller...noen må fortelle han at han må gå...muligens hans bedre 1/2 del sier det? Håper det...

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 16. januar 2025, klokken 18:49
Sitat fra: daktari på torsdag 16. januar 2025, klokken 17:30Godt oppsummerende ekronikk i Dagsavisen. Åpen sak.
God artikkel

SitatOljefondssjefen, Nicolai Tangen, har stått fremst i fanklubben, med podkastpludring og middagsinvitasjoner.
Og jeg er så enig så enig i det som står i artikklen...og jeg lurer på hva er det han Tangen driver med...leste de epostene han sendte til Elon om å få han på fest her i Norge.... han tangen virker som en stakkarslig type... han bør bort som oljefondsjef...han kan heller drive med kunstsiloen sin han...ikke trenger han lønna fra staten heller...noen må fortelle han at han må gå...muligens hans bedre 1/2 del sier det? Håper det...
Han burde starte med å selge TSLA, med høy profitt, aller først!

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på torsdag 16. januar 2025, klokken 19:38
God artikkel

Han burde gå av asap

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 16. januar 2025, klokken 20:15
Sitat fra: daktari på torsdag 16. januar 2025, klokken 19:38
God artikkel

Han burde gå av asap

Hæææ? Tangen er jo det største scoopet Norge har gjort. En guru. En Money Making Machine. Et geni. Han har jo fått pengene til å gro som sopp i en fuktig hytte med for dyr strøm uten strømstøtte.

Kan godt være tiden for å selge Tesla snart nærmer seg, men på den annen side vet en ikke om Tesla får verdensherredømme på lading og strøm osv. For ikke å snakke om supercomputer osv. Så gjør jo ikke noe at Oljefondet har en fot innenfor. Så kan de motsi Musk, som Tangen har gjort flere ganger, og fornærmet muske tusk...
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Verdiøkningen i "Oljefondet" har faktisk lite med god forvaltning å gjøre da selv en helt passiv forvaltning ville ha gitt akkurat like gode resultater. Økningen skyldes primært tilførsel av nye penger fra olje og gass samt fallet i kronekursen, ikke dyktig forvaltning!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 16. januar 2025, klokken 21:53Verdiøkningen i "Oljefondet" har faktisk lite med god forvaltning å gjøre da selv en helt passiv forvaltning ville ha gitt akkurat like gode resultater. Økningen skyldes primært tilførsel av nye penger fra olje og gass samt fallet i kronekursen, ikke dyktig forvaltning!

Dersom du hadde sjekket Fakta før du skrev noe ville du sett at Oljefondet har 0,42% avkastning over bransjeavkastning siste 5 år. Det er ca 5 år siden Tangen begynte jobben. Denne meravkastningen har nesten doblet seg om en sammenligner med siste 10 år.

Dersom du ser nøye på grafen over igjen vil du se at hver søyle har tre farger. Den deilige blå fargen er "avkastning". De andre fargene er kronekurs og tilførsel. Som du ser er den blå streken størst. Altså den som representerer avkastning. Blå.

arthur

Nå er det veller problemet ditt at du benytter data fra et partsinnlegg, ikke fra en kritisk presse som f.eks her:

https://www.finansavisen.no/finans/2023/04/21/8002606/oljefondet-ble-slatt-av-markedet-igjen

Nå vil dette variere over tid mht slå/ikke slå markedet, men et annet problem er at Pensjonsfondet er underlagt en rekke begrensninger som er politisk styrte valg og ikke basert på kynisk kapitalisme i form av best mulig avkastning.

Du må gjerne !"roe" ned din argumentasjon og dårlig skjulte person angrep!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 16. januar 2025, klokken 22:17Nå er det veller problemet ditt at du benytter data fra et partsinnlegg, ikke fra en kritisk presse som f.eks her:

https://www.finansavisen.no/finans/2023/04/21/8002606/oljefondet-ble-slatt-av-markedet-igjen

Nå vil dette variere over tid mht slå/ikke slå markedet, men et annet problem er at Pensjonsfondet er underlagt en rekke begrensninger som er politisk styrte valg og ikke basert på kynisk kapitalisme i form av best mulig avkastning.

Du må gjerne !"roe" ned din argumentasjon og dårlig skjulte person angrep!

Hæ? Du ser at linken din viser nøyaktig det samme som det jeg skriver? At på det tidspunktet hadde Tangen generert 193 milliarder i merkavkastning.

Det betyr at han hadde generert mer enn bransjen.

Og så vil jo alltid aksjer gå litt opp og ned, så at det var et par kvartaler hvor det ikke gikk like mye veien må en regne med. Men fremdeles veldig godt i pluss.
Fra linken din:

arthur

Men både i ......tapte.....

Nå har vel forøvrig ikke Tangen startet med blanke ark og hvor mye han har endret på porteføljen, eller ikke, tror jeg ingen av oss har noen oversikt over, og kanskje det er hans forgjenger som har gjort det riktige?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

chargedup

Så kilden din på at olefjondet blir slått i 2 av ca 17 kvartaler betyr at Tangen har gjort det dårlig? Uavhengig om oljefondet totalt har en meravakastning ift FTSE Global All Cap-indeksen (referanseindeksen) de samme ca 17 kvartalene? Merkelig argumentasjon med at de er underlagt ganske strenge begrensninger, men fortsatt slår referanseindeksen.

Man kan alltids si at de heller burde satt aksjeinvesteringene i Nordnet USA indeksfond istedenfor og hatt nærmere 70% avkastning de siste 3 årene. Nordnet global indeks (et globalt indeksfond som følger MSCI World ESG Leaders Index, da jeg ikke fant noen NOK fond som følger referanseindeksen) har avkastning på ca 56% på 3 år. Da ser det selvfølgelig ut som at man burde legge ned hele aksjedelen av fondet og begynne med USA indeksfond istedenfor, eller Nordnet TEK indeks da de har ca 88% avkastning siste 3 årene. Problemet ved å bruke Nordnet USA indeksfond er at de har ekstremt stor andel av pengene i de største selskapene, som igjen betyr større risiko dersom noen av de få selskapene gjør det dårlig.

Kommentarene om Tangen ovenfor lukter det sterkt av påvirking fra facebookgruppen "Sørlandsnyhetene" (blivakker gründeren Brandsdal og Tommy Sharif?).
"Sørlandsnyhetene" var vel mest kjente propagandagruppen mot kunstsiloen, Tangen, Stormberg og "fiffen" inn mot lokalvalget i 2019 (som fortsatt maser om Tangen/kunstilo). https://www.faktisk.no/artikkel/sorlandsnyhetene-nar-hets-og-feilinformasjon-blir-nyheter/100854. Litt mindre konspiratorisk og mildere variant av infowars, men kanskje noe i nærheten av Musk? En relativt formuende person som ønsker å påvirke valg med å spre rykter, løgn og personangrep høres vel kjent ut i denne tråden?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA