Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan påvirke tesla

Startet av laumb, onsdag 09. januar 2013, klokken 23:38

« forrige - neste »

sindrej

Jeg er også spent på dette med å en hund baki, da fortrinnsvis i bur.  Eller et slags havbur som deler bagasjerommet i to f.eks.  Hunden min er en Briard, blir vel noe ala en kongepuddel i størrelse i grunn.  Har ikke sett en Tesla Model S live så har ingen anelse hvordan det blir i praksis.  Nesten så jeg lurer på å fyre inn en reservasjon på Model X sånn bare i tilfelle ...

Hellemann

Heisann

Noen som kjenner til om det er;
- mulig å surfe på 'paden'? (Det kommer 3G, mulig 4g??)
- Fartsavhengig cruise kontroll?
- autodiming av langlys?
- Vinduspyler bak?
- Vindusspyler frontrute? (mener det er bien som har skrevet at dette kommer...)
- frontrute varme (det kommer kanskje?)
- airbag for seter i bagasjerom? Hvor er airbag'ene plassert? 8 stk mener jeg å ha lest...
- USB2/ 3/ 4?
- 12v stikkontakt? Menes det vanlig 'sigarett tenner' uttak?
- plassering av 12v uttak?
- hundebur? Ser det er postet spørsmål om dette her tidligere, men noen som vet om det finnes 'skreddersøm' bur til bilen?

Og sist, men ikke minst;
- noen som vet om det er mulig å benytte strøm Aggregat på bensin til å lade bilen? Kunne hatt et i 'frunken' som backup på langtur... Evt hatt mulighet til å lade på hytten også... Men har hørt noen si at det ikke er mulig å bruke dette. Hvorfor har jeg ikke fått svar på....

Mange spørsmål for første post, men må jo starte et sted  ;)

#2581 (fikk sekvensnr på mandag 21.01.13).
#2581- kanskje til jul??

jkirkebo

Sitat fra: Hellemann på tirsdag 22. januar 2013, klokken 23:37
Heisann

Noen som kjenner til om det er;
- mulig å surfe på 'paden'? (Det kommer 3G, mulig 4g??)

Jepp, men ikke Flash eller video.

Sitat
- Fartsavhengig cruise kontroll?

ACC ? Ikke foreløpig.

Sitat
- autodiming av langlys?

ikke foreløpig.

Sitat
- Vinduspyler bak?

Niks, da det ikke er visker heller bak. Ikke vanlig (eller normalt nødvendig) på slike biler.

Sitat
- Vindusspyler frontrute? (mener det er bien som har skrevet at dette kommer...)

Dette har da alle biler ?

Sitat
- frontrute varme (det kommer kanskje?)
- airbag for seter i bagasjerom? Hvor er airbag'ene plassert? 8 stk mener jeg å ha lest...

Ingen frontrutevarme eller airbags i bagasjerommet foreløpig.

Sitat
- USB2/ 3/ 4?
- 12v stikkontakt? Menes det vanlig 'sigarett tenner' uttak?
- plassering av 12v uttak?

2xUSB, vet ikke versjon. 1x12V, sitter under koppholderne fremme.

Sitat
- hundebur? Ser det er postet spørsmål om dette her tidligere, men noen som vet om det finnes 'skreddersøm' bur til bilen?

Dette er det nok mange som kan lage.

Sitat
Og sist, men ikke minst;
- noen som vet om det er mulig å benytte strøm Aggregat på bensin til å lade bilen? Kunne hatt et i 'frunken' som backup på langtur... Evt hatt mulighet til å lade på hytten også... Men har hørt noen si at det ikke er mulig å bruke dette. Hvorfor har jeg ikke fått svar på....

Aggregat kan du bruke, men det bør nok være et inverterstyrt aggregat (som Hondas EU-serie) da billigaggregater leverer meget "skitten" strøm som veldig ofte skaper problemer.

Jeg har selv ladet Leafen på hytta fra mitt Honda EU65iS uten problemer. Tror dog ikke jeg skal dra med det droget på 146kg i frunken...

EU65iS leverer 5,5kW kontinuerlig, dvs. 24A lading på Model S.

Mulig du kan dra med deg et EU30iS, men du blir nok begrenset til 12A lading eller deromkring så det vil ta lang tid å fylle opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Er det ikke krav om auto dbelding på xenon da? Isåfall, har den det.

Stig O

Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Spooz

Sitat fra: hybridslaven på fredag 21. desember 2012, klokken 21:55
Dere som drømmer om 21": Har dere hatt/prøvd en bil med 21" felger på norsk krøttersti?
21" på Model S fungerer helt utmerket. Det er slutt på tiden hvor alt over 18" var ubehagelig. Teknologien  på understell, luftfjæring og ikke minst dekkene har blitt vesentlig bedre med årene. Jeg kan ikke med hånden på hjertet påstå at bilen er noe bedre å kjøre på 19" enn på 21". Har hatt noen store aha-opplevelser med 21" på Tesla Model S og 22" på Fisker Karma de siste ukene. Det fungerer alldeles utmerket. Men det øker jo driftskostnadene når det er på tide å bytte dekk.. :)

laumb

Greia er at disse bilene har ikke noe særlig mindre gummi mellom asfalt og felg enn 17", selv om helgene er større.
Setter du 21" felger på en bil levert originalt med 205x55x17 - så sier det seg selv at dette blir ekstremt mye mer hardt/ubehagelig - men ikke når bilen er designet rundt de store felgene med mye gummi.

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Oreo

Gunnar, takk for innspill. Slikt verdsettes  ;D
Har sett at flere av prøvekjøringene i USA så legger de ruta si innom veier med ujevnheter bare for å demostrere hvor godt understellet er.
Som Laumb poengterer vil nok ikke ekstrem lav profil alá gummistrikk være noe behagelig på norske krøtterstier.
Tesla's 21" skremmer ikke meg, men det gjør prisen derimot.
Jeg skjønner fortsatt ikke om de US$3500 er for

Alternativ 1:
et ekstra sett (i tillegg til 19"),

eller
Alternativ 2:
om det regnes for som om du må betale dette i tillegg til å bytte inn dine 19" som kommer orginalt.

Jeg velger å tolke dette til at du får 21" i TILLEGG, altså alternativ 1.
For meg er dette noe tvetydig:
Dette taler for alternativ 1:
http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-functional/products/21-grey-performance-wheel

Dette taler for alternativ 2:
http://www.teslamotors.com/models/options

Jeg venter iallefall til de norske prisene er klare til å fundere mer på dette.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

JohanH

21" hjulene med dekk koster  $5200 på Teslashoppen (4 st). Som et eksempel på prisforskjellen koster 4 st 19" hjul med Nokian piggdekk $2800 og med Pirelli piggfrie $2400. D.v.s. forskjellen på 21" med dekk sammenlignet med 19" med dekk er mellom $2400-2800 som tilsvarer 13.500 - 15.500 NOK. Jeg ville bli veldig overrasket om det viser seg at et pristillegg på 22.250 NOK gir det et par 21" hjul med dekk + et par 19" hjul (uten dekk da eller?). Dette mpt. at 21" dekkene er betydelig dyrere enn 19" dekkene.

Oreo

ah se der der ja. Tusen takk for oppklaringen.
Den Purchase knappen lå litt i veien for scroll-down menyen. Så leste jeg vel litt for fort gjennom der.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Nuvolari

Sitat fra: laumb på onsdag 23. januar 2013, klokken 22:32
Greia er at disse bilene har ikke noe særlig mindre gummi mellom asfalt og felg enn 17", selv om helgene er større.
Setter du 21" felger på en bil levert originalt med 205x55x17 - så sier det seg selv at dette blir ekstremt mye mer hardt/ubehagelig - men ikke når bilen er designet rundt de store felgene med mye gummi.

Stemmer det da? Iflg mine beregninger blir et 245/35/21 et dekk med lite gummi sammenlignet med dimensjonene mange tilsvarende fossilbiler leveres med.  Grunnen er at tesla leveres med relativt smale dekk. 245 er et smalt dekk på 21". Derfor blir 35 i profil altså 35% av 245 ganske lite gummi. Jeg har selv lyst på 21" og Gunnar sitt innspill er verdifullt. Blir spennende å prøvekjøre i morgen og se hvordan 21" faktisk fungerer.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Sualc

Bilen på Alnabru har 19"...med mindre de har satt på 21" i løpet av de siste dagene!
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Nuvolari

Sitat fra: Sualc på torsdag 24. januar 2013, klokken 09:19
Bilen på Alnabru har 19"...med mindre de har satt på 21" i løpet av de siste dagene!

Det har du rett i.
Nordstrand, Oslo
eGolf

fonberg

Skal bli interessant å se hvor strikse Tesla kommer til å være på at man skal/må kjøpe hjulpakker gjennom dem, eller om det er ok å gjøre dette gjennom andre felg/dekkforhandlere. Tenker da særlig på hjulsett nr. 2.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Nuvolari

Sitat fra: jornalm på torsdag 24. januar 2013, klokken 09:27
Skal bli interessant å se hvor strikse Tesla kommer til å være på at man skal/må kjøpe hjulpakker gjennom dem, eller om det er ok å gjøre dette gjennom andre felg/dekkforhandlere. Tenker da særlig på hjulsett nr. 2.

For å få riktig impress etc kommer jeg nok til å kjøpe orginale tesla felger. Dekk derimot får jeg till innkjøpspris så det håper jeg at jeg kan få slippe å betale tesla for.
Nordstrand, Oslo
eGolf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA